آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی
آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی می تواند بسیار مشکل ساز و هزینه ساز باشد. از آنجایی که اعتیاد یکی از مشکلات اساسی جوامع محسوب می شود، ما قصد داریم در ادامه آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی را در لیست 10 اثر مخرب اعتیاد در جامعه بررسی نماییم.

تأثیرات اجتماعی سوء مصرف مواد مخدر

اعتیاد می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد و هیچ فردی ناآگاه و ناهوشیاری از گزند آن در امان نیست. متاسفانه اشخاص بیمار نه تنها از نظر فردی با صدمات زیادی مواجه می شوند، بلکه آسیب های اجتماعی اعتیاد بر خانواده نیز غیر قابل انکار است.

در ابتدا یک معتاد می تواند از دست دادن دوستان خود را تجربه کند. اعتیاد اغلب باعث تیره شدن روابط از جمله روابط دوستانه و انواع مشکلات خانوادگی می شود.

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، در حوزه تحصیلی و شغلی نیز خود را نشان می دهند. زیرا مصرف مواد مخدر و حتی همراه داشتن وسایل مرتبط با این موضوع غیر قانونی است.

علاوه بر این، افراد معتاد معمولا از تی ها یا باشگاه های مختلف اخراج می شوند. این اشخاص ممکن است به منظور ارتقا عملکرد تحصیلی یا ورزشی خود و یا برای حضور در مراسم های خاص، از مواد مخدر استفاده نمایند. نکته تاسف بار آن است که داروها احتمالا بر تنفس، ضربان قلب، حواس و هماهنگی تأثیر بگذارند.

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی می تواند منجر به از دست دادن شغل نیز گردد. گرایش جوانان به اعتیاد سبب می شود که علاقه و انگیزه کافی برای انجام امور محوله نداشته یا به دلیل عدم تمرکز مسئولیت خود را به درستی انجام ندهند. چرا که اینگونه مواد یک نوع وابستگی ایجاد می کنند و فرد در صورت دوری یا عدم مصرف دچار استرس و اضطراب خواهد شد.

تاثیرات مواد مخدر بر زندگی اجتماعی نوجوانان

تأثیرات اجتماعی سوء مصرف مواد مخدر

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی تمام شدنی نیست. این تاثیر می تواند بر زندگی نوجوانان بسیار بیشتر و سنگین تر نیز باشد. در واقع دلیل این امر، حساس بودن مراحل زندگی نوجوانان و افزایش خطر بزهکاری کودکان و نوجوانان می باشد

تاثیر مواد مخدر بر زندگی اجتماعی خانواده ها

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی خانواده ها می تواند خیلی ناراحت کننده باشد. زیرا نه تنها فرد معتاد، بلکه دیگر افراد سالم را نیز بسیار درگیر خواهد کرد. هر یک از اعضای خانواده، از همسر، پدر و مادر، فرزند و خواهر و برادر ، به نوعی تحت تأثیر قرار می گیرند.

اثرات اعتیاد به مواد مخدر بر روی اعضای خانواده می تواند بسیار قابل توجه و عمیق باشد. اعضای خانواده غالبا خود را بخاطر اعتیاد عزیزشان سرزنش کنند، یا شروع به کینه ورزیدن از عزیزشان نمایند که خانواده را در این شرایط قرار داده است.

گاهی شخص معتاد از توجه و درک اینکه اعتیاد چگونه بر خانواده و دوستان تأثیر می گذارد غافل است. در حالی که این بیماری می تواند طرز تفکر، رفتار یا احساس فرد را تغییر دهد. در برخی موارد، افراد معتاد به خانواده و دوستان خود دروغ گفته و تلاش می کنند مصرف مواد خود را پنهان کنند. آنها حتی به دلیل ترس از تعهد در رابطه دوست ندارند که یک رابطه مثل ازدواج داشته باشند و یا اهمیت چندانی به مراقبت از فرزندان و تامین اقتصاد خانواده ندارند.

پیامدهای مالی اعتیاد در خانواده

فرد معتاد هم برای مصرف و هم برای ترک، به پشتیبانی مالی نیاز خواهد داشت. این افراد برای تامین کمبودهای خود، حتی به حق دیگر اعضای خانواده نیز تجاوز کرده و ضررهای مالی بسیاری را به آن ها وارد می کنند. گاهی نیز پس اندازه خانواده را دزدیده و یا آن را احتکار می کنند. تمامی این موارد، می تواند عواقب جدی برای کل اعضای خانواده داشته باشد و ضررهای بسیاری را وارد نماید.

پیامدهای احساسی و عاطفی

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی فرد، تنها محدود به موارد مالی نمی شود. به طور مثال، فرد معتاد در حالت خماری و نشئگی قدرت تحلیل، مهارت تصمیم گیری، منطق، توجه، همدلی و حتی مهارت مذاکره پائینی دارد.

برخی از داروها باعث می شود فرد پرخاشگرتر شود و توانایی کنترل خلق و خوی خود را نداشته باشد. آنها همچنین ممکن است در کنترل سخنان خود مشکل داشته و با سخنان اهانت آمیز یا آزار دهنده به دیگران آسیب روحی برسانند. انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا گفته است، در روابط خانوادگی همیشه شریک زندگی از اعتیاد فرد مقابل آسیب جسمی و روحی خواهد دید.

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی در ازدواج با معتاد می تواند نه تنها پایه های زندگی زناشویی را متزلزل نماید، بلکه به فرزندان آینده نیز آسیب برساند.

خطر بیماری

یکی دیگر از پیامدهای ناگوار آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی ، خطر شیوع عفونت ها مانند اچ آی وی و هپاتیت B و C است. این امر به ویژه در صورت تزریق وردیدی دارو توسط اعضای خانواده بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر، مطالعات زیادی در مورد تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و روابط زوجین انجام داده و دریافته اند که این بیماری با کاهش میل جنسی و حتی پیدایش انواع اختلالات جنسی بی ربط نیست . البته مواد مخدر می توانند در دوران شیردهی یا بارداری نیز از مادر به کودک نیز منتقل گردند.

ضربه و بیماری روانی

تأثیرات اجتماعی سوء مصرف مواد مخدر

داشتن عزیزی با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می تواند بسیار استرس زا باشد. برخی از اعضای خانواده هنگام تلاش برای کنار آمدن با شرایط، مضطرب یا افسرده می شوند. به ویژه کودکان و کسانی که توسط اعضای خانواده معتاد خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، می توانند به اختلال استرس پس از سانحه یا سایر شرایط مرتبط با تروما مبتلا شوند.

آسیب به فرزند با والدین معتاد

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی بر فرزندان دارای والدین معتاد، غالباً شدید خواهد بود. اگر والدین دوز مصرف بسیار بالایی داشته و فرزند نیز سن کمی داشته باشد، به احتمال زیاد رسیدگی به وی به خانواده دیگری واگذار خواهد شد.

بسیاری از فرزندان والدین معتاد علائم اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب و افسردگی پنهان یا آشکار را نشان می دهند. این می تواند بر توانایی آنها در ایجاد روابط دوستانه سالم اثر بگذارد. برخی از کودکان همچنین به اختلالات رفتاری مبتلا می شوند و یا قلدری می کنند و برخی دیگر در نهایت تحصیل را رها می کنند و یا به خودی خود دچار اختلال در مصرف مواد می شوند.

افزایش هزینه در جوامع

یکی از واضح ترین تاثیرات آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی افراد، شامل افزایش هزینه ها خواهد شد. این مورد نه تنها شامل افزایش هزینه های خانواده ها، بلکه شامل افزایش هزینه های جوامع نیز می شود. این هزینه ها شامل، هزینه درمان، هزینه نیروی کار و بسیاری هزینه های دیگر می شود که در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.

افزایش پرخاشگری و خشونت

یتحققیات گوناگونی در مورد اینکه خشم و اعتیاد چه ارتباطی با هم دارند انجام گرفته است. این پژوهش ها ثابت کرد که طبق آمار یکی از آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، خشونت است. همه مواد مخدر می توانند منجر به خشونت شوند. این مشکل در استفاده از الکل بیشتر دیده می شود. یعنی افراد الکلی با احتمال بیشتری رفتارهای خشونت آمیز خواهند داشت.

بی خانمانی

اختلالات اعتیاد روابط را مختل می کند. گاهی اوقات، خانواده ها چنان تحت رفتارهای اخلال گرانه مداوم نوجوان خود قرار می گیرند که تصمیم می گیرند قفل ها را عوض کنند یا برای همیشه فرد معتاد را از خانه بیرون کنند.

مرکز ملی اعتیاد و سوء مصرف مواد نشان داده افرادی که از قبل از 15 سالگی شروع به استفاده از مواد اعتیاد آور می کنند تقریباً 7 برابر بیشتر از کسانی که مصرف اولیه خود را تا 21 سالگی به تأخیر می اندازند، دچار مشکل مواد خواهند شد.

رفتارهای جنسی پر خطر

رفتارهای پر خطر و مشکلات جنسی اعتیاد نیز از دیگر تاثیرات منفی است که استفاده از مواد مخدر بر جامعه خواهد داشت. توجه داشته باشید که این رفتار ممکن است در رفتارهای نوجوانان بیشتر دیده شود.

چرا برخی افراد از مواد مخدر استفاده می کنند؟

چرا برخی افراد از مواد مخدر استفاده می کنند؟

اعتیاد یک بیماری مغزی است که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شده و ذهن و بدن را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که دچار اختلال سو مصرف مواد هستند، اغلب تغییراتی در رفتار، ادراک، قضاوت و تصمیم گیری خود تجربه می کنند. شروع مصرف مواد مخدر در تمامی انواع از قبیل ماری جوانا، هروئین، تریاک، کوکائین، حشیش، شیشه، و … هزاران علت می تواند داشته باشد. این دلایل را در ادامه آورده ایم.

فشار همسالان

از آنجایی که استفاده از مواد مخدر برای یک معتاد، امری بسیار عادی است. به همین دلیل این افراد گاهی به اطرافیان خود برای استفاده فشار می آورند.

بهبود کارایی

برخی افراد به دلیل فعالیت در شغلی خاص و یا داشتن شرایطی طاقت فرسا، رو به استفاده از مواد مخدر می آورند. حتی گاهی این موضوع در ورزشکاران نیز دیده می شود.

از بین بردن استرس

همانطورکه می دانید، اثر مواد مخدر بر مغز بسیار زیاد است، اما یکی از شدیدترین تاثیرات آن مربوط به از بین بردن استرس و ایجاد احساس آرامش است.

برای کاهش آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی افراد چه راهی وجود دارد؟

برای کاهش آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی افراد چه راهی وجود دارد؟

برای کاهش یا از بین بردن آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، بهترین راه درمان و کاهش مصرف است.

در ادامه رایج ترین روش هایی که برای درمان استفاده کنندگان از مواد مخدر، وجود دارد بررسی خواهیم کرد.

درمان 12 مرحله ایی

شاید شناخته شده ترین گزینه درمانی برای کاهش آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، درمان 12 مرحله ایی باشد. این برنامه تقریباً 100 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به الکل استفاده شود.

در این شکل از درمان، تأکید قابل توجهی بر حمایت از همسالان از طریق جلسات و گروه های پشتیبانی با دیگران که در حال بهبودی از سو مصرف مواد هستند، وجود دارد. در طول مراحل بهبودی، مشتریان به اعتیاد خود و ناتوانی در ترک آن اعتراف خواهند کرد.

درمان غیر 12 مرحله ای

همه افراد با استفاده از یک برنامه درمانی 12 مرحله ای احساس راحتی نمی کنند. بنابراین برای این دسته از اشخاص، درمان غیر 12 مرحله ای می تواند کلید بهبودی باشد. غالباً ، این برنامه ها رویكردهای علمی مبتنی بر شواهد را با رویكردهایی كه روش های جسمی و عاطفی فرد را برطرف می كنند، ترکیب می کنند.

این ممکن است شامل مشاوره، سم زدایی با نظارت پزشکی، درمان با تشخیص دوگانه و هر ترکیبی از گزینه های زیر باشد. برخی از افراد ترجیح می دهند رویکردی مبتنی بر ایمان را در درمان داشته باشند. در درمان مبتنی بر ایمان، ابزار لازم برای رشد اعتقادات معنوی به افراد داده می شود و به آنها این امکان را می دهد تا در طول دوره بهبودی با قدرت بالاتر خود دوباره وصل شوند.

درمان مبتنی بر ایمان را می توان برای هر اعتقاد معنوی و بیشتر روشهای درمانی به کار برد. به افرادي كه خواهان رويكرد ايمان محور هستند، گزينه بحث هاي معنوي و آموزش با همسالان، مشاوره و در صورت درخواست راهنمايي از يك رهبر ايماني ارائه خواهد شد.

درمان با تشخیص دوگانه

در تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلالات سو مصرف مواد، بیماری روانی زمینه ای نیز وجود دارد، از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن، وسواس فکری عملی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی . حتی بعضی اوقات علائم بیماری روانی باعث می شود که افراد دچار بیماری های دیگری نیز شوند. تمامی این موارد منجر به تشخیص، روش درمان با تشخیص دوگانه خواهد شد.

درمان جامع

اعتیاد فقط یک وضعیت جسمی نیست. در واقع  سو مصرف مواد می تواند به جسم، روان و روح فرد آسیب برساند. بنابراین، اتخاذ یک رویکرد جامع درمانی می تواند برای کمک به غلبه بر اعتیاد قدرتمند باشد.

در توانبخشی جامع، گزینه های متنوعی را می توان ادغام کرد، حتی پس از اتمام مراحل درمان اولیه از بسیاری از آنها استفاده نمود. برخی از گزینه های جامع شامل یوگا، مراقبه، مشاوره تناسب اندام و تغذیه، طب سوزنی، ماساژ، روان درمانی، هنر یا موسیقی درمانی، بازخورد زیستی ، بازخورد عصبی و تجربیات در فضای باز است.

درمان بهبودی SMART

سرانجام، SMART Recovery یک گزینه بازتوانی است که در درمان اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی می تواند امیدوار کننده باشد. SMART مخفف کلمه Self-Management and Recovery Training است و یک گزینه درمانی مبتنی بر علم است که افراد را تشویق می کند تا بخشی فعال از مراحل در درمان و بهبودی خود باشند.

با آموزش چگونگی ایجاد و حفظ انگیزه، کنار آمدن با انگیزه ها، مدیریت افکار، احساسات و رفتار و زندگی متعادل، منجر به متعادل ساختن مراحل درمان آن ها خواهد شد.

در طول دوره درمان اعتیاد باید به چه نکاتی توجه داشت؟

در طول دوره درمان اعتیاد باید به چه نکاتی توجه داشت؟

همانطور که می دانید آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، می تواند بسیار سنگین و گاهی غیر قابل جبران باشد. به همین دلیل بهتر است هر چه زودتر عمیات درمان را آغاز نمایید.

در طول فرانید درمان، فرد بیمار ممکن است عکس العمل هایی ناخوشایند و یا حتی آزاز دهنده داشته باشد. به همین دلیل آشنایی با این عکس العمل ها گاهی برای اطرافیان وی می تواند کمک کننده به فرایند درمان باشد. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

نشان دادن احساسات شدید

دوره درمان یکی از دوره های بسیار حساس تلقی می گردد. احساساتی که فرد در این دوره تجربه می کند ممکن است منجر به روی آوردن وی جهت استفاده بیشتر از الکل یا مواد مخدر گردد. البته دلیل این موضوع وابستگی به سبک زندگی قبلی نیز هست. این فرد تصور می کند که به یک باره در حال از دست دادن تمامی خوشی های کاذب گدشته می باشد، به همین دلیل به این کار روی می آورد.

این احتمال وجود دارد که  فرد استراتژی های مناسب و سالم  برای مقابله با استرس، اضطراب، عصبانیت، افسردگی یا سایر احساسات شدید نداشته باشد، بنابراین فرد از راه هایی غیر متعارف برای بیان احساسات خود استفاده می کند. اگر در این وضعیت هستید و احساس می کنید که امنیت شما به دلیل رفتارهای غیر متعارف فرد در حال درمان، به خطر می افتد، بنابراین بهتر است حتماً از متخصصان کمک بگیرید.

روی آوردن به سایر رفتارهای اعتیاد آور

اشخاص مبتلا معتاد به مواد مخدر یا الکل اغلب گرایش اساسی به رفتارهای اعتیادی دارند. گاهی اوقات، این بدان معناست که وقتی مصرف مواد مخدر یا الکل را متوقف کنن ، در عوض رفتار اعتیاد آور دیگری از جمله سیگار کشیدن، بازی های ویدیویی، نوشیدن قهوه یا خرید  را به عنوان جایگزین را انجام خواهند داد.

تا زمانی که این رفتارها مشکلی در دوره درمان  وارد نکنند، مجاز به انجام دادن خواهند بود؛ اما اگر این رفتارها مشکل ساز شوند، لازم است به آنها کمک نمایید تا این موارد را با انجام فعالیت های سالم جایگزین نمایند.

انتظار بخشش

احتمال زیادی وجود دارد که عزیز شما در طول اعتیادش، شما یا دیگران را آزار دهد. در طول دوره درمان فرد معتاد، آزموش می بیند که چطور رفتارهای گذشته اش را اصلاح کرده و در صدد جبران برآید.

البته این موضوع منجر به ایجاد انتظار فوری جهت بخشش اطرافیان خواهد شد. در این حالت به افراد توصیه می کنیم از روش های خانواده درمانی استفاده کنند. زیرا در این روش نه تنها فرد معتاد، بلکه دیگر اعضای خانواده وی نیز آموزش می بینند که چطور با شرایط کنار بیایند.

عود بیماری

 متأسفانه، بسیاری از افرادی كه اعتیاد به مواد مخدر یا الكل دارند، در طی روند بهبودی حداقل یك بار تجربه عود بیماری را خواهند داشت.

این بدان معنا نیست که درمان شکست خورده است یا عزیز شما نمی تواند بهبود یابد. این موضوع تنها یک مانع ساده است که باید برداشته شود. در این مرحله تنها کافی است آرامش خود را حفظ کرده و برای ادامه راه مصمم باشید.

هزینه استفاده از مواد مخدر بر جامعه چگونه است؟

هزینه استفاده از مواد مخدر بر جامعه چگونه است؟

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی تنها محدود بر اثرات روانی، جسمانی و یا دیگر آثار نخواهد شد. شاید یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی، شامل هزینه ها باشد.

بر اساس اطلاعات گزارش شده توسط موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مصرف مواد در ایالات متحده آمریکا هزینه بیش از 740 میلیارد دلار در سال را دارد و این مبلغ هر سال نیز افزایش می یابد. در ادامه ما قصد داریم اطلاعاتی را در رابطه با هزینه هایی که استفاده از مواد مخدر بر جامعه خواهد داشت، بررسی کنیم.

هزینه ها بر اساس نوع دارو

برآورد هزینه های مصرف مواد مخدر بسته به منبع، نحوه جمع آوری داده ها و سال جمع آوری داده ها متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که NIDA هزینه كلی استفاده از مواد مخدر تجویز شده را 78.5 میلیارد دلار گزارش كرده است، این برآورد براساس داده های جمع آوری شده در سال 2013 بوده است. این هزینه ها براساس آمار ارائه شده در سال های اخیر، متفاوت بوده است.

هزینه استفاده از الکل

گفته می شود افراد الکلی هزینه ای بالغ بر 249 میلیارد دلار را به جامعه وارد خواهند کرد. از این هزینه؛ 77 درصد آن مربوط به از دست دادن بهره وری نیروی کار، 10 درصد مربوط به هزینه های حقوق، 11 درصد مربوط به هزینه نوشیدن و 5 درصد نیز شامل هزینه های مراقبتی و بهداشتی خواهد بود.

هزینه  مصرف مواد مخدر غیرقانون

افرادی که از مواد مخدر غیرقانونی مصرف می کنند، حدود 193 میلیارد دلار هزینه برای جامعه خواهند داشت که 11 میلیارد آن صرف هزینه های بهداشتی می شود.

هزینه دخانیات

بابت استفاده از دخانیات هر ساله 300 میلیارد دلار هزینه به کل جامعه وارد خواهد شد. از این هزینه تقریباً 170 میلیارد دلار آن بابت هزینه های مستقیم پزشکی است.

سایر هزینه ها شامل موارد زیر می شود که در ادامه آورده ایم.

جرم، بیکاری، طلاق و بی خانمانی

مرگ در اثر مصرف بیش از حد

تأثیرات بر روی کودکان متولد نشده

شیوع HIV / AIDS و هپاتیت C

تأثیر بر بهره وری محل کار

اثرات دائمی اعتیاد بر مغز

تفاوتی ندارد به صورت کوتاه مدت و یا بلندمدت از مواد مخدر استفاده کرده باشید. در هر صورت مواد مخدر اثرات ماندگاری روی مغز شما خواهد داشت. در واقع دلیل این تغییرات، مربوط به عدم توانایی مغز در مقاومت برابر استفاده از مواد مخدر می شود.

از نر مغزتان هیچ چیز دیگری نمی تواند همان لذتی را که هنگام مصرف مواد مخدر تجربه کرده اید مقایسه و یا به شما ارائه دهد. این به این دلیل است که مسیرهای پاداش شما به طور موقت یا دائمی تنها از راه مصرف مواد مخدر فعال خواهند شد.

خلاصه مطلب

آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی موضوع مورد بحث ما در این مطلب بود. ما سعی کردیم تمامی ابعاد، آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی را به صورت کامل بررسی کنیم. آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی شامل 10 مورد بود که در لیست 10 اثر مخرب اعتباد در جامعه مورد بررسی قرار گرفت. توجه داشته باشید که ما تنها به بخشی از آسیب های اجتماعی مواد مخدر اشاره کردیم. در صورتی که نیاز به کمک و یا مشاوره برای آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی داشتید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا تاثیر مواد مخدر بر خانواده بیشتر از تاثیر آن بر یک فرد است؟

یک فرد معتاد همان قدر که می تواند به زندگی خود آسیب بزند، به زندگی خانواده خود نیز آسیب خواهد زد.

آیا بین مصرف مواد مخدر و افزایش خشونت در جامعه تاثیر مستقیم وجود دارد؟

بله مصرف مواد می تواند خشونت را در جامعه افزایش دهد.

برای کاهش اثرات منفی اعتیاد در جامعه چه راهی وجود دارد؟

هیچ راهی به غیر از ترک وجود ندارد.

آسیب پذیرترین قشر معتاد در جامعه چه افرادی هستند؟

نوجوانان و به صورت کلی افراد کمتر از 21 سال آسیب بیشتری می بینند.

3.7/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور