تعریق زیاد در دوران شیردهی
تعریق زیاد در دوران شیردهی

مهمترین دلایل تعریق زیاد در دوران شیردهی

آیا می دانید مهمترین دلایل تعریق زیاد در دوران شیردهی چیست؟ مادران به طور معمول پس از زایمان و در دوران شیردهی دچار تغییرات هورمونی شده و همچنین آب و چربی زیادی که در دوران بارداری برای رشد جنین دریافت کرده بودند را از دست می دهند. به همین سبب، در زمان شیر دادن به فرزند بیش از حد معمول عرق می کنند.

در این مقاله با جزئیات بیشتری علل و شیوه های کاهش تعریق زیاد در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و می بینیم که در چه صورت باید به پزشک مراجعه نمود. همچنین، چنانچه در این مورد با سوالات دیگری مواجه شده یا نیازمند راهنمایی بیشتری هستید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس گرفته و در اسرع وقت پاسخ دریافت کنید. 

علل تعریق زیاد در دوران شیردهی چیست؟

علل تعریق زیاد در دوران شیردهی چیست؟

بانوانی که شیردهی به نوزاد را تجربه کرده اند، با عرق های کردن های مدام و دردسرهای آن بیگانه نیستند. تعریق زیاد در دوران شیردهی در واقع یکی از مسائلی است که هم نوزاد و هم مادر را آزار داده و گاهی باعث ایجاد بوی بدی در بدن می شود.

اما خوب است که بدانید این امر طبیعی می باشد. به طوری که بسیاری از خانم ها با آنکه قبل از بارداری تعریق کمی داشتند، اما حالا پس از زایمان و دوران شیردهی همواره در حال عرق کردن هستند. این امر دلیل علمی دارد و موقتی خواهد بود. برای آشنایی بیشتر در زیر به مهمترین دلایل تعریق زیاد در دوران شیردهی اشاره می کنیم.

کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون

در دوران بارداری سطح استروژن و پروژسترون بالا می رود، زیرا بدن نوزاد و مادر به آن نیاز بیشتری دارند. اما همگام با تغییرات بدن بعد از زایمان، مقدار این هورمون ها رو به کاهش رفته و اتفاقی همچون یائسگی رخ می دهد. یعنی بدن دچار گر گرفتگی شده و عرق کردن زیاد می شود.

علاوه بر این، پرولاکتین که هورمون ضروری برای شیردهی است، در این دوران افزایش یافته و خود در پایین نگه داشتن استروژن نقش دارد. در نتیجه می توان یک علت برجسته تعریق زیاد در دوران شیردهی را این تغییرات هورمونی دانست.

خارج شدن آب اضافی دوران باردای

بدن مادر در دوران بارداری شرایطی را فراهم می کند تا جنین در سلامت به سر ببرد و رشد کند. در دوران بارداری، بدن 50 درصد بیشتر از مواقع معمولی خون و مایعات دریافت می کند تا محیطی مناسب برای رشد جنین فراهم نماید.

زمانی که نوزاد متولد می شود، این مایعات دیگر برای بدن مفید نبوده و باید دفع شوند. از این رو تا چند روز پس از زایمان، مادر به ویژه در شب ها دچار تعریق بسیار زیاد خواهد شد. البته اگر بیماری های زمینه ایی همچون پرکاری تیروئید نیز وجود داشته باشد، میزان تعریق بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، هر چقدر وزن مادر بیشتر باشد نیز احتمال عرق کردن بیشتر خواهد بود.

لباس های نامناسب

لباس های پلی استر یا دارای بافت متراکم مسلما در تعریق زیاد در دوران شیردهی تاثیر گذارند. سعی کنید که از لباس های راحت، نخی و گشاد استفاده کنید. هر چه تماس لباس با بدن بیشتر و بافت آن کلفت تر باشد، گرگرفتگی را بیشتر خواهد کرد.

تعریق دوران شیردهی چه زمانی نگران کننده است؟

علیرغم آنکه قبلا هم در مورد طبیعی بودن تعریق زیاد در دوران شیردهی توضیح داده شد، اما اگر این امر شدت یابد یا با نشانه های دیگری همراه باشد نگران کننده خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است مادر علاوه بر عرق کردن، دچار تب و لرز یا کاهش وزن غیر عادی شود. در چنین مواردی نیاز است که حتما به پزشک مراجعه شود. چنانچه دارای موارد زیر می باشید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

  • پس از زایمان دارای پر کاری یا کم کاری تیروئید شده اید یا قبلا نیز آن را داشته اید
  • اضطراب و استرس زیادی دارید
  • دچار عفونت شده اید
  • دیابت بارداری یا بعد از آن

تعریق در دوران شیردهی تا چه مدت باقی می ماند؟

تعریق دوران شیردهی چه زمانی نگران کننده است؟

اینکه تعریق زیاد در دوران شیردهی تا چه مدت زمانی با مادر همراه است، بستگی به سیستم بدنی او دارد. به طور معمول بیشترین تعریق حدود 1 الی 2 هفته بعد از زایمان طبیعی یا سزارین می باشد. اما برخی از زنان حتی ممکن است تا شش ماه بعد نیز این حالت را داشته باشند. با این حال، یک تعریق معمول تا زمان شیردهی وجود دارد. یعنی هر چه شیر دادن طول بکشد، عرق کردن نیز بیشتر طول خواهد کشید.

البته یک نکته مهم آن است که با شروع غذا دادن به نوزاد و کمتر کردن دفعات شیردهی، تعریق کاهش یابد. همچنین، استروژن از دو طریق تخمدان و چربی ایجاد می شود و با افزایش سطح آن میزان تعریق کمتر می شود. بنابراین، خانم هایی که چربی بیشتری دارند، هورمون بیشتری را برای کاهش تعریق تولید نمایند.

روش های کم کردن تعریق در دوران شیردهی

اگر تعریق زیاد در دوران شیردهی آزارتان می دهد، با در نظر گرفتن برخی موارد می توانید از میزان آن بکاهید. به عنوان مثال:

  • از خنک کننده ها استفاده نمایید: اگر در تابستان یا بهار که گرما بیشتر است قرار دارید، می توانید فن یا کولر را روشن نمایید. همچنین، باز کردن پنجره نیز به خنک کردن دمای محیط کمک خواهد کرد.
  • لباس راحت و خنک بپوشید: از پوشیدن لباس های تنگ و جذب بپرهیزید. به یاد داشته باشید که سوتین های تنگ نیز نه تنها باعث آسیب به سینه ها می شود، بلکه حالت خفگی و گرما را بیشتر خواهد کرد.
  • نوشیدنی های خنک و آبا زیاد بنوشید: این نوشیدنی علاوه بر کم کردن دمای بدن، باعث جبران آب از دست رفته در اثر تعریق زیاد در دوران شیردهی می شوند.
  • غذاهای گرم و تند کمتر بخورید: به طور طبیعی، غذاهای تند باعث افزایش دمای بدن شده و گرگرفتگی را بیشتر می کنند. به همین منظور، توصیه می شود که خوردن کافئین، ادویه جات، غذاهای سرخ کردنیف الکل، و یا غذاهای داغ را کم نمایید.
  • عوامل استرس زا را از خود دور کنید: استرس و اضطراب در زنان سبب بالا رفتن دمای بدن و احساس گر گرفتگی شده و حتی میزان شیر را کاهش می دهد. یک آهنگ ملایم، فکری آزاد و روحیه ایی شاد در آرامش بخشیدن به بدن بسیار تاثیرگذارند.

دلایل تعریق نوزاد در دوران شیردهی

علاوه بر تعریق زیاد در دوران شیردهی مادران، نوزادان نیز معمولا در هنگام شیر خوردن تعریق دارند. برای بسیاری از مادران این سوال به وجود می آید که دلیل این امر چیست. علت های زیر را می توان منشا این امر دانست.

  • یک دلیل عمده این امر تماس فیزیکی و پوستی شما با نوزاد است. بدین ترتیب، گرمای بدنتان به او منتقل شده و سیستم بدن کودک نیز برای متعادل کردن دما شروع به عرق کردن می کند.
  • بالا بودن دمای محیط نیز به بالا رفتن دمای بدن نوزاد کمک کرده و باعث گر گرفتگی او می شود. بهتر است که محیط اتاق دارای دمای مناسب باشد.
  • پوشیدن لباس های گرم و زیاد علت دیگر تعریق زیاد در دوران شیردهی برای نوزادان است. بویژه در فصل تابستان یا بهار. توصیه می شود که بیشتر از لباس های نخی استفاده کنید.
  • مکیدن سینه نیز همانند ورزش برای او محسوب می شود. فعالیت بدن باعث می شود که عرق کردن اتفاق بیفتد.

با این وجود اگر تعریق نوزاد بیش از حد بود، بایستی به پزشک مراجعه نمود. زیرا ممکن است نشانه بیماری باشد. البته این امر با نشانه های دیگری همچون سریع یا کند شدن نفس باشد.

علل تعریق زیاد پس از زایمان

بر اساس آمار، 35 درصد زنان در دوران باردار ی. 29 درصد پس از بارداری به تعریق شدید دچار می شوند. این مورد بیشتر در طول شب اتفاق می افتد. دلیل اصلی عرق کردن در این دوران تغییرات هورمونی می باشد. بدین مفهوم که سطح استروژن بعد از زایمان پایین می آید.

خارج شدن مایعات و چربی که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، دلیل دیگر چنین موردی است. تعریق زنان پس از زایمان معمولا 1 الی 2 هفته طول خواهد کشید.

اما همانند آنچه که در مورد تعریق زیاد در دوران شیردهی گفته شد، با در نظر گرفتن چند مورد می توانید از میزان عرق کردن کم کنید. مثلا، لباس های خنک و گشاد بپوشید، برنامه غذایی و ورزش درستی داشته باشید، و آب زیاد بنوشید.

خلاصه مطالب

با رائه این مطلب تلاش کردیم تا اصلی ترین علل تعریق زیاد در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار داده و نکاتی را در مورد عرق کردن نوزاد نیز یادآور شویم.

با این وجود، بانوان گرامی می توانند تمامی سوالات خود را در رابطه با نحوه شیردهی، رژیم غذایی مناسب این دوران، دلیل برخی واکنش های بدن و نوزاد، و سایر موارد مربوط به نگهداری فرزند خود را از کارشناسان دکتر فکر مطرح نمایند. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی دوستان عزیز خواهند بود. 

علل تعریق زیاد در دوران شیردهی چیست؟

در این مقاله می توانید مهمترین دلایل تعریق زیاد در دوران شیردهی را مطاله فرمایید.

چگونه تعریق زیاد در دوران شیردهی را کاهش دهیم؟

بانوان گرامی بایستی برای کم کردن تعریق زیاد در دوران شیردهی از لباس های خنک، رژیم های مناسب، نخوردن ادویه جات، و نوشیدن زیاد آب استفاده کنند.

تعریق دوران شیردهی چه زمانی نگران کننده است؟

اگر تعریق شدت یابد یا با نشانه های دیگری همراه باشد نگران کننده خواهد بود.

تعریق در دوران شیردهی تا چه مدت باقی می ماند؟

بستگی به سیستم بدنی او دارد. به طور معمول بیشترین تعریق حدود 1 الی 2 هفته بعد از زایمان طبیعی یا سزارین می باشد. اما برخی از زنان شاید تا شش ماه بعد نیز این حالت را داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور