حفظ سلامت واژن

برای سلامت واژن چه باید کرد؟

حفظ سلامت واژن یکی از دغدغه های بهداشتی تمامی بانوان می باشد زیرا ایجاد هرگونه مشکل چه کوچک و چه بزرگ سبب بروز نشانه هایی خواهد شد که کیفیت زندگی خانم ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

از این رو تمامی خانم ها همیشه به فکر حفظ سلامت این عضو از دستگاه تناسلی خود می باشند و به دنبال پیدا کردن راه حل برای برطرف کردن نشانه های آزار دهنده ای هستند که گاه نشان از وجود عامل بیماری زا می باشد و گاهی نیز مربوط به سبک زندگی است.

همانطور که می دانیم واژن راه ارتباطی قسمت خارجی اندام تناسلی با قسمت داخلی رحم می باشد بنابراین اگر سلامت این عضو به خوبی حفظ نشود و درمان های به موقع برای رفع مشکلات آن آغاز نگردد، امکان انتقال عوامل بیماری زا به داخل رحم و ایجاد مشکلات جدی تر وجود خواهد داشت.

بنا به توضیحات گفته شده به کارگیری راهکارهای مختلف و اصولی برای حفظ سلامت این عضو دستگاه تناسلی بسیار ضروری است، به همین علت ما در این مقاله به بررسی موضوع حفظ سلامت واژن، نشانه های واژن سالم، راهکارهای جلوگیری از بروز بیماری و نشانه های آزار دهنده برای این عضو می پردازیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نشانه های واژن سالم

نشانه های سلامت واژن

یکی از سوالات شایع خانم ها در زمینه حفظ سلامت واژن این است که چگونه نشانه های بروز دهنده بیماری های واژن را از نشانه های سالم بودن این عضو تشخیص دهیم تا بتوانیم به موقع نسبت به درمان آن ها اقدام کنیم؟ درمورد این موضوع بهتر است با نشانه های سالم بودن واژن آشنا شوید تا هر نشانه ای که به غیر از این موارد نمایان شدند را به راحتی تشخیص داده و نسبت به درمان آن ها اقدام کنید. به همین منظور در ادامه مطلب به نشانه های واژن سالم اشاره می کنیم:

عدم درد و سوزش

بهتر است بدانیم واژن سالم تحت هر شرایطی درد و سوزش نخواهد داشت، بدون شک درد و سوزش نشان دهنده وجود مشکل و بیماری برای واژن می باشند، لازم به ذکر است که دردناک بودن هیچ عضوی از بدن نشان دهنده سالم بودن آن نیست. درد و سوزش واژن می تواند در طول شبانه روز و بدون هیچگونه تحریکی بروز کند، همچنین امکان بیشتر شدن شدت چنین درد و سوزشی در حین برقراری رابطه جنسی وجود خواهد داشت.

اغلب خانم ها نیز از همین موضوع رنج می برند که به جای احساس لذت حین برقراری نزدیکی، درد و سوزش را تحمل می کنند و گاه دچار خونریزی می شوند. بنابراین اگر در طول روابط جنسی خود درد و سوزش احساس می کنید بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

عدم وجود بوی نامطبوع

شاید برخی از خانم ها تصور کنند واژن به دلیل محیط مرطوبی که دارد ممکن است گاهی از آن بوی نامطبوع احساس شود و این کاملا طبیعی است، در حالی که چنین تصوری به طور کلی اشتباه است زیرا واژن سالم هیچگاه بوی نامطبوع ندارد هرچند که محیطی مرطوب داشته باشد. بنابراین برای حفظ سلامت واژن خود اگر بوی ناخوشایندی را از آن احساس می کنید بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

عدم خارش

یکی دیگر از نشانه های واژن سالم این است که خانم ها دچار خارش ناحیه تناسلی نباشند، چنین خارشی می تواند شامل قسمت داخلی واژن و ناحیه خارجی اندام تناسلی باشد. متاسفانه این مورد اگر بروز کند شرایط اجتماعی بانوان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا خارش بدون هیچ تحریکی و در هر زمانی ممکن است رخ دهد در حالی که امکان برطرف کردن آن در محیط های مختلف وجود ندارد. به همین علت بهتر است با شروع خارش و ادامه دار شدن آن برای چند روز متوالی در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

ترشحات طبیعی

علائم سلامت واژن

بهتر است بدانیم رحم به طور طبیعی و بدون وجود هیچگونه مشکلی ترشح دارد و نباید هر نوع از ترشحات را به معنای وجود بیماری تلقی کرد. ترشحات طبیعی واژن بدون درد، سوزش و بوی نامطبوع هستند که معمولا شفاف و بی رنگ یا سفید هستند، حالت چسبندگی و کشسانی و گاه آبکی دارند ولی به هیچ عنوان پنیری شکل و کدر نیستند.

لازم به ذکر است که ترشحات واژن بعد از اتمام پریود برای مدت زمان کوتاهی مشاهده نمی شوند و سپس به تدریج ترشحاتی شفاف و بی رنگ که حالت سفیده تخم مرغ دارند نمایان خواهند شد، با گذشت زمان این ترشحات غلظت بیشتری پیدا کرده و سفید رنگ می شوند، گاهی نیز بعد از انجام فعالیت های سنگین جسمی ترشحاتی آبکی از واژن خارج می شوند که جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

بهتر است بدانیم ترشحات واژن در طول سه ماهه اول بارداری حجم و غلظت بیشتری پیدا می کنند و با لکه بینی های اندک همراه می شوند ولی در سه ماهه دوم از میزان حجم آن کاسته شده و به غلظت آن افزوده می شود. حال ترشحاتی که دچار تغییر رنگ به خاکستری، صورتی، قرمز، قهوه ای، زرد و سبز شوند نشان دهنده وجود عامل بیماری زا هستند و کاملا غیر طبیعی می باشند.

عدم خونریزی

طی عادت ماهیانه خانم ها خونریزی دیواره رحم از طریق واژن تخلیه می گردد، این موضوع کاملا طبیعی است و نشان دهنده سلامت واژن می باشد ولی خونریزی حین برقراری رابطه جنسی، یا بدون تحریک و دخول به هیچ عنوان نشان دهنده سلامت واژن نیست و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود، زیرا واژن سالم به جز در زمان پریودهای ماهیانه خونریزی نخواهد داشت.

عدم تورم

بهتر است بدانیم زمانی که با دست واژن خود را لمس می کنید نباید تورم یا زائده های گوشتی را حس کنید، زیرا واژن سالم متورم نیست و بافت های اضافه نیز ندارد، بنابراین برای حفظ سلامت واژن خود بهتر است به این مورد توجه کرده و به سادگی از آن چشم پوشی نکنید. حفظ سلامت واژن به حفظ کیفیت زندگی، روابط زناشویی و موقعیت اجتماعی شما کمک می کند.

حال که با نشانه های سلامت واژن آشنا شدیم و همچنین نحوه بروز نشانه های غیر طبیعی را نیز آموختیم، بهتر است در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین علل ایجاد بیماری های واژن و بروز نشانه های غیر طبیعی این عضو دستگاه تناسلی اشاره نماییم:

اضافه وزن و مشکلات سیستم عصبی: بهتر است بدانیم ترشحات واژن تحت تاثیر هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون تولید می شوند و هورمون های جنسی نیز تحت تاثیر یک فرآیند مغزی تولید خواهند شد. به این ترتیب که هیپوفیز (غده ای در مغز) با تاثیر بر ترشح گنادوتروپین بر تخمدان ها اثر گذاشته و این اندام ها هورمون های جنسی را تولید و سپس آزادسازی می کنند.

حال اگر این فرآیند مغزی بنا به دلایل گوناگون مانند اضطراب بیش از حد دچار اختلال شود، تعادل هورمونی مختل شده و ترشحات واژن نیز از حالت طبیعی خارج می شوند. همچنین طبق بررسی های انجام شده محققین بیان کرده اند که رابطه ای میان تجمع بافت چربی اضافه در بدن و تعادل هورمون های جنسی وجود دارد، یعنی تجمع چربی اضافه سبب مختل شدن تولید و ترشح این هورمون ها و در نتیجه ترشحات طبیعی واژن می شود.

بارداری و زایمان: در ادامه مطلب بررسی سلامت واژن بهتر است بدانیم میزان هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون با شروع دوران بارداری به شدت افزایش یافته تا بتوانند رحم را برای نگهداری از جنین و بارداری آماده کنند.

بنابراین تولید ترشحات واژن نیز افزایش خواهد یافت و ممکن است نشانه های خارج از حالت عادی بروز کنند، زیرا این ترشحات توسط غدد موجود در دیواره رحم و واژن تولید می شوند و به طور مستقیم تحت تاثیر هورمون های جنسی عمل می کنند. بهتر است بدانیم افزایش ترشحات مخاطی رحم سبب ایجاد دیواره ضخیم برای حفظ بارداری انجام خواهد شد.

درمورد اتمام دوران بارداری و رخ دادن زایمان ذکر این نکته ضروری است که با خارج شدن نوزاد از رحم مادر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون به یکباره کاهش یافته و میزان هورمون های اکسی توسین و پرولاکتین افزایش می یابد، در نتیجه این عدم تعادل هورمونی، واژن دچار تغییرات می شود.

یائسگی: با شروع دوره یائسگی نیز سطح هورمون جنسی استروژن به شدت کاهش می یابد و نشانه هایی همچون خارش، سوزش، درد و خونریزی حین رابطه جنسی نمایان می شوند، بهتر است بدانیم تمامی این موارد نشان دهنده آتروفی واژن یا همان خشکی دیواره های واژن می باشند.

علل عدم سلامت واژن

زیرا دیواره واژن تحت تاثیر استروژن ماده مخاطی را ترشح می کند و از این طریق رطوبت واژن، ضخامت دیواره و حالت ارتجاعی آن حفظ می شود. حال در طول دوره یائسگی که سطح هورمون استروژن کاهی می یابد سلامت واژن تا حدودی از بین رفته و نشانه های غیر طبیعی نمایان می شوند.

بیماری های مقاربتی: متاسفانه زمانی که برخی از بانوان به واسطه برقراری رابطه جنسی محافظت نشده دچار بیماری های مقاربتی می شوند، سلامت واژن تا حدودی از بین خواهد رفت. از نشانه های بارز اکثر این بیماری ها می توان به درد، خارش، سوزش، خونریزی، التهاب و عفونت واژن اشاره کرد.

عفونت های باکتریایی و قارچی: یکی دیگر از عوامل مختل کننده سلامت واژن ایجاد عفونت های باکتریایی با عواملی مانند واژینوز و استرپتوکوک B و همچنین عفونت های قارچی با عاملی به نام کاندیدا می باشد. بیماری زایی توسط این عوامل با بروز نشانه هایی همچون موارد زیر همراه می باشد:

  • بوی نامطبوع در حالت عادی، حین و بعد از برقراری رابطه جنسی
  • سوزش، خارش، درد به صورت عادی و در طول نزدیکی جنسی
  • خونریزی
  • ترشحات پنیری شکل، کدر یا همراه با تغییر رنگ

از دیگر مواردی که سبب از بین رفتن سلامت واژن و بروز نشانه های غیر طبیعی می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع روش های حفظ سلامت واژن

روش های حفظ سلامت واژن

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که حفظ سلامت واژن بنا به چه دلایلی مهم و ضروری می باشد. بسیاری از خانم ها با برخی از روش های حفظ سلامت واژن آشنا هستند ولی متاسفانه برخی از روش ها نه تنها برای حفظ سلامت این عضو مفید نیستند بلکه موجب ایجاد عفونت، خارش و سوزش واژن نیز می شوند. بنابراین کسب آگاهی بیشتر در این زمینه بسیار مهم است، از این رو در ادامه مطلب به تعدادی از مهم ترین روش های حفظ سلامت واژن اشاره می کنیم:

استفاده از لیزر مونالیزا تاچ

همانطور که گفتیم در طول دوره یائسگی به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن بافت دیواره واژن نازک و شکننده می شود و در نتیجه خارش، سوزش، عفونت، خونریزی و درد حین برقراری رابطه جنسی نمایان خواهد شد. برای بهبود این شرایط روش درمانی وجود دارد که با استفاده از یک دستگاه لیزر به نام مونالیزا تاچ چند سوراخ در دیواره واژن ایجاد می شود تا دیواره برای کلاژن سازی و به دست آورن خاصیت ارتجاعی خود تحریک شود.

درمان به موقع عفونت واژن

همانطور که گفتیم عدم درمان به موقع عفونت های واژن موجب انتقال عامل بیماری زا به داخل رحم شده و در نتیجه بیماری های جدی تری علاوه بر سوزش و خارش ایجاد می شوند، بنابراین با مشاهده نشانه های عفونت واژن در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و از تهیه و استفاده از داروهای بدون تجویز پزشک و به طور خودسرانه خودداری نمایید.

تکنیک های تمدد اعصاب

اگر بنا به شرایطی در زندگی شخصی و یا کاری خود به طور مداوم تحت تاثیر فشارهای روانی و استرس هستید بهتر است برای جلوگیری از ایجاد تداخل در تعادل هورمون های جنسی و در نتیجه بروز نشانه های غیر طبیعی واژن، از تکنیک های تمدد اعصاب، یوگا، مدیتیشن، پیاده روی و شنا استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب

راه های حفظ سلامت واژن

توصیه می شوند برای حفظ سلامت واژن خود از محصولات لبنی پروبیوتیک استفاده کنید تا از این طریق میزان میکروارگانیسم های مفید واژن خود را افزایش دهید. همچنین بهتر است در برنامه غذایی خود مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را قرار دهید، از مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشابه خودداری کرده و استفاده از قند، شکر، نمک و چربی های مضر را به حداقل میزان کاهش دهید.

از دیگر مواردی که به حفظ سلامت واژن کمک می کنند و مربوط به تغییر سبک زندگی می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم شستشوی واژن با دوش واژینال
  • عدم استفاده از تامپون و پدهای بهداشتی با روکش الیاف مصنوعی
  • استفاده از لباس زیر خشک و از جنس الیاف پنبه ای
  • نپوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ
  • کوتاه کردن مکرر موهای ناحیه تناسلی
  • رعایت بهداشت در رابطه جنسی
  • کنترل وزن و انجام حرکات ورزشی
  • استفاده از ژل های شستشوی بهداشتی و روان کننده های روابط جنسی

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم و کاربردی حفظ سلامت واژن پرداختیم، تعدادی از نشانه های طبیعی و علل ایجاد نشانه های غیر طبیعی را بیان کردیم، همچنین راه های مختلف و مفیدی را برای حفظ سلامت این عضو دستگاه تناسلی توضیح دادیم. با توجه به اهمیت حفظ سلامت دستگاه تناسلی بانوان و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا خارش واژن نشان دهنده از بین رفتن سلامت واژن می باشد؟

خیر، همیشه خارش واژن نشان دهنده بیماری نیست بلکه گاهی اوقات به دلیل جنس لباس زیر و یا پد بهداشتی استفاده شده می باشد، برای تشخیص قطعی باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید

آیا دختران باکره نیز دچار سوزش و خارش واژن می شوند؟

بله، خارش می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد که در بدن دختران بالغ ولی باکره نیز این هورمون ها ترشح خواهند شد

آیا از بین رفتن سلامت واژن نشان دهنده بیماری های مقاربتی است؟

بیماری های مقاربتی یکی از علل از بین رفتن سلامت واژن هستند، برای شناسایی دقیق علت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

آیا می توان در طول دوره یائسگی نیز سلامت واژن را حفظ کرد؟

بله قطعا، برای این کار باید تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور