آیا تزریق مرفین در بیماران سرطانی باعث اعتیاد می شود؟
آیا تزریق مرفین در بیماران سرطانی باعث اعتیاد می شود؟

تزریق مورفین در بیماران سرطانی جهت کم کردن درد آنها

تزریق مورفین در بیماران سرطانی جهت کم کردن درد آنها یکی از رایج ترین شیوه ها در دنیای پزشکی به شمار می رود. مزیت هایی که این ماده نسبت به سایر مسکن ها دارد، باعث شده است که مصرف آن برای کم کردن بسیاری از دردهای مزمن به کار رود. با این حال نمی توان عوارض مورفین برای بیماران سرطانی را نادیده گرفت و آگاهی رسانی در این زمینه جهت کنترل و پیشگیری از پیامدهای منفی ضروری به نظر می رسد.

در ادامه قصد داریم تا تزریق مورفین در بیماران سرطانی را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، چنانچه در مورد استفاده پزشکی و غیر پزشکی هر کدام از مواد افیونی با سوالی مواجه شدید یا درباره نحوه قطع مصرف نیازمند راهنمایی بودید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس گرفته تا در صورت لزوم شما را به متخصصین مربوطه معرفی نمایند. 

دلیل تزریق مورفین در بیماران سرطانی

عوارض تزریق مورفین در بیماران سرطانی

بر کسی پوشیده نیست که دردهای مزمن سرطان تا چه حد طاقت فرسا می تواند باشد، بطوریکه حتی بر روی روح و روان نیز تاثیر گذار است. این دردها می توانند در هر مرحله از سرطان خود را نشان دهند و کیفیت زندگی شخص مبتلا را پایین تر بیاورند.

یکی از سخت ترین مراحل درمان سرطان، به خاموش کردن یا کاستن این دردها مربوط می شود. بطوریکه شاید لازم باشد در طول روز چند بار از داروها برای تخفیف رنج استفاده شود.

در همین راستا، مسکن ها نقش اساسی را بازی کرده و پزشکان ممکن است انواع و دوزهای مختلفی را برای بیمار تجویز کنند. از جمله مهم ترین و رایج ترین آن، مورفین می باشد. مورفین ها که از خانواده اپیدوئید یا همان افیون ها می باشند، شباهت بالایی با مواد طبیعی ضد درد ساخته شده در بدن از قبیل اندورفین دارند و از انتقال پیام های درد در طول اعصاب به مغز جلوگیری می نمایند.

این ماده ممکن است به صورت های مختلفی همچون کپسول، شیاف یا تزریق تجویز گردد. در این بین، تزریق مورفین در بیماران سرطانی جهت کم کردن دردهای شدید رایج تر بوده و اثرگذاری سریع تر و قوی تری را به همراه دارد.

بعلاوه، برخی از بیمارن با عمل بلع کپسول مشکل دارند و پزشک مورفین را به صورت زیرپوستی، عضله ایی یا وریدی تزریق می کنند. البته، این ماده خالی از پیامدهای نامطلوب نیست و عوارض مورفین برای بیماران سرطانی در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است و بیماران بایستی حتما آن ها را مورد توجه قرار دهند.

به منظور آشنایی با روش های دفع سریع مورفین از بدن وارد لینک شوید.

عوارض تزریق مورفین در بیماران سرطانی

عوارض مورفین برای بیماران سرطانی را می توان به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت، همچنین خفیف و شدید تقسیم بندی نمود. به عنوان مثال، بعضی از بیماران چند دقیقه پس از تزریق، دچار سوزش یا درد مبهمی می شوند.

همچنین احتمال دارد که در محل تزریق، کمی قرمزی در پوست مشاهده شود. اما گاهی میزان و شدت این عوارض پس از تزریق مورفین در بیماران سرطانی زیاد شده و لازم است که حتما با پزشک در میان گذاشته شود. ما در زیر به رایج ترین عوارض مورفین برای بیماران سرطانی اشاره کرده ایم.

جهت اطلاع از انواع داروی گیاهی برای ترک متادون بر روی لینک کلیک فرمایید.

خواب آلودگی ناشی از تزریق مورفین

یکی از مشکلاتی که بیماران سرطانی با آن مواجه هستند کمبود خواب ناشی از دردهای بیماری می باشد. از این رو برای تسکین دردها ممکن است از مواد اپیوئیدی همچون مورفین استفاده شود. تزریق مورفین در بیماران سرطانی می‌توانند باعث شود تا فرد پس اولین مصارف خواب بهتری داشته باشد. اما اگر احساس خواب آلودگی بیش از حد طبیعی است بایستی حتما به پزشک مراجعه شود.

برای مثال، اگر در هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی می کنید یا نمی توانید فعالیت های روزمره خود را با انرژی کافی انجام دهید، احتمالا از حالت معمول خارج شده‌اید. توصیه می شود که جهت کنترل عوارض مورفین برای بیماران سرطانی نکات زیر مد داشته باشید:

  • چند روز از مصرف دارو خودداری کنید و ببینید که آیا هنوز هم احساس خواب آلودگی می کنید یا خیر
  • بررسی کنید که آیا دیگر داروهای مصرفی تان در این احساس دخالت دارند یا خیر.
  •  با پزشک خود مشورت کنید و بپرسید که آیا می توان دوز کمتری از دارو را مصرف کرد یا خیر.
  •  اگر مورفین درد شما را اندازه کافی تسکین می دهد حتماً با پزشک خود صحبت کنید تا برایتان مسکن های بهتری تجویز نماید. گاهی خستگی های ناشی از دردهای مزمن خود نقش بسزایی در کم شدن انرژی و نیل به حس خواب آلودگی دارند.
  • ممکن است خواب آلودگی شما ناشی از مصرف دوز بالای دارو باشد. در این مورد نیز با پزشک صحبت کرده و در صورت موافقت دوز کمتری را مصرف نمایید.
  • در صورت موافقت دکتر از موادی که انرژی زا هستند همچون مواد کافئین دار در طول روز استفاده کنید.

یبوست از نشانه های تزریق مورفین

گرچه تزریق مورفین در بیماران سرطانی جهت کم کردن درد آنها موثر می باشد اما در بخش گوارش نیز تاثیراتی را برجای می گذارد. به نحوی که حرکت مدفوع را کند کرده و به واسطه جذب آهسته آب، سبب سفتی مدفوع می گردد. از این رو، شخص برای مدفوع باید مدت زمان بیشتری صبر کرده و به اصطلاح دچار یبوست می شود.

البته روش هایی برای کمتر کردن این تاثیرات وجود دارد. برای مثال، بهتر است که بیمار در طول دوره استفاده از این ماده، نوشیدنی ها، ملین ها، نرم‌کننده‌های مدفوع یا شیوه های دیگر درمانی بهره گیرد تا روده ها راحت تر و بهتر بتوانند مدفوع را در روده جابجا نمایند.

حالت تهوع و استفراغ

از جمله واکنش هایی که بدن پس از تزریق مورفین در بیماران سرطانی نشان می دهد، حالت تهوع است که البته گاهی بیمار آن را یک آلرژی قلمداد می کند. در حالی که نمی توان گفت همیشه داشتن چنین حالاتی ناشی از آلرژی به مورفین است.

اما نشانه هایی چون بثورات پوستی یا داشتن خارش به همراه حالت تهوع و استفراغ غالباً از واکنش های آلرژیک به شمار می رود.

چنانچه چنین نشانه هایی را در خود مشاهده نمودید یا تورم در گلو، کهیر یا مشکل تنفسی داشتید حتماً با پزشک خود در میان گذاشته و اقدامات تجویز شده را انجام دهید.

برای شناخت بهترین داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین وارد لینک مربوطه شوید.

چرا دوز تزریق مورفین در برخی بیماران سرطانی بیش از سایرین است؟

چرا دوز تزریق مورفین در برخی بیماران سرطانی بیش از سایرین است؟

عوامل مختلفی می تواند در تعیین دوز مصرفی یا تزریق مورفین در بیماران سرطانی دخیل باشد. به عنوان مثال:

  • میزان مقاومتی که شخص می تواند در مقابل درد داشته باشد و یا به عبارتی آستانه تحمل بیمار
  •  سن بیمار. به طور معمول افراد مسن تر نیاز کمتری برای دوز بالا دارند
  •  نوع داروهایی که بیمار به طور همزمان در حال مصرف می باشد 
  • تفاوت در فارماکو کینتیک: اینکه مواردی همچون جذب، متابولیسم کبدی، نیمه عمر پلاسما، و عملکرد کلیه در بیمار به چه صورت است
  •  تفاوتهای ژنتیکی که در آستانه تحمل درد بیمار دخیل می باشند
  •  طول دوره درمان
  • نحوه رویارویی و یا مدیریت علائم دیگر

عوارض گاه به گاه مورفین برای بیماران سرطانی

یک سری از عوارض تزریق مورفین در بیماران سرطانی فراوانی کمتری نسبت به موارد فوق الذکر دارد. به طوری که شاید از هر 100 نفر استفاده کننده، حدود 1 تا 10 نفر چنین علائمی را نشان دهد. این عوارض عبارتند از:

  •  سردرد
  • لرزش یا تکان خوردن ناگهانی بدن در اثر انقباضات عضلانی
  •  داشتن احساس گیجی
  •  مشکل داشتن برای خوابیدن
  •  احساس خستگی و ضعف شدید
  •  تعرق شدید
  •  داشتن شکم درد
  •  بی اشتهایی
  •  خشک شدن دهان
  • داشتن احساس بیماری یا بی حالی

به منظور آگاهی از عوارض مصرف هروئین بر روی مغز وارد لینک شوید.

عوارض نادر مورفین در بیماران سرطانی

بعضی از عوارض تست مورفین در بیماران سرطانی به ندرت اتفاق می‌افتند. به نحوی که شاید بین 100 بیمار کمتر از یک نفر آن ها را بروز دهد. با این حال بهتر است با چنین عوارضی آشنا شده و در صورت مشاهده هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

  • بیشتر شدن حساسیت به درد
  •  بعضی واکنش های آلرژیک همچون تورم دهان و صورت، مشکل در نفس کشیدن، سرگیجه و یا واکنش های شدید پوستی هم سر خارش یا بثورات
  •  داشتن احساس اضطراب و آشفتگی
  •  تشنج
  •  خیال پردازی. یعنی چیزهایی را می بینید یا می شنوید که در واقع وجود ندارد
  •  گرفتگی یا حرکات یکباره عضلات
  • سوزن شدن پوست یا بی حسی
  • بروز مشکلات قلبی همچون تپش لب و فشار خون بالا یا پایین
  •  گرگرفتگی یا قرمزی صورت
  •  احساس درد در قفسه سینه
  • نفس کشیدن آهسته و کم عمق
  •  تغییر طعم دهان
  • سوء هاضمه
  •  شکم درد
  •  تغییر در تولید آنزیم در کبد
  • مشکل داشتن در خالی کردن مثانه
  •  تورم در بازو های پا

کند شدن تنفس و یا فشار خون پایین

در مواردی که تزریق مورفین در بیماران سرطانی با دوز بالا انجام شود، می‌تواند به افت فشار و یا کند شدن تنفس منجر شود. علاوه بر این بیمارانی که مورفین را به مدت طولانی استفاده می‌کنند دچار این علائم می گردند.

همچنین، احتمال دارد که ضعف شدید، سبکی سر، تنگی نفس و یا عرق کردن نیز به همراه عوارض ذکر شده، در بیمار ظاهر شود. در چنین مواقعی حتماً با با پزشک خود یا اورژانس تماس گرفته و علائم را را توضیح دهید.

اگر می خواهید بدانید که ترک تریاک چند روز طول میکشد؟ وارد لینک شوید.

آیا تزریق مرفین در بیماران سرطانی باعث اعتیاد می شود؟

آیا تزریق مرفین در بیماران سرطانی باعث اعتیاد می شود؟

بسیاری از بیمارانی که از مورفین به عنوان مسکن استفاده می کنند نگران هستند که آیا احتمال دارد که به این ماده معتاد شوند یا خیر؟

نکته ایی که باید به آن توجه کرد این است که استفاده غیر دارویی از افیون های همچون مورفین به منظور سرخوشی و لذت می باشد. اشخاصی که به چنین مواد مخدری روی می آورند، غالبا به دنبال نیاز روانی نسبت به آن کشش دارند و حتی کنترلی بر روی مصرفش ندارند. همین امر نیز باعث می شود که ترک آن نیز مشکل زا باشد و فرد با علامی همچون بی قراری، افسردگی، بدن درد و بی خوابی بعد از ترک اعتیاد دست و پنجه نرم کند. 

این در حالی است که تزریق مورفین در بیماران سرطانی به منظور تسکین دردهای مزمن است. پزشکان نیز دوزهای مورد نیاز و مجاز را تحت کنترل دارند.

یک نکته قابل ذکر آن است که در صورت مصرف دوزهای منظم مصرف، در بیمار وابستگی پیش می آید. اما این وابستگی با اعتیاد تفاوت دارد. در واقع چنین وابستگی می تواند به طور طبیعی و فیزیک در همه افراد بوجود بیاید، بطوری که در صورت قطع ناگهانی آن ممکن است سبب احساس بیماری و بی حالی گردد. بهتر است قطع شدن ناگهانی نباشد. اما در مجموع، بدن بیمار به تدریج به آن عادت می کند و نیازی به مصرف مجدد آن نخواهد داشت.

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا عوارض رایج، نادر و گاه به گاه تزریق مورفین در بیماران سرطانی جهت کم کردن درد آنها را بررسی کنیم و مواردی همچون احتمال عدم یا عدم احتمال اعتیاد به آن را ذکر نمودیم.

با این وجود، اگر در مورد هر کدام از نکات ذکر شده با سوال یا ابهامی مواجه شدید یا جهت ترک اعتیاد به مواد مخدر در منزل یا مراکز تخصصی به مشاوره نیاز داشتید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی دریافت نمایید. متخصصان دکتر فکر در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 تماس بگیرید. 

دلیل تزریق مورفین در بیماران سرطانی چیست؟

مورفین به دلیلی شباهت بالایی که با مواد طبیعی ضد درد ساخته شده در بدن از قبیل اندورفین دارند و از انتقال پیام های درد در طول اعصاب به مغز جلوگیری می نمایند.

عوارض مورفین برای بیماران سرطانی چیست؟

در این مقاله می توانید مهمترین عوارض رایج، گاه به گاه و نادر مورفین برای بیماران سرطانی را مطالعه فرمایید.

آیا تزریق مورفین در بیماران سرطانی باعث اعتیاد می شود؟

تزریق مورفین در بیماران سرطانی به منظور تسکین دردهای مزمن است. پزشکان نیز دوزهای مورد نیاز و مجاز را تحت کنترل دارند و اعتیاد به نرت اتفاق می افتد.

مورفین برای بیماران سرطانی به چند شکل استفاده می شود؟

این ماده ممکن است به صورت های مختلفی همچون کپسول، شیاف یا تزریق تجویز گردد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور