افسردگی پنهان چیست

نشانه های افسردگی پنهان + نحوه درمان آن

افسردگی بیماری روحی و روانی بسیار شایعی می باشد و متاسفانه آمار کسانی که دچار این بیماری می شوند رو به افزایش است. همه ما کم و بیش با کلیات افسردگی آشنا هستیم ولی خیلی از افراد مفهوم دقیق افسردگی پنهان را نمی دانند. شاید برای شما نیز سوال پیش آید که افسردگی با بروز نشانه ها تشخیص داده می شود حال اگر پنهان باشد تشخیص بیماری چگونه انجام خواهد شد؟

نکته مهم موضوع نیز دقیقا همین سوال است زیرا تشخیص بیمارانی که به افسردگی از نوع پنهان دچار هستند بسیار سخت می باشد و خیلی کم احتمال دارد که افراد غیر متخصص بتوانند به وجود افسردگی از نوع پنهان در رفتار خود و یا اطرافیان شک کنند. بهتر است بدانیم همین که تشخیص این بیماری سخت است روند درمان را به تعویق انداخته و موجب افزایش تعداد عوارض احتمالی و شدت یافتن آن ها می شود.

بهتر است بدانیم کم نیستند تعداد افرادی که دچار این نوع از افسردگی می باشند و نه خودشان متوجه دلیل حالات روحی به وجود آمده می شوند و نه اطرافیان آن ها، چنین افرادی یا به طور اتفاقی نسبت به مشکل خود اطلاع پیدا می کنند و یا اینکه برای بررسی و درمان اختلالی دیگر به مشاور مراجعه کرده ولی از وجود افسردگی از نوع پنهان آگاه می شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع در رابطه با به تعویق افتادن روند درمان، بروز عوارض بیشتر و تحت تاثیر قرار گرفتن تمام ابعاد زندگی بیماران، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع افسردگی پنهان بپردازیم، همچنین نشانه ها و راه های درمانی آن را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نشانه های افسردگی پنهان

نشانه های افسردگی پنهان

همانطور که می دانیم افسردگی نوعی بیماری روحی و روانی است که خلق و خو، عواطف و احساسات، آستانه تحمل، روابط اجتماعی، موقعیت شغلی و تمام ابعاد زندگی افراد را دچار تغییر می کند، این بیماری اگر به موقع مورد درمان قرار نگیرد و همچنین روند درمانی کامل طی نشود ممکن است عوارضی جبران ناپذیر را برای همیشه در زندگی افراد ایجاد کند و در برخی از موارد تمایل به خودکشی را در بیماران به وجود بیاورد، پس توجه به نشانه های روحی و رفتاری افراد برای تشخیص این بیماری بسیار مهم است.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که افسردگی از طریق نشانه های روحی و رفتاری که بروز می کند قابل شناسایی است، حال اگر نشانه های معمول افسردگی بروز نکند یعنی فرد نه حالت غمگین داشته باشد و نه منزوی و گوشه گیر شود، تکلیف چیست؟

در چنین مواقعی افسردگی پنهان به وجود آمده، افسردگی از نوع پنهان به معنای نوعی از افسردگی می باشد که نشانه ها و تغییرات روحی شایع و رایج نمایان نمی شوند، فرد خوش حالی و سرزندگی خود را حفظ می کند، با دیگران ارتباط اجتماعی خوبی دارد، اگر خودش از وجود افسردگی اطلاع داشته باشد انکار می کند و به طور کلی خبری از بی انگیزه بودن و ناراحتی در رفتار و حالات این بیماران دیده نمی شود زیرا آن ها احساسات و حالات روحی واقعی خود را پشت یک نقاب شاد پنهان می کنند. نشانه های معمول و شایع افسردگی که همه ما برای شناسایی افراد افسرده به آن ها تکیه می کنیم، شامل موارد زیر هستند:

  • احساس ناراحتی و غم
  • انزوا و گوشه گیری
  • دوری از جمع های خانوادگی و دوستانه
  • ناامیدی و احساس ناامنی
  • بی انگیزه بودن برای انجام کارهای روزمره
  • گریه بی دلیل
  • افزایش حساسیت و زود رنجی

حال که با نشانه های شایع و رایج افسردگی آشنا هستیم بهتر است درمورد افسردگی پنهان نیز آگاهی بیشتری کسب کنیم تا اگر خودمان دچار این بیماری هستیم و یا نسبت به وجود این نوع از افسردگی در اطرافیان خود تردید داریم، بتوانیم به موقع به مشاور مراجعه کرده و نسبت به درمان کامل و تخصصی اقدام کنیم تا با انجام این کار از بروز عوارض بیشتر و جدی تر جلوگیری نماییم، به همین دلیل در ادامه مطلب به تعدادی از مهم ترین نشانه های افسردگی پنهان اشاره می کنیم:

ارتباط گیری خوب و اغراق آمیز

افرادی که دچار افسردگی از نوع پنهان هستند برای اینکه مشکل خود را از دید بقیه دور نگه دارند سعی می کنند در برقراری روابط اجتماعی و عاطفی خود با دوستان و همچنین خانواده بسیار خوب عمل کرده و گرم و صمیمی رفتار کنند، به نحوی که ابراز احساسات، عواطف و ایجاد صمیمیت در این افراد دور از حالت عادی می باشد و بسیار اغراق آمیز است. گاهی اطرافیان این بیماران از نحوه رفتار و ابراز احساسات آن ها متعحب می شوند زیرا این بیماران در اولین دیدار با فردی جدید نیز گرم و صمیمی رفتار خواهند کرد.

تغییرات اشتها

در افسردگی عادی و غیر پنهان، بیماران به واسطه حال روحی بدی که دارند یا تمایل به غذا خوردن نخواهند داشت و یا اینکه برای فراموشی لحظه ای دردهای خود بیش از حد غذا می خورند، ولی درمورد افسردگی پنهان دلایل کاملا برعکس می باشد یعنی بیماران برای نشان دادن اینکه اوضاع کاملا خوب است زیاد غذا می خورند و یا اینکه به دلیل حس نشاط کاذبی که دارند دچار مشکلات گوارشی شده و نسبت به گذشته کمتر غذا می خورند، در نتیجه دچار تغییرات چشمگیر در وزن خواهند شد.

درخواست کمک از دیگران و بعد پس گرفتن آن

علائم افسردگی پنهان

بیمارانی که دچار افسردگی پنهان هستند بالاخره روزی از پنهان کاری خود خسته شده و تمایل دارند که دیگران به آن ها کمک کنند، به همین دلیل از اطرافیان خود درخواست کمک و حمایت کرده ولی بلافاصله از کارشان پشیمان می شوند و درخواست کمک را پس می گیرند.

بی اهمیت بودن نسبت به زندگی

بیمارانی که افسردگی غیر پنهان دارند نیز به تدریج نسبت به زندگی بی اهمیت می شوند و برای چنین حسی که دارند ناراحت خواهند شد ولی بیمارانی که افسردگی از نوع پنهان دارند در حالی که نشان می دهند زندگی برایشان بی اهمیت است، بسیار خوش حال و سرزنده هستند و هیچ ناراحتی از بابت بی انگیزه بودن خود ندارند.

کنار رفتن ناگهانی نقاب شادی

همانطور که گفتیم بیمارانی که دچار افسردگی پنهان هستند خود را پشت یک نقاب شاد و خوش حال پنهان می کنند ولی بدون شک برای همیشه نمی توانند پنهان کاری کنند و بالاخره روزی به طور ناگهانی و با بروز یک رفتار یا بیان جملاتی بیماری و حالت روحی واقعی خود را نمایان خواهند کرد.

صحبت های فلسفی درمورد پوچی زندگی

بیمارانی که افسرده هستند ولی مشکل خود را پنهان می کنند زیرکانه عمل کرده، بدون اینکه مستقیم احساسات خود را نسبت به زندگی بیان کنند، از صحبت های فلسفی استفاده می کنند و نظر و حس واقعی خود را نسبت زندگی ابراز خواهند کرد. معمولا اطرافیان این بیماران از صحبت های فلسفی و نظرات عمیق آن ها متعجب شده و به فکر فرو می روند که دلیل تغییر رفتار و نظرات چنین افرادی چیست.

پرداختن افراطی به کار

برخی از بیمارانی که دچار افسردگی پنهان هستند برای اینکه بیماری خود را از دید بقیه دور نگه دارند و مجبور به برقراری ارتباط اجتماعی نباشند، خود را بیش از حد به کار و حرفه ای که دارند مشغول خواهند کرد. بهتر است بدانیم انجام چنین کاری موجب پنهان ماندن طولانی مدت بیماری از اطرافیان می شود و در نتیجه درمان آن نیز به تعویق افتاده و عوارض بیشتری نمایان خواهند شد.

ترس از دست دادن

علامت رفتاری افسردگی پنهان

برخی از این بیماران تصور می کنند که اگر دوستان و اعضای خانواده آن ها از وجود بیماری افسردگی پنهان با خبر شوند آن ها را ترک کرده و تنها می مانند. بهتر است بدانیم چنین افرادی به شدت از تنهایی می ترسند و به همین علت سعی می کنند همیشه اطرافیان را از خود راضی نگه داشته و تا حدی که می توانند آن ها را در کنار خود نگه دارند.

خشم و عصبانیت

هر انسانی آستانه تحملی دارد، افراد افسرده نیز همینطور هستند و نمی توانند همیشه و هر لحظه خندان و شاد به نظر برسند و دیگران را از خود راضی نگه دارند، به همین علت گاهی اوقات در مقابل دیگران به شدت عصبانی، خشمگین و پرخاشگر می شوند و ممکن است در همان لحظه برای همیشه نقاب خود را کنار گذاشته و بیماری را فاش کنند.

برای اطلاع از راه های کنترل خشم بر روی لینک کلیک کنید.

اختلالات خواب

تعداد افرادی که افسرده هستند، آن را پنهان نمی کنند و به واسطه این بیماری خیلی زیاد می خوابند بیشتر از افرادی است که دچار کم خوابی می شوند. بهتر است بدانیم که این حالت در افسردگی از نوع پنهان برعکس بوده و بیماران برای عادی نشان دادن شرایط و پنهان بیماری خود کمتر می خوابند و بیشتر به فعالیت می پردازند.

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که نشانه های افسردگی پنهان کاملا متفاوت می باشد و تشخیص این بیماری سخت تر خواهد بود، حال بهتر است بدانیم که دلیل پنهان کاری این بیماران چیست؟ در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین دلایل پنهان کاری بیماران افسرده اشاره می کنیم:

  • ترس از اضافی بودن آن ها برای دیگران
  • تردید درمورد کمک نکردن اطرافیان به بیماران و احساس حقارت آن ها
  • عدم تمایل به مراجعه به مشاور
  • ترسیدن از انگشت نما شدن در میان اطرافیان
  • آشنا نبودن با نشانه های افسردگی پنهان
  • ترس از دست دادن عزیزان و دوری از آن ها
  • عدم اعتماد به نفس
  • وجود خاطره ای تلخ درمورد بیماران افسرده در ذهن آن ها
  • ترسیدن از مصرف داروهای روانپزشکی

درمان افسردگی پنهان

درمان افسردگی پنهان

افسردگی از هر نوعی که باشد چه پنهان و چه آشکار قابل درمان و کنترل می باشد ولی بهتر است درمان به موقع برای بیماران آغاز شود تا میزان اثر گذاری عوارض افسردگی در زندگی افراد کمتر باشد و دوره درمان نیز راحت و سریع تر گردد، به همین علت توجه به تغییرات رفتاری و شرایط روحی خودمان و اطرافیان ما از اهمیت بالایی برخودار است. در ادامه مطلب به راه های درمان افسردگی پنهان اشاره می کنیم:

روان درمانی

راه اصلی و ضروری درمان افسردگی چه پنهان و چه آشکار مراجعه به مشاور و شروع جلسات روان درمانی می باشد. این روش باید تا زمانی که متخصص و مشاور تشخیص می دهد ادامه دار بوده و بیماران از توقف خودسرانه جلسات مشاوره ای خودداری کنند. بهتر است بدانیم نوع روش روان درمانی برای هر فرد متفاوت می باشد و تشخیص این موضوع نیز با مشاور خواهد بود.

دارو درمانی

روش دوم درمان بیماری افسردگی پنهان استفاده داروهای روانپزشکی می باشد که تجویز آن ها بنا به تشخیص متخصص بوده و بیماران باید از مصرف خودسرانه و بدون اطلاع از دُزهای مشخص خودداری کنند زیرا چنین داروهایی به همان نسبت که می توانند اثر مثبت به همراه داشته باشند، اگر خودسرانه مورد مصرف قرار بگیرند قطعا اثرات و عوارض منفی به دنبال خواهند داشت.

بهتر است بدانیم که یکی از روش های درمان دارویی افسردگی، کتامین تراپی است که طی سال های اخیر نتایج مثبتی از انجام آن ثبت شده است ولی حتما باید در مراکز درمانی و تحت نظر متخصص انجام بگیرد.

لازم به ذکر است که درمان افسردگی پنهان فقط با انجام دو روش قبلی امکان پذیر نیست و بیماران و اطرافیان آن ها نیز باید اقداماتی را در جهت بهبود سریع تر انجام دهند. در ادامه مطلب به برخی از این موارد مکمل اشاره می کنیم:

  • حمایت خانواده و دوستان از بیماران
  • جبهه نگرفتن افراد نسبت به بیماری خود و پذیرفتن آن
  • خودداری از ترحم کردن دیگران نسبت به بیماران
  • ایجاد دید مثبت و امید به درمان
  • افزایش تدریجی ارتباط با دوستان

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم افسردگی پنهان پرداختیم، برای آگاهی بخشی بیشتر تعدادی از نشانه های مهم این بیماری و علل انکار کردن بیماران را توضیح دادیم، همچنین راه های درمان آن را بیان کردیم. با توجه به اهمیت افسردگی و تاثیر آن بر تمام ابعاد زندگی بیماران، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا افسردگی پنهان قابل درمان است؟

بله، درمان به موقع این بیماری از بروز عوارض بیشتر نیز جلوگیری می کند، برای درمان باید به مشاور مراجعه کنید

آیا افسردگی پنهان عوارض جدی دارد؟

بله، هر چقدر بیماری برای مدت طولانی پنهان مانده و درمان به موقع انجام نگیرد، عوارض بیشتری نیز به همراه خواهد داشت

آیا نشانه های رفتاری افسردی پنهان با افسردگی های غیر پنهان مشابه است؟

خیر، در افسردگی پنهان بیماران حالات روحی خود را پشت نقابی شاد و خوش حال پنهان می کنند

آیا افسردگی پنهان در سن خاصی بروز می کند؟

خیر، در هر سنی امکان به وجود آمدن دارد

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

عوامل استرس زا در خانه

مهمترین عوامل استرس زا در خانه و روش های کاهش آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور