چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟
چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟

چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟

طلاق به عنوان آخرین راه حلی است که از سوی مشاوران خانواده و همچنین سایرین پیشنهاد می شود. اما انتخاب این راه حل، گاهی با پیامدهایی همراه خواهد بود که این سوال را در ادامه در پی دارد که چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل به ارائه راه حل بپردازیم و اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه نماییم.

پشیمانی بعد از طلاق

هنگامی که برخی از افراد در ازدواج به مشکلاتی بر می خورند که از عهده حل آن بر نمی آیند، بر اساس رویکرد ذهنی شان و یا تلاش های بی نتیجه تصمیم به جدایی می گیرند. هنگامی که خبر جدایی یک زوج به گوش دیگران می رسد، این خبر موجب می شود که احساس خیلی بدی نسبت به این اتفاق داشته باشند.

در صورتی که اگر طلاق و جدایی کاملا اشتباه بود و یا اینکه راه حل نامناسبی می بود، هرگز قرار داده نمی شد. چراکه هم در دین ما و هم در قوانین ما این موضوع وجود دارد. اما گاهی این حق انتخاب باعث می شود بسیاری از زوجین به دلیل اشتباهاتی که دارند، عجولانه تصمیم بگیرند و از 15 علت طلاق در زندگی زناشویی و راه های پیشگیری از آن استفاده نکنند و دچار پشیمانی بعد از طلاق شوند.

بر اساس شرایط زندگی هر فردی، ممکن است گاهی عرصه زندگی بر زوجین تنگ شود و احساس کنند که دیگر توان ادامه دادن به زندگی مشترک را نخواهند داشت و در این شرایط تصمیم به جدایی می گیرند اما آیا پس از تمام شدن همه چیز و به وجود آمدن این جدایی، دچار پشیمانی بعد از طلاق می شوند یا اینکه هنوز هم پس از گذشت سال ها تصور می کنند که کار درستی انجام دادند؟

مهمترین موارد و مشکلات و پشیمانی بعد از طلاق

مهمترین موارد و مشکلات و پشیمانی بعد از طلاق
مهمترین موارد و مشکلات و پشیمانی بعد از طلاق

عوامل مختلفی می تواند موجب پشیمانی پس از طلاق شود که از جمله آن می توان به عوامل عاطفی روانی و موارد مختلف دیگری اشاره نمود که باعث می شود احساس خوبی پس از این جدایی حاصل نشود در ادامه قصد داریم به مهم ترین این عوامل اشاره نماییم. علاوه بر مطالعه این مقاله، شما می توانید با کارشناسان ما در این زمینه نیز تماس حاصل نمایید.

عدم تلاش برای حل مشکلات

برخی از زوجین قبل از اینکه مشکلاتشان به اتمام برسد، تصور می‌کنند که دیگر توان ادامه دادن به زندگی را ندارند و بهتر است جدایی را تجربه نمایند. این موضوع زمانی به وجود می‌آید که 7 اشتباه در زندگی زناشویی که منجر به طلاق می شود و راه حل های آنها  را در نظر نمی گیرند و صرفاً به عنوان اولین گزینه، آخرین گزینه را انتخاب می کنند.

برخی از از مشکلات، زمانی که ما در حین زندگی با فرد مقابل می باشیم، تحمل آن را برایمان دشوار می کند. اما پس از گذشت مدت زمانی و یا حل آن مشکل، متوجه می شویم که می توانستیم با صبر و حوصله و یا راه حل های دیگری این موضوع به خوبی مدیریت نماییم.

انگ اجتماعی

از جمله موارد دیگری که موجب پشیمانی بعد از طلاق می شود، «انگ اجتماعی» است. بیوه بودن، مطلقه بودن به عنوان ویژگی یا لفظ  از سوی دیگران به کار برده می شود و آنقدر دائماً این موضوع تکرار می شود که موجب آزار فرد می گردد. این مسئله خصوصا برای خانم ها، بسیار دشوار می باشد و به حدی گاهی سنگین خواهد بود که تحمل آن برایشان وجود نخواهد داشت.

در محیط های کوچک که معمولاً افراد به شغل خاصی مشغول نمی باشند و یا شناخت کاملی از یکدیگر دارند، معمولا این برچسب ها بسیار آزار دهنده می باشد. در حدی که موجب پشیمانی بعد از طلاق می شود. زیرا دائماً باید در مورد علت طلاق و جدایی شان صحبت کنند و این مسئله را به دیگران توضیح دهند.

پشیمانی بعد از طلاق و بازگشت مجدد به خانه پدری

پشیمانی بعد از طلاق و بازگشت مجدد به خانه پدری
پشیمانی بعد از طلاق و بازگشت مجدد به خانه پدری

یکی دیگر از مواردی که می تواند برای افراد بسیار آزار دهنده باشد، بازگشت مجدد به خانه پدری خواهد بود. گاهی این بازگشت به تنهایی صورت نمی پذیرد بلکه زن یا مرد ممکن است با فرزند یا فرزندانشان مجدداً به خانه پدری برای زندگی پناهی بیاورند. در این بین رفت و آمد های اطرافیان و فامیل بیش از گذشته افراد را دچار مسئله و مشکل خواهد نمود.

وجود محدودیت ها و عدم استقلال در منزل پدری از دیگر مواردی است که می تواند موجب پشیمانی بعد از طلاق می شود. آزادی یک زن یا مرد پس از ازدواج محدود می شود که البته این مورد برای خانم ها، پیش از آقایان مشکل ساز خواهد بود. خصوصاً در صورتی که شرایط زندگی پدری از نظر اجتماعی و فرهنگی باب میل و مناسب آنها نباشد.

عدم دریافت مشاوره طلاق

قبل از اینکه زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، خوب است در رابطه با مشاوره طلاق  و انتخاب آن تصمیماتی داشته باشند چرا که بسیاری از مشکلات می تواند با کمک یک مشاور خوب برطرف شود. اما این موضوع در صورتی است که فرد مقابل تمایلی به حل مشکلات خود نداشته باشد. در غیر این صورت می تواند زندگی خوبی را تجربه نماید.

اگر در آستانه جدایی هستید، توصیه می کنیم تمام راه حل های منطقی و ممکن را امتحان کنید تا از پشیمانی پس از طلاق جلوگیری نمایید. اگر تصمیم تان برای جدایی قطعی می توانید پس از امتحان کردن فایل راه حل ها مجدداً تصمیم گیری مناسب و درستی را داشته باشید.

سردی روابط دیگران

حقیقت این است که ما نسبت به افرادی که در کار و یا شغل و همچنین در زندگی مشترک شان در اصطلاح عامیانه و معمول شکست خورده باشند، دیدگاه مثبتی نخواهیم داشت و به همین دلیل تلاش می‌شود که از این گونه افراد فاصله بگیریم و این فاصله می تواند موجب آسیب به فرد مقابل شود. حتی روابط خانوادگی و عاطفی قبلی نیز پس از جدایی نیز ممکن است وجود نداشته باشد.

گاهی حتی اگر دیگران نظر منفی نسبت به ما پیدا نکند، خود ما محدودیت‌هایی را در روابط دوستی خود نخواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که از جمع های قبلی و دوستان فاصله بگیریم به همین دلیل است که بسیاری از افراد که تجربه جدایی دارند  به مشاوره روابط عاطفی مراجعه می نماید و به دنبال حل راه حل ها خواهد بود.

پشیمانی بعد از طلاق و مورد طمع واقع شدن

حقیقت این است که متاسفانه در جامعه ما به خانم هایی که تجربه جدایی از همسر خود را دارند، گاهی نگاه های جنسی وجود دارد. این نگاه ها در برخی موارد موجب آزار جنسی می شود و در برخی موارد به دلیل اختلالات جنسی ممکن است دیگران تصوراتی را درمورد شما داشته باشند. که البته آنها به دلیل عدم مراجعه به مشاوره جنسی  هنوز از پس حل مشکلات خود بر نیامده اند. اما همین نگاه می تواند برای شما بسیار آزاردهنده باشد.

نگاه های اطرافیان، خصوصاً مردانی که دچار مشکلاتی هستند و اینکه بسیار تمایل به بودن در کنار زنان جوان و یا برقراری ارتباط با آنها را دارند، برای یک زن جوان که به تازگی بحران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است و گاه درگیر آن ها می باشد، بسیار سخت و دشوار محسوب خواهد شد.

دشواری ازدواج مجدد

پس از گذر از بحران های زندگی و به وجود آمدن یک موقعیت مناسب برای ازدواج، ممکن است فرد مقابل شما از 10 مورد از مهم ترین نشانه های آمادگی زنان برای ازدواج  برخوردار باشد. اما به دلیل گذشته شما گاهی این ترس از ازدواج را به خاطر شکست قبلی خواهید داشت و نمی توانید همانند ازدواج اول به فرد جدید فکر کنید.

ممکن است طرف مقابل از گذشته شما اطلاعی نداشته باشد و شما را برای زندگی مشترک انتخاب نموده باشد. همین عدم شناخت گاهی می تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای شما شود. زیرا پس از اینکه او از موضوع جدایی قبلی و زندگی شما اطلاعی به دست آورد، به راحتی پا پس می کشد و به همین دلیل به ازدواج با شما رغبتی نداشته باشد.

هراس از ازدواج

هراس از ازدواج
هراس از ازدواج

در رابطه با این که دلایل استرس ازدواج چیست؟  باید بگویم یکی از دلایل آن می تواند به خاطر شکست های گذشته باشد. در اصطلاحات و ضرب المثل های ما این موضوع وجود دارد که “مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد” در واقع این ضرب المثل نشان می دهد که گذشته ما تأثیر بسیار زیادی در آینده خواهد داشت و موجب پشیمانی بعد از طلاق خواهد شد.

ترس از ازدواج می‌توان در صورتی که از یک مشاور کمک دریافت نمایید، از بین برود. اما مسئله مهم این است که برای برخی از افراد که به مشاور مراجعه نمی کنند و یا تلاشی در جهت حل مشکل ندارند، این موضوع همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و گاهی غیر قابل حل می باشد. بنابراین می توان این موضوع را نادیده گرفت.

مشکلات اقتصادی پس از طلاق

یکی دیگر از پیامدهای منفی بسیار مهم، پس از جدایی خصوصاً برای خانم‌ها، وجود مشکلات اقتصادی پس از جدایی و طلاق می باشد. در این شرایط به طور معمول زنان نمی توانند از عهده مخارج خودشان بر بیایند و به همین دلیل دائماً باید منتظر کمک دیگران باشند. این مسئله خصوصاً زمانی که دارای فرزند باشند می تواند بسیار مشکل ساز تر شود.

برای برخی از آقایان نیز که ملزم به پرداخت مهریه می باشند، این موضوع نمود بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال : مردی که در گذشته صاحب ماشین و یا منزل بوده و به یکباره همه چیز را از دست می دهد، به همین دلیل نمی تواند مجدداً همانند گذشته زندگی خوبی را داشته باشد.

احساس شکست و مشکلات عاطفی

بدیهی است پس از جدایی، ما احساس شکست در زندگی مشترک را داشته باشیم. این جدایی به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد و یا هر فردی که مسبب و مقصر آن باشد تفاوتی ندارد. زیرت باز هم به ما این احساس شکست را منتقل خواهد نمود. بسیاری از افرادی که تجربه جدایی را دارند و به مشاوره افسردگی مراجعه می نمایند، تلاش می‌کنند تا به این احساس افسردگی پایان دهند.

اضطراب و افسردگی یکی از مسائلی است که همه ما ممکن است در طول زندگی با آن درگیر باشیم، اما در مورد افرادی که تجربه طلاق را داشته اند این موضوع نمود بیشتری دارد و همچنین طبعات بیشتری را نیز برای آنها به همراه خواهد داشت در حدی که گاهی نمی توانند از عهده حل آن و یا کنار آمدن با آن بر بیایند.

ایجاد مشکلات فرزند پروری

پشیمانی بعد از طلاق

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در زندگی افراد شود، وجود مشکلات برای فرزندان خواهد بود. فرزندان پس از جدایی و طلاق، آسیب‌های زیادی را خواهند دید و به همین دلیل نمی توانند همانند گذشته زندگی خوبی را داشته باشند. انگ های اجتماعی و مشکلاتی که پدر و مادرشان با آن دست به گریبان بوده اند، در زندگی فرزندان نیز تأثیرگذار خواهد بود و موجب پشیمانی بعد از طلاق خواهد شد.

کمبود یک پشتیبان به عنوان پدر یا مادر همیشه آن ها را آزار خواهد داد. همچنین به هنگام ازدواج نیز این مسئله می‌تواند موجب ایجاد مشکلات زیادی برای آنها شود. چرا که تصور می کنند هیچ گاه نمی توانند زندگی خوبی را داشته باشند و شاید همیشه ترس از اینکه آنها نیز همانند پدر و مادرشان به این مشکلات گرفتار نشوند وجود خواهد داشت.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا به مهمترین موارد پشیمانی بعد از طلاق  و همچنین اینکه چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟ بپردازیم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره اختصاصی به این زمینه می باشید و  یا به دنبال راه های جلوگیری از طلاق هستید، می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

چه عواملی باعث پشیمانی بعد از طلاق می شود؟

انگ های اجتماعی، برچسب هایی که از سوی دیگران زده می شود، مشکلات اجتماعی و اقتصادی از مهم ترین عوامل شناخته می شود.

آیا احساس پشیمانی بعد از طلاق برای همه افراد به وجود می آید؟

احساس پشیمانی به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت که از جمله آن می توان به شخصیت و طرز فکر فرد، میزان مشکلات و … اشاره نمود.

با افسردگی پس از طلاق چه می توان کرد؟

طبیعی است که ما پس از دست دادن یک زندگی، احساس شکست را داشته باشیم. اما با کمک یک مشاور این موضوع قابل حل خواهد بود.

من در آستانه جدایی هستم و نمی خواهم پشیمانی بعد از طلاق را تجربه کنم چه باید کرد؟

برای اینکه از بروز این احساس جلوگیری نمایید، تنها راه حل شما این است که از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور