مکانیسم اثر نالتروکسان

نالتروکسان چیست و چه عوارضی دارد؟

مشکلی بزرگ که با شدت یافتن آن علاوه بر زندگی فردی و شخصی، خانواده و سپس جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد اعتیاد می باشد. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که به مصرف مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کرده و معتاد می شوند. برخی از این افراد بعد از گذشت بازه زمانی که گاه طولانی مدت نیز می باشد تصمیم به ترک اعتیاد می گیرند و ممکن است به صورت خودسرانه اقدام به مصرف نالتروکسان نمایند.

بهتر است بدانیم بسیاری از افراد به خصوص کسانی که تا به حال اعتیاد به ماده مخدر و الکل نداشته اند به هیچ عنوان اطلاعاتی درمورد استفاده از این دارو ندارند و اگر اسم آن را بشنوند قطعا از فرد مقابل خود خواهند پرسید که چیست و چه کاربردی دارد. همه ما می دانیم که اعتیاد چه مشکل خانمان سوزی می باشد که گاهی اوقات مبتلایان به آن به هیچ نحوی توانایی و اراده ترک مصرف را ندارند و در نتیجه زندگی خود و اطرافیانشان را نابود خواهند کرد.

ترک اعتیاد با روش های اصولی موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود تا افرادی که دچار این مشکل هستند بدانند که روش های فراوانی برای ترک راحت از لحاظ روحی و جسمی و برگشتن به زندگی عادی وجود دارد. به همین علت برای آگاهی بخشی بیشتر ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم مصرف نالتروکسان می پردازیم، نحوه مصرف و عوارض آن را نیز بیان می کنیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نالتروکسان چیست؟

نالتروکسان چیست

همانطور که گفتیم نالتروکسان مربوط به موضوع ترک اعتیاد می باشد، بهتر است در توضیحات تکمیلی این موضوع بدانیم که نالتروکسان نوعی دارو می باشد که در اَشکال مختلف در دسترس هستند، ولی نکته مهم و قابل ذکر این است که این دارو به هیچ عنوان نباید خودسرانه، بدون تجویز و حتی نظارت پزشک تهیه و مصرف شود.

مکانیسم اثر این دارو به صورت مسدود کردن و یا کاهش تاثیر گذاری، عدم ایجاد حس سرخوشی و لذت ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل در مغز می باشد. البته بهتر است بدانیم این دارو در روزهای اولیه ترک مصرف مواد مخدر و الکل تجویز نخواهد شد زیرا با وجود مقادیر زیادی از این مواد در بدن و به اصطلاح سم، تداخل ایجاد کرده و عوارض جدی به دنبال خواهد داشت.

از این رو نالتروکسان بیشتر برای عدم تمایل مصرف مجدد مواد مخدر و الکل بعد از دوره سم زدایی تجویز می شود. درمورد مواد مخدری که ترک آن ها با این دارو راحت تر انجام خواهند شد ذکر این نکته ضروری می باشد که این دارو برای ترک مواد افیونی کاربرد دارد. منظور از مواد افیونی مخدرهایی هستند که در ترکیب خود به صورت طبیعی، نیمه صنعتی و یا صنعتی شیره خشخاش دارند، از جمله این موارد می توان به انواع نام برده شده در زیر اشاره کرد:

همانطور که گفتیم مصرف این دارو اغلب در روزهای اولیه ترک اعتیاد تجویز و تجویز نمی شود، به همین علت برای تاثیر گذاری بیشتر و جلوگیری از بروز عوارض جدی توصیه می شود مصرف این دارو برای ترک متادون حداقل 10 روز بعد از شروع دوره درمانی ترک اعتیاد آغاز شود و برای دیگر مواد افیونی حداقل 7 روز از شروع ترک باید زمان سپری شده باشد.

موارد مصرف نالتروکسان

همچنین لازم به ذکر است که این دارو برای همه افراد تجویز نخواهد شد زیرا باید نوع ماده مخدر مصرفی، شرایط جسمی، بیماری های زمینه ای، میزان و مدت مصرف مشخص گردد و سپس اگر مانعی وجود نداشت پزشک متخصص این امر نالتروکسان را در یک زمان مشخص تجویز نماید. به همین علت توصیه می گردد از تهیه و مصرف خودسرانه این دارو خودداری به عمل آید.

بهتر است بدانیم مصرف این دارو راه اصلی ترک اعتیاد نیست ولی جزء برنامه های مکمل ترک می باشد و علاوه بر بهبود روند درمان و تسریع بخشی آن، تمایل به مصرف مجدد مواد مخدر و الکل را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و یا به طور کلی به صفر می رساند، در واقع نالتروکسان نوعی ضد مخدر می باشد که با حس لذت بخشی و ایجاد سرخوشی آن ها و تاثیر گذاری در مغز مقابله می کند.

متاسفانه برخی از افرادی که اعتیاد دارند بدون اینکه شرایط جسمی، نوع ماده مخدر و حتی شرایط روحی خود را در نظر بگیرند بدون تجویز پزشک این دارو را تهیه کرده و با بروز اولین عوارض جسمی و روحی از ترک اعتیاد پشیمان خواهند شد و به همین علت ممکن است نسبت به درمان این مشکل بزرگ و جدی دچار ترس شده و در نهایت هیچگاه به فکر درمان خود نباشند.

از این رو توصیه می شود اولین اقدامی که برای ترک اعتیاد انجام می دهید صحبت کردن با مشاور باشد، برای این کار می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید تا علاوه بر اینکه روند بهبود مشکل سریع تر می شود از بروز عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر نیز جلوگیری به عمل آید.

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که نالتروکسان نوعی داروی ضد مخدر است که برای ترک مصرف انواع ماده مخدر و همچنین همه افراد تجویز نمی شود و نیازمند سپری شدن دوره سم زدایی ترک می باشد ولی خوشبختانه تمایل افراد برای مصرف مجدد مخدر و الکل را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. بهتر است بدانیم امروز در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد معتبر از این دارو برای کمک به افراد مراجعه کننده استفاده می گردد ولی نباید هیچگاه خودسرانه مصرف شود.

نحوه مصرف نالتروکسان

نحوه مصرف نالتروکسان

همانطور که گفتیم مصرف این دارو نیاز به نظارت پزشک دارد و باید موارد مختلفی در رابطه با وضعیت فردی که برای ترک اعتیاد اقدام کرده بررسی شود تا مشخص گردد که آیا فرد می تواند از این دارو استفاده کند یا خیر. همچنین پزشک مرکز درمانی که ترک اعتیاد در آن انجام می شود باید بر طبق روند درمان افراد اَشکال دارویی نالتروسکان را بررسی کرده و نوع مناسب وضعیت فرد را تجویز نماید. این دارو در سه شکل متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

قرص: استفاده از قرص معمولا طی روند درمان در مراکز ترک اعتیاد تجویز می شود تا تمایل افراد نسبت به مصرف مواد مخدر افیونی و الکل کاهش یابد. تا زمانی که این افراد تحت نظر کادر درمان در مراکز پزشکی بستری هستند قرص نالتروکسان راس ساعت مقرر مصرف می گردد ولی بعد از ترخیص شدن ممکن است مصرف به موقع آن به فراموشی سپرده شود و یا اینکه افراد تصور کنند دیگر نیازی به مصرف آن ندارند.

به همین علت تجویز قرص اغلب محدود به مراکز درمانی بوده و پزشک برای بعد از ترخیص افراد یکی دیگر از انواع این دارو را توصیه می کند. بهتر است بدانیم مصرف این قرص روزانه یک عدد می باشد و نباید بیشتر از آن مصرف گردد زیرا با افزایش دُز مصرفی امکان مسمومیت و ایجاد مشکلات بیشتر وجود دارد.

همچنین توصیه می شود اگر یک وعده مصرف قرص فراموش شد و زمان کمی تا مصرف وعده بعدی فرصت وجود داشت افراد به همان وعده بعدی اکتفا نمایند و از دو برابر کردن دُز مصرفی نیز خودداری کنند.

آمپول: یکی دیگر از انواع اَشکال نالتروکسان، آمپول می باشد که میزان مصرف آن یک مرتبه در ماه خواهد بود. بهتر است بدانیم برخی از افراد بر اساس تصور اشتباهی که اگر مصرف دارو دو برابر شود اثر گذاری بیشتری نیز خواهد داشت، سعی در دور کردن افکار منفی از ذهن خود دارند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و نه تنها این افراد را به آرامش ذهنی نمی رساند بلکه امکان مسمومیت دارویی را نیز فراهم می کند.

توصیه می کنیم اگر بعد از سپری شدن دوره ترک اعتیاد هنوز هم افکار منفی، وسوسه و تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل بیش از حد و بدون تحریک دیگران به ذهنتان هجوم می آورد در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده تا بتوانید از لحاظ فکری نیز دوره درمانی را تکمیل کنید، برای چنین اقدامی می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشکل خود را برطرف نمایید.

ایمپلنت: نوع آخر و رایجی از نالتروکسان که برای دوران بعد از ترخیص از مراکز ترک اعتیاد تجویز می شود تا افراد بدون نیاز به یادآوری روزانه یا ماهانه بتوانند تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل را در ذهن خود سرکوب کنند، نوع ایمپلنت می باشد.

استفاده از ایمپلنت نیاز به جراحی کوچکی دارد که از طریق آن پزشک بتواند این وسیله را در زیر پوست افراد قرار دهد. لازم به ذکر است مدت زمان اثر گذاری ایمپلنت 3 تا 6 ماه می باشد که کمک به سزایی را به روند ترک اعتیاد کرده و از بازگشت افراد به مصرف مجدد جلوگیری می کند.

عوارض نالتروکسان چیست؟

عوارض نالتروکسان

همانطور که می دانیم هر دارویی در کنار مزیت ها و اثرات مثبت و مفیدی که دارد، عوارض مختلفی را نیز به همراه خواهد داشت که ممکن است چندین عارضه در یک فرد نمایان شوند یا اینکه فردی دیگر یک عارضه را با شدتی بسیار کم بروز دهد.

آنچه که درمورد مصرف این دارو اهمیت دارد در مرحله اول توجه به جلوگیری از تداخلات دارویی و در نظر گرفتن بیماری های زمینه ای به خصوص مشکلات کبدی می باشد و در مرحله دوم مراجعه به موقع به مراکز درمانی در مواجه شدن با عوارض جانبی مصرف این دارو است.

به همین علت تاکید می کنیم از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک نالتروکسان خودداری نمایید. از مهم ترین عوارض این داروی کمک کننده به ترک اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همانطور که گفتیم با مشاهده هر کدام از این موارد بهتر است در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه نمایید و پزشک خود را در جریان بروز عوارض قرار دهید.

تاثیر مصرف نالتروکسان برای ترک اعتیاد

نالتروکسان برای ترک اعتیاد

همانطور که گفتیم این دارو یکی از موارد کمک کننده به روند درمان و ترک اعتیاد می باشد، همچنین باعث سرکوب و کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر افیونی و الکل بعد از سپری شدن دوره ترک اعتیاد و ترخیص از مراکز درمانی خواهد بود.

درمورد تاثیر گذاری نالتروکسان باید بگوییم که در دوره سم زدایی یعنی اوایل ترک اعتیاد ممکن است باعث ایجاد تداخل شود از این رو نباید حداقل 7 تا 10 روز اول این دوره مصرف شود ولی بعد از آن تاثیر بسیار چشم گیری را برای کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل دارد و به همین علت امروزه در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از اَشکال مختلف این دارو برای تسریع روند درمان و بهبود وضعیت روحی بیماران استفاده می شود.

همانطور که گفتیم به دلیل ایجاد عوارض جدی و نیاز به بررسی شرایط افراد توسط پزشک، باید از مصرف خودسرانه این دارو جلوگیری به عمل آید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ترک اعتیاد، معرفی مواد مخدر افیونی و تاثیر داروی نالتروکسان پرداختیم، همچنین اَشکال مختلف این دارو، مدت زمان اثر گذاری و عوارض آن را نیز توضیح دادیم.

با توجه به مشکلاتی که اعتیاد به مواد مخدر و الکل برای زندگی شخصی، خانوادگی و موقعیت اجتماعی ایجاد می کنند بهتر است افرادی که دچار اعتیاد هستند در اسرع وقت نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمایند و برای به نتیجه رسیدن سریع و بهتر ابتدا خود را از لحاظ روحی آماده کنند، به همین علت چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا نالتروکسان برای ترک اعتیاد تمامی مواد مخدر استفاده می شود؟

خیر، این دارو برای ترک مصرف مواد مخدر افیونی و الکل تجویز می شود

آیا می توان نالتروکسان را بدون تجویز پزشک نیز مصرف کرد؟

خیر، به دلیل ضروری بودن برررسی شرایط افراد این دارو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف گردد

آیا نالتروکسان به صورت شربت نیز قابل دسترسی است؟

خیر، این دارو به سه شکل قرص، آمپول و ایمپلنت در دسترس می باشد

نالتروکسان را چه مدت باید مصرف کرد؟

تشخیص این موضوع با بررسی شرایط هر فرد توسط پزشک انجام می شود

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور