اثر مخدر گل روی مغز
اثر مخدر گل روی مغز

اثر مخدر گل روی مغز

اثر مخدر گل روی مغز موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. از آنجا که امروزه مصرف ماده مخدر گل، در میان جوانان بیش از پیش رواج یافته است، سعی داریم تا تمامی ابعاد اثر مخدر گل روی مغز را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله این موارد پاسخ دادن به سوالاتی مثل اینکه آیا مصرف گل تمرکز را زیاد می کند؟ و عوارض گل روی مغر انسان خواهد بود.

اثر مخدر گل روی مغز شامل چه مواردی می شود؟

اثر مخدر گل روی مغز شامل چه مواردی می شود؟

اثر مخدر گل روی مغز را می توان به دو اثر کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم بندی کرد. وقتی شخصی ماری جوانا می کشد، THC به سرعت از ریه ها به جریان خون منتقل می شود و خون این ماده شیمیایی را به مغز و سایر اندام ها در سراسر بدن منتقل می کند.

در حالی که اگر شخص این ماده را بخورد، THC با سرعت کمتری جذب خواهد شد. به همین دلیل در چنین مواردی، معمولاً پس از 30 دقیقه تا 1 ساعت اثرات این ماده احساس می شود.

THC بر روی گیرنده های خاص سلول مغز که به طور معمول به مواد شیمیایی طبیعی واکنش نشان می دهند، تاثیر می گذارد. این مواد شیمیایی طبیعی در رشد و عملکرد طبیعی مغز نقش دارند. طبق تحقیقات به عمل آمده، تاثیر گل یا ماری جوانا می تواند در ابعاد جسمی و روحی خود را نشان دهد که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم.

  • تغییر حواس (به عنوان مثال ، دیدن رنگهای روشن تر)
  • تغییر در درک زمان
  • تغییر روحیه
  • اختلال در حرکت بدن
  • مشکل در فکر کردن و حل مسئله
  • ضعف در حافظه
  • توهم (اگر در دوزهای بالا مصرف شود)
  • هذیان (وقتی در دوزهای بالا مصرف می شود)
  • روان پریشی (در اثر استفاده منظم و زیاد)

اثر مخدر گل روی مغز، عمدتا بر روی رشد مغز می باشد. مصرف مواد در نواجوانان بویژه ماری جوانا به پیامدهای منفی زیادی در تفکر، حافظه و حتی اختلالات یادگیری می انجامد و در ایجاد ارتباط مغز با سایر بخش های بدن نیز تاثیرگذار است.

آزمایش های نشان دهنده اثر مخدر گل روی مغز

 آیا مصرف گل تمرکز را زیاد می کند؟

شواهد اساسی حاصل تحقیقات حیوانی و تعداد فزاینده ای از مطالعات بر روی انسان نشان می دهد که استفاده از ماری جوانا اثرات قابل توجهی روز مغز انسان خواهد داشت. به طور مثال، آزمایشی روی موش ها با ماری جوانا انجام شده که نشان می دهد اگر موش ها قبل از تولد در معرض استفاده از ماری جوانا قرار بگیرند، ممکن است مشکلات قابل توجهی در یادگیری و یا انجام یک سری فعالیت های غریزی پیدا کنند.

اختلالات شناختی در موش های صحرایی بالغی که در دوران نوجوانی در معرض گل قرار گرفتند، با تغییرات ساختاری و عملکردی در هیپوکامپ همراه بوده است.

مطالعات انجام شده در مورد عوارض ماری جوانا بر مغز نتایج متناقضی را نشان داده است. برخی از این پژوهش ها اثبات کرده که مصرف منظم ماری جوانا در دوره نوجوانی منجر به تغییر در اتصال و کاهش حجم مناطق خاصی از مغز که در طیف وسیعی از عملکردهای اجرایی مانند حافظه، یادگیری و کنترل تکانه ها درگیر هستند می شود.

البته سایر مطالعات تفاوت های ساختاری مهمی بین مغز افرادی که این ماده را مصرف می کنند و آن هایی که استفاده نمی کنند، پیدا نکرده اند. چندین مطالعه نیز نشان داده اند که مصرف ماری جوانا می تواند باعث اختلال عملکردی در توانایی های شناختی شود. اما درجه و یا مدت زمان اختلال به سن شروع مصرف فرد و مقدار و مدت استفاده از آن بستگی دارد.

ماری جوانا یا ماده مخدرگل چیست؟

ماری جوانا یا ماده مخدرگل چیست؟

ماری جوانا یا گل به برگها، گلها، ساقه ها و دانه های خشک شده گیاه Cannabis sativa یا Cannabis indica گفته می شود که در اصل از گونه های گیاه شاهدانه محسوب می شوند. این گیاه حاوی ماده شیمیایی THC تغییر دهنده ذهن و سایر ترکیبات مشابه است و موارد استفاده بسیار زیادی دارد.

انواع ماری جوانا پس از دخانیات و الکل رایج ترین داروی اعتیاد آور بوده و مصرف آن در بین جوانان گسترده است. بیش از 11.8 میلیون جوان در سال گذشته ماری جوانا مصرف کرده اند و تحت تاثیر اثر مخدر گل بر مغز قرار گرفته اند. براساس نظرسنجی Monitoring the Future ، میزان مصرف ماری جوانا در سال گذشته در میان دانش آموزان دبیرستان ثابت مانده است.

مصرف ماری جوانا و ضریب هوشی

برخی مطالعات همچنین مصرف ماری جوانا را با کاهش ضریب هوشی مرتبط دانسته اند، به ویژه هنگامی که مصرف آن از نوجوانی شروع می شود و منجر به اختلال مداوم استفاده از حشیش در بزرگسالی می شود.

تحقیقات این حوزه در مورد ارتباط بین ماری جوانا و ضریب هوشی به یک نتیجه واحد نرسیده اند و اثبات اینکه ماری جوانا باعث کاهش ضریب هوشی می شود یا خیر دشوار خواهد بود. عوامل متعددی می توانند بر نتایج چنین مطالعاتی تأثیر بگذارند، مانند ژنتیک، محیط خانوادگی، سن اولین استفاده، دفعات مصرف، ابتلا به اختلال مصرف، مدت زمان مصرف و مدت زمان مطالعه.

یک پژوهش بزرگ در حیطه اثر مخدر گل روی مغز در نیوزیلند نشان داد که استفاده مداوم از ماری جوانا در نوجوانی با از دست دادن میانگین 6 یا حداکثر 8 ضریب هوشی در اواسط بزرگسالی همراه می باشد. جالب است بدانید که طبق گفته های دانشمندان، این ضریب از دست رفته از هوش، حتی پس از قطع مصرف در بزرگسالی نیز جبران نخواهد شد.

افرادی که فقط در بزرگسالی شروع به مصرف ماری جوانا می کنند، احتمالا ضریب هوشی خود را از دست نخواهند داد. دو مطالعه دیگر نیز نشان داد که جوانان مصرف کننده ماری جوانا، بین سالهای قبل از سن (9 تا 12 سالگی) و اواخر بلوغ و اوایل بزرگسالی، توانایی کلامی (معادل 4 امتیاز ضریب هوشی) و دانش عمومی آن ها به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

مردم چگونه ماری جوانا یا گل را مصرف می کنند؟

مردم چگونه ماری جوانا یا گل را مصرف می کنند؟

مردم ماری جوانا را در سیگارهای دستی یا در لوله ها یا لوله های آب (باند) می کشند. آنها همچنین آن را به صورت بلانت می کشند ( سیگارهای خالی شده که به طور جزئی یا کامل با ماری جوانا پر شده اند) و برای جلوگیری از استنشاق دود، برخی از افراد از دستگاه های بخور استفاده می کنند.

این دستگاه ها مواد موثر THC را از ماری جوانا بیرون می کشند و بخار آنها را در یک واحد ذخیره سازی جمع می کنند. سپس فرد بخار را استشمام می کند. برخی از دستگاه های بخور از عصاره ماری جوانا مایع استفاده می کنند.

همچنین می توان ماری جوانا را در مواد غذایی (خوراکی ها) مانند براونی، کلوچه یا آب نبات مخلوط کرد و یا آن را به صورت چای دم نمود. روشی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته است ، سیگار کشیدن یا خوردن انواع مختلف رزین های غنی از THC است. در تمامی این موارد، اثر مخدر گل روی مغز زیاد می باشد و اعتیاد شدیدی را به همراه خواهد داشت.

سایر اثرات ماری جوانا در سلامتی چیست؟

علاوه بر اثر مخدر گل روی مغز، این ماده ممکن است تاثیرات جسمی و روحی فراوانی را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

مشکلات تنفسی

دود ماری جوانا باعث تحریک ریه ها می شود و افرادی که مرتباً  ماری جوانا می کشند، همان مشکلاتی که فرد سیگاری با آن ها مواجه است را تجربه می کند.

این مشکلات شامل سرفه و بلغم روزانه، بیماری های مکرر ریوی و خطر بالاتر عفونت های ریوی است. البته محققان تاکنون ریسک بالاتر سرطان ریه را در مصرف کنندگان ماری جوانا پیدا نکرده اند. ماری جوانا در افراد مسن تر می تواند منجر به افزایش احتمال حمله قبلی نیز گردد.

مشکلات مربوط به رشد جنین

در این خصوص ابتدا قصد داریم آماری تاسف بار از اثر مخدر گل روی مغز در دوران بارداری را ارائه دهیم. در این گزارش ها مشخص شده است که در جهان، بویژه کشورهای غربی حدود 20 درصد از زنان باردار کمتر از 24 سال، گل مصرف می کنند.

همچنین گزارشی دیگر نشان می دهد که زنان باردار مصرف خود را همیشه کتمان کرده و کمتر از مقدار مصرف شده خود بیان می کنند. از طرفی مشاهده شده که پرسنل غیر پزشکی در داروخانه ها برای درمان حالت تهوع در بارداری به آن ها استفاده از ماده مخدر گل را توصیه می کنند.

این موضوع در حالی است که پزشکان متخصص، افراد را از مصرف ماری جوانا منع می کنند. اما حالا قصد داریم به سراغ آسیب هایی که استفاده از ماری جوانا بر مغز وارد می کند برویم. مصرف ماری جوانا در دوران بارداری، می تواند باعث کاهش وزن نوزاد شود و همچنین خطر ابتلا به مشکلات مغزی و رفتاری را در وی افزایش دهد.

اگر یک زن باردار از ماری جوانا استفاده کند، این دارو ممکن است روی قسمت های خاصی از مغز جنین تأثیر بگذارد.  برخی از تحقیقات همچنین نشان می دهد که مقادیر متوسط ​​THC از طریق شیر مادران شیرده دفع می شود. اما با استفاده منظم، THC می تواند مقادیری در شیر مادر باقی بماند که بر عملکرد مغز در حال رشد کودک تأثیر بگذارد. سایر تحقیقات اخیر حاکی از افزایش خطر زایمان زودرس است.

حالت تهوع و استفراغ شدید

 مصرف منظم و طولانی مدت ماری جوانا می تواند منجر به ایجاد سندرم هایپرمیزیس کانابینوئید در برخی از افراد شود. این باعث می شود که کاربران دوره های مداوم حالت تهوع، استفراغ و کم آبی را تجربه کنند که گاهی اوقات نیاز به مراقبت های پزشکی پیدا خواهند کرد.

اثر مخدر گل روی مغز و توهم

مصرف طولانی مدت ماری جوانا در برخی افراد منجر به بروز برخی بیمارهای روانی خواهد شد. برخی از این بیماری های شامل موارد زیر می شود :

  • توهم موقتی
  • پارانویای موقتی

علائم بدتر در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی دیده می شود. در این حالت، یک اختلال روانی شدید با علائمی مانند توهم، پارانویا و تفکر بی نظم بروز می یابد.

مصرف ماری جوانا همچنین با سایر مشکلات بهداشت و روان مانند افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی در بین نوجوانان مرتبط بوده است. با این حال ، یافته های مطالعه متفاوت بوده است.

مشکلات شناختی در مغز

ماده فعال موجود در ماری جوانا، delta-9 tetrahydrocannabinol یا THC بر روی گیرنده های کانابینوئیدی موجود در مناطق مغزی تأثیر می گذارد که بر یادگیری، حافظه، اشتها، هماهنگی تأثیر می گذارد.

محققان کشف کرده اند که با استفاده طولانی مدت از گل، حافظه بلند مدت افراد نیز دچار مشکل خواهد شد.

آیا مخدر گل می تواند مشکلات تنفسی نیز ایجاد کند؟

خدر گل می تواند مشکلات تنفسی نیز ایجاد کند؟

اثر مخدر گل روی مغز به صورت های مختلف به اثبات رسیده است. اما نکته ای که در این مورد وجود دارد، این است که این ماده می تواند مشکلات تنفسی را نیز به وجود بیاورد.

اگرچه ماری جوانا و توتون و تنباکو دو ماده کاملاً متفاوت هستند، اما ماده مخدر جوانا نیز می تواند تأثیرات مشابهی بر ریه ها بگذارد. مانند افراد سیگاری، نمونه های معتاد به ماری جوانا نیز بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی قفسه سینه، برونشیت و عفونت های ریوی هستند.

سرطان ریه و ماده مخدر گل

در حالی که سرفه و سرماخوردگی آزار دهنده ترین و ناخوشایندترین عوارض جانبی سیگار کشیدن هستند، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه یکی از تهدیدهای سلامت و زندگی است. دود ماری جوانا حاوی همان ترکیبات توتون و تنباکو است که باعث سرطان می شود .

با این حال، تاکنون مطالعات جمعیتی نتوانسته اند به طور آشکار افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در مصرف ماری جوانا را پیدا کند..

سرطان بیضه و ماده مخدر گل

کشیدن ماری جوانا ممکن است به خصوص برای مردان جوان خطرناک باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که ارتباطی بین افزایش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان بیضه و مصرف ماری جوانا وجود دارد.

مشکلات قلبی و ماده مخدر گل

در عرض چند دقیقه  پس از مصرف ماده مخدر گل، ضربان قلب شما افزایش می یابد و می توانید تغییر فشار خون را تجربه کنید. این موضوع می تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی خطرناک باشد. محققان دریافتند افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی کنند، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

همچنین مطالعات نشان داده است که رابطه مستقیم بین مصرف ماری جوانا و آریتمی، و همچنین احتمال خطر سکته مغزی وجود دارد.

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

ماری جوانا اعتیاد آور است؟

مصرف ماری جوانا می تواند منجر به ایجاد یک اختلال در مصرف مواد شود. این اختلال، یک بیماری پزشکی که در آن فرد حتی اگر مشکلات متعدد بهداشتی و روانی پیدا کرده باشید نیز ، قادر به قطع مصرف نیست.

تحقیقات نشان می دهد که بین 9 تا 30 درصد از افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند ممکن است به نوعی دچار اختلال مصرف ماری جوانا شوند. 25 درصد از افرادی که قبل از 18 سالگی ماری جوانا را شروع می کنند چهار تا هفت برابر بیشتر از بزرگسالان معتاد خواهند شد.

آیا مصرف گل تمرکز را زیاد می کند؟

ما تا به این قسمت از مطلب، اثر مخدر گل روی مغز را به صورت کامل بررسی کردیم. این ماده نیز مانند تمامی مواد مخدر می تواند روی مغز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در میان تمامی مواردی که در رابطه با اثر مخدر گل روی مغز برشمردیم، همه آن ها شامل نکات منفی بودند.

اما برخی در رابطه با مصرف گل و تمرکز ادعاهایی را دارند. این افراد اذهان دارند که با استفاده از ماده مخدر گل، تمرکزشان بسیار بیشتر از حالت عادی افزایش می یابد. در این خصوص با اطمینان کامل باید به شما بگوییم که اثر مخدر گل روی مغز به هیچ عنوان باعث افزایش تمرکز نخواهد شد.

خلاصه مطلب

موضوع مورد بحث ما در این مطلب، اثر مخدر گل روی مغز بود. اثر مخدر گل روی مغز شامل موارد متعددی می شود و شاید هنوز هم بسیاری از ابعاد این موضوع ناشناخته باقی مانده باشد. به هر حال ما با بررسی آزمایش های بسیاری که در این حوزه انجام شده است، سعی کردیم، اثر مخدر گل روی مغز را به صورت کامل بررسی نماییم. همچنین به سوال شما در رابطه با آیا مصرف گل تمرکز را زیاد می کند؟ پاسخ دادیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، اثر مخدر گل روی مغز داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ماری جوانا ماده مخدری صنعتی است یا گیاهی؟

ماری جوانا مخدری است که از یک گیاه به دست می آید.

آیا این موضوع که ماده مخدر گل اعتیاد آور نیست، صحیح می باشد؟

خیر این ماده کاملا اعتیاد آور است.

آیا محصلان برای افزایش تمرکز می توانند از گل استفاده کنند؟

این ماده به هیچ عنوان روی تمرکز تاثیر نخواهد داشت.

4/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور