تاثیر ماری جوانا روی اسپرم
تاثیر ماری جوانا روی اسپرم

تاثیر ماری جوانا روی اسپرم مردان و باروری آنها

تاثیر ماری جوانا روی اسپرم چیست؟ اگر در رابطه با این موضوع سوال دارید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به تمامی سوالات شما در رابطه با عوارض جسمی و روانی مصرف ماری جوانا پاسخ دهیم.

آشنایی با تاثیر ماری جوانا روی اسپرم مردان

استفاده از ماری جوانا در حال افزایش است زیرا این ماده برای استفاده پزشکی و تفریحی در چندین ایالت در سراسر امریکا و سایر کشورها قانونی شده است و قطعاً این موضوع با چالش های منحصر به فرد خود همراه می باشد. یکی از این چالش ها تأثیر منفی ماری جوانا بر باروری مردان است.

امروزه مجموعه‌ای از شواهد وجود دارد که نشان می دهد تاثیر ماری جوانا روی اسپرم می تواند منفی باشد و منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش تعداد اسپرم
  • کاهش غلظت اسپرم
  • تغییرات در تحرک و مورفولوژی اسپرم
  • تغییرات هورمونی
  • کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی
  • کاهش زنده ماندن اسپرم

متأسفانه، بسیاری از این اثرات می توانند هفته ها و حتی ماه ها پس از قطع مصرف ماری جوانا باقی بمانند. دکتر دانیل مازور از همکاران Urology در تحقیق و گزارش اثرات مصرف ماری جوانا بر باروری مردان نقش داشته است. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از چیزهایی که او کشف کرده بپردازیم.

عوارض جسمی و روانی مصرف ماری جوانا

تحقیقات انجام شده روی عوارض جسمی و روانی مصرف ماری جوانا

برای سال‌ها، مطالعات نشان داده‌اند که اسپرم دارای گیرنده‌های کانابینوئیدی است و ماری جوانا توانایی مختل کردن عملکرد اسپرم را دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که استفاده از ماری جوانا در مردان غلظت اسپرم را کاهش می دهد. در واقع، مردانی که بیش از یک بار در هفته از ماری جوانا استفاده می کنند، تقریباً 30 درصد کاهش در تعداد و غلظت اسپرم دارند و نشان داده شده است که این امر حتی پس از قطع مصرف ماری جوانا، 5 تا 6 هفته ادامه دارد.

در مطالعات انجام شده روی کاربران کشورهای ایالات متحده و بریتانیا، تحقیقات نشان می دهد که مردانی که سه ماه قبل از دادن نمونه مایع منی از ماری جوانا استفاده کرده اند، شکل اسپرم غیرطبیعی دارند که به عنوان مورفولوژی نیز شناخته می شود. این مورد حتی در مردان جوان‌تر نیز وجود دارد( آنهایی که 30 سال یا کمتر داشتند). استفاده از ماری جوانا در دوزهای درمانی و تفریحی؛ همچنین کاهش تحرک اسپرم و توانایی اسپرم برای حرکت موثر و همچنین کاهش  مدت زمان زندگی اسپرم را نشان داده است.

ماری جوانا علاوه بر تغییرات در کیفیت، تعداد و زنده ماندن اسپرم، بر هورمون های تولید مثلی مانند هورمون لوتئینیزه کننده نیز تأثیر می گذارد. این هورمون نقش مهمی در باروری دارد، به ویژه از طریق نقشی که در تنظیم سطح تستوسترون می گذارد.

یکی دیگر از اثرات مصرف ماری جوانا این است که مردانی که در معرض طولانی مدت و مداوم  مصرف قرار دارند، ممکن است آتروفی بیضه را تجربه کنند، وضعیتی که در آن اندازه بیضه ها کاهش می یابد و حتی می تواند منجر به از دست دادن عملکرد شود. این به دلیل آسیب مستقیم به لوله های اسپرم ساز (لوله هایی که در آن اسپرم تولید می شود) است. در حالی که این وضعیت اغلب می تواند برگشت پذیر باشد، فاکتوری است که باید در هنگام ارزیابی باروری مردان در افرادی که سابقه طولانی مصرف مکرر ماری جوانا دارند در نظر گرفته شود.

در نهایت، شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلال نعوظ، معروف به ED، یک عارضه جانبی برای مردانی است که از ماری جوانا استفاده می‌کنند. اگرچه این ماده در فرهنگ‌های گذشته مدت‌هاست که به عنوان یک داروی مقوی جنسی شناخته می‌شد، تحقیقات امروزی در واقع نشان می‌دهد که تأثیر منفی بر عملکرد جنسی دارد. اعتقاد بر این است که حشیش با ایجاد آسیب به سلول های اندوتلیال، سلول هایی که در سطح داخلی رگ های خونی زندگی می کنند و به حفظ نعوظ کمک می کنند، ED را القا به وجود می آورد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف ماری جوانا باعث کاهش تعداد اسپرم می شود.

یک مطالعه در سال 2015 روی 1215 جوان دانمارکی بین 18 تا 28 سال بررسی شد.

این نشان داد که کشیدن منظم ماری جوانا بیش از یک بار در هفته با 28 درصد کاهش غلظت اسپرم و 29 درصد کاهش تعداد کل اسپرم مرتبط است.

افرادی که بیش از یک بار در هفته از ماری جوانا در کنار سایر مواد تفریحی استفاده می کردند، 52 درصد غلظت اسپرم کمتر و 55 درصد تعداد کل اسپرم کمتر داشتند.

با این حال، مطالعه دیگری که در سال 2019 منتشر شد، خلاف این را نشان داد.

برای اطلاع از دلایل سردمزاجی مردان کلیک کنید.

در مورد تأثیر ماری جوانا بر اندازه و شکل اسپرم چیست؟

مورفولوژی سلول اسپرم به اندازه و شکل آن اشاره دارد.

شکل “قورچه” اسپرم، که شامل سر و دم گرد است، آن را قادر می سازد تا به تخمک رفته و روی تخمک حل شود تا آن را بارور کند.

مورفولوژی غیرطبیعی سلول های اسپرم می تواند بارداری را دشوار کند.

یک مرور تحقیقاتی در سال 2019 به 48 مطالعه مختلف در رابطه با ماری جوانا و باروری پرداخت.

وی خاطرنشان کرد که برخی از مطالعات هم در مدل های حیوانی و هم در انسان  نشان می دهد که ماری جوانا می تواند باعث مورفولوژی غیر طبیعی در اسپرم شود که به نوبه خود می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

تاثیر ماری جوانا روی اسپرم مردان

از تاثیر ماری جوانا بر حرکت اسپرم چه می دانیم؟

تحرک اسپرم توانایی اسپرم برای “شنا کردن و رساندن خود به تخمک” است. برای اینکه عمل لقاح انجام شود، اسپرم باید بتواند به سمت تخمک حرکت کند، به همین دلیل است که تحرک مهم است.

بررسی سال 2019 که در بالا ذکر شد نشان داد که “مجموعه شواهد گسترده ای” وجود دارد که نشان می دهد ماری جوانا به تحرک اسپرم آسیب می رساند.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد استفاده از ماری جوانا توانایی حرکت سلول های اسپرم را کاهش می دهد.

با این حال، قبل از اینکه مطمئن شویم، این یافته ها باید در انسان آزمایش شوند.

تأثیر ماری جوانا بر ساختار ژنتیکی اسپرم چیست؟

ماری جوانا ممکن است بر ساختار ژنتیکی اسپرم تأثیر بگذارد، اگرچه مطالعات کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

یک مطالعه  در سال 2019 نشان داد که THC فرآیندی به نام متیلاسیون DNA را تغییر می دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که این ممکن است باعث اوتیسم شود.

برای اطلاع از کاربرد تریاک برای زودانزالی کلیک کنید.

غلظت اسپرم بالاتر در بین مصرف کنندگان ماری جوانا

برای شروع، تیم تحقیقاتی حدس می زدند مردانی که ماری جوانا می‌کشند کیفیت اسپرم ضعیفی داشتند. با این حال، این نتیجه ای نیست که این مطالعه به آن رسیده است.

در تحقیقات ، محققان 662 مرد را انتخاب کردند که بین سال های 2000 تا 2017 در کلینیک باروری در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون حضور داشتند. میانگین شرکت کنندگان 36 سال، سفیدپوست و دارای مدرک دانشگاهی بودند.

برای ارزیابی کیفیت اسپرم، محققان 1143 نمونه اسپرم را از شرکت کنندگان در مطالعه جمع آوری و آنالیز کردند. آنها همچنین از 317 مرد نمونه خون گرفتند. این تیم از نمونه های خون برای آزمایش هورمون های تولید مثلی استفاده کردند.

علاوه بر این، محققان از مردان خواستند پرسشنامه‌هایی را پر کنند که در آن در مورد مصرف ماری جوانا، سؤال شده بود.

این تیم دریافت که 365 (یا 55 درصد) از شرکت کنندگان در مقطعی از زندگی خود ماری جوانا مصرف کرده اند. از این افراد، 44 درصد دیگر از این ماده استفاده نمی کردند، در حالی که 11 درصد خود را مصرف کننده معرفی می کردند.

در بررسی نمونه‌های مایع منی، محققان متوجه شدند مردانی که ماری جوانا مصرف کرده‌اند، میانگین غلظت اسپرم بالاتری نسبت به دیگران دارند.

به طور خاص، مصرف کنندگان ماری جوانا میانگین غلظت اسپرم 62.7 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر انزال داشتند، در حالی که همتایان آنها که هرگز ماری جوانا نکشیده بودند، 45.4 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر انزال داشتند.

یکی دیگر از یافته های گزارش شده در این مطالعه نشان می دهد که مصرف کنندگان جوانا که بیشتر از این ماده استفاده می کنند، سطح تستوسترون خونشان بالاتر است.

با این حال، محققان هشدار می دهند که نتایج آنها ممکن است برای جمعیت عمومی مردان صدق نکند، زیرا این مطالعه به طور خاص روی مردانی که به دنبال درمان در یک کلینیک باروری هستند، متمرکز شده است.

اگرچه نتیجه این آزمایش کمی عجیب بود،  اما نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که یافته‌های آنها در زمینه تأثیر ماری‌جوانا بر سیستم اندوکانابینوئید انسان، که به ترکیبات فعال موجود در این ماده پاسخ می‌دهد، منطقی است.

«یافته‌های آنها برخلاف آن چیزی بود که در ابتدا فرض می کردند. با این حال، آنها با دو تفسیر متفاوت مطابقت دارند، اول اینکه سطوح پایین مصرف ماری جوانا می تواند به تولید اسپرم کمک کند، زیرا تأثیر آن بر سیستم اندوکانابینوئیدی است، که شناخته شده است در باروری نقش دارد، اما این فواید با سطوح بالاتر از بین می روند.»

ارتباط بین مصرف ماری جوانا و ناباروری مردان

ماری جوانا حاوی داروی کانابینوئیدی  THC تتراهیدروکانابینول، ماده شیمیایی روانگردان اولیه آن و همچنین سایر کانابینوئیدها است. چندین مطالعه مصرف ماری جوانا و ناباروری مردان را مرتبط کرده اند، اما چگونگی تأثیر استفاده از این دارو بر ناباروری به دلایل مختلفی نسبت داده شده است.

یک مطالعه نشان داد که مردانی که به طور مکرر ماری جوانا می کشند، مایع منی به میزان قابل توجهی کمتر و تعداد کل اسپرم کمتری دارند و اسپرم آنها رفتار غیرعادی دارد. همه این عوامل می توانند بر باروری تأثیر منفی بگذارند.

مطالعه دانشگاه بوفالو اولین مطالعه ای بود که اثرات ماری جوانا بر رفتار شنای خاص اسپرم مصرف کنندگان ماری جوانا را بررسی کرد و نتایج را با اسپرم مردان با باروری تایید شده مقایسه کرد.

 اثرات بلند مدت ماری جوانا بر سلامتی

نتایج نشان داد که حجم مایع منی و تعداد کل اسپرم افراد معتاد به ماری جوانا به طور قابل توجهی کمتر از مردان دیگر بود. این مطالعه نشان داد که تفاوت‌های قابل‌توجهی با اسید هیالورونیک (یک گلیکوزآمینوگلیکان آنیونی و بدون سولفاته که به طور گسترده در بافت‌های همبند، اپیتلیال و عصبی توزیع می‌شود) ظاهر شد و سرعت آن هم قبل و هم بعد از شستشو مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد که نه تنها مصرف ماری جوانا با کاهش تعداد اسپرم موجود و مقدار مایع منی مرتبط است، بلکه منجر به “فرسودگی شغلی” نیز می شود. از آنجایی که اسپرم ها خیلی سریع و خیلی زود حرکت می کنند، نمی توانند در زمان مناسب به تخمک برسند و آن بارور کنند.

محققان اذعان کردند که بسیاری از مردانی که ماری جوانا می کشند، صاحب فرزند شده اند. او گفت: «مردانی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند احتمالاً دارای پتانسیل باروری مرزی هستند و THC ماری جوانا ممکن است آنها را به سمت ناباروری سوق دهد».

تاثیر ماری جوانا روی اسپرم مردان

عبور از سیگنال های لقاح

تحقیقات بعدی بورکمن و همکارانش نشان داد که استفاده از ماری جوانا می تواند فرآیندهای سیگنالینگ شیمیایی را که در طول لقاح اتفاق می افتد، مهار کند. استفاده از ماری‌جوانا می‌تواند با آراشیدونو لتانول آمید موجود در پلاسمای منی انسان، مایع اویدوکتال اواسط چرخه و مایع فولیکولی تداخل داشته باشد.

اسپرم هنگام حرکت از واژن به محل لقاح در معرض این مایعات تولید مثلی قرار می گیرد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تاثیر ماری جوانا روی اسپرم بپردازیم و عوارض جسمی و روانی مصرف ماری جوانا را بررسی کنیم. در این مطلب مشخص شد که ماری جوانا می تواند تاثیر منفی روی اسپرم مردان بگذارد و باروری کاهش دهد.

آیا مصرف ماری جوانا در مردان می تواند باعث نقص در جنین شود؟

برخی تحقیقات نشان می دهد می تواند منجر به اوتیسم شود.

آیا ماری جوانا باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود؟

بله می تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم شود.

آیا ماری جوانا می تواند باعث از بین رفتن اسپرم شود؟

بله می تواند منجر به از بین رفتن اسپرم شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور