رابطه جنسی قبل از ازدواج
رابطه جنسی قبل از ازدواج

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟

با وجود تمام دیدگاه ها و نظرات گوناگون، نهایتا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟ آیا داشتن چنین ارتباطی منجر به موفق شدن در زندگی زناشویی می شود؟ علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟ همه این ها سوالاتی است که برای بسیاری از افراد هنوز پاسخ مشخصی برای آن ها وجود ندارد.

به همین دلیل در ادامه سعی داریم تا علل و نتایج رابطه جنسی قبل از ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، کارشناسان و مشاوران تیم دکتر فکر، با مشاوره فردی و تخصصی به همه هموطنان گرامی آماده ارائه راهنمایی به همه دوستان گرامی می باشد.

رابطه جنسی قبل از ازدواج

اگر به تاریخ پیدایش انسان ها تا کنون نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که غریزه جنسی همیشه و در همه دوران ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. دلیل این امر نیز یک نیاز طبیعی و فطری در بین همه انسان ها و فواید رابطه جنسی در جوانب مختلف می باشد.

اما برآورده کردن چنین نیازی در فرهنگی همچون کشور ما که چهارچوب های خود را بر اساس دین و مذهب تعیین کرده است، تنها در قالب ازدواج پسندیده شمرده می شود و دوستی قبل از ازدواج را جایز نمی داند. این در حالی است که در سال های اخیر شاهد افزایش رابطه جنسی قبل از ازدواج بوده و عقاید گوناگونی در این باره سبب تحول نگرش ها شده است.

بسیاری معتقدند که رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است و می تواند بر زندگی زناشویی موفق تاثیرگذار باشد. عده ایی دیگر نیز عقیده دارند که انجام چنین امری باعث متزلزل شدن بنیان خانواده و افزایش ناهنجاری های اجتماعی می شود.

نتیجه گیری در مورد درست یا نادرست بودن رابطه جنسی قبل از ازدواج تحت تاثیر عوامل بسیاری است و نمی توان آن را در همه جوامع یکسان ارزیابی کرد. پیش از آنکه در مورد اینکه داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟ صحبت کنیم، خوب است که با دلایل گرایش به چنین امری اشنا شویم.

علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج

علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج

به دلیل تفاوت های فیزیکی و روانی آقایان و خانم ها، علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج نیز بسته به جنسیت متفاوت می باشد. همچنین، هر فردی ممکن است دلیل خاص خود را برای برقراری چنین ارتباطی داشته باشد، اما از نگاه علمی و روانشناختی بیشترین دلایل رابطه جنسی قبل از ازدواج را می توان در موارد زیر جستجو کرد. 

عادی شدن روابط جنسی قبل از ادواج

تصورات و تفکرات عمومی یک جامعه تاثیر مستقیمی بر تعیین معمولی، غیر معمولی یا ضروری بودن یک پدیده دارند. اگر افراد یک جامعه تحت تاثیر عوامل مختلف به سمت یک عمل گرایش بیشتری نسبت به قبل نشان دهند، تابوهای موجود شکسته شده و آن امر عادی جلوه خواهد داد.

امروزه نیز شاهد هستم که با بیشتر شدن ارتباط با دنیای خارج بواسطه اینترنت، رسانه های اجتماعی، پورنوگرافی، ماهواره و یا تسهیل سفرهای خارجی، معیارها و هنجارهای سنتی کشور ما نیز دستخوش تغییراتی شده است. 

رابطه جنسی قبل از ازدواج یکی از همین موارد می باشد و حتی در مواردی جوانان، نداشتن آن را یک نوع عقب افتادگی تلقی می کنند. 

ترس از جدا شدن

یکی از رایج ترین علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج ، ترس از دست دادن طرف مقابل و احساسات دردناک حاصل از جدایی است. این ترس در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. چرا که زنان غالبا زودتر از مردان وابسته می شوند و درگیری عاطفی بیشتری را تجربه می کنند.

بر اساس یک نظریه مشهور، علیرغم مردان که در رابطه جنسی به دنبال ارضای درونی هستند، لذت زن در گرو کسب آرامش، توجه، صمیمت و محبت می باشند.

در چنین مواردی اگر مرد از زن درخواست رابطه جنسی کند، به علت همین واهمه ممکن است تن به ارتباط جنسی بدهد. حتی در بسیاری از مواقع دختر یا زن راضی به ایجاد چنین رابطه ایی نیست، اما چون نمی خواهد مورد بی مهری قرار بگیرد، ناچارا این درخواست را قبول می کند.

مشکلات اجتماعی و معیشتی

زمانی که در یک جامعه امید جوانان برای داشتن یک آینده روشن به ناامیدی تبدیل شود، تبعات منفی اخلاقی و رفتاری دور از انتظار نیست. جوانانی که با امید پیدا کردن یک شغل مناسب وارد دانشگاه می شوند، اما نهایتا با کمبود کار و معزل بیکاری مواجه می شوند، احتمال اینکه دچار افسردگی شوند زیاد است. 

فارغ از تاثیر بیکاری، حتی افراد شاغل نیز امکان دارد با ناامنی های شغلی و یا کارهای موقتی روبرو شوند که در آن ها یاس را به وجود آورد. همه این مشکلات، ترس از ازدواج یا غیر ممکن بودن ان را موجب می شود.

پر واضح است که وقتی امکان ازدواج وجود نداشته باشد یا سن ازدواج بالا برود، فشارهای ناشی از بلوغ جنسی فرد را مجبور به پاسخگویی می کند. در چنین شرایطی، رابطه جنسی قبل از ازدواج بیش از گذشته رواج می یابد و نیازهای درونی به شکل متفاوتی ارضا می شوند.

وابستگی های عاطفی

در یک رابطه عاشقانه، احساسات تعیین کننده اصلی رفتارها و تصمیمات طرفین هستند. دختر و پسری که به یکدیگر وابسته شده اند، می خواهند که همه چیز خود را با دیگری سهیم شوند و ارتباط جنسی را نوعی از این سهیم شدن می دانند. 

بعلاوه ، هورمون های منسوب یه هورمون عشق بعد از رابطه جنسی و سرخوشی بعد از آن، به یک محرک برای انجام چنین کاری تبدیل می شود. آن ها احساس می کنند که با انجام این کار، دین خود را ادا کرده و احتمال ترک کردن یا ترک شدن را کم خواهند کرد. 

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟

اینکه آیا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟ در نظر هر شخصی پاسخ متفاوتی دارد. برخی با ارجاع به دین و مذهب آن را ناپسند و نادرست می دانند، و برخی دیگر آن را یک نیاز و مفید برای زندگی زناشویی.

حال در بین نظریات متضاد کدام یک صحیح است و رابطه جنسی قبل از ازدواج چه مزایا و معایبی دارد؟ شاید اگر نگاهی به جوامع غربی بیندازیم، خواهیم دید که دیدگاه اغلب روانشناسان و افراد جامعه به چنین امری نسبتا مثبت بوده و نسبت به آن موضع ندارند. مسلما هیچ مسئله یا موضوعی را مطلقا نمی توان بد یا مطلقا خوب دانست. بهتر است که این مزایا و معایب را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

کشف مشکلات جنسی

بسیاری از روانشناسان معتقدند که اگر داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج وجود داشته باشد، شرکا با طبع و مزاج جنسی یکدیگر آشنا شده و در صورت عدم مطابقت یا رضایت از ازدواج صرف نظر می کنند. این امر از طلاق عاطفی و طلاق رسمی می کاهد.

این عقیده تا حدی درست است، زیرا تعدادی از اختلالات جنسی دائمی بوده و کنار آمدن با آن ها برای فرد مقابل دشوار خواهد بود. اما یادمان باشد که حتی اگر این چنین باشد و مشکلات جنسی در یک یا هر دو زوج وجود داشته باشد، روش های گوناگونی در مشاوره خانواده وجود دارد که می تواند به راحتی آن ها را درمان نماید.

بیماری های مقاربتی

از آنجا که در رابطه جنسی قبل از ازدواج معمولاً آزمایشات سلامت صورت نمی گیرد، دو طرف از بیماری‌های احتمالی یکدیگر بی خبر هستند. در چنین شرایطی انتقال بیماری های مقاربتی وجود دارد. 

چه بسا اگر یکی از زوجین مبتلا بیماری همچون ایدز باشد، دیگری نیز آنرا به احتمال بالا دریافت کرده و همانطور که می دانید تا پایان عمر بایستی با عوارض و خطرات آن دست و پنجه نرم کند.

احساس گناه

ما در جامعه ایی زندگی می کنیم که رابطه جنسی قبل از ازدواج را ناپسند و غیر اخلاقی می داند. دختران و پسران، یا زنان و مردان هر چقدر هم که نظرات و عقاید مخالف با چنین دیدگاهی داشته باشند، اما همواره یک نوع احساس گناه در درون آنها را آزار میدهد. 

این احساس گناه زمان بیشتر می‌شود که که طرفین از یکدیگر جدا شده و با فرد دیگری ازدواج کنند. در این صورت چه با در میان گذاشتن این موضوع با همسر، و چه با پنهان کاری در ازدواج، مشکلات گوناگونی را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر، از آنجا که در کشور ما روابط خانوادگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. آشکار شدن رابطه، سایه سرزنش و بدنامی بر آرامش روحی این افراد سنگینی می کند.

مشکلات روحی در صورت جدایی

عادی شدن روابط جنسی قبل از ادواج

بانوان بیشترین صدمه را در رابطه جنسی قبل از ازدواج که منجر به جدایی می شود می بینند. دلیل آن نیز قبل از هر چیز درگیر شدن احساسات عاطفی و وابستگی به طرف مقابل است. 

هدف اصلی وارد شدن در رابطه جنسی برای خانم ها برآورده شدن نیازهای عاطفی و احساسی می باشد.در حالیکه آقایان بیشتر به دلیل نیازهای فیزیکی مایل به برقراری این نوع ارتباط هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت دختران در چنین رابطه هایی آسیب بسیار بیشتری می بیند.

زیرا اولا در جامعه ما دیدگاه بدی نسبت به این خانم ها وجود دارد و همین امر موجب آزار روحی و روانی در آن ها می شود. دوما، خانم ها در صورت باردار شدن در یک دوراهی ناخوشایند قرار می گیرند.

اگر تصمیم به سقط جنین گرفته شود، بایستی با مشکلات جسمی و عذاب وجدان یا ناراحتی های روحی دست و پنجه نرم کرد. اگر هم تصمیم به نگهداری کودک و به دنیا آوردن باشد، نه تنها باید ۹ ماه بارداری بسیار سختی را بگذرانند، بلکه در آینده نیز احتمال اینکه از نظر عاطفی و مالی مورد حمایت قرار نگیرند، زیاد است. فرزندان تک والد نیز مسائل متعددی را تجربه می کنند که مسلما پیامدهای منفی زیادی به بار خواهند داشت. 

ایجاد صمیمت

برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج تنها به یک لذت یا هیجان آنی ختم نمی شود، بلکه یک سری اتفاقات در مغز ما رخ می دهد. هورمون های شیمیایی اکسی توسین در دختران و وازوپرسین در پسران باعث بیشتر شدن احساس صمیمت بین آن ها می شود.

البته این در صورتی است که هدف تنها تجربه لذت جنسی نباشد و فاکتورهای دیگری همچون رفتار و شخصیت طرف مقابل نیز مد نظر باشد.

یک روی بد سکه این ماجرا، شکستن پیوند و جدایی است. در این صورت، حالت برعکسی اتفاق می افتد. یعنی در رابطه ( یا روابط ) جنسی بعدی، این میزان از لذت و صمیمیت احساس نمی شود و یک نوع بی تفاوتی به وجود می آید.

مانند نوار چسبی که در بار اول دارای میزان چسبندگی زیادی به سطح است. اما اگر آن را جدا کنیم و سطح دیگری بچسبانیم، چسبندگی بسیار کمتر خواهد شد. به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که تا زمان ازدواج برای رابطه جنسی صبر می کنند، 20% رضایت بیشتری از رابطه واقعی دارند.

تنوع طلبی جنسی

متاسفانه امروزه شاهد گسترش تنوع طلبی جنسی در جامعه هستیم. یکی از علت های مهم این موضوع، داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج است. هنگامی که اشخاص خود را در قید و بند یا محدودیت خاصی نمی بینند، عطش جنسی بیشتری پیدا کرده و نسبت به تجربه روابط بیشتر کنجکاوتر می شوند.

سخن پایانی

مقاله که مطالعه کردید با هدف افزایش آگاهی در مورد علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج و اینکه داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟ نگارش گردید.

امیدواریم توانسته باشیم تا سوالات شما را تا حد زیادی پاسخ داده و به یک نتیجه درست رسانده باشیم. اگر همچنان در این زمینه با سوالات خاصی مواجه شدید و یا به دنبال تجربه یک ارتباط عاطفی و جنسی قوی و سالم هستید، همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب، از طریق تماس تلفنی و آنلاین پاسخگوی شما هستند. 

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟

با مطالعه این مقاله تا حد زیادی می توانید به پاسخ این پرش مهم دست یابید.

علل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟

عواملی همچون ترس از دست دادن، وابستگی عاطفی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، عادی شدن، غریزه جنسی در ایجاد چنین روابطی نقش دارند.

چگونه بدانیم که پس رابطه جنسی قبل از ازدواج شریکمان ما را ترک نمی کند؟

برای دریافت پاسخ این سوال، نیازمند مشورت با یک مشاور هستید. کارشناسان دکتر فکر شما را در این زمینه یاری می دهند.

آیا بیکاری و افزایش سن ازدواج در افزایش رابطه جنسی قبل از ازدواج تاثیرگذراند؟

بله. یکی از عوامل گسترش چنین روابطی بیکاری، افسردگی و افزایش سن ازدواج است.

4/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور