ویژگی ترشحات سفید واژن

درمان ترشحات سفید واژن + انواع آن

اکثر خانم ها با دیدن تغییر ترشحات واژن خود دچار تردید می شوند که آیا عفونت واژن دارند یا خیر. ترشحات سفید واژن فقط یکی از انواع ترشحات دستگاه تناسلی خانم هاست و در اغلب موارد طبیعی بوده و نشانه بیماری خاصی نمی باشد.

ولی به هر حال سوالات زیادی درمورد این موضوع در ذهن بانوان ایجاد می شود مانند چه نوع از ترشحات نشانه عفونت است؟ چطور با بررسی ترشحات به بیماری های دستگاه تناسلی پی ببریم و یا اینکه چه زمانی برای معاینه در خصوص ترشحات واژن باید به پزشک مراجعه کنیم؟ پاسخ تمامی این سوالات مستلزم آشنایی با انواع ترشحات واژن و نشانه های غیر طبیعی و حاکی از بیماری می باشد.

لازم به ذکر است که برخی از خانم ها به دلیل عدم آگاهی در این مورد به نشانه های غیر طبیعی ترشحات واژن خود توجه نکرده و نسبت به درمان اقدام نخواهند کرد زیرا تصور می کنند همه انواع ترشحات واژن طبیعی هستند، برخی دیگر از بانوان نیز همیشه در این مورد استرس دارند زیرا تصور می کنند هر لحظه ممکن است به بیماری عفونی دچار شوند.

عکس العمل تمامی این افراد اشتباه است زیرا عفونت هر لحظه در حال به وجود آمدن نیست ولی دستگاه تناسلی خانم ها نیز از تاثیر عوامل بیماری زا مصون نمی ماند پس در نتیجه باید به نشانه های غیر طبیعی ترشحات واژن توجه کرد.

به همین علت برای آگاهی بخشی بیشتر، ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ترشحات سفید واژن می پردازیم، نشانه های ترشحات غیر طبیعی و راه های درمان بیماری های عفونی را نیز توضیح می دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

ترشحات سفید واژن چیست؟

ترشحات سفید واژن چیست

قبل از اینکه به طبیعی یا غیر طبیعی بودن ترشحات بپردازیم بهتر است با ترکیب کلی ترشحات واژن آشنا شویم. همانطور که می دانیم واژن رابط بین قسمت خارجی اندام تناسلی و رحم می باشد، در دیواره واژن و همچنین رحم غددی وجود دارند که تحت تاثیر هورمون های جنسی از خود مواد متفاوتی را ترشح می کنند.

ترشحات سفید واژن ترکیبی از موکوس (مخاط)، سلول ها، مایعات و باکتری های مفیدی هستند که با تولید و ترشح اسید لاکتیک و پراکسید هیدروژن عوامل بیماری زایی که وارد واژن می شوند را از بین می برند. همچنین لازم به ذکر است که موکوس موجود در ترشحات واژن حالت چسبندگی را ایجاد کرده و همچنین راه دیگری برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به فضای داخل رحم می باشد.

از دیگر مواردی که به دلیل وجود ترشحات سفید واژن ایجاد می شوند می توان به مرطوب کردن محیط داخلی واژن و جلوگیری از آتروفی واژن، همچنین تسهیل دخول در پوزیشن های روابط جنسی اشاره کرد، بنابراین به طور کلی وجود ترشحات به حالت طبیعی و به دور از نشانه های بیماری برای بهبود کیفیت زندگی خانم ها ضروری هستند.

بهتر است بدانیم غلظت و حجم ترشحات واژن در بازه های مختلف زندگی خانم ها متفاوت می باشد و به طور مستقیم تحت تاثیر هورمون های جنسی به ویژه استروژن هستند. ترشحات به طور طبیعی بوی خاصی ندارند، سوزش، التهاب، قرمزی و خارش ناحیه تناسلی نیز ایجاد نمی کنند، بنابراین بروز هر یک از این موارد می تواند نشان دهنده ایجاد مشکل در دستگاه تناسلی خانم ها باشد. در ادامه مطلب بهتر است با رویدادهای مهم زندگی بانوان آشنا شویم که سبب تغییر در ترشحات سفید واژن می شوند ولی در عین حال نشان دهنده بیماری نیستند:

بلوغ: همانطور که می دانیم دختران قبل از شروع دوره بلوغ ترشحات سفید واژن ندارند و یا اگر هم ماده ای ترشح شود آنقدر ناچیز و اندک است که مشاهده نمی شود، زیرا ترشحات واژن تحت تاثیر هورمون های جنسی تولید می شوند و هورمون های جنسی نیز با شروع دوره بلوع ترشح خواهند شد.

تاثیر بلوغ بر ترشحات سفید واژن

بهتر است بدانیم که فرآیند به بلوغ رسیدن دختران تحت تاثیر سیستم مغزی می باشد، به این ترتیب که هیپوفیز (غده ای در مغز) با تاثیر بر ترشح گنادوتروپین بر تخمدان اثر گذاشته و آن ها هورمون های جنسی تولید و ترشح می کنند، هورمون های جنسی نیز باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی می گردند، از جمله این صفات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد سینه
  • ایجاد توده محکم و حساس در وسط سینه ها
  • شروع سیکل های عادت ماهانه
  • رویش موی زیر بغل و ناحیه تناسلی

لازم به ذکر است تا قبل از شروع دوره بلوغ بافت دیواره واژن نازک می باشد زیرا هورمون استروژن ترشح نمی شود ولی با شروع دوره بلوغ و حدود یک سال قبل از اینکه پریود ماهانه آغاز شود هورمون های جنسی ترشح شده و باعث بالغ شدن دیواره واژن و در نتیجه افزایش تولید ترشحات سفید واژن می شوند.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده سیکل های قاعدگی دختران از اولین نشانه های بلوغ نیستند بلکه رشد سینه ها در ابتدا نمایان می شوند.

تخمک گذاری: یکی دیگر از عواملی که سبب تغییرات طبیعی ترشحات سفید واژن می شود فرآیند تخمک گذاری خانم ها می باشد. همانطور که می دانیم در روز تخمک گذاری یک تخمک از تخمدان ها رها شده و به سمت رحم حرکت می کند، برای پیدا کردن روز تخمک گذاری خانم ها می توانند از روش تقویم تخمک گذاری استفاده کنند.

به این ترتیب که روز اول پریود خود را به عنوان روز اول سیکل قاعدگی در نظر بگیرند، این سیکل تا روز اول پریود بعدی ادامه دارد. روز تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع پریود بعدی می باشد یعنی اگر خانمی سیکل قاعدگی منظم 28 روزه دارد روز 14 سیکل او تخمک گذاری انجام می شود، یا اگر سیکل 21 روزه دارد روز 7 سیکل تخمک گذاری صورت می گیرد، با توجه به توضیحات گفته شد متوجه شدیم که روز تخمک گذاری میانه سیکل قاعدگی نیست بلکه 14 روز قبل از شروع پریود بعدی می باشد.

حال خانم هایی که پریودهای منظم ندارند چطور می توانند روز تخمک گذاری را مشخص کنند؟ این افراد باید چند ماه متوالی تعداد روز سیکل های خود را یادداشت کرده و سپس عدد 11 را از بلندترین سیکل و عدد 17 را از کوتاه ترین سیکل خود کم کنند، روزهای بین حاصل این دو تفریق احتمال تخمک گذاری بیشتر از سایر روزها می باشد.

نکته مهمی که درمورد این توضیحات باید بدانیم این است که بعد از اتمام خونریزی پریود، ترشحات سفید واژن وجود ندارند و به تدریج ترشحات واژن به صورت شفاف و آبکی یا کشدار نمایان می شوند و اصلا غلظت زیادی ندارد، به تدریج که بانوان به تخمک گذاری بعدی نزدیک شوند غلظت، حجم و مات بودن ترشحات سفید واژن افزایش می یابد.

چنین ترشحاتی یعنی شفاف و آبکی، شفاف و کشدار و افزایش حجم و غلظت ترشحات سفید واژن کاملا طبیعی است و مربوط به فرآیند تخمک گذاری بانوان می باشد.

بارداری: بهتر است بدانیم با شروع دوران بارداری حجم، غلظت و رنگ ترشحات به شدت تغییر می کند زیرا رحم خود را برای حفظ و نگهداری از بارداری آماده می کند. به این ترتیب که در سه ماهه اول افزایش حجم ترشحات گاهی با لکه بینی خون همراه است که ناشی از لانه گزینی و رشد جنین می باشد و جای نگرانی ندارد.

ترشحات سفید واژن در بارداری

در سه ماهه دوم نیز ترشحات به شدت غلظت یافته و کرم رنگ می شوند ولی از حجم آن ها کاسته می شود. چنین تغییراتی نیز جای نگرانی ندارد مگر اینکه با درد، سوزش، خارش، التهاب و یا خونریزی همراه شوند که در این صورت مادران باردار باید به پزشک مراجعه نمایند.

یائسگی: یکی دیگر از بازه های زمانی زندگی خانم ها که ترشحات سفید واژن به طور طبیعی در آن کاهش می یابد دوره یائسگی است. در این دوره به دلیل کاهش چشمگیر استروژن حجم ترشحات سفید واژن به شدت کاهش می یابد ولی غلظت نسبتا بالایی دارند. بهتر است بدانیم در دوره یائسگی اگر از داروهای حاوی استروژن استفاده نشود آتروفی یا خشکی واژن شکل می گیرد که عوارض جدی برای بانوان به همراه خواهد داشت.

استرس: احتمالا همه خانم ها تا به حال تجربه این موضوع را داشته اند که بعد از پشت سر گذاشتن یک تنش روحی که استرس و اضطراب فراوانی را به همراه داشته میزان ترشحات سفید واژن برای آن ها به شدت افزایش یافته است.

این مورد نیز طبیعی می باشد و ناشی از اختلال عملکرد دستگاه تناسلی نیست ولی استرس طولانی مدت سبب ایجاد اختلال در نظم این دستگاه می شود بنابراین اگر شما نیز دچار اضطراب شدید هستید در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده و این مشکل را کنترل نمایید.

تحریک جنسی: در حین رابطه جنسی غدد موجود در دیواره واژن حجم بیشتری از ترشحات سفید را تولید می کنند و با این کار به افزایش کیفیت دخول و رابطه جنسی کمک خواهند کرد. این عکس العمل کاملا طبیعی است و اتفاقا اگر در زمان تحریک حنسی ترشحات افزایش نیابند خانم ها باید به پزشک مراجعه کرده و از پماد ها، کرم ها و روان کننده های جنسی استفاده کنند.

انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن

بهتر است بدانیم که واژن فقط ترشح سفید ندارد بلکه یکسری از ترشحات دیگر نیز وجود دارند که برخی طبیعی هستند و برخی نشانه وجود بیماری می باشند، به همین علت برای آشنایی بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب به بررسی انواع ترشحات واژن می پردازیم:

ترشحات سفید

ترشحاتی سفید رنگ بدون بو، سوزش، خارش، التهاب، درد، تورم و قرمزی نشان دهنده سلامت سیستم تولید مثل هستند و جای نگرانی ندارند.

ترشحات سفید پنیری

به احتمال زیاد نشان دهنده عفونت قارچی هستند و باید در اسرع وقت نسبت به درمان این مشکل اقدام شود.

ترشحات شفاف و آبکی

در هر بازه زمانی از زندگی مشاهده می شوند، کاملا طبیعی هستند و نشان از مشکل خاصی نمی باشند.

ترشحات شفاف و کشدار

شبیه به سفیده تخم مرغ می باشند و گاهی با حجم زیاد تولید می شوند، بعد از اتمام پریود نمایان خواهند شد و نشان از اتمام تخمک گذاری دارند، به تدریج با نزدیک شدن به تخمک گذاری بعدی غلظت این ترشحات افزایش می یابد.

ترشحات قهوه ای یا قرمز

نشان دهنده وجود خون در رحم یا واژن می باشند، اگر در نزدیک به شروع پریود یا اتمام آن نمایان شوند مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین اگر در طول دوره بارداری نیز مشاهده شوند، در سه ماهه اول طبیعی بوده ولی گاهی می تواند ناشی از سقط جنین باشد بنابراین نیاز به بررسی تخصصی دارد.

ترشحات خونی در فواصل بین دو پریود اصلا طبیعی نیستند و می توانند نشان دهنده وجود کیست تخمدان، سرطان دهانه رحم، فیبروم رحم و دیگر مشکلات دستگاه تناسلی باشند، در این مواقع پزشک متخصص انجام سونوگرافی را ضروری می داند.

ترشحات زرد، سبز یا خاکستری

نشان دهنده وجود عفونت در دستگاه تناسلی هستند، معمولا با درد، سوزش و خارش همراه می باشند ولی گاهی نیز فقط تغییر رنگ ترشحات سفید واژن مشاهده می شود.

علل ترشحات سفید واژن

علل ترشحات سفید واژن

همانطور که گفتیم ترشحات سفید واژن در حالت طبیعی هیچ درد، سوز، خارش التهاب و قرمزی ایجاد نمی کنند ولی تغییر رنگ، بو، حالت چسبندگی نشان دهنده ایجاد بیماری در دستگاه تناسلی است که بنا به علل متفاوتی این تغییرات رخ می دهند، در ادامه مطلب به چند مورد از عوامل مهم چنین تغییراتی اشاره می کنیم:

عفونت قارچی

عامل قارچی به نام کاندیا یکی از عواملی می باشد که با ایجاد عفونت در واژن سبب تغییر بافت ترشحات سفید واژن به ترشحات پنیری شکل می شود. از دیگر نشانه های این نوع از عفونت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش و سوزش در واژن
  • بوی نامطبوع
  • درد واژن
  • درد و سوزش در هنگام رابطه جنسی

عفونت باکتریایی با استرپتوکوک B

این عامل باکتریایی همیشه به مقدار کم در واژن و انتهای روده بزرگ وجود دارد ولی امکان افزایش تعداد و ایجاد عفونت نیز دارد، این عامل معمولا نشانه خاصی را ایجاد نمی کند و فقط با انجام آزمایش قابل تشخیص است.

عفونت باکتریایی با واژینوز

عفونتی بسیار شایع ولی با درمان پذیری خوب، این عامل بیماری زا باعث ایجاد تغییرات نام برده شده در زیر می شود:

  • درد، سوزش و خارش واژن و قسمت بیرونی اندام تناسلی
  • ترشح رقیق و خاکستری رنگ
  • بوی نامطبوع ماهی گندیده
  • بوی بد بعد از انجام رابطه جنسی

لازم به ذکر است اگر عوامل باکتریایی ایجاد کننده عفونت واژن به موقع درمان نشوند می توانند به فضای داخلی رحم گسترش پیدا کرده و عوارض جدی تر و گاه جبران ناپذیر را ایجاد نمایند، بنابراین توصیه می شود با مشاهده هر کدام از نشانه های گفته در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

تریکومونیازیس

تک یاخته یا تک سلولی که نباید با باکتری اشتباه گرفته شود، بیماری مقاربتی نیست ولی در اثر استفاده مشترک از وسایلی می باشد که احتمال برخورد با ناحیه تناسلی داشته اند. این عامل بیماری زا سبب تغییر رنگ ترشحات به زرد یا سبز می شود و خارش و سوزش واژن ایجاد می کند.

بیماری های مقاربتی

سوزاک و کلامیدیا بیماری هایی با عامل باکتریایی هستند که نشانه هایی تقریبا شبیه به یکدیگر داشته و فقط با انجام آزمایش قابل تمایز می باشند. این بیماری ها باعث ایجاد ترشحاتی چرکی می شوند که در سوزاک حجم ترشحات زیاد و در کلامیدیا معمولا کم می باشد.

درمان ترشحات سفید واژن

درمان ترشحات سفید واژن

همانطور که گفتیم برای به کارگیری روش درمانی موثر ابتدا باید نوع عامل بیماری زا و علل ایجاد آن مشخص گردد، به همین منظور خانم هایی که با نشانه های غیر عادی به پزشک متخصص مراجعه می کنند در ابتدا مورد معاینات واژینال قرار گرفته، پاپ اسمیر و سونوگرافی های رحم و تخمدان انجام می شود.

بعد از بررسی این موارد پزشک تشخیص می دهد که فرد نیاز به چه نوع دارویی دارد یا اگر دچار کیست، توده و فیبروم باشد در صورت لزوم جراحی را توصیه می کند. در این موضوع آنچه که اهمیت دارد این است که بیماران به موقع نسبت به درمان تخصصی اقدام کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

ترشح سفید در دختر نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم دختران در سن کودکی و قبل از رسیدن به بلوغ ترشح قابل ملاحظه ای ندارند زیرا دیواره واژن نازک بوده و استروژنی برای تحریک تولید این ترکیبات نیز وجود ندارد. با شروع دوره بلوغ و تولید استروژن بافت واژن ضخیم شده و ترشحات نمایان می شوند.

شاید برخی از افراد درمورد دختران به بلوغ رسیده ولی مجرد سوال داشته باشند که آیا وجود ترشحات سفید واژن و یا تغییرات آن ها رخ می دهد؟ در جواب چنین سوالاتی باید بگوییم بله، زیرا ترشحات سفید تحت تاثیر استروژن هستند و حتی در صورت باکره بودن نیز تولید و ترشح شده و امکان عفونت و بیماری زایی واژن نیز وجود دارد، ولی در عین حال ممکن است دختران نیز قبل از بلوغ با نشانه های غیر عادی در ناحیه واژن رو به رو شوند که می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عدم رعایت بهداشت
  • مشکلات گوارشی
  • سوزش ادرار
  • شستن از عقب به جلو بعد از دفع مدفوع

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع ترشحات سفید واژن پرداختیم، تعدادی از عوامل بیماری زا و تغییر دهنده این ترشحات را بیان کردیم، همچنین انواع ترشحات واژن و راه های درمان بیماری های عفونی سیستم تناسلی زنان را توضیح دادیم. با توجه به اینکه بیماری های این سیستم کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و همچنین روابط جنسی زوجین را دچار اختلال می کنند، باید به نشانه های غیر طبیعی واژن توجه کرده و در اسرع وقت نسبت به درمان اقدام شود. چنانچه شما نیز در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا همه ترشحات سفید واژن غیر طبیعی هستند؟

خیر، ترشحات سفیدی که بدون بو، خارش، سوزش و التهاب ترشح می شوند کاملا طبیعی هستند

آیا درمانی برای ترشحات غیر طبیعی واژن وجود دارد؟

بله، برای درمان تخصصی پزشک باید بیمار را معاینه کرده و بررسی های لازم انجام شود

ترشحات زرد واژن نشانه چیست؟

این رنگ از ترشحات نشان دهنده عفونت واژن می باشد که اگر به موقع و کامل درمان نشود عامل بیماری زا به داخل رحم راه پیدا کرده و عوارض جدی تری به همراه خواهد داشت

آیا دختران باکره نیز ترشحات سفید واژن دارند؟

بله، زیرا هورمون جنسی در این افراد نیز ترشح می شود بنابراین غدد تولید کننده ترشحات فعال خواهند بود

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور