مشاوره روابط عاطفی
مشاوره روابط عاطفی

مشاوره روابط عاطفی

شاید امروزه نیاز به مشاوره روابط عاطفی بسیار بیشتر از گذشته احساس شود، چراکه اینگونه روابط دچار تغییر و تحولاتی زیادی شده و به همین منوال هم چالش ها پیچیده تر گشته است. البته نمی توان تمام مشاوره ها را مفید دانست و لازم است که مشاوره روابط عاشقانه به صورت حرفه ای باشد. در این صورت شاهد خواهیم بود که تاثیر مشاوره روابط عاطفی دختر و پسر تا چه حد چشمگیر است.

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی جزییات، این نوع مشاوره و روند پیشروی و تاثیرگذاری آن بپردازیم. البته با توجه به آنکه برای بسیاری از افراد، بهره مندی از مشاوره روابط عاطفی ، دوستی و عاشقانه به صورت حضوری وجود ندارد، سایت دکتر فکر این امکان را فراهم کرده است تا همه هموطنان عزیز به صورت آنلاین و تلفنی با روانشناسان و مشاوران خبره تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح فرمایند.

مشاوره روابط عاطفی به چه مواردی مربوط می شود؟

مشاوره روابط عاطفی به چه مواردی مربوط می شود؟

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می تواند در متن روابط اعمال شود، اما همه آنها هدف یکسانی دارند و آن هم بهبود یا تقویت رابطه است. اگرچه قطعاً روابط دیگری نیز وجود دارد که نیازمند بهبود می باشند، اما به طور کلی، اصطلاح “رابطه درمانی (یا مشاوره)” به درمان روابط عاشقانه یا عاطفی اطلاق می شود.

ما چه بخواهیم چه نخواهیم، به عنوان یک انسان دارای ویژگی های شخصیت و خصوصیات منحصر بفردی هستیم که با دیگری متفاوت است. این تفاوت ها خود را در روابط عاطفی بیشتر نشان می دهند. به ویژه پس از ازدواج که زن و مرد با مسائل مختلفی مواجه می شوند و بایستی به یک تصمیم جامع برسند. این در حالی است که تعداد مراجعات به مشاوره روابط عاطفی در دوران دوستی قبل از ازدواج نیز زیاد است.

هدف اصلی مشاوره روابط عاطفی این است که بسته به نوع مشکلات بوجود آمده، بهترین راهکار را ارائه دهد. حیطه این جلسات گسترده است و از مشاوره روابط دختر و پسر و روابط عاطفی قبل از ازدواج گرفته تا بهبود زندگی مشترک پس از ازدواج را در بر می گیرد.

هدف از مشاوره روابط عاطفی چیست؟

هدف از مشاوره روابط عاطفی چیست؟

در مشاوره روابط عاشقانه و عاطفی به صورت حرفه ای به تعداد تمام زوجینی که مراجعه می کنند و مشکلات بوجود آمده، هدف های متفاوتی وجود دارد. اما به طور کلی 5 اصل در مشاوره روابط عاطفی دنبال می شود که مهمترین آن ها به شرح زیر است.

1. نظرات زوجین در مورد رابطه را تغییر می دهد

برخی از افراد دید ایده آل گرایی نسبت به ازدواج دارند و فکر می کنند که قرار است همه چیز بر وفق مراد آن ها باشد. یکی دیگر از باورهای غلط در ازدواج این است که تصور می شود می توان طرف مقابل را هر طور که بخواهیم تغییر دهیم. این در حالی است که هیچ کدام از این فرضیه های درست نیست. چرا که سختی ها و مشکلات زندگی برای همه انسان ها وجود دارد و این هنر ماست که بتوانیم آن ها را به تعادل برسانیم.

از سوی دیگر، تغییر شخصیت بعد از ازدواج در جهت خواسته و میل ما بندرت اتفاق می افتد و این اشتباه محض است که ما انتظار داشته باشم همسرمان کاملا مطابق خواسته ما عمل نماید. یکی از اهداف اصلی مشاوره روابط عاطفی این است که دیدگاه افراد نسبت به ازدواج را متعادل و منطقی کند تا واقعیت ها را بپذیرد.

2. کمک به اصلاح رفتارهای ناکارآمد

شاید مهمترین تاثیر مشاوره عاطفی در زندگی این باشد که به مشتریان کمک می کند تا رفتار خود را نسبت به یکدیگر اصلاح کنند، به ویژه رفتارهایی که به طور بالقوه مضر هستند. حتی کسانی که بهترین نیت ها را دارند ممکن است سهواً باعث درد یا آسیب به شریک زندگی خود شوند، خواه این آسیب جسمی باشد یا روانی و عاطفی.

مشاوره روابط عاطفی این رفتارها را هدف قرار داده و مراجعان خود را از طریق فرایند خودشناسی، تصدیق و تغییر آنها راهنمایی می کند. این رفتارها می تواند از اشتباهات رایج در روابط زناشویی تا خشونت جسمی متفاوت باشد. در موارد شدید، درمانگر ممکن است توصیه کند که زوجین از هم جدا شوند یا اینکه یک یا هر دو نفر برای درمان یک مسئله خاص شرکت کنند.

3. اجتناب عاطفی را کاهش می دهد

ارتباط و تعامل، پایه و اساس هر رابطه ایی است، خواه از طریق کلمات گفتاری باشد یا زبان اشاره، پیامک، ایمیل و زبان بدن. بهرحال برای شکوفایی یک رابطه، هر دو نفر باید احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. این بیان احساسات به پایداری روابط عاطفی کمک زیادی می کنند و آن را زیباتر خواهند کرد.

مشاوره روابط عاطفی به زوجین آموزش می دهد تا احساسات را بدون ترس و به شکل بهتری بیان کنند و با ابراز عشق به همسر، این رابطه را قوی تر کنند.

4. بهبود روابط

جدا از تشویق زوجین در تقسیم احساسات با یکدیگر، آن ها همچنین باید یاد بگیرند که چگونه یک ارتباط سازنده داشته باشند.

گاهی ممکن است درمانگر در مشاوره روابط عاطفی برای بهبود مهارت های ارتباطی به مراجعان یک سری جلسات آموزشی ارائه دهد. تأکید در اینجا فقط برقراری ارتباط ملاک نیست، بلکه این ارتباط باید موثر باشد و محقق شدن این امر نیاز به تقویت مهارت همدلی دارد.

5. ارتقای نقاط قوت

گرچه هر رابطه ایی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و بیشتر درمان ها روی نقاط ضعف متمرکز هستند، اما لازم است که نقاط قوت نیز تقویت شود.

در مشاوره روابط عاطفی و عاشقانه به صورت حرفه ای به زوجین کمک می شود تا ابتدا نقاط قوت خود را شناسایی کنند. البته در نهایت آن ها خود باید تصمیم بگیرند که چگونه عمل کنند و هیچ درمانگری به هیچ مراجعه ایی دیکته محض نمی دهد.

همچنین زوجین یاد می گیرند که بیشتر روی نکات مثبت رابطه تمرکز کنند تا نکات منفی. برای محقق شدن این هدف، دور کردن افکار منفی از ذهن هم یک گام اساسی به شمار می رود.

کدام موارد در مشاوره روابط عاطفی مورد توجه قرار می گیرد؟

کدام موارد در مشاوره روابط عاطفی مورد توجه قرار می گیرد

در حالی که پنج اصل فوق، عناصر اساسی در رابطه درمانی هستند، اما روشهای بی شماری برای عملی کردن آنها وجود دارد. ما در اینجا قصد نداریم تا به طور تخصصی وارد حوزه و دیدگاه روانشناسی شویم، اما مشاوران برای بررسی میزان بلوغ عاطفی در افراد، پختگی یا بلوغ اجتماعی، نشانه های آمادگی ازدواج، و عوامل تاثیر گذار در بهبود زندگی مشترک یک سری عوامل را در نظر می گیرند.

لازم به ذکر است که ریشه بسیاری از این موارد از کودکی ناشی می شود. مهمترین آن ها سبک دلبستگی است. چراکه رابطه میان مادر و نوزاد، و نوع دلبستگی که بین آن ها در بزرگسالی می تواند تاثیر بسزایی در چگونگی روابط عاشقانه و عاطفی داشته باشد. در این میان، به طور کلی سه نوع دلبستگی وجود دارد که در زیر به تعریف و تاثیر آن ها در بزرگسالی اشاره می کنیم.

دلبستگی ایمن

اگر رابطه کودک و مادر به نحوی باشد که نوزاد احساس امنیت کند و بین آن ها یک ارتباط و تعامل مثبت وجود داشته باشد، دلبستگی ایمن خواهد بود . این افراد در بزرگسالی به خود و دیگران اعتماد دارند، به خوبی می توانند رابطه مثبتی برقرار کنند، دید خوشبینانه و منطقی دارند، تهدیدها را به چالش تبدیل می کنند، دارای خودباوری خوبی هستند و از به میان گذاشتن احساسات مثبت دریغ نمی کنند.

دلبستگی نا ایمن

چنانچه مادر نتواند نیازهای عاطفی کودک را به درستی برآورده کند و یا توسط او نادیده گرفته شود، نوزاد احساس عدم امنیت داشته و دلبستگی نا ایمن در او به وجود می آید. نمود این دلبستگی در بزرگسالی آن است که دوست دارند همسرشان همه زمان خود را صرف آن ها کند، حسادت عاشقانه یا شک زیادی دارند، دچار عشق بیمارگونه می شوند، به دیگران اعتماد ندارند، ترس از صمیمت دارند، از طرد شدن می ترسند، رابطه باید تحت کنترل آن ها باشد، کمبود اعتماد بنفس دارند و … .

دلبستگی اجتنابی

والدینی که از همدلی و تعهد کافی در مقابل فرزندانشان برخوردار نیستند، باعث به وجود آمدن سبک دلبستگی نا ایمن در آن ها می شوند. این افراد در بزرگسالی تمایل چندانی به ابراز محبت یا عشق ندارند. بعلاوه، اینگونه اشخاص معمولا احساسات خود را سرکوب می کنند، بجای شکایت دست به قهر و اخم کردن می زنند، حس استقلال قوی دارند، در برخی موارد از عزت نفس زیادی برخوردارند، روی نیازهای خودشان تمرکز زیادی دارند و … .

مشاوره روابط عاطفی چه حوزه هایی را در بر می گیرد؟

مشاوره روابط عاطفی چه حوزه هایی را در بر می گیرد؟

همانطور که گفته بودیم، مشاوره روابط عاطفی به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی بالقوه و یا مشکلاتی که در حال حاضر در روابط شما وجود دارد را حل کنید. برای این منظور، در مشاوره روابط عاطفی سوالاتی از شما، شریک زندگی تان، تاریخچه شخصی، رابطه فعلی و سابقه شما در زندگی های قبلی تان پرسیده می شود. در ادامه برخی از رایج ترین مشکلات روابط عاطفی را بررسی خواهیم کرد.

  • مشکلات مربوط به برقراری ارتباط، خواه موضوع کم ارتباطی باشد یا ارتباط ناسازگار یا ارتباط منفی.
  • مشاوره قبل از ازدواج که در آن زوجین وقت و انرژی خود را برای تهیه یک پایه خوب قبل از ازدواج بکار می بندند.
  • مشاوره جنسی، که می تواند باعث ناامیدی، عصبانیت، خجالت، شرم، کینه و یا اضطراب در یک یا هر دو شریک زندگی شود.
  • خیانت در زندگی زناشویی.
  • کمک به مدیریت روابط دیگر.
  • روابط غیر سنتی، مانند روابط چند همسری یا تنوع طلبی جنسی.
  • خانواده های ترکیبی، زیرا خانواده هایی که پدر مادر و مادر یا خواهر و برادر ناتنی دارند اغلب با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند.
  • روش های پایان دادن به رابطه، از جمله طلاق یا مرگ شریک زندگی
  • مسائل مربوط به عصر دیجیتال یا مشکلات ناشی از فناوری مدرن، از جمله احساس نادیده گرفته شدن، احساس عدم اطمینان در مورد روابط دیجیتالی شما یا همسرتان و مشکلات برقراری ارتباط

تکنیک هایی که در مشاوره روابط عاشقانه به صورت حرفه ای آموزش داده می شود

در مشاوره روابط عاطفی دختر و پسر یا زن و شوهرها، یک سری تکنیک ها و نکات جهت تقویت و سامان دادن به رابطه مورد توجه قرار می گیرد. از جمله این تمرین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قدردانی: مشاوره روابط عاطفی در این مورد به زوجین یادآوری می کند که باید از یکدیگر قدردان باشند

سوال معجزه: درمانگر سوالات اساسی را مطرح می کند تا از رویاها و خواسته های مراجع مطلع شود و او را در رسیدن به یک خودشناسی کمک نماید.

ویژگی های مشترک: یادآوری چیزهای مشترک زن و شوهر می تواند باعث افزایش احساسات آنها نسبت به یکدیگر و اعتقاد بیشتر به توانایی آنها در حل مشکلاتشان شود

هوش هیجانی و مدیریت روابط: این هوش در ایجاد یک تعامل سازنده، حل تعارضات، رسیدن به یک هدف مشترک، مدیریت عشق و … موثر است.

توصیه مشاور روابط عاطفی برای داشتن یک رابطه سالم

توصیه مشاور روابط عاطفی برای داشتن یک رابطه سالم

نمی توان گفت که تاثیر مشاوره عاطفی در زندگی یک شبه اتفاق می افتد. یک مشاوره هر چقدر هم که خوب باشد، تا زمانی که مراجعان به توصیه های آن عمل نکنند نمی توان انتظار اثر گذاری یا بهبود داشت. اما اصلی ترین توصیه های مشاوره روابط عاطفی در این راستا چیست؟ چطور می توان یک رابطه عاطفی سالم داشت؟

از احساسات خود آگاهی داشته باشید

نادید گرفتن، سرکوب و یا واپس راندن احساسات همیشه نمی تواند راه حل درستی برای داشتن حال خوب باشد. ما انسان هستیم و دنیایی از احساسات در ما وجود دارد. بنابراین، نمی توانیم همیشه مهربان یا آرامش باشیم. خشم، عصبانیت، اضطراب، افسردگی های مقطعی، و … همگی از ویژگی های طبیعی ذات انسان است. خوب است که با پذیرفتن آن ها، بدون احساس گناه در رابطه برای ایجاد تعادل و داشتن یک آرامش درونی تلاش کنیم تا در رابطه دچار هیجانات کاذب نشویم.

بر شایستگی هایتان تمرکز کنید نه نواقص

نباید با پرداختن به نقاط ضعف خود یا شریک زندگی تان از نقاط مثبت غافل شوید. مثبت اندیشی یک مهارت بسیار بزرگ است که در مشاوره روابط عاطفی به آن پرداخته می شود.

هوش هیجانی را تقویت کنید

هوش هیجانی را تا حد زیادی می توان تقویت کرد. زوجینی که از هوش هیجانی خوبی برخوردارند، در مدیریت احساسات خود و دیگری بسیار موفق ترند. خودآگاهی، خود تنظیمی، افزایش انگیزه درونی، همدلی، ایجاد تغییر مثبت در رابطه، برخورد درست با چالش ها و … همگی از مزایای داشتن هوش هیجانی بالاست.

مرزهای و خواسته های مهم شخصی را مشخص کنید

در یک رابطه درست و سالم، طرفین باید مرزهای شخصی خود را تعیین کنند. شخص مقابل نیز موظف است که به آن ها احترام بگذارد.

سازش را یاد بگیرید و اختلافات را بپذیرید

داشتن اختلاف فرهنگی، اخلاقی، شخصیتی و … تا حدی طبیعی است. سعی نکنید دائم برای تغییر آن ها مبارزه کنید و بهتر است گاهی در مقابل اختلافات احترام بگذارید. به جای آن از بهترین راهکارهای درست برای حل اختلافات خانوادگی استفاده کنید.

انجام کارهای دو نفره را جدی بگیرید

زمانی را برای انجام کارهای دو نفره در نظر بگیرید. انجام کارهایی که هر دو نفر شما از آن ها لذت ببرید برای داشتن رابطه ای سالم بسیار حیاتی است.

گوش دادن فعالانه را یاد بگیرید

هنگامی که همسرتان در حال صحبت کردن است، نگاه کردن به چشمان وی و سر تکان دادن کافی نیست. روابط با کیفیت نیاز به گوش دادن فعال یا عمیق دارند. این امر در ایجاد علاقه بسیار تاثیر گذار است.

مشاوره روابط عاطفی در چه مواقعی ضروری است؟

مشاوره روابط عاطفی در چه مواقعی ضروری است؟

بسیاری از مردم بر این باورند که تنها وقتی در شرف جدایی یا طلاق هستید، باید به دنبال مشاوره روابط عاطفی باشید. این در حالی است که اگر به مشکلات کوچک از همان ابتدا رسیدگی شود، از بروز بسیاری از ناسازگاری های بزرگ، جلوگیری به عمل خواهد آمد. مواردی که در زیر ذکر شده است، عمدتا نیازمند بهره مندی از مشاوره روابط عاطفی می باشد.

  • در بیان احساسات خود به یکدیگر مشکل دارید.
  • یک یا چند اختلاف غیرقابل حل دارید.
  • در تعاملات گوشه گیری، انتقاد یا احساس تحقیر شدن در رابطه وجود دارد.
  • در تصمیم گیری با هم مشکل دارید.
  • خیانت، اعتیاد یا سواستفاده را تجربه کرده اید.
  • در رابطه تان احساس خلا می کنید.

مشاوره روابط عاطفی قبل از ازدواج

مشاوره روابط عاطفی قبل از ازدواج، نوعی رابطه درمانی است که به آمادگی زوجین برای انجام تعهد طولانی مدت کمک می کند. این نوع مشاوره در ایجاد یک رابطه قوی و سالم قبل از ازدواج و شناسایی مشکلات احتمالی است موثر خواهد بود.

برخی از مسائل مربوط به روابط که ممکن است در طول مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی ابعاد مختلف مشاوره روابط عاطفی بپردازیم و دلایل بهره مندی از این مشاوره به همراه راه حل هایی که ارائه می شود را نیز بررسی نماییم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، مشاوره روابط اجتماعی، مشاوره روابط دوستی، مشاوره روابط عاشقانه و مشاوره رابطه دختر و پسرداشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاوره روابط عاطفی شامل چه مواردی می شود؟

مشاوره روابط عاطفی شامل، بررسی وضعیت افراد و ارائه راه حل های متناسب با آن است.

آیا مشاوره روابط عاطفی می تواند از طلاق زوجین جلوگیری نماید؟

بله قطعاً در این مورد موثر خواهد بود.

آیا مشاوره روابط عاطفی فقط برای افراد دارای مشکل ارائه خواهد شد؟

خیر حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید نیز می توانید از خدمات مشاوره روابط عاطفی بهره مند شوید.

تاثیر مشاوره روابط عاطفی در زندگی افراد چقدر است؟

مشاوره روابط عاطفی می تواند تاثیر بسیار زیادی در زندگی افراد داشته باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

عوامل تحریک کنندگی افسردگی کدام اند

7 مورد از مهم ترین عوامل تحریک کنندگی افسردگی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور