آشنایی با 7 عفونت جنسی در رابطه زناشویی

آشنایی با 7 عفونت جنسی در رابطه زناشویی

متاسفانه این روزها شاهد افزایش شیوع بیماری های مقاربتی و عفونت جنسی در میان افراد به ویژه کسانی که از نظر جنسی بسیار فعال می باشند هستیم. انواع عفونت جنسی بعضا بدون علامت بوده و گاهی نیز علائم بسیار کمی دارند که از نظر افراد خیلی جدی گرفته نمی شوند. در این مطلب در مورد 7 عفونت جنسی در رابطه زناشویی صحبت می کنیم که شایع تر است. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

عفونت جنسی و بیماریهای مقاربتی  چیست؟

انواع عفونت جنسی در روابط زناشویی

 

بیماری های مقاربتی یا عفونت های جنسی (STIs)، عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این تماس معمولاً رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی است. اما گاهی اوقات آنها می توانند از طریق تماس فیزیکی دیگر گسترش یابند. این موضوع به این دلیل است که برخی از بیماری های مقاربتی مانند تبخال و HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شوند. علاوه بر آن مواردی هم وجود دارد که ممکن است از راه تزریق با سرنگ آلوده یا فرآورده تزریقی آلوده، همچنین از مادر باردار به جنین منتقل شوند.

انواع عفونت جنسی در رابطه زناشویی

بیش از 20 نوع STD یا عفونت جنسی وجود دارد، که در میان آن ها 7 عفونت جنسی از بقیه شایع تر است. این 7 عفونت جنسی عبارتند از:

کلامیدیا: شایع ترین عفونت جنسی و در صدر لیست بیماری های مقاربتی در سراسر دنیاست که برای هر دو شریک جنسی خطرآفرین بوده وسبب آسیب به دستگاه تناسلی افراد به خصوص خانم ها می شود. این عفونت به سبب نداشتن علامت به عفونت خاموش معروف است. علت ابتلای فرد به کلامیدیا، برقراری رابطه جنسی از هر نوع دهانی، واژینال یا مقعدی با شریک مبتلاست. از آنجا که عدم درمان به موقع این بیماری منجر به آسیب های به ناحیه تناسلی و لگن به خصوص در خانم ها می شود، توصیه پزشکان مراجعه به متخصص در صورت داشتن حتی کوچکترین سوزش ادرار یا ترشح واژینال است.

زگیل تناسلی: زگیل تناسلی یا ژنیتال وارت (HPV) یکی دیگر از بیماری ها و عفونت جنسی است که به دلیل ویروسی به نام پاپیلوما ایجاد می شود. برخی از انواع زگیل تناسلی منجر به سرطان دهانه رحم برای خانم ها می شود.

سوزاک: بیماری دیگر جنسی بوده که به دلیل رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال با شریک جنسی مبتلا ایجاد می شود.

HIV/AIDS: ایدز عفونت ناشی از ویروس نقص سیستم ایمنی است که هنگام مقابله و مبارزه بدن با قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها مداحله کرده و در نهایت منجر به بیماری ایدز می شود.

شپش ناحیه تناسلی: یکی دیگر از انواع عفونت جنسی و بیماری های مقاربتی شپش ناحیه تناسلی است که انگل های کوچکی هستند که به پوست و موهای اطراف دستگاه تناسلی وصل می شوند و از طریق لمس موها توسط شریک جنسی به وی منتقل می شوند. این شپش ها علی رغم اینکه خطرناک نیستند اما بسیار شایع هستند. خارش بسیار شدید در نزدیکی ناحیه تناسلی مهم ترین نشانه ابتلا به این عفونت جنسی است.

سفلیس: سفلیس نیز یک بیماری و عفونت جنسی است که از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. عامل این عفونت با نام ترپونما پالیدومشناخته می شود.

تریکومونیازیس: یکی دیگر از بیماری ها و عفونت جنسی شایع تریکومونیازیس است که توسط انگلی تک سلولی به نام تریکوموناس ایجاد می شود. این انگل معمولا دستگاه ادراری در مردان و ناحیه واژن در زنان را درگیر می کند.

چه چیزی باعث عفونت های جنسی می شود؟

درمان عفونت جنسی در روابط زناشویی

بیماری های مقاربتی می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها و انگل ها ایجاد شود.

چه کسانی تحت تأثیر عفونت های جنسی قرار دارند؟

اکثر انواع عفونت جنسی هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهند، اما در بسیاری از موارد مشکلات سلامتی که ایجاد می کنند می تواند برای زنان شدیدتر باشد. اگر یک زن باردار مبتلا به STD باشد، می تواند مشکلات جدی برای سلامتی جنین وی در هنگام بارداری یا حتی برای کودک او ایجاد کند.

یکی از شایع ترین باورهای غلط در میان مردم این است که کسی که دچار عفونت های جنسی و بیماری های مقاربتی می شود، دارای شرکای جنسی متعددی است. در حالی که لزوما به این دلیل نیست و باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که افراد با یک بار رابطه جنسی نیز ممکن است به عفونت جنسی دچار شوند.

علائم عفونت های جنسی چیست؟

عفونت های جنسی همیشه علائمی ایجاد نمی کنند یا ممکن است فقط علائم خفیفی ایجاد کنند. بنابراین ممکن است عفونت داشته باشید و خودتان بی خبر باشید. اما هنوز هم می توانید آن را به دیگران منتقل کنید. یعنی در برخی موارد هم ممکن است تا مدتها هیچ علامتی نداشته باشند مانند ایدز. اما اگر علائمی وجود داشته باشد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح غیرمعمول از آلت تناسلی یا واژن
  • زخم یا زگیل در ناحیه تناسلی
  • تکرر ادرار یا دردناک
  • خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی
  • التهاب واژن و التهاب دهانه رحم
  • تاول یا زخم در داخل یا اطراف دهان
  • بوی غیر طبیعی واژن
  • خارش مقعد، درد یا خونریزی
  • درد شکم
  • تب

تشخیص بیماری ها و عفونت های جنسی و مقاربتی

راه های پیشگیری و  درمان عفونت جنسی

اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی و اینکه آیا نیاز به آزمایش دارید یا خیر صحبت کنید. این امر بسیار مهم است زیرا بسیاری از بیماری های مقاربتی معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند.

برخی از عفونت های جنسی ممکن است در طول معاینه فیزیکی یا از طریق معاینه میکروسکوپی زخم یا مایع برداشته شده از واژن، آلت تناسلی یا مقعد تشخیص داده شوند. آزمایش خون می تواند انواع دیگر بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد.

درمان عفونت های جنسی

و آیا می توان از بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد؟

استفاده صحیح از کاندوم های لاتکس، خطر ابتلا یا انتشار عفونت های جنسی و بیماری های مقاربتی را تا حد زیادی کاهش می دهد، اما به طور کامل از بین نمی برد. اگر شما یا همسرتان به لاتکس حساسیت دارید، می توانید از کاندوم پلی اورتان استفاده کنید. مطمئن ترین راه برای جلوگیری از عفونت، عدم داشتن رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی است. همچنین واکسن هایی برای پیشگیری از HPV و هپاتیت B وجود دارد.

البته بهترین راه پیشگیری از عفونت های جنسی و بیماری های مقاربتی را در نداشتن رابطه جنسی ناایمن عنوان می کنند. شما باید بهداشت جنسی را در روابط جنسی خود با شریکتان رعایت کرده و در صورت بروز علائمی از عفونت حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از موارد پیشگیری از انواع عفونت های جنسی، انجام معاینات دوره ای و منظم و آزمایشاتی است که ممکن است توسط پزشک متخصص برای شما تجویز شود. بنابراین برای حفظ سلامت خود و شریک جنسی تان حتما انجام این معاینات و آزمایشات دوره ای را جدی بگیرید.

عفونت جنسی چیست؟

عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این عفونت ها معمولاً از رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی یا تماس فیزیکی با شریک جنسی آلوده ناشی می شود.

انواع شایع عفونت جنسی کدام موارد است؟

7 مورد از شایع ترین عفونت های جنسی عبارتند از: کلامیدیا، زگیل تناسلی، شپش ناحیه تناسلی، سفلیس، سوزاک، ایدز و اچ آی وی و در نهایت تریکومونیازیس

علائم و نشانه های عفونت جنسی چیست؟

برخی از بیماری ها و انواع عفونت جنسی بدون علامت هستند. اما مهم ترین علائم عفونت جنسی عبارتند از:
ترشح غیرمعمول از آلت تناسلی یا واژن
تکرر ادرار یا دردناک
خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی
التهاب واژن و التهاب دهانه رحم
بوی غیر طبیعی واژن
خارش مقعد، درد یا خونریزی
درد شکم
تب

پیشگیری و درمان عفونت های جنسی چگونه است؟

بهترین پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت جنسی، رعایت در بهداشت رابطه جنسی و استفاده از کاندوم است. اما انجام معاینات دوره ای و منظم و آزمایشات روتین و چکاپ دوره ای نیز می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور