مصرف الکل در دوران قاعدگی
مصرف الکل در دوران قاعدگی

مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟

آیا می دانید مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟ الکل به دلیل داشتن ترکیبات خاصی که در خود دارد، موجب می شود تا خانم های مصرف کننده در دوران عدت ماهیانه دچار مشکلاتی همچون اختلال در عملکرد هورمون ها ، بی نظمی در قاعدگی، درد بیشتر، نوسانات خلقی زیاد، خستگی و … . شوند. 

به همین دلیل، توصیه می شود که حتما از مصرف الکل در دوران قاعدگی خودداری شود. در این مقاله با جزئیات بیشتری علل مضر بودن این ماده در چرخه قاعدگی را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین، اگر برای ترک الکل یا هر کدام از مواد مخدر نیازمند راهنمایی هستید، می توانید از مشاوره تخصصی ترک اعتیاد دکتر فکر کمک بگیرید. 

مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟

مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟

دوران عادت ماهیانه به خودی خود با تغییرات جسمی و خلق و خو متعددی همراه است. بسیاری از خانم ها دچار نوسانات خلقی و جسمی می شوند که ناشی از تغییرات هورمونی در این دوره می باشد. قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که پوشش داخلی رحم به علت ترکیب نشدن تخمک با اسپرم ریزش پیدا می کند. 

حال اگر عادات ناسالمی همچون خوردن الکل وجود داشته باشد، می تواند تعادل بدن و هورمون ها را بهم زده و این نوسانات را تشدید نمایند. تحقیقات زیادی به تاثیر منفی مصرف الکل در دوران قاعدگی دست یافته اند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. 

مصرف الکل در دوران قاعدگی و اختلال در عملکرد هورمون ها

استروژن و پروژسترون نقش مهمی در نظم قاعدگی دارند. غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد به همراه تخمدان های دستگاه تناسلی زنان، زمان شروع فرایند تخمک گذاری را تعیین می کنند.

این در حالی است که مصرف الکل در دوران قاعدگی  به دلیل ساختاری که دارد، موجب اختلال در سطح هورمون های مهمی چون استروژن و تستوسترون و بی نظمی عادت ماهیانه زنان می شود. یعنی ممکن است پریود بسیار دیرتر یا زودتر از موعد مقرر خود اتفاق بیفتد. نوشیدن منظم این ماده در دوران پریودی به دلیل همین تاثیرات منفی، می تواند تخمک گذاری را مختل و سبب بی نظمی چرخه قاعدگی و یا حتی ناباروری شود.

بیشتر شدن درد پریودی

برخی از افراد تصور می کنند که مصرف الکل در دوران قاعدگی می تواند دردهای آن را کاهش دهد. در حالی که این ماده منجر به غلیظ تر شدن خون قاعدگی می گردد. در نتیجه به علت دشواری در جریان خون، درد پریودی با خوردن این ماده در دختران و زنان بیشتر می شود.

از سوی دیگر، الکل آب بدن را جذب می کند و بسیار ادرار آور می باشد. در نتیجه کمبود آب بدن، درد عضلانی و حتی سردرد و گرگرفتگی خواهد شد. نکته دیگر آنکه مصرف الکل در دوران قاعدگی با تغییر منیزیم در بدن، سرگیجه را افزایش داده و معمولا پس از تمام شدن مستی، خانم دچار خماری شدیدی خواهد شد.

نوسانات خلقی

کاهش مصرف الکل در دوران قاعدگی

یکی از خصوصیات الکل به طور طبیعی، تغییرات خلق و خو می باشد. این اثر در دوران عادت ماهانه بیش از پیش خواهد شد. به طوری که مصرف الکل در دوران قاعدگی ، نوسانات خلقی این دوره اعم از افسردگی، غم، شادی و خوشحالی را بیش از حد تشدید می کنند و شخص دچار اضطراب می شود.

کاهش باروری

متاسفانه مصرف الکل در دوران قاعدگی و اختلال در عملکرد هورمون ها تاثیر منفی بر باروری خواهد داشت. علت این امر نیز بی نظمی هایی است که بخاطر خوردن مشروبات در پریود به وجود می آید.

کاهش احتمال بارداری زمانی بیشتر خواهد بود که زوج، یعنی زن و مرد هر دو مصرف کننده الکل باشند. چرا که کیفیت و غلظت اسپرم نیز تحت تاثیر مشروبات کاهش یافته و تعداد آن ها کم می شود.

هوس های خوردنی مضر

به کلی در دوره عادت ماهانه خانم ها نسبت به یک سری غذاها و خوردنی ها میل بیشتری نشان می دهند. اما وقتی که مصرف الکل در دوران قاعدگی زیاد باشد، این هوس ها بیشتر به سمت مواد غذایی شیرین و قند دار می رود.

زیرا سطح منیزیم که در دوران قاعدگی در حال نوسان است، با خوردن الکل نوسانات بیشتری یافته و بسته به ویژگی های جسمانی هر شخص، نمودهای مختلفی را نشان می دهد.

خستگی

ضعف بدنی در دوران پریود امری نسبتا طبیعی است، اما این ضعف و خستگی با مصرف الکل در دوران قاعدگی بیشتر خواهد شد. زیرا در الکل ترکیباتی وجود دارد که نه تنها تنظیم قند خون را بهم می ریزد، بلکه کیفیت خواب را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل، زنان با مصرف آن بیشتر احساس خستگی می کنند. از سوی دیگر، این ماده سیستم ایمنی را بسیار ضعیف می کند و بدن را در مقابل بیماری ها آسیب پذیرتر از قبل خواهند کرد. 

کاهش مصرف الکل در دوران قاعدگی

کاهش مصرف الکل در دوران قاعدگی

بهترین و عاقلانه ترین راه برای رها شدن از شر تاثیرات منفی مصرف الکل در دوران قاعدگی ، کم کردن مصرف و ترک تدریجی آن است. اما حقیقت این است که رها کردن یک عادت طولانی چندان هم آسان نیست و بایستی فاکتورهای روانشناختی و جسمی در نظر گرفته شود. 

با این وجود، نباید نا امید شد و اگر روش های درستی به کار گرفته شود، می توان نتیجه بهتری گرفت. ترک سه مرحله اصلی دارد که عبارتند از مداخله، سم زدایی و و پاکسازی کبد بعد از ترک الکل. یک نکته مهم آن است که هرگز الکل را به یکباره یا در طول عادت ماهانه ترک نکنید. زیرا به دلیل وابستگی، بدن واکنش های منفی زیادی را نشان خواهند.

بهتر است حتما از مشاورین این حوزه کمک گرفته و بر اساس شیوه های استاندارد پیش بروید. کارشناسان ترک اعتیاد آسان و سایر مواد آسیب زا شما را در این مسیر یاری خواهند کرد. 

سخن پایانی

در این مقاله تللاش شد تا به این موضوع بپردازیم که مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟ و در مورد نحوه ترک آن نیز مطالبی ذکر شد.

اگر می خواهید که در ترک این ماده موفق تر باشید و خود را از مضرات گوناگونی که دارد رها سازید، توصیه می شود که حتما از مشاورینی که روش های اصولی را به شما توصیه می کنند. زیرا اگر روش درستی به کار گرفته نشود، نه تنها پایدار نخواهد بود، بلکه مشکل زا نیز می باشد. برای این منظور، کارشناسان ترک اعتیاد در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب آماده پاسخگوی به تمامی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود. 

مصرف الکل در دوران قاعدگی چه عوارضی دارد؟

در این مقاله می توانید مهم ترین عوارض مصرف الکل در دوران قاعدگی را مطالعه فرمایید.

آیا الکل می تواند دردهای پریودی را تشدید کند؟

بله. این ماده منجر به غلیظ تر شدن خون قاعدگی می گردد. در نتیجه به علت دشواری در جریان خون، درد پریودی با خوردن این ماده در دختران و زنان بیشتر می شود.

چگونه می توان عوارض مصرف در دوران قاعدگی را کاهش داد؟

بهترین و عاقلانه ترین راه برای رها شدن از شر تاثیرات منفی مصرف الکل در دوران قاعدگی ، کم کردن مصرف و ترک تدریجی آن با راهنمایی مشاوران و کارشناسان این حوزه است.

آیا مصرف الکل می تواند خستگی دروان قاعدگی را بیشتر کند؟

بله. مصرف این ماده در دوران پریودی نه تنها باعث خستگی، بلکه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور