ترس مردان از ازدواج
ترس مردان از ازدواج

ترس مردان از ازدواج

گرچه اغلب وقتی صحبت از ترس از ازدواج می شود، ذهنیت ما بیشتر به سمت دختران می رود، اما جالب است بدانید که ترس مردان از ازدواج هم در موارد زیادی دیده می شود. البته این احساس در همه انسان ها تا حدی طبیعی است و باید تفاوت های ترس عادی و ترس غیرعادی از ازدواج مشخص گردد تا برخورد مناسبی با آن شود. بنابراین، اینکه چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم به عوامل بسیاری بستگی دارد.

با ما همراه باشید تا در این مقاله ابتدا دلایل اصلی وجود این حالت را ارزیابی کنیم و بررسی نمائیم که برای مقابله با آن چه باید کرد. همچنین، اگر در این زمینه نیازمند مشاوره و اطلاعات بیشتری هستید، می توانید با همکاران ما تماس حاصل کرده و مشاوره اختصاصی دریافت کنید.

آیا ترس مردان از ازدواج منطقی است؟

آیا ترس مردان از ازدواج منطقی است؟

طبیعی است که ازدواج و تشکیل یک زندگی مستقل همیشگی با یک شخص دیگر تا حدی استرس زا باشد و نباید کسی را بخاطر این موضوع سرزنش کرد. بعلاوه، تنها خانم ها نیستند که درباره ازدواج مضطرب می شوند، بلکه آقایان نیز برای این موضوع دغدغه های خاص خود را دارند.

البته ترس مردان از ازدواج تا حدی نرمال تلقی می شود. اما اگر میزان آن به حدی باشد که به طور جدی از ازدواج فراری شوند، می توان گفت که برای رفع این ترس و نگرانی بیش از حد باید کاری کرد. چراکه اگر بین بلوغ عاطفی و جسمی، و ازدواج فاصله زیادی بیفتد، پیامدهای منفی به بار خواهد آمد و ممکن است شخص دچار خلاهای گوناگونی در زندگی شود.

اینکه تفاوت ترس عادی و ترس غیرعادی از ازدواج در چیست را باید بر اساس موارد مختلفی سنجید. گاهی اوقات این ترس منطقی است و اوضاع مرد به شکلی است که اگر ازدواج کند، نه تنها موفق نخواهد شد بلکه طرف مقابل نیز آزار خواهد دید.

اما موانع کوچک و قابل حل نباید به یک بهانه برای ترس مردان از ازدواج تبدیل شود و هر مسئله ایی را تهدید کننده ازدواج بدانند. زیرا در این صورت، اکثر افراد نباید ازدواج کنند.

دلایل ترس مردان از ازدواج چیست؟

دلایل ترس مردان از ازدواج چیست؟

این قسمت به شرح ترس مردان از ازدواج اختصاص دارد. توجه داشته باشید دلایلی که در این قسمت آورده شده، از دید آقایان بوده و ممکن است این دلایل از دیدگاه یک خانم متفاوت باشد.

اکثر زنان به سختی می توانند بفهمند که چرا مردان از ازدواج می ترسند. ما برخی پرسش ها را مطرح کردیم و متوجه شدیم که یک سری فرآیندهای فکری احمقانه و در عین حال منطقی وجود دارد که نهایتا ترس از ازدواج را در مردان به وجود می آورد.

از دست دادن استقلال

یکی از دلایلی که می تواند دلیل ترس مردان از ازدواج باشد، از دست دادن استقلال است. بله، این دلیل اصلی ترس مردان از ازدواج است. از نظر این افراد، متاهل بودن به معنای قبول مسئولیت های سنگین و محدودیت های زیادی می باشد که آزادی های قبلی را از او می گیرد.

در واقع دلیل اصلی این بینش منفی در مردان، ترس از تعهد در رابطه است و نمی خواهند خود را در قید و بند رابطه ببینند.

عدم اعتماد به نفس

ازدواج جوانب مختلفی دارد و حتی اگر مردی علاقه مند به ازدواج باشد، ممکن است خود را فاقد توانایی موفقیت در آن ببیند. این مسئله از عدم اعتماد به نفس ناشی شده و باعث می گردد که مردان خود را در مدیریت یک زندگی ناتوان ببینند و احساس کنند که نمی توانند یک خانواده خوشبخت را در آینده به وجود آورند.

زندگی اشتراکی

یکی از دلایل دیگری که می تواند به عنوان ترس مردان از ازدواج تلقی شود، مربوط به زندگی اشتراکی است. در واقع این مردان از به اشتراک گذاشتن تمام چیزهایی که به دست آورده یا می آورند حس خوشایندی نداشته و تصور می کنند که تمام زحماتشان هدر می رود.

مسئولیت های سنگین پس از ازدواج

همه مردان می دانند که با بر عهده گرفتن مسئولیت های اضافی همچون همسرداری، بچه داری، تامین اقتصاد خانواده، و … زمان کمتری برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود خواهند داشت و در نتیجه از به عهده گرفتن این مسئولیت اضافه می ترسند.

فشار احتمالی به دلایل امور مالی

ترس عادی و غیر عادی مردان از ازدواج

مورد پنجم از دلایل ترس مردان از ازدواج، مربوط به فشار احتمالی مالی است. به ویژه با شرایط اقتصادی حال حاضر، بسیاری از مردان عنوان می کنند که دلیل اصلی نگرانی و استرس ازدواج در آن ها، هزینه هایی است که باید برای مراسم ها آغازین ازدواج و مخارج زندگی مشترک پرداخت کنند.

زمان کمتر برای دوستان

ازدواج به این معناست که زمان کمتری برای تفریح با بهترین دوستان خود خواهید داشت. تصور اینکه دیگر نتوانید به طور مرتب با دوستان صمیمی تان ملاقات کنید و یا فعالیت های تکی دوران مجردی را انجام دهید، احساس ناخوشایندی را به وجود می آورد و میل به ازدواج را کاهش می دهد.

داشتن یک زندگی جنسی ناخوشایند

داشتن یک زندگی جنسی ناخوشایند نیز از جمله دلایل ترس مردان از ازدواج است. در مشاوره خانواده و ازدواج بسیار دیده می شود که مردان از سرد شدن رابطه زناشویی و رابطه جنسی شکایت دارند. این لزوما به این معنا نیست که افراد متاهل زندگی جنسی کسل کننده ای دارند. اما به هرحال، چنین دید منفی و یا گاها تنوع طلبی جنسی موجب ترس مردان از ازدواج می شود.

پایان عاشقانه ها

بعضی از مردان تصور می کنند که با ازدواج کردن، دیگر نمی توانند زندگی رمانتیک و عاشقانه ای داشت. زیرا شنیده اند که زندگی متاهلی فقط کار کردن و استراحت کوتاه مدت در آخر هفته است. از طرفی این افراد تصور می کنند که ازدواج بدون عشق برای آن ها مشکل است و به همین دلیل از ازدواج صرف نظر می کنند.

درک ضعیف همسر یک دلیل ترس مردان از ازدواج

ادراک یک عامل کلیدی در ایجاد ترس مردان از ازدواج است. ظهور فزاینده رسانه های اجتماعی منجر به ایجاد تصویری مخدوش از ازدواج شده و این تصور را به وجود آورده که زنان یا مردان تخریب کننده حال خوب هستند.

مسلما هیچ انسان و ازدواجی کامل نیست. هر ازدواجی مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما برخی مردان تنها جنبه های منفی زندگی و زنان را می بینند و تمایلی به این رابطه ندارند.

طلاق

هیچ کسی ازدواج ناموفق را دوست ندارد و هیچ مرد یا زنی در ابتدا برای آن برنامه ریزی نمی کند. اما برخی مردان ممکن است در ابتدا از این موضوع ترس افرطی داشته باشند. زیرا طلاق برای آنها یک راه حل گران بها است و از تجربه های شنیده شده در مورد پرداخت مهریه، پیامدهای طلاق و فرزندان دید منفی نسبت به ازدواج پیدا می کنند.

آینده نامعلوم

بعضی از مردان دورنمای مبهمی در مورد آینده ازدواج دارند و نمی دانند که در آن چه اتفاقاتی خواهد افتاد. البته این نگرش تا حدی زیادی ناشی از عدم طی نمودن درست راه های شناخت پیش از دواج و همچنین نداشتن تعریف درستی از معیارهای مهم ازدواج می باشد که باید برای آن تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

ترس از طرد شدن

درک ضعیف همسر یک دلیل ترس مردان از ازدواج

یکی از موارد دیگری که از جمله دلایل ترس مردان از ازدواج محسوب می شود، ترس از شکست در رابطه و طرد شدن است. مردان می ترسند که مورد خیانت یا بی محبتی واقع شوند. این افراد همیشه قبل از طرف مقابل، تصمیم به ترک زندگی مشترک می گیرند، زیرا عزت نفس پائین دارند و فکر می کنند که اگر کسی آن ها را ترک کند، تحقیر خواهند شد.

ترس از دوست داشته نشدن

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، کمبود اعتماد به نفس باعث نیاز شدید به دوست داشته شدن می شود. بنابراین، یک علت مهم ترس اینگونه مردان از ازدواج این است که مبادا به شخص مقابل محبت کنند اما دوست داشته نشوند. این نگرانی آن ها را حتی از شروع یک رابطه جدی باز می دارد.

ترس از عدم خوب بودن

این نوع ترس با ترس از دوست داشته نداشتن ارتباط تنگاتنگی داشته و دلیل آن مجددا به عدم اعتماد بنفس و عزت نفس پائین بر می گردد.

از سوی دیگر، افراد کمال گرا همیشه دغدغه این را دارند که بهترین باشند. آن ها دوست دارند که در همه کارها اعم از تحصیل، ورزش، زندگی مشترک، شغل، و … هیچ کم و کسری نداشته باشند. به همین دلیل هم از اینکه مبادا برای همسر و فرزندانشان بهترین نباشند، می ترسند.

ترس از اعتماد به یک زن

اگر یک مرد دارای مادر خیانتکار بوده باشد، در آینده به سختی می تواند به زنان اعتماد کند. با بی اعتمادی به همه زنان، او عهد می کند که دیگر هرگز آسیب پذیر نباشد زیرادر این صورت، فقط صدمه می بیند. در چنین شرایطی ترس مردان از ازدواج بدیهی است.

ترس از بزرگ شدن

یک مرد ممکن است احساس کند که هنوز بالغ نشده و آماده نیست مسئولیت های یک رابطه، فرزندان و زندگی خانوادگی را بر عهده بگیرد. این سندرم موسوم به پیترپن ممکن است ریشه در انواع مشکلات خانوادگی و شخصیتی داشته باشد.

کودکانی که بیش از حد مورد حمایت والدین قرار می گیرند، در آینده نمی توانند مستقل باشند و همواره نیاز به تکیه گاه دارند. آن ها از درون او احساس می کنند که یک کودک هستند و میلی به بزرگ شدن ندارند.

ترس از اینکه نمی تواند تصمیم “درست” را بگیرد

این نوع مردان برای تصمیم گیری یا اعتماد به قضاوت خود، بسیار دچار مشکل می شوند. وقتی فیلمی را برای دیدن انتخاب می کند، بلافاصله از انتخاب فیلم پشیمان می شود. او مطمئن نیست شرکتی که در آن کار می کند واقعاً بهترین شرکت برای او باشد. این مرد از انتخاب همسر می ترسد و اطمینانی به تصمیم خود ندارد.

علائم ترس غیر عادی از ازدواج چیست؟

علائم ترس غیر عادی از ازدواج چیست؟

ما در موارد فوق سعی کردیم، دلایل ترس مردان از ازدواج را بررسی کنیم. حالا در این قسمت می خواهیم علائمی را که نشان می دهد افراد ترس غیر عادی از ازدواج دارند، بیشتر بشناسیم.

علائم شدید ترس مردان از ازدواج، می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. به طور مثال، برخی از مردان معتاد می شوند. بعضی دیگر عیب جو، تحقیرکننده، منتقد یا سلطه گر خواهند شد. تعدادی نیز ممکن است بسیار منفعل یا خجالتی عمل کنند یا از هر گونه گفتگوی معنادار در مورد آینده کناره گیری نمایند.

در مجموع، این ترس در سطح ناخودآگاه عمل می کند و در نتیجه هر نوع رابطه عاشقانه ایی را کنترل می کند و یا از ورود به روابط عاطفی ممانعت خواهد کرد.

ترسهای عادی از ازدواج

بالاخره هر تغییر در ابتدا ترسناک است و کمی استرس و ترس در ما ایجاد می کند. ما در این قسمت قصد داریم سطوح عادی ترس از ازدواج را بررسی کنیم. اگر شما دارای این ویژگی ها بودید، نباید نگران باشید ، زیرا با کمی تلاش به راحتی از آن عبور کرده و می توانید زندگی شاد و موفقی داشته باشید.

ترس از ادغام و یکی شدن در مقابل مستقل و آزاد بودن. وقتی زن و مردی عاشق هم می شوند و پیمان یکی شدن می بندند، طبیعی است که ترس هایی در مورد از دست دادن تعلقات دوران مجردی داشته باشند.

شک در انتخاب همسر تا حدی طبیعی است و هیچ گاه نمی توان در مورد مناسب بودن شخص مقابل صد در صد مطمئن بود.

گاهی اوقات به سختی می توان تشخیص داد که آیا یک پسر فوبیای تعهد دارد یا ترسهایش عادی است. برای این منظور بهتر است از یک مشاور ازدواج کمک بگیرید.

کمک به مردان برای برطرف کردن ترس های عادی

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

اگر مردی واقعاً به شما علاقه دارد و مایل به رشد است، می توانید به او کمک کنید که در این راه موفق شود. می توانید با او با مهربانی و محبت رفتار کرده و درگیر الگوی منفی گذشته او نشوید. به او نشان دهید که عشق حقیقت دارد. می توانید خیلی غیر محسوس به او یادآوری کنید که لازم است با ترس هایش رو به رو شود.

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

اگر به دنبال یک همسر هستید، تنها نیستید. طبیعت انسان این است که برای زندگی شریک زندگی بخواهد.

البته برخی از ما هنگامی که به یافتن همسر فکر می کنیم، ترسی شدید وجودمان را فرا می گیرد.

در زیر چهار توصیه برای غلبه بر ترس از ازدواج و ایجاد یک رابطه پایدار آورده شده است.

انتظارات واقع بینانه ایجاد کنید.

شناخت خود از ازدواج را بالا ببرید.

دلیل ازدواج خود را بدانید.

اطمینان حاصل کنید که می توانید موفق شوید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل ترس مردان از ازدواج بپردازیم. اینکه شایع ترین دلایل ترس مردان از ازدواج چیست و چگونه برطرف می شود. همچنین ترس عادی از ازدواج و نشانه های ترس مردان از ازدواج نیز شرح داده شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص سوال چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا ترس از ازدواج نام علمی دارد؟

بله نام علمی آن گاموفوبیا یا ترس از تعهد است.

برای غلبه بر ترس ازدواج چه راه هایی وجود دارد؟

افزایش دانش، کار بر روی خود و راه های دیگری که در متن اشاره کرده ایم.

آیا ترس از ازدواج در مردان شایع تر است؟

بله به نظر می رسد این ترس در مردان شایع تر است.

آیا دکتر فکر مشاوره ترس از ازدواج ارائه می دهد؟

بله برای دریافت مشاوره ترس از ازدواج می توانید با ما در تماس باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

پرسش و پاسخ نامزدی

پرسش و پاسخ نامزدی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور