10 علت سقط جنین
10 علت سقط جنین

10 علت سقط جنین و علائم آن

علت سقط جنین می تواند شامل موارد بسیار متفاوتی باشد. سقط جنین لزوماً به این معنی نیست که شما مشکل باروری دارید. اکثر زنان (87%) که سقط جنین دارند، حاملگی و زایمان طبیعی بعدی دارند. سقط جنین به از دست دادن خود به خود بارداری قبل از هفته بیستم گفته می شود. حدود 10 تا 20 درصد از بارداری های شناخته شده به سقط جنین ختم می شود. اما تعداد واقعی احتمالاً بیشتر است، زیرا بسیاری از سقط‌های جنین در اوایل بارداری اتفاق می‌افتند – قبل از اینکه حتی درباره بارداری بدانید. ما در ادامه قصد داریم علائم سقط جنین و عوارض سقط جنین را بیشتر بررسی کنیم.

علت سقط جنین

اصطلاح “سقط جنین” ممکن است نشان دهد که مشکلی در حمل باردار رخ داده است. اما این به ندرت درست است. بیشتر سقط جنین به این دلیل اتفاق می افتد رشد جنین طبیعی نبوده است.

سقط جنین یک تجربه نسبتاً رایج است اما نمی توان گفت که آسان است. با درک اینکه چه چیزی می تواند باعث سقط جنین شود، چه چیزی خطر را افزایش می دهد و چه مراقبت های پزشکی ممکن است مورد نیاز باشد، به سمت بهبود عاطفی گام بردارید.

علت سقط جنین

چه چیزی باعث سقط جنین می شود؟

حدود نیمی از تمام سقط هایی که در سه ماهه اول رخ می دهد به دلیل ناهنجاری های کروموزومی  که ممکن است ارثی یا خود به خود باشد در اسپرم یا تخمک والدین ایجاد می شود. کروموزوم ها ساختارهای ریزی در داخل سلول های بدن هستند که حامل ژن های بسیاری هستند و واحدهای اساسی وراثت نامیده می شوند.

ژن ها تعیین کننده تمام ویژگی های فیزیکی فرد مانند جنسیت، رنگ مو و چشم و گروه خونی هستند. اکثر مشکلات کروموزومی به طور تصادفی رخ می دهد و به سلامت والدین مربوط نمی شود.

سقط جنین نیز در اثر عوامل مختلفی ناشناخته و شناخته شده ایجاد می شود، مانند:

  • عفونت
  • قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی و محیط کار مانند سطوح بالای تشعشعات یا عوامل سمی.
  • بی نظمی های هورمونی
  • کاشت نامناسب تخمک بارور شده در دیواره رحم.
  • سن مادر.
  • ناهنجاری های رحم.
  • دهانه رحم ناتوان.
  • عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا استفاده از داروهای غیرقانونی.
  • اختلالات سیستم ایمنی از جمله لوپوس، یک بیماری خود ایمنی.
  • بیماری کلیوی شدید.
  • بیماری قلبی مادرزادی.
  • دیابت.
  • بیماری تیرویید.
  • داروهای خاصی مانند داروی آکنه ایزوترتینوئین.
  • سوء تغذیه شدید.

مشکلات با ژن ها یا کروموزوم ها

بیشتر سقط جنین به این دلیل اتفاق می افتد که جنین آنطور که انتظار می رود رشد نمی کند. حدود 50 درصد از سقط های جنین با کروموزوم های اضافی یا از دست رفته همراه است. اغلب، مشکلات کروموزومی ناشی از خطاهایی است که به طور تصادفی هنگام تقسیم و رشد جنین رخ می دهد – نه مشکلاتی که از والدین به ارث رسیده است.

مشکلات کروموزومی ممکن است منجر به موارد زیر شود:

تخمک سوخته

تخمک سوخته زمانی اتفاق می افتد که جنینی تشکیل نشود.

مرگ جنین داخل رحمی در این شرایط، یک جنین تشکیل می‌شود، اما رشد آن متوقف می‌شود و قبل از بروز علائم از دست دادن بارداری می‌میرد.

حاملگی مولار و حاملگی مولار جزئی

در حاملگی مولار، هر دو مجموعه کروموزوم از پدر می آیند. حاملگی مولار با رشد غیر طبیعی جفت همراه است. معمولا رشد جنینی وجود ندارد.

بارداری مولار جزئی زمانی اتفاق می افتد که کروموزوم های مادر باقی می مانند، اما پدر دو مجموعه کروموزوم را فراهم می کند. حاملگی مولار جزئی معمولاً با ناهنجاری های جفت و جنین غیرطبیعی همراه است.

علائم سقط جنین

شرایط سلامت مادر

در موارد معدودی، وضعیت سلامت مادر ممکن است منجر به سقط جنین شود. مثالها عبارتند از:

  • دیابت کنترل نشده
  • عفونت ها
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات رحم یا دهانه رحم
  • بیماری تیرویید

چه چیزی باعث سقط جنین نمی شود؟

فعالیت های معمولی مانند اینها باعث سقط جنین نمی شود:

ورزش، از جمله فعالیت های با شدت بالا مانند دویدن و دوچرخه سواری.

رابطه جنسی.

کار کردن، به شرطی که در معرض مواد شیمیایی یا تشعشعات مضر نباشید. اگر در مورد خطرات مربوط به کار نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

سقط جنین چیست؟

سقط جنین درواقع، پایان غیرمنتظره بارداری است. یک سوم تا یک دوم تمام حاملگی ها قبل از اینکه فرد دوره قاعدگی خود را از دست بدهد یا حتی بداند باردار است، به سقط جنین ختم می شود. حدود 10 تا 20 درصد از افرادی که می دانند باردار هستند سقط جنین می کنند.

سقط جنین به احتمال زیاد در 3 ماه اول بارداری، قبل از هفته 20 بارداری رخ می دهد. تنها 1 درصد از سقط جنین ها بعد از هفته 20 بارداری اتفاق می افتد. به این موارد سقط جنین دیررس می گویند.

عوامل خطر برای سقط جنین چیست؟

یک عامل خطر ویژگی یا رفتاری است که احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش می‌دهد یا فرد را مستعد ابتلا به شرایط خاصی می‌کند. عوامل خطر سقط جنین عبارتند از:

سن مادر. مطالعات نشان می دهد که خطر سقط جنین برای افراد 20 ساله 12 تا 15 درصد است و برای افراد در سن 40 سالگی تا حدود 25 درصد افزایش می یابد. افزایش بروز ناهنجاری های کروموزومی به خطر سقط جنین مرتبط با سن کمک می کند.

توجه: هیچ مدرکی وجود ندارد که اضطراب، یا فعالیت فیزیکی یا جنسی باعث سقط جنین شود.

گاهی اوقات، درمان بیماری شما می تواند شانس بارداری موفق را افزایش دهد.

علائم سقط جنین چیست؟

علائم سقط جنین عبارتند از:

خونریزی که از سبک به شدید پیشرفت می کند.

گرفتگی عضلات.

درد شکم.

کمردرد که ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد.

اگر علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. آنها به شما خواهند گفت که وارد مطب شوید یا به اورژانس بروید.

عوارض سقط جنین

برخی از علائم بعد از سقط جنین چیست؟

لکه بینی و ناراحتی خفیف از علائم شایع پس از سقط جنین هستند. اگر خونریزی شدید، تب، لرز یا درد دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است علائم عفونت باشد.

بیشتر سقط جنین قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های سقط جنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لکه بینی یا خونریزی واژن.

درد یا گرفتگی در شکم یا کمر.

مایع یا بافتی که از واژن شما عبور می کند.

اگر بافت جنینی را از واژن خود خارج کرده اید، آن را در یک ظرف تمیز قرار دهید و برای تجزیه و تحلیل به مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا بیمارستان خود بیاورید.

اکثر زنانی که در سه ماهه اول لکه بینی واژینال یا خونریزی دارند، بارداری موفقی خواهند داشت.

سقط جنین چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک معاینه لگن و یک آزمایش سونوگرافی برای تایید سقط جنین انجام می دهد. اگر سقط جنین کامل باشد و رحم شفاف باشد، معمولاً نیازی به درمان بیشتر نیست. گاهی اوقات رحم به طور کامل تخلیه نمی شود، بنابراین عمل اتساع و کورتاژ انجام می شود. در طی این روش‌ها، دهانه رحم گشاد می‌شود و بافت باقی‌مانده جنین یا جفت به آرامی خراش داده می‌شود یا از رحم ساکشن می‌شود. معمولاً بعد از 4 تا 6 هفته دوره قاعدگی خود را از سر می گیرید.

اگر سقط جنین تایید نشد، اما علائم سقط را داشتید، ممکن است یک شب برای بررسی در بیمارستان بستری شوید. وقتی خونریزی متوقف شد، معمولاً می توانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید. اگر دهانه رحم گشاد شده باشد، ممکن است تشخیص داده شود که دهانه رحم ناکارآمد است و ممکن است روشی برای بستن دهانه رحم (به نام سرکلاژ) انجام شود.

اگر یک زن بیش از دو سقط متوالی داشته باشد (به نام سقط مکرر) ممکن است آزمایش خون، آزمایش ژنتیک یا دارو ضروری باشد. برخی از روش های تشخیصی مورد استفاده برای ارزیابی علت سقط مکرر عبارتند از:

بیوپسی آندومتر

هیستروسالپینوگرام (اشعه ایکس از رحم و لوله های فالوپ).

هیستروسکوپی (آزمایشی که طی آن پزشک داخل رحم را با وسیله ای نازک و تلسکوپ مانند مشاهده می کند).

لاپاراسکوپی(روشی که طی آن پزشک اندام های لگنی را با یک وسیله روشن مشاهده می کند).

آیا بعد از سقط جنین می توانم باردار شوم؟

بله. اکثر افرادی (87%) که سقط جنین دارند، حاملگی و زایمان طبیعی بعدی را خواهند داشت. سقط جنین لزوماً به این معنی نیست که شما مشکل باروری دارید. حدود 1% از افراد ممکن است سقط های مکرر (سه یا بیشتر) داشته باشند. به یاد داشته باشید که معمولاً نمی توان از سقط جلوگیری کرد و اغلب به دلیل طبیعی نبودن بارداری اتفاق می افتد. برخی از محققان معتقدند که این مربوط به یک پاسخ خود ایمنی است.

اگرچه هیچ دوره انتظاری توصیه شده برای اقدام به بارداری وجود ندارد، ممکن است مناسب باشد که در مورد زمان بارداری بعدی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. برای جلوگیری از سقط جنین دیگر، پزشک شما ممکن است درمان با پروژسترون را توصیه کند، هورمونی که برای لانه گزینی در رحم لازم است. اگر بیماری دارید، درمان آن می تواند شانس بارداری موفق را افزایش دهد.

صرف زمان برای بهبودی جسمی و احساسی پس از سقط جنین مهم است. مهمتر از همه، خودتان را به خاطر سقط جنین سرزنش نکنید.

اگر سه بار متوالی سقط جنین داشته‌اید، باید تلاش برای باردار شدن را متوقف کنید، از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید و از پزشک خود در مورد انجام آزمایش‌های تشخیصی برای تعیین علت سقط‌ها بپرسید.

عوارض سقط جنین

برخی از زنانی که سقط جنین می کنند دچار عفونت در رحم می شوند. به این سقط جنین سپتیک نیز می گویند. علائم و نشانه های این عفونت عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • حساسیت به لمس پایین شکم
  • ترشحات بدبو از واژن

اغلب، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از سقط انجام دهید. به سادگی روی مراقبت از خود و کودکتان تمرکز کنید:

به دنبال مراقبت های دوران بارداری منظم باشید.

از عوامل خطر سقط جنین شناخته شده – مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف غیرقانونی مواد مخدر اجتناب کنید.

روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید.

مصرف کافئین خود را محدود کنید. یک مطالعه اخیر نشان داد که نوشیدن بیش از دو نوشیدنی کافئین دار در روز با خطر سقط جنین همراه است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علت سقط جنین از زوایای مختلف بپردازیم  و همچنین عوارض سقط جنین و علائم سقط جنین را بررسی نمودیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما راهنمایی های لازم در خصوص اقدامات قبل از بارداری و مشکلات حین بارداری مانند درد پهلو در بارداری، حاملگی خارج از رحم و بواسیر در بارداری و یبوست در بارداری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

آیا کسی که سقط داشته می تواند شانس بارداری طبیعی داشته باشد؟

بله قطعا این موضوع امکان پذیر است.

علت سقط جنین چیست؟

سن مادر، عدم رشد جنین و بسیاری موارد دیگر می تواند باشد.

عوارض سقط جنین چیست؟

عفونت شایع ترین عارضه سقط جنین است.

آیا سقط جنین ممکن است در ماه های آخر بارداری نیز رخ دهد؟

خیر اصولاً در سه ماه اول بارداری بیشترین درصد سقط وجود دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور