درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس
درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس

درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس

امروزه روش های مختلفی برای ترک اعتیاد استفاده می شود که هدف همه آن ها بهبودی جسمی و روانی شخص معتاد و عدم بازگشت دوباره به مواد است. در این میان، درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس یکی از جدیدترین و پربازده ترین شیوه ها در این زمینه محسوب می شود. اما سوال این است که ترک اعتیاد با روش ماتریکس چگونه است و چطور می توان اعتیاد به مواد مخدر را بدون درد ترک کرد؟

پاسخ به سوالات بالا نیازمند یک سری توضیحات است که در ادامه ذکر خواهد شد. توجه داشته باشید که در این شیوه ترک، بر ابعاد مختلفی همچون انگیزه، اصلاح شناخت و رفتار، خانواده درمانی، آموزش مهارت های اجتماعی و غیره در نظر گرفته می شود تا فرد به طور اصولی با مواد مخدر خداحافظی کند. ضمن اینکه توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه فرمائید، برای طرح سوالات خود در مورد درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

چرا درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس ؟

چرا درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس ؟

گرچه همه ما فکر معتقدیم که ترک اعتیاد برای افراد معتاد واجب و ضروری است، اما بسیاری از ما نمی دانیم که با حالات و عوارض پس از درمان چه باید کرد و چطور می توانیم این علائم ناخوشایند را کاهش دهیم. به عنوان مثال، بی خوابی بعد از ترک اعتیاد معمولا این افراد را بسیار آزار می دهد و حالاتی از این دست، احتمال بازگشت به اعتیاد را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، بستری شدن معمولا یکی از مواردی است که بیماران معتاد از آن فراری هستند و حتی میل به ترک را در آن ها کاهش می دهد. درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس بسیاری از این مشکلات را تسهیل بخشیده است.

علت این امر نیز پرداختن به جنبه های مختلف روحی، جسمی و خانوادگی است. توضیحات بیشتر در این باره را در ادامه خواهیم خواند.

درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس چگونه است؟

در این نوع درمان که به صورت سرپایی است، هدف این است که با یک برنامه فشرده به بیماران معتاد به مواد مخدری همچون کوکائین یا شیشه کمک شود تا در رفتارهای مخاطره آمیز خود تغییر ایجاد کرده و از حمایت های عاطفی جهت پیشگیری از رجوع مجدد به مود برخوردار شوند.

اما روند کار در درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس به چه شکلی است؟ این روش با چند مرحله و برنامه همراه است که می توان آن ها را به صورت زیر بیان کرد.

  • برنامه از پیش طراحی شده و منسجم: موضوعات و مراحل درمان به صورت کاملا برنامه ریزی شده تعیین می گردند و توالی انجام درمان در هر مرحله نیز مشخص است.
  • درمان یکپارچه: از روش های درمانی مختلف و سوگیری هلی روانشناختی استفاده می شود تا نیازهای شخص برآورده شود
  • درمان فشرده سرپایی: بیماران در حالی که در منزل هستند، چند ساعت در روز و چند روز در هفته را به صورت مدون در جلسات درمانی حضور می یابند.
  • درمان کوتاه مدت: تعداد جلسات درمان ماتریکس 16 جلسه است و در این دوره به همه نیازهای بیمار رسیدگی می شود.

چطور می توان اعتیاد به مواد مخدر را بدون درد ترک کرد؟

چطور می توان اعتیاد به مواد مخدر را بدون درد ترک کرد؟

همانطور که اشاره شد، یکی از مواردی که به درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس برتری داده است، چند بعدی بودن مراقبت هاست. همین امر، درد ناشی از ترک اعتیاد را کاهش می دهد. البته نمی توان گفت که بیمار هیچ گونه دردی را متحمل نمی شود و در این دوران کاملا مثل افراد عادی است. اما نسبت به سایر روش های درمانی بسیار آسان تر و جامع تر است. مواردی که باعث چنین ویژگی در درمان ماتریکس می شوند، عبارتند از:

  • مداخله زودهنگام
  • درمان فردی و گروهی
  • آموزش برخی مهارت ها و ارائه حمایت های گروهی جهت پیشگیری از عود اجتماعی
  • شناسایی و بررسی انگیزه های مصرف مواد مخدر
  • انجام آزمایش ادرار جهت ارزیابی مقدار مصرف مواد
  • تشویق به مسئولیت پذیری
  • گروه های مراقبت مداوم
  • کمک به ایجاد انگیزه برای ادامه ترک
  • آموزش ایجاد عادت های سالم و جدید
  • ایجاد یک فضای امن و پایدار که اساس آن را اعتماد تشکیل می دهد

مبنای درمان اعتیاد با مدل ماتریکس چیست؟

در توضیحات قبل اشاره کردیم که ترک اعتیاد با روش ماتریکس چگونه است . اما اگر بخواهیم به طور اختصاصی تر در مورد مبنای درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس توضیح دهیم، باید گفت که این روش از سبک های درمانی زیر بهره می گیرد.

  • درمان شناختی رفتاری
  • مصاحبه انگیزشی
  • رفتارگرایی
  • درمان حمایتی / شخص محور
  • خانواده درمانی و زوج درمانی
  • درمان با تاکید بر مهارت های اجتماعی
  • جلسات 12 مرحله ایی

جلسات فردی و خانوادگی

ضمن اینکه در جلسات فردی، مصاحبه هایی انجام می شود و به بیمار در پیدا کردن انگیزه یاری داده خواهد شد، در درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس از اعضای مهم خانواده یا حتی گاهی همه آن ها خواسته می شود تا در برخی جلسات حضور یابند. هدف از این کار آن است که خانواده با نیازهای فعلی و آتی بیمار آشنا شوند. همچنین، درباره تمامی مسائل مربوط به اعتیاد هم صحبت می شود.

مهارت های بازیابی کوتاه مدت

مبنای درمان اعتیاد با مدل ماتریکس چیست؟

یک سری جلسات گروهی حدودا یک ساعته برگزار می شود و در آن افراد مهارت های اولیه بهبودی را یاد می گیرند. هدف اصلی این مرحله، آموزش است نه درمان. بنابراین، شرکت کنندگان خود را مسئول دست یابی به سلامت خواهند دانست.

پیشگیری از عود

بیماران با علائم عود اعتیاد آشنا می شوند و به آن ها در شناخت انواع محرک های مصرف نیز کمک خواهد شد. یک نکته مهم در این مرحله، ایجاد مهارت های خود نظارتی است و بیمار یاد می گیرد که اراده خود را تقویت نماید.

آموزش خانواده و حمایت اجتماعی

از آنجا که درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس بدون همکاری خانواده میسر نمی شود، لازم است که این مجموعه نیز نقش خود را در حمایت از فرد در حال ترک بخوبی ایفا کنند. همچنین، خانواده ها نیز بایستی علائم گرایش و عود مصرف مواد را بدانند تا پیشگیری به عمل آید.

علاوه بر این، بیماران بایستی تعامل بیشتر و بهینه با اجتماع را بیاموزند. آن ها یاد می گیرند که در دوران نقاهت، چگونه با دیگران کنار بیایند و صبر خود را افزایش دهند.

ویژگی های مشاوران مدل ماتریکس

ویژگی های مشاوران مدل ماتریکس

درمانگران درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس افراد آموزش دیده ایی هستند که بیماران را تحت نظر خود قرار می دهند.

این متخصصان، یک رابطه مثبت و تشویق کننده با بیمار ایجاد می کنند و در عین حال نقش معلم و مربی را ایفا می کنند. همچنین، ارتباط بین بیمار و درمانگر به صورت تقابلی و مستقیم است نه به صورت واسطه ایی.

این تعامل باید به صورتی باشد که عزت نفس، کرامت و اعتماد بنفس بیمار حفظ شود.

سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما اطلاعات سودمندی در مورد اینکه چطور می توان اعتیاد به مواد مخدر را بدون درد ترک کرد ، ارائه داده باشیم و بخوبی متوجه شده باشید که ترک اعتیاد با روش ماتریکس چگونه است . یک نکته مهم و قابل توجه در این باره آن است که نه تنها درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس ، بلکه هر نوع درمان دیگری نیازمند تصمیم گیری شخص جهت ترک می باشد.

چنانچه در مورد این نوع درمان با سوالاتی مواجه شدید و یا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد هستید، می توانید با کارشناسان ما در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس به چه صورتی است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله حاضر را مطالعه فرمائید.

آیا روش درمان ماتریکس بدون درد است؟

خیر، مسلما هیچ روشی بی درد نیست. اما در روش ماتریکس میزان درد و دوره های بهبودی بسیار کوتاه مدت است.

روش درمان ماتریکس چند جلسه است؟

تعداد جلسات درمان ماتریکس 16 جلسه است و در این دوره به همه نیازهای بیمار رسیدگی می شود.

چگونه می توان برای ترک از روش درمان ماتریکس استفاده کرد؟

برای دریافت مشاوره در این مورد می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

بعد از ترک گل چه باید کرد؟

سیر تا پیاز پاسخ به سوال بعد از ترک گل چه باید کرد؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور