نکات بهداشتی قبل از ازدواج
نکات بهداشتی قبل از ازدواج

نکات بهداشتی قبل از ازدواج

نکات بهداشتی قبل از ازدواج موضوع مهمی است که تمامی افراد بایستی قبل از قطعی کردن تصمیم خود برای وارد شدن در یک زندگی مشترک از آن آگاه شوند. چرا که قطع به یقین، این نکات بر روی سرنوشت هر دو طرف در ازدواج تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و از پیامدهای منفی احتمالی جلوگیری خواهند نمود.

از آنجا که متاسفانه برخی از اشخاص در شرف انتخاب همسر، از این موارد اطلاع اندکی دارند یا گاها آن ها را سبک می شمارند، در ادامه قصد داریم تا ده نکته بهداشتی مهم قبل از ازدواج موفق را که شاید بیشتر از هر مورد دیگری در داشتن یک زندگی موفق در آینده نقش داشته باشند را بررسی کنیم. همچنین، هموطنان گرامی می توانند برای دریافت هر گونه مشاوره و طرح سوالات خود در مورد ازدواج و خانواده با مشاوران و روانشناسان دکتر فکر در تماس باشند.

ضرورت آگاهی از نکات بهداشتی قبل از ازدواج

ضرورت آگاهی از نکات بهداشتی قبل از ازدواج

نکات بهداشتی قبل از ازدواج، شامل موارد متعددی می شود و می تواند جنبه های مختلفی را در بر گیرد. اما از این میان، ده نکته بهداشتی مهم قبل از ازدواج موفق وجود دارد که تقریبا بایستی همه اشخاص آن را پشت سر بگذارند. این موارد بیشتر محدود به آزمایش ها و بررسی قبل از ازدواج بوده و از سوی سازمان های پزشکی و دولتی برای کاهش هر چه بیشتر مشکلات پس از ازدواج تدارک دیده شده اند.

معیارهایی که برای این مراحل در نظر گرفته شده اند، علمی بوده و از سنجش های بسیار عبور کرده اند. از این رو، رعایت نکات بهداشتی قبل از ازدواج به نظر نه تنها به صلاح است، بلکه یک الزام نیز محسوب می شود. تحقق چنین امری به کاهش استرس، کاهش مشکلات خانوادگی، فرزندان سالم و داشتن زندگی موفق زناشویی کمک خواهد کرد. این نکات به گونه ایی طراحی شده اند که جوانب مختلفی از مسائل مطرح شده در مشاوره ازدواج از قبیل: سلامت جسمی، اعتیاد به مواد مخدر، دوستی، روابط کاری و خانوادگی و روابط عاشقانه و … را پوشش می دهند.

برای آشنایی کامل در ادامه با شرح جزئیات به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

نکات بهداشتی قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک

با توجه به اینکه ازدواج های فامیلی در خاورمیانه بسیار رایج است و فرزندان ازدواج های فامیلی در معرض خطر بیشتری برای بیماری های ژنتیکی و ناهنجاری های مادرزادی قرار دارند، از جمله نکات بهداشتی قبل از ازدواج این است که طرفین حتما برای سازگاری ژنتیکی با یکدیگر آزمایشات لازم را انجام دهند.

توجه داشته باشید که این مرحله به دلیل تأثیرات آن بر سلامت عمومی، ارائه آموزش های بهداشتی درباره خویشاوندی در افراد و خانواده در قبل از ازدواج بسیار مهم است. برای آگاهی از دانستی های لازم قبل از ازدواج فامیلی، توصیه می شود که با کلیک بر روی لینک مقاله را مطالعه فرمائید.

نکات بهداشتی قبل از ازدواج و غربالگری

نکات بهداشتی قبل از ازدواج و غربالگری

یکی از موارد مهم در نکات بهداشتی قبل از ازدواج، انجام غربالگری است.

غربالگری قبل از ازدواج در درجه اول به زوج هایی (که قصد دارند به زودی ازدواج کنند) که در آن ها بیماری های خاص وجود دارد و احتمال دارد که این بیماری را به فرزندان شان منتقل کنند، توصیه خواهد شد.

به طور کلی، این غربالگری به افرادی توصیه می شود که با وجود داشتن علائم بیماری ژنتیکی خون (هموگلوبینوپاتی، به عنوان مثال تالاسمی و کم خونی سلول داسی شکل) و بیماری های عفونی (هپاتیت B، هپاتیت C وHIV / AIDS ) ازدواج کنند. غربالگری قبل از ازدواج با هدف مشاوره پزشکی در مورد احتمال انتقال بیماری های فوق به همسر یا فرزندان دیگر، انجام می شود.

مزیت بزرگ غربالگری قبل از ازدواج این است که شیوع بیماری های فوق را کاهش داده و از بار مالی درمان های آنها نیز می کاهد. بدین ترتیب، از تعداد مراجعات و مسئولیت تسهیلات بهداشتی و بانکهای خون کشور کاسته می شود. علاوه بر این، غربالگری از مشکلات خانوادگی در آینده جلوگیری می کند.

غربالگری قبل از ازدواج باعث افزایش آگاهی در مورد ازدواج های سالم می شود. معاینات قبل از ازدواج ممکن است شامل آزمایش های سیفلیس، سوزاک و سایر بیماری های منتقله از راه جنسی، گروه خون، فاکتور رزوس، آنالیز مایعات منی، FSH، پرولاکتین، تستوسترون، هورمون های استروژن و سایر موارد باشد.

قبرس از جمله اولین کشورهایی بود که این نکات بهداشتی قبل از ازدواج را رعایت کرده و آزمایش β-تالاسمی را در سال 1973 اجرا کرد. این برنامه اخیراً در چندین کشور در خاورمیانه انجام شده است که شامل ایران (1997) ، عربستان سعودی (2004) و امارات متحده عربی (2011) می شود.

نکات بهداشتی قبل از ازدواج های فامیلی

نکات بهداشتی قبل از ازدواج های فامیلی

یکی از موارد مهم دیگری که باید در نکات بهداشتی قبل از ازدواج  مورد توجه قرار بگیرد، ازدواج های فامیلی است. ازدواج های فامیلی و یا ازدواج های نسبی (و به طور خاص ازدواج های پسر عموی اول) در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی بسیار رایج است. همچنین، ازدواج های فامیلی 42-67 درصد از کل ازدواج ها در پادشاهی عربستان سعودی، 54 درصد در قطر، 40-54 درصد در امارات متحده عربی، 29-64 درصد در اردن، 21-33 درصد در مصر را تشکیل شده است.

کودکان حاصل از ازدواج های فامیلی به دلیل جهش های ژنی اتوزوم مغلوب در معرض خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی مغلوب (به عنوان مثال تالاسمی ، کم خونی سلول داسی شکل و فیبروز کیستیک) و ناهنجاری های مادرزادی (2.5 برابر بیشتر از میزان در بین فرزندان والدین غیر فامیلی) هستند.

هرچه رابطه بیولوژیکی بین مادر و پدر نزدیکتر باشد، احتمال اینکه فرزندان آنها نسخه های یکسان یا یک ژن مغلوب مضر بیشتر داشته باشند، بالاتر خواهد بود. بعلاوه، مرگ و میر فرزندان والدین خویشاوندی نسبت به والدین غیر خویشاوندی، پس از تولد بالاتر است.

آزمایش تالاسمی از مهمترین نکات بهداشتی قبل از ازدواج

یک ضرورت دیگر آگاهی از نکات بهداشتی قبل از ازدواج ، اطلاع یافتن از بیماری مثل تالاسمی است. تالاسمی یک بیماری خونی ارثی است که باعث می شود سلول های قرمز خون در بدن پایین تر از حد طبیعی بوده و سطح هموگلوبین نیز پائین تر از مقدار نورمال باشد (هموگلوبین یک پروتئین حامل اکسیژن است). بیماران تالاسمی می توانند کم خونی خفیف یا شدید داشته باشند. شکل بتا تالاسمی (β- تالاسمی) در خاورمیانه به طور عمده در کشورهای مدیترانه ای شیوع دارد که نرخ حامل آن 11-11٪ برای تالاسمی گزارش شده است.

آزمایش کم خونی سلول داسی شکل قبل از ازدواج

آزمایش کم خونی سلول داسی شکل قبل از ازدواج

کم خونی سلول داسی شکل یکی دیگر از بیماری های ارثی خون است. این در خاورمیانه نیز رایج است و نرخ صفات سلول داسی شکل (حامل سلول داسی شکل) در جمعیت جهان عرب از 0.3 تا 30٪ است. تحقیقات نشان داده که 4/2 درصد از سعودی ها ناقل آنمی سلول داسی شکل (صفت سلول داسی شکل) هستند و 26/0 درصد از آنها به این بیماری مبتلا هستند.

آزمایش هپاتیت B

هپاتیت یک عفونت ویروسی که به کبد حمله است که می تواند منجر به بیماری حاد و رنج آور شود. این بیماری، از طریق مایعات بدن (خون، بزاق، مایعات منی و واژن) منتقل می شود. بنابراین، انتقال این بیماری از راه رابطه جنسی امکان پذیر است. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که 2-5 درصد از جمعیت خاورمیانه به طور مزمن به هپاتیت B آلوده هستند.

تاکنون هیچ درمان خاصی برای هپاتیت B وجود ندارد. با واکسیناسیون / ایمن سازی می توان از عفونت جلوگیری کرد. اگر یکی از همسران یا شریک زندگی از نظر بیماری مثبت باشد، همسریا شریک زندگی وی باید قبل از  ازدواج، واکسن بزند. هپاتیت B مزمن بیماران را در معرض خطر مرگ ناشی از سیروز و سرطان کبد قرار می دهد. حدود 10 درصد از مصری های 1-59 ساله در برخی موارد در معرض ویروس هپاتیت B قرار داشته اند.

آزمایشات هپاتیت C

هپاتیت C یکی دیگر از عفونت های ویروسی است که به کبد حمله می کند. این یکی از دلایل عمده سیروز کبدی و سرطان کبد و نشانه اصلی پیوند کبد است.

این یک بیماری شایع در خاورمیانه است. شیوع هپاتیت C در مصر به 15 درصد می رسد. این یک بیماری منتقله از طریق خون است که از طریق خون و فرآورده های خونی، سوزن ها و وسایل غیراستریل شده برای خال کوبی و سوراخ کردن، منتقل می شود.

HIV / AIDS

HIV / AIDS یک بیماری منتقله از راه خون و منتقله از راه جنسی است. همچنین در دوران بارداری، زایمان و یا دوران شیردهی از مادر به کودک منتقل می شود. البته به نظر می رسد شیوع آن در خاورمیانه و آفریقای شمالی کم (کمتر از 0.2٪) است. بیماران HIV مثبت با انزوای اعضای خانواده، دوستان و بستگان روبرو هستند و در دریافت مراقبت های بهداشتی تبعیض را تجربه می کنند. اکثر بیماران HIV مثبت نمی دانند که ویروس دارند.

5 تست پزشکی که باید قبل از ازدواج انجام دهید

5 تست پزشکی که باید قبل از ازدواج انجام دهید

تست هایی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم زیر مجموعه نکات بهداشتی قبل از ازدواج محسوب می شوند. توصیه می شود با دقت مطالعه فرمائید.

HIV و STD

قبل از ازدواج، شما باید احتمال عفونت های مادام العمر مانند HIV، هپاتیت B و C و تبخال و همچنین موارد قابل درمان مانند سوزاک، عفونت قارچی واژن ( در برخی موارد)، سیفلیس، واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمر، کلامیدیا و بعضی از انواع عفونت جنسی را بررسی کنید. آمار نشان می دهد 50٪ از جوانان به این بیماری مبتلا می شوند .

اگر همه چیز بررسی شود، عالی است. آگاهی از وضعیت شریک زندگی به شما کمک می کند تا در صورت تصمیم برای ادامه کار، اقدامات صحیحی را برای محافظت از خود انجام دهید. داشتن دانش قبلی و انجام اقدامات مناسب طبق دستور پزشک، خطر ناباروری یا سقط را نیز کاهش می دهد.

تست باروری

انجام آزمایشات باروری برای تخمین احتمال باروری و برخی استرس های عاطفی مرتبط با آن ضروری است. شما باید هم برای خود و هم برای شریک زندگی تان این آزمایش را انجام دهید. زیرا تحقیقات نشان می دهد که نیمی از ناباروری ها به دلیل وجود مشکل در مردان است.

 آزمایش های باروری شامل تجزیه و تحلیل منی مردان و سنجش هورمونی است. اسکن سونوگرافی لگن برای تعیین وضعیت اندام های تولید مثل داخلی و غیره نیز ممکن است انجام شود.

ژنوتیپ

ژنوتیپ آزمایشی است که برای بررسی بیماری سلول داسی انجام می شود. بیماری سلول داسی به نقص در گلبول های قرمز خون مربوط می شود و یک اشکال مادام العمر است که اغلب منجر به بیماری های جدی می گردد. اگر از ژنوتیپ AA هستید، جای نگرانی نیست اما اگر AS می باشید ، ناقل ژن سلول داسی خواهید بود و باید مراقب باشید که همسر شما نیز AS نباشد.

گروه خون

تعیین گروه خونی همسر برای جلوگیری از مسائل مربوط به ناسازگاری گروه خون یا رزوس بسیار مهم است. گروه خونی شما می تواند A ، B ، O یا AB باشد اما یک component دیگر وجود دارد که به آن فاکتور Rhesus گفته می شود. عامل Rhesus یا مثبت است یا منفی.

اگر یک زن Rhesus منفی با شوهر Rhesus مثبت ازدواج کند، 50٪ احتمال دارد که کودک rhesus مثبت باشد. در این حالت، اگر اقدامات احتیاطی در دوران بارداری انجام نشود، این امر می تواند منجر به بیماری همولیتیک نوزاد شود. درک هر دو گروه خونی به پزشک کمک می کند تا از مشکلات ناسازگاری رزوس در دوران بارداری جلوگیری کند.

بررسی شرایط سلامت عمومی

نکات بهداشتی قبل از ازدواج  تنها محدود به بررسی بیماری های خاص و یا آزمایش های ژنتیک نمی شود، بررسی سلامت عمومی طرفین نیز می تواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد.

آزمایش زودهنگام برای افرادی که به مشکلاتی همچون دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی و غیره، دچار هستند کمک می کند تا هر چه زودتر از کمک ها و درمان های پزشکی بهره مند شوند. بدین ترتیب، زوجین در آینده کمتر غافلگیر شده و با پروسه های درمانی طولانی مواجه نشوند.

چرا بررسی گروه خونی قبل از ازدواج مهم است؟

چرا بررسی گروه خونی قبل از ازدواج مهم است؟

اکثر مردم می دانند که گروه خونی آنها چیست. اما شما ممکن است از این اطلاعات در مورد شخصی که قرار است با او ازدواج کنید آگاهی نداشته باشید. دلیل اصلی اینکه آزمایش گروه خونی از نکات بهداشتی قبل از ازدواج محسوب می شود، فقط کشف گروه خونی شما نیست. بلکه لازم است ا+سازگاری یا عدم سازگاری خونی طرفین مورد سنجش قرار گیرد.

علت نیز این است که همه نمی توانند به یکدیگر خون اهدا کنند و مهم است که بدانید هر دو می توانید به یکدیگر خون بدهید. البته این بخش کوچکی از ماجراست. وقتی وارد بحث آمادگی برای ازدواج مطرح می شود، گروه خونی بیشتر برای بارداری و تصمیم به فرزند دار شدن نیز اهمیت دارد. زیرا گروه های خونی خاصی که با یکدیگر سازگار نیستند، احتمال اینکه سلامت و رشد جنین را به خطر بیندازند زیاد است.

چرا تست باروری از نکات بهداشتی قبل از ازدواج است؟

بیشتر زوج ها قصد دارند پس از ازدواج بچه دار شوند. بنابراین، بهتر است بدانند که آیا بدن شان از نظر باروری مشکلی دارد یا خیر. زنان و مردان باید آزمایش های باروری را انجام دهند و نتایج را با یکدیگر در میان بگذارند تا بعداً جایی برای نارحتی باقی نماند. آزمایشان مذکور از تجزیه و تحلیل مایع منی گرفته تا آنالیز هورمونی و انواع سونوگرافی، را شامل می شوند.

آیا بررسی تاریخ پزشکی ژنتیک افراد قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

بهتر است از سابقه پزشکی خانواده یکدیگر مطلع شوید. زیرا با اینکار می دانید بیماری خاصی در خانواده طرف مقابل وجود دارد یا خیر. چه دیابت، چه بیماری قلبی یا حتی ریزش مو ، به هر حال باید بدانید که بعداً شما و همسرتان ممکن است از چه عواملی رنج ببرید تا اقدامات احتیاطی را انجام دهید. قبل از ازدواج از نظر این شرایط بررسی شوید و در صورت وجود نگرانی شریک زندگی خود را نیز در جریان بگذارید.

تست تالاسمی قبل از ازدواج چیست؟

تالاسمی را می توان با انجام آزمایش شمارش کامل خون تشخیص داد، اما این یک آزمایش مهم است که هر دو شریک بایستی انجام دهند تا از احتمال نقص مادرزادی در کودکان جلوگیری شود. این آزمایش به شما کمک می کند دریابید که آیا به تالاسمی مینور مبتلا هستید یا خیر.

اگرچه ابتلا به تالاسمی مینور مشکلی ندارد، اما وقتی دو نفر که مبتلا به تالاسمی مینور هستند ازدواج می کنند، احتمال اینکه کودک متولد شده تالاسمی ماژور داشته باشد وجود دارد که باعث نگرانی می شود.

نکات مهمی که باید برای داشتن ازدواج موفق بدانید

نکات مهمی که باید برای داشتن ازدواج موفق بدانید

ما در قسمت های بالاتر سعی کردیم نکات بهداشتی قبل از ازدواج را بررسی کنیم. علاوه بر نکات بهداشتی قبل از ازدواج، لازم است به یک سری موارد دیگر نیز توجه داشته باشید. ما در ادامه برخی از مهمترین نکات را بررسی خواهیم کرد.

هیچ کس نمی تواند همان چیزی باشد که ما میخواهیم. روابط سالم به معنای پذیرفتن افراد همانطور که هستند می باشد و نباید به زور فردی را مجبور به تغییر کنیم.

همیشه برای داشتن روابط سالم بهتر است در مدت آشنایی ازدواج با یک دیگر راجع به تمامی موضوعات، بحث و گفت و گو داشته باشید.

سعی کنید به صحبت های یک دیگر با دقت گوش دهید و سعی کنید همیشه طرف مقابل تان را درک نمایید.

به اشتراک گذاری اطلاعات مخصوصاً در آغاز روابط می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سعی کنید همیشه انعطاف پذیر باشد.

از خود نیز مراقبت کنید. روابط سالم متقابل است و نیازهای هر دو نفر باید مورد توجه قرار گیرد.

 قابل اعتماد باشید. اگر با کسی برنامه ریزی می کنید، این کار را ادامه دهید. اگر مسئولیتی را به عهده گرفتید، آن را به اتمام برسانید. روابط سالم قابل اعتماد است.

اگر عصبانی هستید، بهتر است با شریک تان در مورد مسائل و مشکلات صحبت نکنید. در عوض اجازه دهید که کمی احساسات شما فروکش کند و سپس شروع به صحبت نمایید.

روی مسئله فعلی تمرکز کنید. نگذارید ناراحتی های تان روی هم انباشته شود، در عوض اگر از مسئله ایی ناراحت بودید، همان موقع به شریک تان اطلاع دهید.

مسئولیت اشتباهات را به عهده بگیرید. اگر کار اشتباهی انجام داده اید، عذرخواهی کنید. این یک راه طولانی برای تنظیم دوباره درست امور است.

خودتان باشید. همه ما می دانیم اصالت واقعی به معنای دورو نبودن و نشان دادن اخلاقیات و علایق واقعی است. روابط سالم از افراد واقعی ساخته می شود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکات بهداشتی قبل از ازدواج بپردازیم. از آنجایی که رعایت نکات بهداشتی قبل از ازدواج، به بهبود روابط کمک کرده و همچنین از بسیاری هزینه های ناخواسته جلوگیری خواهد کرد، به همین دلیل باید تمامی افراد جامعه نسبت به این موضوع و نحوه انجام آزمایش ها و معاینات مربوط به آن اطلاعات کافی را داشته باشند. برای بررسی این موضوع ما ده نکته بهداشتی مهم قبل از ازدواج موفق را بررسی کردیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، نکات بهداشتی قبل از ازدواج داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای اطلاع از نکات بهداشتی قبل از ازدواج از چه مراکزی می توان کمک گرفت؟

دکتر فکر در این زمینه پاسخگوی تمام سوالات شما می باشد.

آیا برای انجام آزمایش های قبل ازدواج قانون اجباری وجود دارد؟

بله یک سری از آزمایش ها اجباری است.

اگر پس از آزمایش مشخص شد دو نفر مشکلاتی را دارند، ازدواج آن ها ممنوع است؟

خیر در بیشتر موارد پس از مصرف داروهای مورد نیاز مشکلات برطرف شده و افراد می توانند ازدواج کنند.

عموم آزمایش های که قبل از ازدواج انجام می شود، چیست؟

عموماً آزمایش ادرار زن و مرد و آزمایش خون مرد انجام می شود.

5/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

راه های شناخت پیش از ازدواج

بهترین راه های شناخت پیش از ازدواج

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور