افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان + روش های جلوگیری از آن

اطلاع از علائم افسردگی پس از زایمان بسیار مهم است. زیرا تولد یک نوزاد می تواند مجموعه ای از احساسات قدرتمند، از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب را برانگیزد. اما همچنین می تواند منجر به یک اتفاق پیش بینی نشده یعنی افسردگی نیز شود. اکثر مادران تازه فارغ شده ممکن است پس از زایمان دچار نوسانات خلقی، گریه، اضطراب و مشکل در خوابیدن شوند. این پدیده معمولاً در دو تا سه روز اول پس از زایمان شروع می شود و ممکن است تا دو هفته ادامه یابد. اما برخی از مادران شکل شدیدتر و طولانی‌مدت افسردگی را تجربه می‌کنند که افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود. این بیماری که به ندرت اتفاق می افتد، یک اختلال خلقی شدید به نام سایکوز پس از زایمان است. افسردگی پس از زایمان یک نقص یا ضعف شخصیتی نیست. گاهی اوقات این فقط یک عارضه بعد از زایمان است. اگر افسردگی پس از زایمان دارید، درمان سریع می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند و به شما کمک کند با کودک خود پیوند برقرار کنید. د ادامه همراه ما باشید تا روش های جلوگیری از افسردگی پس از زایمان را بررسی کنیم.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان ترکیب پیچیده ای از تغییرات فیزیکی، احساسی و رفتاری است که در برخی از زنان پس از زایمان اتفاق می افتد. طبق کتابچه راهنمای مورد استفاده برای تشخیص اختلالات روانی، PPD نوعی افسردگی اساسی است که در عرض 4 هفته پس از زایمان شروع می شود. تشخيص افسردگي پس از زايمان نه تنها بر اساس مدت زمان بين زايمان و شروع آن، بلكه بر اساس شدت افسردگي نيز مي باشد.

افسردگی پس از زایمان با تغییرات شیمیایی، اجتماعی و روانی مرتبط است که هنگام بچه دار شدن اتفاق می افتد. این اصطلاح طیفی از تغییرات فیزیکی و عاطفی را توصیف می کند که بسیاری از تازه مادران تجربه می کنند. PPD را می توان با دارو و مشاوره درمان کرد.

تغییرات شیمیایی شامل افت سریع هورمون ها پس از زایمان است. ارتباط واقعی بین این افت و افسردگی هنوز مشخص نیست. اما آنچه شناخته شده است این است که سطح استروژن و پروژسترون، هورمون های تولید مثل زنانه، در طول بارداری ده برابر افزایش می یابد. سپس پس از زایمان به شدت افت می کنند. سپس سه روز پس از زایمان، سطح این هورمون ها به قبل از بارداری کاهش می یابد.

علاوه بر این تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روانی بچه دار شدن باعث افزایش خطر افسردگی می شود.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان متفاوت است و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

علائم این بیماری در حالت عادی تنها چند روز تا یک یا دو هفته پس از تولد کودک شما ادامه می‌یابد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوسانات خلقی
  • اضطراب
  • غمگینی
  • تحریک پذیری
  • احساس غرق شدن
  • گریه
  • کاهش تمرکز
  • مشکلات اشتها
  • مشکل خواب

افسردگی پس از زایمان ممکن است در ابتدا با افسردگی نوزاد اشتباه گرفته شود  اما علائم و نشانه‌ها شدیدتر و طولانی‌تر هستند و در نهایت ممکن است در توانایی شما برای مراقبت از کودک و انجام سایر کارهای روزانه اختلال ایجاد کنند. علائم معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می شوند، اما ممکن است زودتر در دوران بارداری یا دیرتر و حتی تا یک سال پس از تولد شروع شوند.

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان در حالت شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خلق افسرده یا نوسانات خلقی شدید
  • گریه زیاد
  • مشکل در برقراری ارتباط با کودک
  • کناره گیری از خانواده و دوستان
  • از دست دادن اشتها یا خوردن بسیار بیشتر از حد معمول
  • ناتوانی در خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد
  • خستگی شدید یا از دست دادن انرژی
  • کاهش علاقه و لذت به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  • ترس از اینکه مادر خوبی نباشید
  • ناامیدی
  • احساس بی ارزشی، شرم، گناه یا بی کفایتی
  • کاهش توانایی در تفکر واضح، تمرکز یا تصمیم گیری
  • بی قراری
  • اضطراب شدید و حملات پانیک
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

افسردگی پس از زایمان درمان نشده ممکن است برای چندین ماه یا بیشتر ادامه یابد.

افسردگی پس از زایمان در پدرها

پدران جدید نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. آنها ممکن است احساس غمگینی یا خستگی کنند، غرق در افکار پوچ شوند، اضطراب را تجربه کنند، یا در الگوهای معمول غذا خوردن و خواب خود تغییراتی ایجاد کنند تقریباً همان علائمی که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان تجربه می کنند.

پدرانی که جوان هستند، سابقه افسردگی دارند، مشکلات روابط را تجربه کرده‌اند یا از نظر مالی دچار مشکل هستند، بیشترین خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را دارند. افسردگی پس از زایمان در پدران که گاهی اوقات افسردگی پس از زایمان پدر نامیده می شود می تواند همان تأثیر منفی بر روابط همسر و رشد کودک داشته باشد که افسردگی پس از زایمان در مادران می تواند.

روش های جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از تولد نوزاد احساس افسردگی می کنید، ممکن است از اعتراف به آن بی میل باشید یا خجالت بکشید. اما اگر علائمی از افسردگی پس از زایمان یا افسردگی پس از زایمان را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات تعیین کنید. اگر علائمی دارید که نشان می دهد ممکن است روان پریشی پس از زایمان داشته باشید، فورا کمک بگیرید.

علل افسردگی پس از زایمان

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد، اما مسائل جسمی و عاطفی ممکن است نقش داشته باشند.

تغییرات فیزیکی. پس از زایمان، کاهش شدید هورمون ها (استروژن و پروژسترون) در بدن شما ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. سایر هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید شما نیز ممکن است به شدت کاهش یابد که می تواند باعث ایجاد احساس خستگی، تنبلی و افسردگی در شما شود.

مسائل عاطفی. زمانی که کم خواب هستید و خسته هستید، ممکن است در رسیدگی به مشکلات جزئی هم دچار مشکل شوید. ممکن است در مورد توانایی خود در مراقبت از نوزاد مضطرب باشید. ممکن است احساس جذابیت کمتری داشته باشید، با احساس هویت خود مبارزه کنید یا احساس کنید که کنترل زندگی خود را از دست داده اید. هر یک از این مسائل می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند.

عوامل خطر در افسردگی پس از زایمان

هر مادر تازه واردی می تواند افسردگی پس از زایمان را تجربه کند واین موضوع ممکن است پس از تولد هر کودکی ایجاد شود. در این بیماری نیز یک سری عوامل خطر وجود دارد که اگر وجود داشته باشد، باید بیشتر تمرکز خود را برای برطرف کردن آن ها بگذارد.

اگر سابقه افسردگی، چه در دوران بارداری و چه در زمان های دیگر داشته اید، باید آن را در نظر گرفته و توجه کافی به آن داشته باشید.

اگر اختلال دوقطبی دارید، باید آن را برطرف کنید.

اگر پس از بارداری قبلی دچار افسردگی پس از زایمان شده اید باید آن را برطرف نمایید.

اگر اعضای خانواده شما دچار افسردگی بوده اند باید برطرف شود.

در طول سال گذشته رویدادهای استرس زا مانند عوارض بارداری، بیماری یا از دست دادن شغل را تجربه کرده اید، نوعی زنگ خطر محسوب می شود و باید برطرف شود.

اگرکودک شما مشکلات سلامتی یا سایر نیازهای خاص دارد نیز باید برطرف گردد.

اگر شما دوقلو، سه قلو یا چند قلو دارید نیز جزء عوامل خطر است.

اگر در شیردهی مشکل دارید.

اگر شما در روابط خود با همسر یا افراد مهم خود مشکل دارید.

اگر شما سیستم پشتیبانی ضعیف و با مشکلات مالی دارید.

همچنین اگر بارداری شما ناخواسته بوده نیز باید برطرف گردد.

اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، می تواند در پیوند مادر و فرزند اختلال ایجاد کند و باعث مشکلات خانوادگی شود.

برای مادران. افسردگی پس از زایمان درمان نشده می تواند ماه ها یا بیشتر طول بکشد و گاهی اوقات به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل می شود. افسردگی پس از زایمان حتی در صورت درمان، خطر ابتلای زنان به دوره های بعدی افسردگی اساسی را افزایش می دهد.

برای پدران افسردگی پس از زایمان می تواند یک اثر موج دار داشته باشد و باعث فشار عاطفی برای همه افراد نزدیک به نوزاد شود. هنگامی که مادر افسرده است، خطر ابتلا به افسردگی در پدر نوزاد نیز ممکن است افزایش یابد.

برای کودکان. کودکان مادرانی که افسردگی پس از زایمان درمان نشده دارند بیشتر در معرض مشکلات عاطفی و رفتاری مانند مشکلات خواب و خوردن، گریه بیش از حد و تاخیر در رشد زبان هستند.

جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

اگر سابقه افسردگی به ویژه افسردگی پس از زایمان  دارید به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در طول بارداری، پزشک می تواند شما را از نظر علائم و نشانه های افسردگی از نزدیک تحت نظر داشته باشد. او ممکن است از شما بخواهد که یک پرسشنامه غربالگری افسردگی را در دوران بارداری و پس از زایمان تکمیل کنید. گاهی اوقات افسردگی خفیف را می توان با گروه های حمایتی، مشاوره یا سایر روش های درمانی مدیریت کرد. در موارد دیگر، داروهای ضد افسردگی ممکن است توصیه شود حتی در دوران بارداری.

پس از تولد نوزاد، پزشک ممکن است معاینه زودهنگام پس از زایمان را برای بررسی علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان توصیه کند. هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان زودتر شروع می شود. اگر سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، پزشک ممکن است بلافاصله پس از زایمان درمان ضد افسردگی یا روان درمانی را توصیه کند.

روش های جلوگیری از افسردگی پس از زایمان

والد شدن مجموعه ای از احساسات را برمی انگیزد، از شادی و هیجان گرفته تا اضطراب و ترس. افسردگی پس از زایمان در میان مادران جدید بسیار رایج است، اما چگونه می‌توان با افسردگی پس از زایمان، کنار آمد؟

افسردگی پس از زایمان حدود 1 نفر از هر 7 زن را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند تأثیر نامطلوبی بر سلامت مادر و کودک داشته باشد، با این حال از هر 5 زن 1 نفر در مورد علائم خود سکوت می کند و بنابراین درمان نمی شود.

بر خلاف افسردگی نوزاد، افسردگی پس از زایمان به ندرت خود به خود از بین می رود. این بیماری می تواند روزها یا حتی ماه ها پس از تولد فرزند شما رخ دهد و هفته ها یا ماه ها بدون درمان ادامه یابد.

افسردگی پس از زایمان یک اختلال روانی قابل درمان است و می توان آن را به طور موثر مدیریت کرد و در این صورت احساس بهتری خواهید داشت. اما قبل از هر چیز، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

به تنهایی با افسردگی پس از زایمان مبارزه نکنید. این تقصیر شما نیست که افسرده هستید و افسرده بودن شما را به پدر و مادر بدی تبدیل نمی کند. در ادامه روش های جلوگیری از افسردگی پس از زایمان را بررسی خواهیم کرد.

  1. یک پیوند مطمئن با کودک خود ایجاد کنید

پیوند عاطفی، وابستگی ایمنی است که بین والدین و فرزندان شکل می گیرد. پیوند موفقیت آمیز به کودک این امکان را می دهد که به اندازه کافی احساس امنیت کند تا به طور کامل رشد کرده و داشتن این پیوند بر نحوه برقراری ارتباط و ایجاد روابط در طول زندگی تأثیر می گذارد.

 ماساژ یکی از راه هایی است که می توانید به برقراری ارتباط بین شما و کودک کمک کنید.

زمانی که نیازها یا نشانه های عاطفی کودک خود را تنظیم می کنید و به آنها پاسخ می دهید، مانند برداشتن آنها، آرام کردن آنها و اطمینان دادن به آنها هنگام گریه، یک پیوند مطمئن شکل می گیرد. این منبع قابل اعتماد بودن به کودک شما اجازه می دهد تا یاد بگیرد که چگونه احساسات و رفتارهای خود را مدیریت کند، که به نوبه خود به تقویت رشد شناختی او کمک می کند.

افسردگی پس از زایمان می تواند تأثیر قابل توجهی بر پیوند اولیه داشته باشد و گذراندن آن را دشوار می کند و توانایی شما را برای مراقبت از کودک و خودتان مختل می کند.

یک مطالعه روی 14000 کودک در ایالات متحده نشان داد که 40 درصد از کودکان فاقد پیوندهای عاطفی قوی با والدین خود هستند. این فقدان دلبستگی قوی والدین باعث می‌شود فرزندان بیشتر دچار مشکلات رفتاری و تربیتی شوند.

برخی از والدین در لحظه ای که به کودک خود چشم دوخته اند، احساس هجوم عشق می کنند، در حالی که برای برخی دیگر، زمان می برد. اگر هنوز با نوزادتان پیوند برقرار نکرده اید، احساس اضطراب یا گناه نکنید. گاهی اوقات، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا احساس وابستگی کنید، اما باید به مرور زمان رخ دهد.

یادگیری برقراری ارتباط با کودک به نفع شما و فرزندتان است. تماس نزدیک با نوزادتان باعث ترشح اکسی توسین، «هورمون عشق» یا «نوازش» می شود. افزایش اکسی توسین باعث می شود احساس شادی، مراقبت و حساسیت بیشتری نسبت به احساسات دیگران داشته باشید و به شما این امکان را می دهد که نشانه های غیرکلامی کودک خود را راحت تر تشخیص دهید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید پیوند خود را با کودک خود تقویت کنید.

شناخت افسردگی پس از زایمان

تماس پوست به پوست

صرف نظر از اینکه به کودک خود شیر می دهید یا شیر خشک، سعی کنید این کار را در حالی انجام دهید که پوست برهنه او بر خلاف پوست شما باشد. اگر اتاق خنک است، یک پتو را دور پشت کودکتان بپیچید تا گرم بماند. همچنین می توانید نوزاد خود را پوست به پوست گهواره کنید.

تماس پوست به پوست هم شما و هم کودکتان را آرام می کند و همچنین پیوند بین شما را تقویت می کند. مزایای اضافی منبع قابل اعتماد تماس پوست با پوست شامل دوره های طولانی خواب و هوشیاری، استرس سرمای کمتر، افزایش وزن بهبود یافته، رشد بهتر مغز، کاهش گریه و ترخیص زودتر از بیمارستان است.

ماساژ نوزاد

لمس بخش مهمی از رشد کودک شما است و به پشتیبانی از فرآیند پیوند به منبع مطمئن کمک می کند. نشان داده شده است که ماساژ کودک باعث کاهش شدت علائم در مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان می شود.

لبخند

ممکن است کودک شما تا قبل از6 هفتگی هیچ لبخندی به شما تحویل ندهد؛ اما تحقیقات نشان داده است که وقتی مادری کودک خود را در حال لبخند زدن می بیند، مناطقی از مغز او که با پاداش مرتبط است روشن می شود.

مناطقی که تحریک می شوند مربوط به انتقال دهنده عصبی دوپامین هستند و همان مناطقی هستند که در افراد معتاد به مواد مخدر فعال می شوند.

آواز خواندن

آواز خواندن برای کودک فواید بسیاری دارد. تعامل با فرزندتان از طریق آهنگ به اندازه خواندن کتاب یا بازی با اسباب‌بازی در جلب توجه او مؤثر است و از گوش دادن به موسیقی ضبط شده مؤثرتر است.

آواز خواندن برای کودک شما نه تنها محرک حسی را برای او فراهم می کند که برای تمرکز توجه خود به آن نیاز دارد، بلکه حواس شما را از افکار منفی مرتبط با افسردگی منحرف می کند و در عین حال به شما به عنوان والدین قدرت می بخشد.

  1. مراقب خودتان باشید

مراقبت از خود یکی از بهترین راه ها برای تسکین یا پیشگیری از افسردگی پس از زایمان است. انتخاب‌های ساده سبک زندگی  که برخی از آنها در زیر فهرست شده‌اند می‌توانند سلامت و خلق و خوی شما را بهبود بخشند و به شما کمک کنند تا دوباره شبیه خودتان شوید.

امگا 3 بخورید. مصرف رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی های روغنی مانند شاه ماهی و سالمون یافت می شود، در دوران بارداری ممکن است خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. همچنین ممکن است یک درمان جایگزین بالقوه برای افسردگی پس از زایمان باشد.

  1. به آرامی ورزش را دوباره شروع کنید

مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که فعالیت بدنی ممکن است به مبارزه با افسردگی پس از زایمان کمک کند. ورزش در دوران پس از زایمان یک راه کارآمد برای دستیابی به رفاه روانی بهتر و همچنین کاهش علائم افسردگی پس از زایمان است.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان می گوید که ورزش به تقویت عضلات شکم، کاهش استرس، خواب بهتر و افزایش انرژی کمک می کند.

  1. یک شبکه پشتیبانی بسازید

انسان ها موجوداتی اجتماعی بوده و مشتاق تعامل با دیگران هستند. داشتن تعاملات اجتماعی مثبت و حمایت عاطفی ممکن است یک عامل محافظتی برای کمک به کاهش استرس و مقابله با مشکلات زندگی باشد.

افرادی که تازه مادر شده اند گاهی اوقات ممکن است احساس تنهایی و غرق در نقش جدید خود کنند. تحقیقات نشان داده است که تنهایی منجر به احساس دردناک انزوا، قطع ارتباط با دیگران و احساس عدم تعلق می شود.

تنهایی با فشار خون بالا، مشکلات خواب، کاهش ایمنی و عوامل خطر بیماری قلبی مرتبط است.

دریافت حمایت اجتماعی و عاطفی از دیگران می تواند شما را قادر سازد تا با افزایش عزت نفس و احساس استقلال خود، بهتر با مشکلات کنار بیایید.

برای بهره مندی از حمایت اجتماعی و عاطفی نیازی به شبکه گسترده ای از دوستان نزدیک و خانواده ندارید. برخی از افراد از داشتن اعتماد متقابل و دوستی فقط در میان افراد معدودی سود می برند، مانند همسایه ها، همکاران یا سایر والدینی که از طریق گروه های والدین یا کلاس های مامان و من ملاقات کرده اید.

  1. روان درمانی و دارو درمانی را امتحان کنید

اگر خودیاری را امتحان کرده اید، سبک زندگی خود را تغییر داده اید و به دنبال حمایت بوده اید، اما هیچ بهبودی را تجربه نکرده اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دارو، روان درمانی یا هر دو را امتحان کنید.

  • روان درمانی که به آن مشاوره سلامت روان یا گفتار درمانی نیز می گویند، می تواند به شما کمک کند تا در مورد نگرانی ها و احساسات خود صحبت کنید، اهدافی را تنظیم کنید که قابل کنترل هستند و یاد بگیرید که به موقعیت ها پاسخ مثبت دهید.
  • در صورتی که افسردگی شما شدید باشد یا زمانی که سایر درمان ها علائم شما را بهبود نداده باشد، ممکن است داروهای ضد افسردگی توصیه شود. در صورت شیردهی هنگام تجویز دارو، پزشک شما آن را در نظر می گیرد.

تحقیقات توضیح می دهند که چرا یک داروی ضد افسردگی خاص در درمان افسردگی پس از زایمان موثر است. محققان دریافتند که سیتالوپرام از دسته ای از داروهایی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین که با نام تجاری Celexa فروخته می شود ممکن است اتصالات بین سلول ها را در مناطقی از مغز که تحت تأثیر استرس در دوران بارداری قرار دارند، بازگرداند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که اگر نمی‌توانید با حضور در جلسات گفتگو درمانی رودررو کنار بیایید، درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اینترنت می‌تواند علائم استرس، اضطراب و افسردگی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

انواع افسردگی پس از زایمان

سه اصطلاح برای توصیف تغییرات خلقی زنان پس از زایمان استفاده می شود:

“بیبی بلوز” برای 70 درصد از زنان در روزهای پس از زایمان اتفاق می افتد. ممکن است نوسانات خلقی ناگهانی داشته باشید، مانند احساس شادی شدید و سپس احساس غم و اندوه. ممکن است بی دلیل گریه کنید و احساس بی حوصلگی، بداخلاقی، بی قراری، مضطرب، تنهایی و غمگینی کنید. کودک بلوز ممکن است تنها چند ساعت یا تا 1 تا 2 هفته پس از زایمان ادامه یابد. معمولاً برای درمان بلوز نوزاد نیازی به درمان از سوی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ندارید. اغلب، پیوستن به یک گروه حمایتی از مادران جدید یا صحبت با مادران دیگر کمک می کند.

افسردگی پس از زایمان ممکن است چند روز یا حتی چند ماه پس از زایمان اتفاق بیفتد. PPD می تواند پس از تولد هر کودکی اتفاق بیفتد، نه فقط فرزند اول. هنگامی که توانایی شما برای عملکرد تحت تأثیر قرار می گیرد، باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مانند OB/GYN یا پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. این پزشک می تواند شما را از نظر علائم افسردگی غربالگری کند و یک برنامه درمانی راهنمایی کند. اگر درمان PPD را دریافت نکنید، علائم ممکن است بدتر شوند. در حالی که PPD یک بیماری جدی است، می توان آن را با دارو و مشاوره درمان کرد.

روان پریشی پس از زایمان یک بیماری روانی بسیار جدی است که می تواند مادران تازه وارد را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، اغلب در 3 ماه اول پس از زایمان. زنان ممکن است ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند، دچار توهمات شنیداری (شنیدن چیزهایی که واقعاً اتفاق نمی‌افتند، مانند صحبت کردن شخصی) و هذیان‌ها (به شدت به چیزهایی که به وضوح غیرمنطقی هستند اعتقاد داشته باشند). توهمات بصری (دیدن چیزهایی که وجود ندارند) کمتر رایج است. علائم دیگر عبارتند از بی خوابی (ناتوانی در خواب)، احساس تحریک و عصبانیت، قدم زدن، بی قراری و احساسات و رفتارهای عجیب. زنانی که روان پریشی پس از زایمان دارند، نیاز به درمان فوری دارند و تقریباً همیشه به دارو نیاز پیدا می کنند. گاهی اوقات زنان را در بیمارستان بستری می کنند زیرا در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری هستند.

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان بسته به نوع علائم و شدت آنها متفاوت است. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی، روان درمانی و شرکت در یک گروه حمایتی برای حمایت عاطفی و آموزش است. برای موارد شدید، یک IV از یک داروی جدید به نام برکسانولون ممکن است تجویز شود.

در مورد روان پریشی پس از زایمان، معمولاً داروهایی که برای درمان روان پریشی استفاده می شوند اضافه می شوند. بستری شدن در بیمارستان نیز اغلب ضروری است.

اگر در حال شیردهی هستید، تصور نکنید که نمی توانید داروهای افسردگی، اضطراب یا حتی روان پریشی مصرف کنید. با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از زنان در دوران شیردهی تحت نظر پزشک دارو مصرف می کنند. این تصمیمی است که باید بین شما و پزشکتان گرفته شود.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم علائم افسردگی پس از زایمان را به همراه روش های جلوگیری از افسردگی پس از زایمان بررسی کنیم. پس از مطالعه این مطلب اگر نیاز به راهنمایی و اطلاعاتی بیشتری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

سنجش هورمون hCG

هورمون hCG چیست و چه زمانی ترشح می شود؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور