افسردگی ماژور چگونه است

افسردگی ماژور چیست و جدیدترین روش درمان آن

افسردگی بیماری روحی و روانی در حوزه علم روانشناسی می باشد که متاسفانه تعداد افرادی که به آن دچار می شوند رو به افزایش است، این بیماری سن و سال نمی شناسد و امکان بروز نشانه های آن در همه سنین از کودکی تا سالمندی وجود دارد، از همین رو آشنایی با نشانه ها و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. افسردگی ماژور یکی از جدی ترین انواع افسردگی می باشد که ممکن است تا سالیان طولانی و با شدت، نشانه های آن نمایان شوند.

بهتر است بدانیم افسردگی بیماری است که عوارض آن علاوه بر اینکه متعدد هستند بلکه تمام جوانب زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شاید برای شما نیز جالب باشد که چرا امروزه هر فردی که ناراحت و غمگین است بیان می کند که به افسردگی دچار شده، جواب این سوال می تواند به دلیل افزایش آمار بیماران افسرده و اطلاع رسانی های گسترده باشد ولی در عین حال اکثر افراد به توضیحات نشانه های افسردگی با دقت توجه نمی کنند و در نتیجه ناراحتی های موقت و گذرا را به افسردگی نسبت خواهند داد.

به همین علت بهتر است بیشتر با موضوع افسردگی آشنا شویم، ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر بیان شرایط کلی افسردگی به موضوع افسردگی ماژور نیز بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

افسردگی ماژور چیست؟

افسردگی ماژور چیست

قبل از توضیح کامل درمورد این نوع از افسردگی بهتر است با شرایط کلی بیماری افسردگی بیشتر آشنا شویم. افسردگی به طور کلی یک اختلال روانشناختی است که مربوط به ایجاد مشکلات در خلق و خو افراد می باشد، بیمارانی که به افسردگی دچار هستند احساس غم و اندوه دارند، نمی توانند از هیچ چیزی لذت ببرند حتی علاقه ای به انجام کارهایی که قبل از آن ها لذت می بردند را ندارند.

بهتر است بدانیم افسردگی بر تفکرات، رفتارها، احساسات و ارتباط گیری بیماران تاثیر گذاشته و از طریق ایجاد اختلال در این زمینه ها عوارض خود را نمایان می کند. این اختلال خلقی دارای نشانه های فراوانی می باشد ولی آنچه که در تشخیص آن اهمیت دارد این است که بر اساس تفکرات اشتباه، خود را دچار نگرانی نکرده و ناراحتی های موقت و گذارای زندگی که همه ما هر چند وقت یکبار به آن ها دچار می شویم را افسردگی تلقی نکنیم.

درمورد افسردگی ماژور لازم به ذکر است که این بیماری زمانی به تایید می رسد که به مدت 2 هفته متوالی و هر روزه نشانه های افسردگی در افراد نمایان شود در غیر این صورت بیماری افسردگی ماژور نامیده نخواهد شد.

بهتر است بدانیم در این نوع از افسردگی نشانه ها با شدت بیشتری بروز خواهند کرد و مدت طولانی تری زندگی بیماران را درگیر می کنند به نحوی که ممکن است در دیگر انواع افسردگی نشانه های بیماری بعد از یک مدت کوتاه فروکش کنند در حالی که برای افسردگی ماژور این موضوع کاملا برعکس بوده و ممکن است نشانه ها یا بدون وقفه برای مدت های طولانی نمایان شوند و یا با گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه از کاهش شدت آن ها مجددا تشدید شوند.

بنابراین به طور کلی افسردگی ماژور بیماری روحی و روانی یا اختلالی خلقی می باشد که نشانه های آن با شدت بیشتر و طولانی تر نمایان خواهند شد، همچنین این بیماری با نام های افسردگی عمده و یا اساسی نیز شناخته می شود.

همانطور که گفتیم افسردگی در سن خاصی ایجاد نمی شود بلکه ممکن است از کودکان تا سالمندان را دچار کند، بنابراین برای جلوگیری از ایحاد عوارص جدی آن باید به نشانه های رفتاری توجه شده تا درمان به موقع صورت پذیرد.

درمورد ایجاد افسردگی بهتر است بدانیم که این بیماری بدون علت به وجود نمی آید و قطعا یک یا چند عامل در شکل گیری آن دخیل هستند، به همین علت برای آگاهی بخشی بیشتر در ادامه مطلب به برخی علل ایجاد افسردگی اشاره می کنیم:

سبک زندگی: بهتر است بدانیم برخی از افراد فقط به دلیل سبک زندگی اشتباهی که دارند دچار افسردگی می شوند، همه ما در زندگی خود چه ساده و چه مجلل نیاز به تفریح، سفر، استراحت، مهمانی، ارتباط با دوستان و به طور کلی دور شدن از فضای کار و استرس داریم تا بتوانیم روحیه خود را بازیابی کرده و از بیماری های روحی دور شویم.

علت افسردگی ماژور

متاسفانه برخی از افراد چنین کارهایی را به تدریج از زندگی خود به بهانه های مختلف حذف کرده و در نهایت با نشانه های بروز افسردگی رو به رو می شوند.

شکست کاری یا عشقی: متاسفانه شکست های کاری و شغلی چون با ایجاد مشکلات اقتصادی همراه هستند برخی از افراد را تحت فشار قرار داده و چون توانایی مقابله با مشکلات، تلاش برای شروع دوباره و کسب تجربه از شکست خود را ندارند دچار افسردگی می شوند. برخی دیگر نیز به واسطه نرسیدن به معشوقه، شکست عشقی و روابط عاشقانه پایان یافته دچار افسردگی می شوند.

ارثی و ژنتیکی: بهتر است بدانیم یکی دیگر از علل به وجود آمدن افسردگی و همچنین افسردگی ماژور زمینه های ارثی و ژنتیکی می باشد، یعنی برخی از افراد به دلیل به ارث رسیدن و یا جهش در ژن ها به افسردگی دچار می شوند.

توصیه می شود چنین افرادی که در میان اعضای خانواده خود فردی را دارند که دچار افسردگی است و جدیدا خودشان نیز با برخی از نشانه های این بیماری رو به رو هستند، برای جلوگیری از عوارض جدی در اسرع وقت به مشاور مراجعه نمایند. همچنین برای توضیحات بیشتر در زمینه افسردگی ماژور و بررسی شرایط خود می توانید با مشاوران دکتر فکر نیز تماس گرفته تا بدون از دست دادن وقت درمان را آغاز نمایید.

مرگ عزیزان: متاسفانه یکی از دلایل غیر قابل برطرف شدن ایجاد افسردگی ماژور مرگ عزیزان می باشد. کم نیستند تعداد افرادی که بعد از مرگ یکی ازنزدیکان خود زندگی را بی معنی دانسته و دچار افسردگی می شوند. بهتر است بدانیم در این مورد نمی توان علت ایجاد بیماری را برطرف کرد بلکه بهتر است توجه اطرافیان، بیماران و مشاوران بر درمان افسردگی معطوف شود.

تغییرات هورمونی: بهتر است بدانیم تغییرات هورمونی نیز بر ایجاد افسردگی و بروز نشانه های آن تاثیر دارند، تغییراتی که در دوره یائسگی، بارداری، زایمان و چند روز قبل از شروع پریود ایجاد می شوند که سندروم قبل از قاعدگی نامیده می شود. از دیگر عللی که سبب ایجاد افسردگی ماژور می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم افسردگی ماژور

علائم افسردگی ماژور

همانطور که گفتیم این بیماری با نشانه های مختلف و متعددی نمایان می شود که توجه به آن ها گام اول در شناسایی بیماری و اقدام به موقع برای درمان آن می باشد، همچنین لازم به ذکر است که بروز نشانه ها باید حداقل 2 هفته متوالی و به صورت هر روزه باشند تا به عنوان نشانه های افسردگی در نظر گرفته شوند، از جمله نشانه های افسردگی ماژور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی حوصلگی و کاهش فعالیت
  • خستگی مفرط
  • اختلالات خواب و اشتها
  • کاهش یا افزایش وزن
  • گریه های مفرط و بی دلیل
  • حساسیت و زود رنجی
  • مشکل در تمرکز
  • عدم قدرت تصمیم گیری
  • توهم دیداری و شنیداری
  • ناراحتی مداوم
  • عدم احساس لذت
  • از بین رفتن حس سرخوشی
  • دردهای بی دلیل جسمی
  • بی قراری
  • تفکرات اشتباه
  • احساس گناه
  • گوشه گیری و انزوا
  • از بین رفتن انگیزه
  • بی اهمیت شدن نسبت به زندگی
  • اضطراب بیش از حد
  • اختلال در حافظه
  • بهانه جویی از خود
  • فکر کردن به مرگ
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • عدم اعتماد به نفس
  • فکر کردن و یا اقدام به خودکشی

همانطور که گفتیم ایجاد افسردگی ماژور با نمایان شدن عوارضی همراه است که اگر درمان به موقع انجام نشود، تعداد و شدت عوارض بیشتر شده و در نتیجه جوانب مختلفی از زندگی بیماران تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به اینکه نشانه های این بیماری شامل خستگی، اختلالات الگوی خواب، بی انگیزه بودن، عدم اعتماد به نفس و بی اهمیت شدن نسبت به زندگی می باشد، از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست رفتن موقعیت شغلی
  • فروپاشی روابط عاطفی
  • عدم تربیت صحیح فرزندان
  • ایجاد اختلال در روابط اجتماعی
  • محدود شدن ارتباط با دوستان و اقوام
  • افت و یا ترک تحصیل
  • ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از بیکار شدن از شغل

جدیدترین روش درمان افسردگی ماژور

درمان افسردگی ماژور

با توجه به توضیحات گفته شده در این مقاله متوجه شدیم که درمان افسردگی ماژور برای جلوگیری از تشدید عوارض آن بسیار مهم می باشد. بهتر است بدانیم درمورد درمان بیماری ها و اختلالات حوزه روانشناسی روش های درمانی متعددی وجود دارد که انتخاب آن ها توسط متخصص و مشاور و با بررسی شرایط بیماران انجام می شود. در ادامه مطلب به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

روان درمانی

دسته ای عمده از روش های درمان افسردگی، روان درمانی می باشد که باید برای تمامی بیماران به کار گرفته شود، زیرا این افراد دچار اختلالات روحی و روانی هستند که در اغلب موارد ناشی از واکنش های شیمیایی در مغز نبوده و به دلیل عوامل محیطی هستند، بنابراین قطعا به روش های روان درمانی نیاز دارند.

بهتر است بدانیم روان درمانی خود نیز شامل چندین روش می شود که انتخاب یکی از آن ها برای آغاز دوره درمان با توجه به تشخیص روانشناس انجام خواهد شد. یکی از این روش ها رفتار درمانی شناختی یا CBT می باشد که بر اساس این روش مشاور باید تفکرات بیمار را بررسی کرده، آنچه که باعث ایجاد افسردگی در بیمار شده را شناسایی کند و در نهایت به بیمار کمک نماید تا طرز فکر خود را تغییر دهد. برای آگاهی یابی بیشتر از این روش تاثیر گذار که نتایج مثبتی را نیز به همراه دارد می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

دارو درمانی

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی ماژور تجویز دارو توسط روانپزشک می باشد، این روش برای همه بیماران استفاده نخواهد شد زیرا همه کسانی که دچار افسردگی هستند نیازی به دارو ندارند و تنها با استفاده از جلسات روان درمانی و حمایت اطرافیان و همکاری خود بیماران مشکل برطرف خواهد شد.

درمورد مصرف داروهای روانپزشکی ذکر این نکته ضروری است که بیماران باید از تهیه و مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و خودسرانه خودداری نمایند زیرا چنین داروهایی اگر در مدت زمان و با دُز مشخص مصرف نگردند نه تنها به درمان کمک نمی کنند بلکه عوارض منفی را نیز به همراه خواهند داشت.

از جمله داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی ماژور می توان به مهار کننده های باز جذب سروتونین و مهار کننده های باز جذب نوراپی نفرین اشاره کرد. همچنین برای برخی از بیماران که پرخاشگر هستند ممکن است توسط روانپزشک آرام بخش نیز تجویز گردد.

کتامین تراپی

روش بهبود افسردگی ماژور

روشی جدید که امروزه در مراکز درمانی برای درمان افسردگی های مقاوم به درمان استفاده می شود، کتامین تراپی می باشد. منظور از افسردگی مقاوم، افسردگی می باشد که بعد از گذشت 6 هفته از آغاز درمان های معمول و رایج، نشانه های این بیماری کمتر نشده و حال روحی بیمار بهبود نمی یابد.

در این مواقع متخصص می تواند در مراکز درمانی و تحت نظر خود کتامین تراپی را برای درمان بیماران آغاز نماید. بهتر است بدانیم کتامین در گذشته به عنوان داروی بیهوشی، مسکن درد و یا حتی مخدر استفاده شده است زیرا مصرف این ماده در دُزهای کم باعث ایجاد سرخوشی و تسکین درد و در دُزهای بیشتر باعث بیهوشی می شود.

امروزه نیز از کتامین برای تسکین درد و یا بیهوشی افرادی که به داروهای معمولی حساسیت دارند نیز استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که کتامین در اَشکال مختلف قرص، پودر سفید رنگ، اسپری بینی و مایع برای تزریق در دسترس می باشد، که تزریق داخل وریدی و یا همراه با سرم اثر بخشی سریع تری دارد. همانطور که گفتیم کتامین تراپی باید در مراکز درمانی و تحت نظر متخصص انجام شود زیرا ممکن است حال جسمی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد.

کتامین تراپی از این جهت رایج شده که اثر بخشی سریع در حد چند دقیقه دارد در نتیجه می تواند حال روحی افرادی که قصد خودکشی دارند را نیز به سرعت تغییر دهد. از دیگر مواردی که کتامین تراپی برای درمان آن ها نیز موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم افسردگی ماژور پرداختیم، تعدادی از مهم ترین نشانه های روحی و جسمی این بیماری را بیان کردیم، همچنین راه های درمان این اختلال خلقی را نیز توضیح دادیم. با توجه به اهمیت درمان افسردگی و جلوگیری از بروز عوارض جدی و تحت تاثیر قرار گرفتن تمام جوانب زندگی، می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی و توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا افسردگی ماژور قابل درمان است؟

بله، برای درمان این اختلال خلقی باید به مشاور مراجعه نمایید

آیا افسردگی ماژور می تواند زمینه ارثی داشته باشد؟

بله، یکی از علل بروز این بیماری زمینه های ارثی و ژنتیکی است

آیا افسردگی ماژور بدون نشانه ایجاد می شود؟

خیر، این بیماری با نمایان شدن نشانه های متعددی همراه است

آیا افسردگی ماژور درمان دارویی دارد؟

تشخیص تجویز دارو با توجه به شرایط بیمار توسط متخصص انجام می شود و همه بیماران به مصرف دارو نیازی ندارند

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور