سندروم خود ویرانگری چیست

علائم سندروم خود ویرانگری (ایمپاستر) + روش درمان آن

شاید تا به حال شما نیز فرد یا افرادی را دیده باشید که موفقیت بزرگ به دست آمده خود را انکار می کنند و به طور مداوم کاری که انجام داده اند را کوچک جلوه می دهند. در این مواقع تصور می شود که آن ها فروتن هستند و تمایلی به بزرگ جلوه دادن کارها، توانایی ها و دستاوردهای خود ندارند، ولی بهتر است بدانیم برخی از این افراد دچار اختلالی به سندروم خود ویرانگری می باشند.

معنای تواضع و فروتنی با این اختلال کاملا متفاوت است زیرا افرادی که سعی در فخر فروشی ندارند معمولا کار خود را نیز بی اهمیت جلوه نمی دهند و فقط درمورد موفقیتی که کسب کرده اند خیلی صحبت نخواهند کرد. در حالی که افراد با اختلال خود ویرانگری نشانه های متفاوت رفتاری دارند که همگی آن ها نشان دهنده انکار کردن و حقیر جلوه دادن خودشان است.

متاسفانه این اختلال در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد می تواند زندگی افراد را با چالش ها و مشکلات متعددی رو به رو کند، قدم اول برای درمان اختلال خود ویرانگری آشنایی با نشانه های رفتاری و سپس شناسایی چنین افرادی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نشانه های مختلف سندروم خود ویرانگری بپردازیم و برخی از مهم ترین روش های درمان آن را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علائم سندروم خود ویرانگری (ایمپاستر)

علائم سندروم خود ویرانگری

این اختلال نیز همانند دیگر اختلالات روحی و روانی دارای طیف گسترده ای از نشانه های رفتاری می باشد که دقت و توجه به آن ها برای اقدام به موقع جهت درمان بسیار مهم است. بهتر است قبل از بیان ویژگی های رفتاری و نشانه های این سندروم به بررسی مفهوم کلی آن بپردازیم.

سندروم خود ویرانگری یک اختلال روانی است که به واسطه آن فرد موفقیت، تلاش، دستاورد، توانایی و استعدادهای مهم، بزرگ و تاثیر گذار خود را انکار می کند و نمی پذیرد. این افراد از اینکه مورد تحسین و تشویق دیگران قرار بگیرند متعجب خواهند شد زیرا به هیچ عنوان خود را لایق توجه دیگران نمی بینند.

افرادی که دچار چنین اختلال روانی هستند تصور می کنند که کارهایشان اصلا مهم نیست و اگر نتیجه ای نیز کسب کرده اند شانس در آن دخیل بوده است. متاسفانه برخی از این بیماران زمانی که مورد تشویق دیگران قرار می گیرند دچار احساس گناه می شوند زیرا فکر می کنند دیگران را به شیوه های گوناگون فریب داده اند تا نتیجه کار خود را عالی جلوه دهند.

برای اطلاع از مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع سندروم خود ویرانگری ویژه افراد موفقی است که واقعیت های مثبت فردی خود را انکار می کنند. در ادامه مطلب به بررسی برخی از نشانه های رفتاری بیماران اختلال خود ویرانگری می پردازیم:

انکار کردن موفقیت

مهم ترین و اولین نشانه این سندروم انکار کردن موفقیت، توانایی و استعدادهای فردی بیماران توسط خودشان می باشد. به طور کلی هیچ بیماری در این سندروم وجود ندارد که موفقیت های خود را منکر نشود. همانطور که گفتیم شاید شما در اولین برخورد با چنین افرادی تصور کنید که آن ها متواضع هستند در حالی که تفاوت میان این دو بسیار زیاد است.

نپذیرفتن تحسین دیگران

افرادی که دچار سندروم خود ویرانگری هستند به هیچ عنوان تحسین و تشویق دیگران را قبول نمی کنند زیرا تصور می کنند آن ها در برخورد با نتیجه کار این افراد اغراق می کنند و آنچنان نتیجه مهمی به دست نیامده است. بیماران این سندروم فکر می کنند هیچگاه مستحق تحسین دیگران نیستند زیرا کاری که انجام داده اند اهمیتی ندارد.

تحقیر کردن خود

یکی دیگر از نشانه های سندروم خود ویرانگری در بیماران، حقیر جلوه دادن خودشان می باشد. آن ها در برخورد با دیگران به طور مکرر توانایی ها و دستاوردهای خود را ناچیز و بی اهمیت نشان داده و خود را تحقیر خواهند کرد. این رفتار بیماران سندروم ایمپاستر بدون وجود هیچگونه رفتار تحقیر آمیز از جانب اطرافیان انجام می شود، یعنی هیچ فردی آن ها را کوچک جلوه نمی دهد به جزء خودشان.

ترسیدن از کشف واقعیت

نشانه سندروم خود ویرانگری

به دلیل اینکه بیماران سندروم خود ویرانگری تصور می کنند که دیگران را درمورد نتیجه کارهای موفق خود فریب می دهند و از اینکه بالاخره روزی واقعیت مشخص شود و آن ها به عنوان فردی دروغگو و فریبکار معرفی شوند همیشه دچار اضطراب شده و می ترسند. متاسفانه یکی از بدترین تاثیراتی که این بیماری برای افراد به دنبال دارد، افزایش استرس و ترس برای همین موضوع فریب کاری می باشد.

مقایسه موفقیت های خود با دیگران

درست است افرادی که دچار سندروم خود ویرانگری هستند موفقیت و توانایی های خود را انکار می کنند ولی در کنار همین رفتار، آن ها به طور مداوم در حال مقایسه، اندازه گیری و سنجش دستاوردها و توانایی های خود با موفقیت های دیگران هستند. آن ها در حالی که خود را حقیر جلوه می دهند ولی تمایل دارند از دیگران جا نمانده و روز به روز بیشتر تلاش کنند. چنین رفتار دوگانه ای دقیقا نشان دهنده یک اختلال و بیماری روانی می باشد.

تلاش برای کسب موفقیت بیشتر

بیمارانی که دچار سندروم خود ویرانگری هستند به همان اندازه که موفقیت های خود را انکار می کنند، به میزان تلاش های خود اضافه خواهند کرد تا بتوانند در کار خود موفق شوند زیرا تصور می کنند کاری که به آن ها محول شده را نمی توانند به خوبی انجام دهند بنابراین باید بیشتر از قبل تلاش کنند.

این رفتار بیماران سندروم ایمپاستر درمورد کارهای روتینی که در آن تبحر دارند نیز صدق می کند، به همین علت اگر با چنین افرادی برخورد داشته باشید متوجه می شوید که همیشه در حال تلاش و تکاپو هستند بدون اینکه خودشان از کاری که انجام می دهند راضی باشند و به انکار کردن موفقیت های خود ادامه خواهند داد.

برای اطلاع از نکات سبک زندگی موفق بر روی لینک کلیک کنید.

عدم یا کمبود اعتماد به نفس

یکی دیگر از نشانه های سندروم خود ویرانگری در بیماران کمبود اعتماد به نفس می باشد. این مورد می تواند ناشی از یک مشکل ریشه دار قدیمی بوده که مانع از تقویت اعتماد به نفس در این افراد شده است. بنابراین توصیه می شود در تربیت کودکان بهتر است زمینه تقویت اعتماد به نفس را از سال های ابتدایی زندگی آن ها انجام دهید.

عدم پذیرش مسئولیت های بیشتر

همانطور که گفتیم افرادی که دچار سندروم ایمپاستر هستند تصور می کنند توانایی انجام کارهای روتین خود و یا کاری که سال هاست به آن ها سپرده شده است را نیز ندارند، بنابراین از پذیرفتن کار و مسئولیت جدید خودداری می کنند زیرا توانایی های خود را نادیده گرفته، از رو به رو شدن با کارهای جدید محول شده دچار استرس می شوند و انجام آن ها را در حیطه توانایی های خو نمی بینند.

روش های درمان سندروم خود ویرانگری (ایمپاستر)

درمان سندروم خود ویرانگری

همانطور که گفتیم درمان به موقع برای این سندروم بسیار مهم است زیرا هر چه میزان شدت نشانه های بیماری در افراد بیشتر شود، مشکلات در زندگی و برخورد با دیگران هم افزایش یافته و در نتیجه درمان نیز سخت تر خواهد شد.

بنابراین اگر خودتان نشانه های گفته در همین مقاله را دارید و یا در میان اطرافیان چنین شخصی را می شناسید بهتر است نسبت به درمان موثر و به موقع خود اقدام کنید و یا شخص مورد نظر را نسبت به بیماری که به آن دچار شده است آگاه کنید. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین روش های درمان سندروم خود ویرانگری اشاره می کنیم:

نوشتن دلایل موفقیت و بررسی آن ها

بهتر است افرادی که دچار سندروم ایمپاستر هستند برای جلوگیری از انکار موفقیت خود و از بین رفتن حس فریب کاری، دلایل موفق شدن خود را در کاری که مد نظرشان است یادداشت کنند، سپس تمامی موارد را به طور دقیق بررسی نمایند.

با انجام این کار تصور دخیل بودن شانس در نتیجه مثبت کارها نیز از بین خواهد رفت و بیماران این سندروم به تدریج متوجه می شوند چه توانایی ها و استعدادهایی دارند که هیچ کدام دروغ و خیالی نیستند، اگر موفقیتی کسب می کنند بدون شک نتیجه تلاش خودشان است و فریب یا شانسی در کار نیست.

دور کردن افکار منفی از ذهن

ممکن است برخی از افراد به واسطه حضور در یک محیط، دیدن یک فرد و یا مرور برخی از خاطرات دچار تصورات اشتباه درمورد موفقیت های خود شوند و افکار منفی به ذهنشان هجوم آورد. در این مواقع بهتر است مکان مورد نظر را ترک کرده، از برخورد با آن فرد خودداری شود و با روش های مختلف افکار منفی را از ذهن دور کنند.

برای از بین بردن افکار مزاحم می توانید به خود تلنگر وارد نمایید، مثلا به خود بگویید “کافی است” یا اینکه در همان لحظه به خاطره ای خوب و مثبت فکر کنید و مکان مورد نطر را ترک نمایید.

تقویت خودباوری

برطرف کردن سندروم خود ویرانگری

یکی از راه های درمان سندروم خود ویرانگری، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری می باشد. تقویت خودباوری موجب باور کردن استعدادها و توانایی های فردی خواهد شد و از این طریق بیماران این سندروم به تدریج از انکار کردن نتیجه مثبت کار و موفقیت های خود دست بر می دارند.

مقایسه نکردن خود با دیگران

همانطور که گفتیم یکی از نشانه های بیماران سندروم ایمپاستر مقایسه کردن موفقیت های خود با دیگران می باشد، بنابراین یکی از راه های درمان دوری کردن از این مورد است. افراد باید به این باور برسند که هر فردی دارای استعدادهای خاص خود می باشد که لزوما با دیگران یکسان نیست ولی به هر حال همه انسان ها از توانایی های خاصی برخوردار هستند و می توانند در زمینه های مختلف استعداد خود را شکوفا کنند.

برگذاری جلسات مشاوره ای

بدون شک صحبت با مشاور و آشنا شدن با روش های متناسب با وضعیت هر بیمار روند درمان او را سرعت می بخشد. بنابراین بهتر است در کنار توصیه هایی که بیان کردیم مراجعه به مشاور را در اولیت درمان خود قرار دهند.

دور شدن از افرادی که رقابت ایجاد می کنند

شرکت کردن در رقابت یکی از خطرناک ترین کارهایی است که بیماران سندروم خود ویرانگری می توانند انجام دهند. آن ها با وارد شدن به رقابت با دیگران بیشتر از قبل تلاش می کنند ولی به همان نسبت بیشتر نیز ناامید شده و توانایی های خود را انکار خواهند کرد.

آن ها تصور می کنند که از پس چنین رقابتی بر نمی آیند، شکست می خورند و به این ترتیب بیماری آن ها شدت می یابد. بنابراین افرادی که دچار سندروم خود ویرانگری هستند باید از افرادی که آن ها را به شرکت در رقابت های مختلف ترغیب می کنند دور شوند.

تشویق کردن خود

با انجام کارهایی که در مراحل قبل توضیح دادیم، به تدریج این بیماران نسبت به موفقیت های خود به باور می رسند، یکی از کارهایی که این باور را تقویت می کند تشویق کردن می باشد. افرادی که در حال درمان سندروم ایمپاستر هستند باید برای هر موفقیتی که کسب می کنند چه کوچک و چه بزرگ خود را تشویق کرده و پاداش در نظر بگیرند. بهتر است بدانیم تشویق و تحسین کردن برای تثبیت خودباوری در چنین افرادی می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی زوایای مختلف سندروم خود ویرانگری پرداختیم، تعدادی از مهم ترین نشانه های رفتاری بیماران این سندروم را بیان کردیم و چند روش را برای درمان این بیماری توضیح دادیم. سندروم ایمپاستر به دلیل تاثیرات منفی که بر خودباوری، اعتماد به نفس و توانایی های افراد می گذارد در طولانی مدت مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد خواهد کرد، بنابراین درمان زود هنگام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا سندروم خود ویرانگری قابل درمان است؟

بله، در صورتی که فرد بیمار نیز همکاری لازم را در جهت بهبود وضعیت خود انجام دهد

آیا سندروم خود ویرانگری ناشی از کمبود اعتماد به نفس می باشد؟

یکی از دلایل بروز این سندروم می تواند کمبود اعتماد به نفس باشد

آیا سندروم خود ویرانگری احتمال طولانی شدن را دارد؟

بله، در صورت عدم درمان به موقع این بیماران با عوارض طولانی مدت و شدید رو به رو خواهند شد

آیا سندروم خود ویرانگری با خودباوری ارتباط دارد؟

بله، عدم خودباوری یکی از دلایل ایجاد سندروم خود ویرانگری می باشد

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

عوامل استرس زا در خانه

مهمترین عوامل استرس زا در خانه و روش های کاهش آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور