اختلال شخصیت در مردان
اختلال شخصیت در مردان

دلایل اختلال شخصیت در مردان + نحوه درمان آن

اختلال شخصیت در مردان یکی از اختلال های بسیار رایج است که در مورد آن سوالات بسیاری پرسیده می شود. در واقع افرادی که به این بیماری مبتلا یا مشکوک هستند در مورد علل اختلال شخصیت در مردان و همچنین درمان اختلال شخصیت در مردان سوال می پرسند که ما در این مطلب این موارد را بررسی کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد بیشتر بدانید.

اختلال شخصیت در مردان

BPD که به اختصار اختلال شخصیت در مردان نامیده می شود، می تواند در مردان متفاوت از زنان ظاهر شود. مردان مبتلا به BPD ممکن است رفتارهای پارانوئید، خودشیفتگی و ضد اجتماعی از خود نشان دهند. BPD در مردان ممکن است از طریق سوء مصرف مواد یا اعتیاد به رابطه جنسی، خرید یا قمار نیز مشاهده گردد.

علائم اختلال شخصیت در مردان

ناتوانی در تعهد: در حالی که هم مردان و هم زنان مبتلا به BPD مشکلات روابط  عاطفی را تجربه می کنند، برخی از مردان مبتلا به BPD ممکن است همزمان با زنان زیادی قرار ملاقات بگذارند در حالی که به دلیل ترس از رها شدن از تعهد به هر یک از شرکای خود سرباز می زنند. برخی دیگر ممکن است با رفتارهای پرخاشگرانه، حسادت شدید و خلق و خوی خشن، معشوق خود را بترسانند. برخی از مردان ممکن است شروع به رد همه روابط، از جمله دوستی کنند.

تغییر سرزنش: جابجایی سرزنش زمانی اتفاق می افتد که یک مرد مبتلا به BPD احساس شکست، عدم تایید، گناه و کمبود را به افراد دیگری که آنها را مسئول می دانند و اغلب نسبت به کسانی که دوستشان دارند نسبت می دهد.

از نظر عاطفی حساس بودن: مردان مبتلا به BPD ممکن است از نظر عاطفی حساس باشند و بیشتر همه چیز را به عنوان حملات شخصی تلقی کنند و از هر اظهاراتی که در مورد آنها گفته می شود احساس انتقاد نمایند.

رفتارهای خودشیفته و کنترل کننده: بسیاری از مردان مبتلا به BPD به طور ناخودآگاه تمایل دارند کمبود کنترلی را که احساس می کنند یا در کودکی تجربه کرده اند، با تلاش برای کنترل همه روابط بزرگسالان خود جبران کنند. آنها ممکن است برای نشان دادن احساسات خود تهدیدهای شدیدی انجام دهند، مانند تهدید کردن یک شریک به رابطه جنسی یا عمل جنسی با دیگران برای جلب توجه.

مسائل مرزی: برخی از مردان مبتلا به BPD ممکن است برای پذیرش مرزهای تعیین شده بر روی آنها مشکل داشته باشند، گاهی اوقات به زور عمل می کنند اما تمایلی به خودتنظیمی ندارند.

درمان اختلال شخصیت در مردان

مردانی که با BPD دست و پنجه نرم می کنند می توانند از طریق درمان مناسب کمک بگیرند. رفتار درمانی دیالکتیکی رایج ترین درمان اختلال شخصیت مرزی است. این مبتنی بر اصول شناختی است که هدف آن آموزش به بیماران BPD است که چگونه احساساتی را که باعث ایجاد مشکلات در زندگی و روابط آنها می شود، کنترل کنند. DBT شامل جلسات فردی و آموزش مهارت های گروهی است. بسیاری از درمانگران در صورت عدم حضور در جلسه در صورت بروز هر بحرانی خود را در دسترس قرار می دهند و اغلب می توان از طریق تلفن با آنها تماس گرفت. درمان ممکن است احساسات شما را در مورد خودتان و همچنین توانایی شما برای عملکرد بهبود بخشد.

اختلال شخصیت مرزی یک اختلال ناتوان کننده است که می تواند علائم شدید و نگران کننده ای ایجاد کند. مبتلایان به BPD آشفتگی عاطفی مکرر را تجربه می کنند، برای حفظ روابط تلاش می کنند و اغلب احساس انزوا و سوء تفاهم می کنند. خوشبختانه، با کمک حرفه ای، علائم اختلال شخصیت مرزی قابل کنترل است و زمانی که تشخیص دقیق BPD داده شد، روند بهبودی می تواند آغاز شود.

آخرین یافته ها و آمار از اختلال شخصیت در مردان

میزان شیوع این بیماری کمتر از 2 درصد از جمعیت بزرگسال تخمین زده می شود. همچنین اعتقاد بر این بود که BPD در بین زنان بسیار فراگیرتر از مردان است.

اما تحقیقات اخیر این فرضیات را رد کرده است. در یک بررسی که اطلاعات پزشکی را در مورد بیش از 34000 بزرگسال در سال 2004 جمع آوری کرد، ثابت کرد که تخمین های گذشته از بروز BPD بسیار پایین بوده و علاوه بر این، تفاوت های تشخیصی مداوم بین مردان و زنان وجود دارد.

در داده‌های NESARC، 5.6 درصد از مردان و 6.2 درصد از زنان معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت مرزی را داشتند.

یک مطالعه اسکاندیناویایی در سال 2008 نشان داد که 1.4 درصد از نوجوانان 16 ساله علائمی مطابق با تشخیص BPD را تجربه می کنند و این تعداد تا سن 22 سالگی به 3.2 درصد افزایش یافته است. کارشناسان بهداشت اکنون می دانند که درصد معینی از کودکان حداقل از برخی علائم BPD رنج می برند.

علل اختلال شخصیت در مردان

علائم اولیه اختلال شخصیت مرزی

قبل از اینکه یک متخصص سلامت روان بتواند BPD را تشخیص دهد، پنج مورد از 9 مورد باید شناسایی شوند، اگرچه معمولاً افراد مبتلا بیش از 5 مورد را نشان می دهند.

این نه علامت عبارتند از:

ترس شدید و تا حد زیادی غیرمنطقی از رها شدن همراه با تلاش های دیوانه وار و ناامیدانه برای اجتناب از آن

در زمینه روابط، دوره های متناوب ایده آل سازی (عشق و تحسین شدید) و کاهش ارزش (احساس انزجار و سرخوردگی)

خودانگاره و احساس هویت دائماً ناپایدار

تکانشگری حداقل در دو زمینه که می تواند به خود یا دیگران آسیب برساند (سوء مصرف مواد، پرخوری، قمار اجباری، رانندگی ناایمن و غیره)

اپیزودهای اضطراب حاد عاطفی (تحریک پذیری، اضطراب) که ساعت ها یا روزها طول می کشد.

احساس مزمن پوچی، بی معنی بودن و کم انگیزه بودن

انفجارهای شدید و شدید خشم غیرقابل کنترل

شیوع علائم تجزیه ای که با پارانویای شدید، سوء ظن و قطع ارتباط با واقعیت مشخص می شود.

تهدیدات و اقدامات خودکشی و رفتارهای خودآزاری (بریدن، سوزش، کندن مو، خاراندن پوست تا خونریزی و …)

این علائم می توانند باعث درد و ناراحتی عاطفی عظیم شوند و می توانند عواقب قابل توجهی در دنیای واقعی داشته باشند (نرخ خودکشی در بین مبتلایان به BPD  خیره کننده است).

اگر وضعیت آنها تشخیص داده نشود یا درمان نشود، مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی ممکن است در یک وضعیت آشفتگی یا نوسان دائمی زندگی کنند. آنها ممکن است به شدت نسبت به انتقاد حساس باشند، تا جایی که حتی اظهارات گاه به گاه ممکن است باعث ایجاد یک بحران عاطفی شود. بدترین ناامیدی است و ممکن است احساسات خود را با سرزنش دیگران نشان دهد. پاسخ‌های استرس آنها اغلب اغراق‌آمیز است و ممکن است در یک چشم به هم زدن دچار حالت‌های بدبینانه شوند.

در نتیجه بی ثباتی عاطفی خود، مبتلایان به BPD ممکن است برای یافتن یا حفظ شغل با مشکل مواجه شوند، دائماً برنامه های زندگی یا سیستم اعتقادی خود را تغییر دهند، مکرراً از دوستی ها یا روابط عاشقانه خود بیرون بیایند، با فرقه ها درآمیخته شوند یا در مورد خودیاری وسواس پیدا کنند. استادان آنها ممکن است به سمت افرادی کشیده شوند که واقعاً از آنها سوء استفاده می کنند.

BPD در مردان و زنان، ارزیابی تفاوت ها

علیرغم آخرین یافته‌هایی که نشان می‌دهد زنان و مردان به طور مساوی از اختلال شخصیت مرزی رنج می‌برند، زنان هنوز به مراتب بیشتر در این بیماری تشخیص داده می‌شوند. وقتی مردان مبتلا به علائم BPD درخواست کمک می‌کنند (که همیشه اتفاق نمی‌افتد)، معمولاً با سایر بیماری‌ها، مانند اختلال دوقطبی، ADHD، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال انفجاری متناوب یا افسردگی به اشتباه تشخیص داده می‌شوند.

برخی از متخصصان سلامت روان ممکن است سوگیری ناخودآگاهی داشته باشند که فرض می‌کند BPD در زنان بسیار شایع‌تر است و ممکن است در توانایی آنها برای تشخیص BPD در مردان حتی در صورت وجود تداخل ایجاد کند. همچنین، از آنجایی که زنان بیشتر تحت درمان قرار می‌گیرند، علائم آن‌ها وضعیت پیش‌فرض به‌عنوان چهره «رسمی» اختلال شخصیت مرزی پیدا کرده‌اند و تشخیص علائم BPD در مردان را برای روان‌پزشکان و روان‌شناسان دشوار می‌سازد که کاملاً با انتظارات آنها مطابقت ندارد.

مشخصات کلی علائم اختلال شخصیت مرزی تا حد زیادی برای مردان و زنان یکسان است. با این وجود، تفاوت هایی در نحوه بروز علائم BPD در دو جنس وجود دارد.

به طور کلی، مردان مبتلا به BPD از:

بسیار حساس به انتقاد و تهاجمی در پاسخ به توهین یا تحقیر درک شده هستند.

کنترل بیش از حد در روابط دارند.

به شدت حسادت داشته و حس مالکیت دارند.

سریع از دیگران سرخورده می شود و آشکارا تحقیر آنها را بیان می کند.

مشروط به تغییرات خلقی که در یک لحظه اتفاق می افتد، هستند.

بیش از حد تحریک پذیر و مستعد دوره های خشم انفجاری هستند.

احتمالاً با رفتارهای مخاطره آمیز و خطرناک، احساس بی کفایتی را جبران می کند.

همانطور که این لیست نشان می دهد، BPD در مردان اغلب دارای یک مزیت تهاجمی یا قاطعانه است، که در زنان دیده نمی شود.

این می تواند منجر به رفتار ناخوشایند و غیر همدردی شود که دیگران را بیگانه می کند و آنها را به واکنش خشمگین سوق می دهد. به جای ارائه کمک یا تشویق، اعضای خانواده و دوستان ممکن است مردان مبتلا به BPD را رها کرده یا از آنها فاصله بگیرند، و بدون اینکه عزیزان آنها را تشویق به کمک گرفتن کنند، ممکن است هرگز ماهیت و عمق مشکل خود را تشخیص ندهند.

اختلالات همزمان در میان مبتلایان به BPD شایع است، اما زنان مبتلا به BPD بیشتر از مردان به اختلالات متعدد مبتلا می شوند. تقریباً در هر دسته از بیماری های همزمان، زنان دارای نرخ تشخیص بالاتری هستند. با این حال، دو استثنا قابل توجه برای این الگو وجود دارد.

اولاً، احتمال ابتلا به اختلال مصرف مواد در مردان مبتلا به BPD بیشتر از زنان مبتلا به BPD است (58 درصد در مقابل 44 درصد بروز سال گذشته در یک مطالعه). دوم، احتمال ابتلای آنها به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بسیار بیشتر است، که با توجه به خصومت و پرخاشگری که اغلب با BPD در مردان همراه است، جای تعجب ندارد.

سوء مصرف الکل و مواد مخدر یک مکانیسم آشنا برای مقابله با افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان است و مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بیش از 80 درصد خطر سوء مصرف مواد را در طول زندگی خود دارند. به دلیل مسائل مربوط به سوء مصرف مواد، مردان مبتلا به BPD اغلب الکل و توانبخشی مواد مخدر را به سایر اشکال درمان انتخاب می کنند، به اشتباه تصور می کنند که همه مشکلات آنها ناشی از مواد مخدر و الکل است.

اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان و کودکان

نوجوانان معمولاً همان علائمی را تجربه می کنند که بزرگسالان از اختلالات شخصیت مرزی رنج می برند.

با این حال، ممکن است آن‌ها به اندازه کافی از این علائم برای تشخیص BPD برخوردار نباشند (پنج مورد از نه علامت اولیه باید به شکلی وجود داشته باشد تا تشخیص داده شود).

کودکان همچنین می توانند ویژگی های اختلال شخصیت مرزی را نشان دهند. کودکانی که علائم BPD را نشان می‌دهند، تمایل دارند آنچه را که معمولاً به عنوان رفتارهای کودکانه طبقه‌بندی می‌شود، فقط به شکل اغراق‌آمیزتر نشان دهند.

در مقایسه با سایر کودکان، این افراد موارد زیر را بیشتر نشان می دهند:

  • نیاز به زمان و توجه
  • مستعد کج خلقی و حملات خشم
  • به راحتی ناامید می شود
  • بی قرار و بی تمرکز
  • نسبت به انتقاد حساس است
  • به احتمال زیاد از اضطراب جدایی رنج می برند
  • مشروط به علائم فیزیکی اضطراب (گرفتگی معده، سردرد، مشکلات خوردن یا بلع، و غیره)

صرف نظر از جنسیت، سن یا پیشینه، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می توانند با کمک متخصصانی که برای درمان BPD آموزش دیده اند، بر علائم خود تخریبی و ناتوان کننده خود غلبه کنند.

رژیم‌های درمانی بزرگسالان احتمالاً شامل انواع مختلفی از درمان‌های اثبات‌شده در برابر علائم BPD، دارو (تثبیت‌کننده‌های خلقی و داروهای ضد روان پریشی ترجیح داده می‌شوند)، روش‌های درمانی جامع ذهن و بدن، آموزش و کلاس‌های مهارت‌های زندگی، و مداخلات مبتنی بر خانواده است که می‌تواند به همه کمک کند.

اختلالات شخصیت چقدر شایع است؟

اختلالات شخصیت از شایع ترین اختلالات روانی شدید است و اغلب همراه با سایر بیماری های روانی مانند اختلالات سوء مصرف مواد، اختلالات خلقی (افسردگی یا اختلال دوقطبی) و اختلالات اضطرابی رخ می دهد. تخمین زده می شود که 10 تا 13 درصد از جمعیت جهان از نوعی اختلال شخصیت رنج می برند.

بیشتر اختلالات شخصیتی در سالهای نوجوانی شروع می شود، زمانی که شخصیت بیشتر رشد می کند و بالغ می شود. در نتیجه، تقریباً همه افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بالای 18 سال سن دارند.

برخی از اختلالات شخصیت – مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت هیستریونیک – در زنان شایع‌تر است و برخی دیگر – مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی و اختلال شخصیت وسواسی – در مردان شایع‌تر است. بسیاری از افراد در زندان نیز دارای یک اختلال شخصیت قابل تشخیص هستند.

آشنایی با اختلال شخصیت در مردان

انواع اختلالات شخصیت چیست؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که کتاب مرجع استاندارد برای بیماری های روانی شناخته شده است، اختلالات شخصیت را در سه دسته اصلی، سازماندهی می کند.

اختلالات شخصیت عجیب و غریب

اختلالات شخصیت غیرعادی عبارتند از:

اختلال شخصیت پارانوئید. پارانویا مشخصه این اختلال است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به دیگران بی اعتمادی و بدگمانی دائمی دارند. آنها معتقدند که دیگران سعی در تحقیر، آسیب رساندن یا تهدید آنها دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید. افراد مبتلا به این اختلال نسبت به روابط اجتماعی دورو بی تفاوت هستند. آنها معمولاً تنها هستند که فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند و به ندرت احساسات شدید را ابراز می کنند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی. افراد مبتلا به این اختلال، تفکر و رفتار و همچنین ظاهر غیرعادی از خود نشان می دهند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی ممکن است باورهای عجیب و غریبی داشته باشند و اغلب بسیار خرافاتی هستند.

اختلالات شخصیتی دراماتیک

افراد مبتلا به این اختلالات دارای احساسات شدید، ناپایدار و تصویر مخدوش از خود هستند. آنها همچنین اغلب تمایل به رفتار تکانشی دارند. این اختلالات عبارتند از:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی گاهی اوقات افراد مبتلا به این اختلال را «سوسیوپات» یا «روان‌پرستان» می‌نامند. این اختلال با رفتار عجولانه، غیرمسئولانه و پرخاشگرانه مشخص می شود که اغلب با بی توجهی به دیگران و ناتوانی در رعایت قوانین جامعه بروز می کند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب مرتکب جنایات جدی می شوند و از اعمال خود پشیمان نیستند.

اختلال شخصیت مرزی. این اختلال با خلق و خوی ناپایدار، تصور ضعیف از خود، روابط پر هرج و مرج و رفتارهای تکانشی (مانند بی بندوباری جنسی، سوء مصرف مواد، خرج کردن بیش از حد و رانندگی بی احتیاط) مشخص می شود.

اختلال شخصیت هیستریونیک افراد مبتلا به این اختلال سطحی هستند و دائماً به دنبال توجه می گردند. آنها اغلب  رفتار بسیار نمایشی، احتمالاً حتی کودکانه و بیش از حد احساسی دارند.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی. این اختلال با احساس برتری اغراق آمیز و اشتغال ذهنی به موفقیت و قدرت مشخص می شود. با این حال، این مشغله با عزت نفس شکننده تقویت می شود. افراد مبتلا به این اختلال بسیار خود محور بوده، تمایل به همدلی ندارند و نیاز به توجه و تحسین مداوم دارند.

اختلالات شخصیت مضطرب

افراد مبتلا به این اختلالات اغلب عصبی یا ترسناک هستند. این اختلالات عبارتند از:

اختلال شخصیت اجتنابی افراد مبتلا به این اختلال تمایل دارند از تماس های اجتماعی اجتناب کنند. این رفتار نتیجه تمایل به تنهایی نیست، بلکه به دلیل نگرانی بیش از حد در مورد خجالت یا قضاوت شدید است. آنها اغلب بسیاری از تجربیات اجتماعی با ارزش را به خاطر خود از دست می دهند.

اختلال شخصیت وابسته

این اختلال با وابستگی و تسلیم، نیاز به اطمینان مداوم، احساس درماندگی و ناتوانی در تصمیم گیری مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب به فرد دیگری بسیار نزدیک می شوند و تلاش زیادی برای راضی نگه داشتن آن شخص صرف می کنند. آنها تمایل به نشان دادن رفتار منفعلانه و چسبیده دارند و ترس از جدایی دارند.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری. این اختلال با الگوی کمال گرایی و انعطاف ناپذیری، کنترل و نظم همراه با ترس شدید از اشتباه مشخص می شود. این ترس اغلب منجر به ناتوانی در تصمیم گیری، دشواری در انجام کارها و مشغول شدن به جزئیات می شود.

افراد ممکن است علائم مختلط بیش از یک اختلال شخصیت را داشته باشند.

آشنایی با اختلال شخصیت در مردان

چه چیزی باعث اختلالات شخصیتی در مردان می شود؟

اختلالات شخصیت در میان اختلالات روانی کمتر شناخته شده است. اعتقاد بر این است که هم ژنتیک و هم محیط در ایجاد اختلالات شخصیتی نقش دارند. به نظر می رسد برخی از اختلالات شخصیتی با سابقه خانوادگی بیماری روانی مرتبط باشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی احتمال بیشتری دارد که اعضای خانواده خود نیز دارای اختلالات شخصیتی باشند و سابقه خانوادگی افسردگی ممکن است یک عامل خطر برای اختلال شخصیت مرزی یا اختلال شخصیت وسواسی اجباری باشد.

اگرچه تحقیقات در مورد اختلالات شخصیت محدود بوده است، اما هیچ مطالعه ای نتوانسته است نشان دهد که فردی با اختلال شخصیت متولد می شود. مانند بسیاری از اختلالات روانی دیگر، تمایل به ایجاد اختلال شخصیت ممکن است ارثی باشد، نه خود اختلال. این اختلال زمانی به وجود می آید که چیزی در رشد یک شخصیت سالم اختلال ایجاد کند.

اختلالات شخصیت ممکن است به عنوان راهی برای مقابله با یک موقعیت نگران کننده یا استرس غیرمنطقی ایجاد شود. برای مثال، فردی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا مورد بی توجهی قرار گرفته است، ممکن است به عنوان راهی برای مقابله با درد، ترس و اضطرابی که در محیط اطرافش وجود دارد، دچار اختلال شخصیت شود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی اختلال شخصیت در مردان بپردازیم. اینکه علل اختلال شخصیت در مردان چیست و درمان اختلال شخصیت در مردان چگونه انجام می شود، در این مطلب بررسی گردید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

اختلال شخصیت در مردان شایع تر است یا زنان؟

برخی تحقیقات نشان داده که در زنان شایع تر است.

اختلال شخصیت در مردان چیست؟

اختلالی است که منجر به حساسیت بیش از حد، توهمات فکری و پرخاشگری می شود.

آیا اختلال شخصیت در مردان راه درمانی دارد؟

بله این اختلال با استفاده از روش های متعددی قابل درمان است که در متن به آن ها اشاره شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

وسواس شستشو

عوارض وسواس شستشو + علائم و نحوه درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور