بهترین روش ترک ترامادول
بهترین روش ترک ترامادول

بهترین روش ترک ترامادول

اتخاذ بهترین روش ترک ترامادول برای افرادی که به این دارو اعتیاد پیدا کرده اند، ضروری است. زیرا پروسه ترک، فراز و نشیب های بسیاری دارد و چنانچه به درستی اقدام نشود، نه تنها احتمال وارد شدن صدمات جسمی و روحی وجود دارد، بلکه حتی ممکن است شخص دوباره به سمت آن بازگردد. از این رو، تصمیم گرفتیم تا 10 گام تا ترک کامل قرص ترامادول در خانه را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

همچنین، اگر علاوه بر مطالعه نکات ذکر شده با سوال یا ابهامی مواجه شدید، و یا در این زمینه برای عزیزانتان نیازمند راهنمایی بودید، می توانید به شکل تلفنی و آنلاین با کارشناسان ترک اعتیاد دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت نمائید.

بهترین روش ترک ترامادول چیست؟

بهترین روش ترک ترامادول چیست؟

مسلما نه در مورد ماده ایی به نام ترامادول بلکه هر کدام از مواد اعتیاد آور، انتخاب روش ترک به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین دلیل هم بر اساس فاکتورهای اعلام شده از سوی مرکز ترک اعتیاد آسان، بهترین روش ترک ترامادول آن است که به مواردی مثل اینکه چه مدت زمانی از دارو استفاده کرده اید، شدت استفاده شما چقدر بوده، آیا بیماری زمینه ای داشته اید یا خیر، توجه شود.

تمامی این موارد تاثیر زیادی در موفقیت آمیز بودن فرایند ترک خواهند گذاشت. با توجه به این توضیحات، مشخص است که نمی توان روشی واحد به عنوان بهترین متد برای تمامی افراد معرفی کرد و هر کسی که قصد روش های ترک ترامادول در خانه را دارد، بایستی این فاکتورهای مهم را در نظر داشته باشد.

البته توصیه می شود که جهت دستیابی به یک نتیجه مطمئن تر و اصولی ترین راه ترک اعتیاد در خانه، با پزشک یا متخصصان مراکز ترک در ارتباط باشید تا به شما بهترین روش ترک ترامادول را ارائه دهند.

روش های ترک ترامادول

برای ترک ترامادول، روش های متفاوتی وجود دارد که با توجه به شرایط هر یک از افراد تجویز می گردد. ما رایج ترین و بهترین روش ترک ترامادول را که می توانند برای طیف وسیعی از افراد معتاد به آن موثر واقع شود، در زیر بیان کرده ایم.

کاهش مصرف ترامادول به کمک دارو

پزشکان نسخه های دارویی متناسب با هر مصرف کننده را مطابق با معیارهای پزشکی تجویز می کنند. در این بین، یکی از رایج ترین راهکارها، استفاده از داروهای مبتنی بر بوپرنورفین است.

پزشکان ممکن است برای کسانی که ترامادول را برای مدت زمان کوتاهی مصرف کرده اند، هر روز مقدار مصرف دارو را کاهش دهند. اما مصرف کنندگانی که مدت زمان زیادی درگیر آن بوده اند، کاهش دوز به آرامی و هر هفته یک بار می باشد تا زمانی که بدن فرد به طور کامل از این ماده سم زدایی شود.

برای جبران علائم ترک، امکان دارد پزشکان داروهای مبتنی بر بوپرنورفین مانند Suboxone یا Zubsolv را نیز تجویز کنند. این داروها آگونیست های جزئی مواد افیونی بوده و به کاهش ولع مصرف کمک می کنند. پزشکان زمان و دوز مناسب MAT مبتنی بر بوپرنورفین را بر اساس نیازهای فردی هر بیمار تعیین خواهند کرد.

برخی از بیماران ممکن است از کاهش ترامادول با لورازپام و کلونیدین (به جای بوپرنورفین) بهره بگیرند. این داروها جایگزین مواد افیونی نیستند، اما برای کم کردن شدت علائم ترک در دوران کاهش ترامادول، موثر می باشند.

سم زدایی ماده ترامادول

سم زدایی از ترامادول، می تواند روندی آهسته و دشوار باشد. بسیاری از افرادی که این روند را آغاز می کنند، پشتیبانی کافی ندارند. همین موضوع نیز می تواند منجر به عود دوباره شود.

اگر فرد با شروع دوره سم زدایی موافقت نماید، دوره درمانی او شامل درمان فردی، گروه های پشتیبانی 12 مرحله ای، راهکارهای پیشگیری از عود، و روش های جلوگیری از بازگشت به اعتیاد خواهد بود. بیماران همچنین، مهارت های کنار آمدن با حالات پیش آمده را تمرین می کنند تا یاد بگیرند که چگونه بدون مواد به زندگی نرمال خود ادامه دهند.

نکاتی که قبل از ترک ترامادول باید بدانید

روش های ترک ترامادول

رسیدگی به هر نوع اختلال در مصرف مواد، نیاز به یک برنامه عملیاتی خاص دارد تا بتواند هرگونه عارضه ایی را که ممکن است در طی روند بهبودی ایجاد شود، برطرف نماید. انجام این کار به تنهایی بسیار دشوار خواهد بود و از این رو، بهترین روش ترک ترامادول این است که از یک برنامه درمانی بهبودی حرفه ای و همه جانبه استفاده شود.

بعلاوه، سم زدایی برای اطمینان از موفقیت مداوم در بهبودی کافی نیست. بلکه ریشه یابی علل گرایش به اعتیاد به لحاظ روانشناسی و عوامل وسوسه انگیز، خود یک مرحله بسیار مهم است. زیرا اگر این موارد حل نشده و بی اهمیت کنار گذاشته شوند، احتمال رجوع دوباره به آن بسیار زیاد خواهد بود.

با توجه به این موارد، در اینجا چند نکته برای ترک ترامادول آورده شده است که توجه شما را به آن ها جلب می کنیم.

درک مزایای بهبودی و رها شدن از حالات بسیار ناخوشایند دوران مصرف، می تواند بهترین روش ترک ترامادول از نظر روانی باشد. زیرا یک محرک قوی برای شروع و ادامه ماجرا ایجاد می کند.

سم زدایی فقط اولین قدم است. فردی که قصد ترک اعتیاد را دارد برای موفقیت به یک برنامه بهبودی طولانی مدت احتیاج خواهد داشت.

افرادی که از اختلالات مصرف مواد بهبود می یابند، اگر در درمان های حرفه ای شرکت کنند، در طولانی مدت بسیار موفق ترند.

داشتن یک گروه پشتیبانی خوب مانند یک برنامه 12 مرحله ایی، مشارکت کردن در گروه درمانی، اعضای خانواده و دوستان سالم نیز احتمال موفقیت در بهبود را افزایش می دهد.

بهبودی هرگز آسان نیست. همه افراد در دوره نقاهت، محرک ها و وسوسه های عود را تجربه می کنند ، بنابراین آماده شدن برای آنها مهم است.

برخی از اشخاص بیشتر در معرض تجربه علائم ترک هستند. در حالی که اعتیاد به ترامادول در برخی افراد کوتاه مدت تر و سطحی تر می باشد. متاسفانه بسیاری معتادان آن را به همراه سایر مواد مصرف می کنند که به مراتب خطرناک تر خواهد بود.

در میان هزاران نفری که هر ساله به سوء مصرف ترامادول مبتلا می شوند، حدود 71٪ گزارش می کنند که از یک یا چند داروی دیگر نیز به همراه این ماده استفاده کرده و اکثرا ترامادول را با یک مسکن یا داروی مسکن دیگر ترکیب می کنند.

استفاده همزمان از چندین داروی درمانی یا غیرقانونی می تواند به چندین وابستگی جسمی منجر شود. اگر دوز ترامادول خود را با یک مسکن دیگر مانند هیدروکدون ترکیب کرده اید، احتمالا وابستگی شدیدتری را تجربه نمایید.

اگر از نظر جسمی به داروهای ضد اضطراب (بنزودیازپین) وابسته شده اید، در معرض خطر عوارض خطرناک ترک، از جمله تشنج و هذیان هستید.

ترامادول همچنین گاهی با تشنج همراه است. تشنج در افراد مبتلا و بدون سابقه تشنج نیز رخ می دهد. افرادی که سابقه تشنج یا آسیب مغزی دارند، در هنگام ترک ترامادول در معرض خطر بیشتری هستند. تحقیقات نشان می دهد که ترامادول آستانه تشنج را کاهش داده و احتمال بروز تشنج را افزایش می دهد. همچنین اگر از داروهای دیگری که آستانه تشنج را کاهش می دهند، مانند داروهای ضد روان پریشی استفاده می کنید، این خطر بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر، اعتیاد در سالمندان بالای 65 سال نیز با خطر افزایش عوارض ترک بیشتری همراه است. زیرا بدن افراد مسن وابسته به ترامادول، آن کندتر از افراد جوان متابولیزه می کند . این بدان معنی است که دارو اثرات قوی تری بر روی آن ها دارد. در این افراد، ترک دیرتر از حد معمول شروع شده و شدیدتر خواهد بود.

گرچه این امر معمول نیست، اما به نظر می رسد برخی از افراد نسبت به ترک ترامادول حساسیت بیشتری را نسبت به سایرین نشان می دهند.

یکی دیگر از مواردی که باید از آن آگاهی داشت، ارتباط ترامادول با یک بیماری خطرناک به نام سندرم سروتونین است. سندرم سروتونین بعید است که در حین ترک اتفاق بیفتد، مگر اینکه دوباره عود کرده و دوز مصرف شما بیش از حد بالا باشد.

سندرم سروتونین معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که ترامادول را با یک یا چند دارو ترکیب کرده باشید. این امر بر میزان سروتونین بدن شما نیز تأثیر می گذارد، مثلا داروهای ضد افسردگی، MAOI، داروهای میگرن یا داروهای غیرقانونی از جمله این داروها هستند. علائم سندرم سروتونین، می تواند کشنده باشد و شامل ضربان قلب سریع، تاثیر بر مردمک چشم و گشاد شدن آن، کشیدگی یا سفتی عضلات، و تعریق شدید است.

درمان طولانی مدت برای ترک ترامادول به چه افرادی توصیه می شود؟

درمان طولانی مدت برای ترک ترامادول به چه افرادی توصیه می شود؟

اگر مشکل شما وابستگی جسمی به ترامادول است، با دوره های درمانی معمول می توانید مشکل خود را حل کنید. اما اگر جزء افرادی هستید که از ترامادول سوء استفاده داشته اند، راه طولانی تری در پیش خواهید داشت. سوء استفاده از ترامادول به معنای مصرف آن به هر روش دیگری غیر از تجویز پزشک است. یعنی مصرف دوزهای بیشتر از آنچه شما تصور می کنید یا مخلوط کردن آن با سایر داروها.

اختلال در مصرف مواد (اعتیاد) بیماری پیچیده ای است که هم علائم جسمی و هم علائم روانی دارد. علائم جسمی علائم ترک شما هستند، در حالی که علائم روانشناختی افکار، احساسات و رفتارهای مربوط به مصرف مواد مخدر می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از دارو و مشاوره بهترین روش ترک ترامادول است. بسته به شرایط شما، دارو ممکن است به معنای کاهش تدریجی ترامادول یا افزودن داروهای نگهدارنده مواد افیونی مانند بوپرنورفین یا متادون باشد.

بعضی از افراد تصمیم می گیرند که با یک مشاور دارویی یا روانپزشک در ارتباط باشند تا داورهایی مناسب را تجویز نماید. در حالی که دیگران مدل 12 مرحله ای مبتنی بر پرهیز را ترجیح می دهند.

ترک ترامادول چقدر سخت است؟

به دلیل احتمال عود در انواع اختلالات استفاده از مواد، ترک ترامادول هرگز کار ساده ای نیست. بازیابی فرآیند پیچیده ایی است که نیاز به کمک، پشتیبانی، انگیزه و تمایل به تعهد به ترک، با وجود تمام موانع موجود خواهد داشت.

علائم ترک ترامادول می تواند 8-24 ساعت پس از آخرین دوز شروع شود. علائم ترک و درمان معمولاً 4-10 روز طول می کشد. ترک ترامادول در اثر قطع ناگهانی دارو ایجاد می شود.

بهترین روش کاهش علائم در دوران ترک ترامادول

هیچ برنامه استانداردی برای کاهش علائم ترک ترامادول یا مواد مخدر دیگر وجود ندارد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه ایی را به شما پیشنهاد هد.

اگر مدت زمان کمتری دارو مصرف کرده باشید، ممکن است آن را سریعتر ترک کنید. کسی که ترامادول را برای مدت زمان طولانی تری مصرف کرده است، شرایط سختی را تجربه خواهد کرد.

دوره زمانی ترک ترامادول چقدر است؟

همانطور که اشاره شد، جدول زمانی ترک ترامادول بر اساس عواملی همانند میزان مصرف و مدت زمان استفاده فرد می تواند متفاوت باشد. برنامه های ترک باید توسط پزشک یا یک کارمند سم زدایی پزشکی کنترل شود، تا بیماران در طول مراحل سم زدایی ایمن و راحت باشند.

10 گام تا ترک ترامادول

10 گام تا ترک ترامادول

برای ترک ترامادول روش های متفاوتی وجود دارد که ما قصد داریم این روش ها را به صورت 10 گام تا ترک ترامادول بررسی کنیم.

گام اول برای ترک ترامادول

گام اول تشخیص این موضوع است که شما به این دارو وابسته هستید یا به آن معتاد شده اید. زیرا این دو مفهوم با یکدیگر فرق داشته و شرایط متفاوتی را برای فرد ایجاد می کنند. به طور مثال، شخص وابسته ممکن است در مصرف آن زیاده روی نکرده باشد، اما فرد معتاد به صورت خودسرانه و بسیار بیش تر از حد مجاز به مصرف این دارو می پردازد.

گام دوم برای ترک ترامادول

در گام دوم برای ترک ترامادول به شما توصیه می کنیم از کارشناسان کمک بگیرید. کارشناسان با ارائه مشاوره فردی به شما در خصوص اینکه لازم است از فردی کمک بگیرید یا خیر، راهنمایی ارائه دهند. این کارشناسان با بررسی وضعیت فعلی تان تشخیص می دهند که آیا نیاز به حضور در مراکز درمانی دارید یا اینکه خودتان می توانید بهترین روش ترک ترامادول را در منزل پیاده سازی کنید. حتی اگر شرایط مساعد باشد، درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ انجام می گیرد.

گام سوم ترک ترامادول

در گام سوم پس از مشخص شدن شرایطی کلی فرد و اینکه آیا به این ماده معتاد است یا خیر، درمان آغاز خواهد شد. ممکن است در طول دوره درمان داروهایی نیز برای شما تجویز گردد.

گام چهارم ویزیت پزشکی

تفاوتی ندارد تحت درمان باشید یا به صورت انفرادی در منزل این دارو را ترک کنید. در هر صورت نیاز به بررسی وضعیت شما به صورت دوره ایی خواهد بود.

گام پنجم ترک ترامادول

در مرحله پنجم از آنجایی که به احتمال زیاد علائم ترک نمایان شده است، فرد نیاز به کمک های مشاوره ای خواهد داشت. در این مرحله فرد را از این موضوع که ظهور این علائم کاملا عادی است، آگاه کرده و به وی کمک می کنند تا با آن ها کنار بیاید.

گام ششم دارو درمانی

از آنجایی که برای بسیاری از افراد تحت درمان، علائم ترک نمایان می شود، روش های متفاوتی در این مرحله اتخاذ خواهد شد. تغییر در دوزهای مصرف، تجویز دارو و یا در صورت نیاز بستری شدن، از جمله اقداماتی است که در این باره انجام می دهند.

گام هفتم تثبیت درمان

متاسفانه ترامادول از جمله مخدرهایی است که ممکن است به راحتی دوباره عود نماید. به همین دلیل حتی پس از ترک نیز نیاز به مشاوره و تجویزهای پزشکی خواهد بود تا مصرف این ماده دوباره عود ننماید.

گام هشتم نگهداری از افراد با شرایط خاص

همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، علائم ترک و به صورت کلی دوره ترک این ماده، برای تمامی افراد یکسان نیست. زیرا یک سری از بیماران دارای شرایط خاص جسمی و روحی هستند که به مراقبت های ویژه ای نیاز پیدا خواهند کرد.

گام نهم ترک ترامادول

در این مرحله از خانواده، دوست و آشنایان فرد خواسته می شود که نهایت هماهنگی و همدلی را با فرد ترک کرده داشته باشند. زیرا کوچک ترین رفتار نادرست به صورت عمدی و غیر عمدی می تواند فرد را به سمت مصرف دوباره بکشاند.

گام دهم ترک ترامادول

در مرحله نهایی نیز ویزیت های دوره ای هر سال یا هر 6 ماه یک بار پس از ترک توصیه می شود.

توضیحاتی در مورد وابستگی به ترامادول

توضیحاتی در مورد وابستگی به ترامادول

ترامادول برای کنترل درد متوسط ​​تا شدید تجویز می شود. اگرچه ترامادول یک مخدر است، اما در مقایسه با سایر مخدرها مانند مورفین ضعیف تر عمل می کند.

تصور می شود که ترامادول پتانسیل کمی برای وابستگی دارد، اما استفاده مزمن و طولانی مدت آن وابستگی را بیشتر خواهد کرد. افرادی که سابقه سوء مصرف مواد دارند نیز به احتمال زیاد به ترامادول وابسته می شوند.

مصرف ترامادول در حال افزایش است. طبق آمار دولت، نسخه های ترامادول فقط در طی 5 سال 88٪ افزایش یافته است.

بین سالهای 2005 و 2011، تعداد مراجعه به اورژانس برای افراد ترامادولی، 250٪ افزایش یافته است.

صرف نظر از اینکه شما از آن سوء استفاده کرده و یا تحت نسخه پزشک مصرف می کنید، این ماده می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد گردد. هنگامی که از نظر جسمی به یک دارو وابسته می شوید، با قطع مصرف آن علائم ترک را تجربه خواهید کرد.

در بیشتر موارد، علائم ترک ترامادول نسبت به علائم دیگر مخدرها مانند هروئین و اکسی کدون، شدت کمتری خواهد داشت. اثرات ترامادول بر روی گیرنده های مواد افیونی نسبتاً خفیف است.

نکاتی که در مرحله ترک ترامادول باید بدانید

نکاتی که در مرحله ترک ترامادول باید بدانید

ترامادول مسکنی است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می شود. اگر مدت زمان قابل توجهی ترامادول مصرف کرده باشید، بدن شما احتمالاً به دارو وابسته شده و هنگامی که مصرف آن را قطع می کنید، علائم شدیدی را تجربه خواهید کرد.

قبل از اقدام به سم زدایی از ترامادول به تنهایی، یاد بگیرید که چه انتظاری داشته باشید، چگونه می توانید استفاده خود را کاهش دهید و چه موقع باید از کارشناسان ترک کمک بگیرید.

اول با دکتر خود صحبت کنید. قطع ناگهانی خودسرانه این دارو صحیح نیست و حتما باید از متخصصان این حوزه کمک گرفت. پزشک کمک می کند تا به تدریج استفاده از ترامادول را کاهش داده و علائم ترک را به حداقل برسانید. همیشه به دفعاتی که احساس می کنید ضروری است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم جسمی ترک ترامادول

 در زیر لیستی از علائمی وجود دارد که احتمالاً در طی روند سم زدایی تجربه خواهید کرد. اگر علائمی خارج از لیست را تجربه کردید، قطعاً توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله در بیمارستان یا اورژانس بستری شوید.

علائم روحی ترک ترامادول

قطع مصرف ترامادول به دلیل اثرات ضد افسردگی تا حدودی متفاوت با سم زدایی از مواد افیونی دیگر است. این بدان معنی است که علائم روانشناختی و مربوط به خلق و خوی زیر نیز به طور مرتب هنگام سم زدایی از ترامادول رخ می دهد که شامل موارد زیر می شود.

بازه زمانی سم زدایی ترامادول را بپذیرید

 علائم ترک ترامادول معمولاً 48-72 ساعت پس از آخرین دوز به اوج خود می رسد. این علائم می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

در مورد استفاده از سایر داروها سوال کنید

 ساب اکسون دارویی است که برای سم زدایی مواد افیونی استفاده می شود و این دارو باید توسط پزشکی که گواهی استفاده از آن را دارد تهیه گردد. برای جلوگیری از بیشتر علائم ترک و جلوگیری از هوس مصرف این دارو می شود.

داروهای دیگری که علائم ترک را تسکین می دهند شامل کلونیدین است که تحریک، اضطراب و حالت تهوع را کاهش می دهد و بوپرنورفین که باعث کوتاه شدن بازه زمانی سم زدایی می شود.

یک برنامه کاهش یافته را با پزشک خود تنظیم کنید

 قطع مصرف ترامادول می تواند علائم ترک، به ویژه تشنج، را ایجاد کند که احتمالاً خطرناک است. بدون توجه به هر چیزی، سریع برنامه ای را به کمک پزشک خود برای ترک تنظیم کرده و به آن پایبند باشید.

تاریخ هایی را که باید استفاده کنید در تقویم یا برنامه ریز علامت گذاری کنید. کاهش تدریجی مصرف دارو قبل از قطع کامل آن می تواند به خودتنظیمی بدن کمک کرده و درد و خطر ترک آن را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر روزانه سه قرص مصرف می کنید، نوشیدنی خود را با مصرف دو قرص، صبح و دیگری عصر شروع کنید. بعد از یک هفته، فقط به یک قرص صبح مصرف کرده و تا یک هفته ادامه دهید. یکبار که نیم قرص در روز مصرف کرده اید، مصرف آن را کاملاً متوقف کنید.

مراقب خودتان باشید

برنامه خود مراقبتی را طوری تنظیم کنید که شما را در کاهش مصرف نیز کمک کند. سعی کنید رژیم غذایی تان به نحوی باشد که سبک و متشکل از مواد مغذی باشد، تا ناراحتی های گوارشی روده را کاهش دهد. مقدار زیادی آب نیز مصرف کنید؛ زیرا آب به افزایش سرعت سم زدایی از بدن تان کمک خواهد کرد.

به دلیل بروز علائم شبیه آنفولانزا در دوران ترک، از پد های گرم کننده و بسته های سرماخوردگی برای تنظیم درجه حرارت استفاده کنید. دوش آب گرم نیز درد استخوان و عضله را کاهش می دهد.

البته استفاده از داروهای ضد درد هم غالبا برای درمان سایر علائم ترک نیز بی خطر هستند. پیاده روی روزانه یا هرگونه ورزش سبک که به افزایش سطح سروتونین کمک می کنند، بسیار مفید خواهند بود.

برای درمان علائم ترک از مکمل های طبیعی استفاده کنید

برای درمان علائم ترک از مکمل های طبیعی استفاده کنید

یک سری مکمل های طبیعی وجود دارد که برای برگرداندن سلامت روحی و جسمی در دوران ترک بسیار سودمند است. ال-تیروزین در این رابطه کمک کننده است و به عملکرد مغز کمک می کند. همچنین می توانید از ریشه والرین برای بهبود خواب استفاده نمائید.

توصیه اکید می شود که قبل از استفاده از هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید. حتی مکمل های طبیعی نیز گاهی ناسازگاری نشان می دهند.

از مصرف الکل خودداری کنید

 در زمان سم زدایی بهتر است از مصرف الکل یا سایر مواد مخدر اجتناب نمائید. حتی دوزهای کمتری از ترامادول همراه با الکل می تواند علائم افسردگی دوران ترک را بدتر کند و همچنین باعث سردرگمی، ایده های خودکشی، از دست دادن هوشیاری، آسیب مغزی و افسردگی تنفسی شود.

در مورد درمان های اعتیاد تحقیق کنید

درمان اعتیاد به ترامادول را به طور جدی در پیش گیرید. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید که آیا معالجه بستری یا سرپایی می تواند روش خوبی برای از بین بردن مصرف قرص باشد؟ درمان های اعتیاد که شامل سازماندهی برنامه های درمانی برای بیماران، معمولاً ترکیبی از مراقبت های پزشکی و مشاوره یا گروه درمانی می باشند.

از متخصصان راهنمایی بگیرید

 مشاوران، پزشکان و روانپزشکان ما در اختیار شما هستند. این متخصصان برای کمک به شما در مقاومت در برابر وسوسه اعتیاد به مواد مخدر آموزش دیده اند. درمان های رفتاری می توانند به یافتن روش هایی برای مقابله با هوس برای مصرف مواد مخدر کمک کنند. همچنین، کارشناسان راه حل هایی برای جلوگیری از عود و مقابله با آن در صورت بروز آن پیشنهاد می کنند.

تفاوت ترامادول با سایر مخدرها چیست؟

تفاوت ترامادول با سایر مخدرها چیست؟

اولترام یا همان ترامادول که از نظر پزشکی به آن اشاره می شود، دارویی با نسخه در طبقه مسکن های مخدر است. از نظر قدرت، ترامادول نسبتاً ضعیف تر از سایر مواد مخدر مانند مورفین در نظر گرفته می شود. این دارو دقیقاً همانند مواد مخدر، بیشتر به گیرنده های مخدر در مغز متصل می شود. به همین دلیل، استفاده طولانی مدت یا سوء استفاده از آن می تواند منجر به وابستگی فلج کننده و اختلالات مصرف مواد شود.

ترامادول سازوكار دیگری هم دارد كه همین موضوع منجر به تفاوت اصلی آن با سایر تسکین دهنده ها می شود.

این ماده فراتر از اینکه یک ترکیب تسکین دهنده درد باشد، همان چیزی است که دانشمندان آن را مهارکننده جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین می نامند. به زبان ساده، همانند تاثیر مواد مخدر بر افسردگی، این قابلیت به درمان افسردگی و سایر اختلالات عصبی کمک می کند.

البته هنوز بحث های زیادی در مورد استفاده از اولترام به عنوان داروی ضد افسردگی وجود دارد. اما تاکنون ثابت شده است که برای برخی از بیماران در این زمینه موثر است.

میلیون ها بیمار سالانه از ترامادول برای تسکین درد خود استفاده کرده و بیش از 3 میلیون نفر آن را به طور غیر قانونی مصرف می کنند. این دارو می تواند دود، تزریق و یا خرخر شود. جالب است بدانید که ترامادول منجر به دهها هزار مورد مرگ در هر سال خواهد شد.

با استفاده از ترامادول در چنین مقادیر سرسام آوری، جای تأمل دارد که باید یک روش موثر برای خنثی کردن وابستگی ها وجود داشته باشد.

چگونه می توان ترامادول را ترک کرد؟

چگونه می توان ترامادول را ترک کرد؟

حذف ترامادول، امری تدریجی و روشمند است. کسانی که این دارو را برای اهداف پزشکی و تفریحی به طور یکسان استفاده می کنند، دلایل شخصی خود را برای ترک دارند. خانواده، دوستان، امور مالی، سلامتی و دلایل گوناگون می توانند انگیزه های قوی برای ترک این ماده باشند.

همانطور که در بالا ذکر شد، ترامادول دو عملکرد دارد: تسکین درد به عنوان یک مخدر و آرام بخشی ذهنی به عنوان یک مهار کننده جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین. بنابراین، قطع ناگهانی مصرف ترامادول می تواند منجر به شروع علائم ترک و یا افسردگی ماژور گردد. بسته به تحمل کاربر، ماندگاری علائم جسمی می تواند متغیر باشد و عوارض جانبی روانشناختی آن طولانی تر باشد.

علائم ترک ترامادول :

درد عضلانی: قربانیان ترک اعتیاد، درد فلج کننده و ضربان دار را  در بدن گزارش می دهند.

حالت تهوع: صرف نظر از شدت آن، استفراغ غالباً یک عارضه جانبی اجتناب ناپذیر در قطع مصرف است.

یبوست یا اسهال: همراه با حالت تهوع، یبوست یک علامت شایع است که تقریباً در هر فرد مبتلا به ترک دیده می شود.

علائم آنفلوانزا و تب: ترک مواد افیونی مانند ترامادول می تواند علائمی شبیه به آنفولانزا یا سرماخوردگی داشته باشد.

تعریق: تعریق زیاد ناشی از مسیرهای عصبی نامتعادل است که به طور معمول دما را تنظیم می کنند.

بی خوابی: ممکن است افراد الگوی خواب غیر نرمالی از خود نشان دهند.

گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات نیز از جمله علائم ترک است که بیشتر در ناحیه شکم دیده می شود.

تشنج: اسپاسم اندامها غالبا در فواصل نامنظم رخ دهد.

علائم اضافی مهارکننده جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین که عبارتند از پارانویا، اضطراب، گیجی، توهم، بی حسی، تحریک، رفتار ناهماهنگ، بی حالی و غیره است. ایجاد یک برنامه کاهش دهنده ترامادول یکی از اولین اقدامات برای غلبه بر اعتیاد و دور زدن اعتیاد است.

مزایای ترک ترامادول

ترک ترامادول فواید بی شماری دارد. در اینجا برخی از این مزایا را بیان خواهیم نمود.

روابط شخصی بهبود می یابد

از جمله آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، ضربه زدن به روابط است. با استفاده از بهترین روش ترک ترامادول می توان دوباره به سمت رابطه های دوستانه و عشق ورزیدن به دیگران رفت. همچنین، روابط نامطلوب گذشته با افراد معتاد تمام خواهد شد.

فرصت های شغلی بیشتر و افزایش راندمان کار

 یکی دیگر از علائم بارز اختلال مصرف مواد، تأثیر منفی آن بر اهداف و فرصت های شغلی است. فردی که به این ماده اعتیاد پیدا می کند، نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و ممکن است دچار کاهش بهره وری، افزایش غیبت و عدم تمرکز شود. اعتیاد و بیکاری رابطه متقابلی با یکدیگر دارند. به نحوی که گرایش جوانان به اعتیاد امکان دارد در اثر بیکاری باشد یا آنکه به دلیل اعتیاد بیکار شوند. اما پس از ترک، انگیزه و پشتکار بیشتر شده و فرد برای رسیدن به اهداف بزرگ بیشتر تلاش می کند.

بهبود امور مالی

عادت به مصرف مواد اصولاً هزینه بر است. به ویژه اگر میل به مصرف روزافزون شود، حتی ممکن است از بسیاری از مخارج به خاطر دستیابی به ماده صرف نظر شود. اما با ترک می توان امیدوار بود که از این هزینه ها تا حد زیادی کاسته شود و مجددا مدیریت مالی برقرار شود.

بهیود سلامت جسمانی

 ترک هرگونه اعتیاد منجر به بهبود سلامتی می شود. مواد مخدر مانند ترامادول با عوارض جانبی بالقوه مرتبط است که می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

کاهش خطر مرگ و میر زودرس

افرادی که دارای اختلالات مداوم در استفاده از مواد هستند، بیشتر از افرادی که سو ء مصرف مواد ندارند، دچار مرگ ناگهانی خواهند شد. هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد با ترک، زندگی طولانی تری داشته باشد، اما قطع مصرف سوء مواد مخدر باعث افزایش طول عمر بالقوه فرد می شود.

افزایش عملکرد عاطفی و روانی

مخدر ها ممکن است تجارب احساسی را کمرنگ کنند. در نتیجه شخص دچار نوسانات خلقی می شود. با گذشت زمان، این دارو همچنین ممکن است احساسات سازگار با اختلالات روانشناختی مانند افسردگی را القا کند. وقتی معتادان از سو مصرف این مواد مخدر بهبود می یابند، دوباره طیف وسیعی از احساسات انسانی را تجربه می کنند.

علائم و عوارض ترک ترامادول

ترک مصرف از ترامادول معمولاً تهدیدی برای جان افراد نخواهد داشت. با این حال، احتمال دارد که به دلیل شرایط جدید، بدن واکنش هایی را از خود نشان دهد. گاهی حتی علائم ترک در روان بیشتر خود را نشان می دهند.

برخی از علائم معمول ترک ترامادول شامل موارد زیر می شود:

  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرز
  • تب درجه پایین
  • بی خوابی
  • احساس کسلی و بی حالی
  • هوس شدید برای استفاده از ترامادول

علائم جدی ترک شامل موارد زیر می شود؛ اما این علائم کمتر در افراد دیده خواهد شد.

  • اضطراب و حملات وحشتناک
  • پارانویا
  • توهم
  • سردرگمی ذهنی
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام ها

عواملی که بر ترک ترامادول تأثیر می گذارند؟

چرا باید ترامادول را ترک کنیم؟

اینکه علائم ترک چگونه باشد، بستگی به یک سری فاکتورها دارد. این موارد را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.

نحوه سوء استفاده از ترامادول

 افرادی که ترامادول را خرخر یا تزریق می کنند، علائم ترک پیچیده تری نسبت به افرادی که آن را به صورت قرص مصرف می کنند، تجربه خواهند کرد.

مدت زمان سواستفاده از ترامادول

 افرادی که برای مدت زمان طولانی از این دارو استفاده می کنند، معمولاً دوره و علائم ترک آن ها طولانی تر و شدیدتر خواهد بود.

مقدار دارویی که مصرف شده

 دوزهای بالاتر ترامادول منجر به علائم ترک طولانی مدت و شدیدتر می شود.

تفاوت های فردی

 تفاوت در ویژگی های احساسی، روانی و فیزیولوژیکی نیز بر شدت و مدت زمان علائم ترک تاثیر خواهد داشت.

چرا باید ترامادول را ترک کنیم؟

بسیاری از افراد وابستگی به داروی تجویزی را دوست ندارند، به خصوص اگر این دارو در زندگی یا کار در خانه آنها خلل ایجاد کند.

سایر افراد ممکن است متوجه شوند که برای داشتن همان اثرات و جلوگیری از علائم ترک، به دوزهای بالاتر ترامادول نیاز دارند. اما اگر مشخص شد که با مصرف این دارو شاهد بروز اثرات مخرب مواد بر مغز یا سایر عملکردهای بدن خود هستید، باید هر چه زودتر بریا ترک اقدام کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم بهترین روش ترک ترامادول و به صورت کلی مراحل و نکاتی را که هنگام ترک ترامادول باید بدانید، بررسی کنیم. علاوه بر این  10 گام تا ترک کامل قرص ترامادول نیز در این مطلب بررسی گردید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با ترک ترامادول در خانه و یا تمامی جزییات مرتبط با ترک ترامادول داشتید، با ما تماس بگیرید.

آیا می توان برای همه افراد روشی واحد جهت ترک ترامادول معرفی کرد؟

خیر برای هر فرد روشی متفاوت در نظر گرفته خواهد شد.

بهترین روش ترک ترامادول چیست؟

بهترین روش ترک ترامادول می تواند برای هر فرد متفاوت باشد که پزشک شما این موضوع را تعیین می کند.

آیا دکتر فکر در زمینه ترک ترامادول راه حلی دارد؟

بله دکتر فکر در این زمینه می تواند به شما آموزش های مرتبط را بدهد.

آیا ترامادول می تواند منجر به مرگ شود؟

مصرف ترامادول در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، می تواند منجر به مرگ شود.

4.2/5 - (12 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

2 نظر

  1. سلام خوبین من آلمان زندگی میکنم به خاطردرد ساییدگی ستون فقرات دکتربرام ترامادول نوشت که گفتم اینومعتادا میخورن گفت چه ربطی داره تو مریضی برا دردت باید بخوری تا سه سال روزی دوتا میخوردم بعدش دیگه نخوردم تا یک سال دوباره کمردردم شدید شد مجبورشدم یکسال بخورم الان تا روزی تا نصف قرص یعنی پنجاه میلی رسوندم کمش کردم ولی تو این یه سال چندبارترکش کردم ولی اعصابم خیلی به هم میریزه باز مثلا هفته ای یکی یا دوتا میخورم اما اون یک سالی که ترک کرده بودم حتی اون موقع قبلش روزی دوتا صد میخوردم ولی وقتی یه سال نخوردم اصلا اعصابم خورد نمیشد اینجا چندین بازیا دکتر بحثم شد که برام زیاد ننویسد حتی چندبارم نسخه رو از داروخانه نگرفتم الان با من لج کرده که برم بیمارستان برا ترک وچون من اینجا درس خوندم ودوره دیدم هیچوقت نمیتونم برم چون برام سابقه میشه وآلمانیام اینو میخوان الان هرروز نصف پنجاه میل یا بیستوپنج میخورم شما بگین این استرس بعدترس رو چیکارش کنم واقعا اذیت میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور