مصرف شیره در بارداری
مصرف شیره در بارداری

مصرف شیره در بارداری

بهتر است بدانیم مصرف مواد مخدر در دوران بارداری و شیردهی عوارض بسیار زیادی به همراه دارد. مصرف شیره در بارداری نیز از این قضیه مستثنا نیست و می تواند عوارض بسیار جدی و غیر قابل جبرانی برای نوزاد به دنبال داشته باشد. کیا تو بارداری تریاک کشیدن؟

سوالی که اگر برای رسیدن به پاسخ آن تجربه این افراد را بشنوید و پای صحبت های آن ها بنشینید، حتما از مشکلاتی که برای فرزندشان در آینده به وجود آمده است با شما صحبت خواهند کرد و متوجه می شوید که مصرف انواع مواد مخدر، مشروب و الکل چه پیامدهایی را به همراه دارد، در واقع مصرف شیره در بارداری عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت و پشیمانی بعد از رخ دادن مشکلات سودی به همراه نخواهد داشت. 

بنا به توضیحات گفته شده ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع عوارض و پیامدهای مصرف شیره در بارداری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

برای اطلاع از نحوه انجام تست اعتیاد به گل بر روی لینک کلیک کنید.

عوارض مصرف شیره در بارداری از نظر علم روانپزشکی

عوارض مصرف شیره در بارداری

مصرف مواد مخدر در زنان باردار علائم جدی و مشکلات فراوانی را به همراه دارد. در صورتی که هنوز مصرف کننده مواد مخدر می باشید و یا اینکه در اطرافیان شما افرادی وجود دارند که مصرف کننده مواد می باشند، توصیه می کنیم از آنها بخواهید تا این مطلب را به صورت کامل و دقیق مطالعه نمایند.

  • یکی از عوارض جدی که برای مصرف کنندگان مواد وجود دارد اختلالات روانی مانند اضطراب بیش از حد و افسردگی می باشد.
  • مصرف شیره در بارداری برای برخی از مادران باردار دچار مشکلات روانپزشکی همانند هذیان و توهم را به دنبال دارد.
  • با توجه به وابستگی زنان به مصرف مواد، در صورت تصمیم به ترک آن مشکلاتی همچون افکار خودکشی و یا آسیب به خود ایجاد می شود.
  • در صورت مشاهده علائم و نشانه هایی در رابطه با انجام خودکشی و یا آسیب به خود با مشاوران و یا روانپزشک مراجعه نمایید.
  •  در صورتی که در مناطقی سکونت دارید که به اورژانس دسترسی ندارید می توانید از مشاوره تلفنی بهره مند شوید.
  •  با توجه به وضعیت مادر، در برخی از موارد، پزشک اورژانس نزد بیمار حاضر شده و برای کمک به او تلاش نماید تا احتمال آسیب را به حداقل برسانند.
  • در صورت استفاده از داروهای روانپزشکی، داروهای ضد افسردگی، ضد جنون و یا تصفیه کننده خون این موارد باید در پرونده بیمار به صورت دقیق درج شود.

برای اطلاع از بهترین داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین بر روی لینک کلیک کنید.

الگوی مصرف شیره در بارداری 

الگوی مصرف زنان و مردان با توجه به جنسیت می تواند متفاوت باشد. تحقیقات ثابت کرده است که زنان حتی با مصرف کم مواد مخدر وابستگی بیشتری به آن پیدا خواهند کرد، همچنین میزان  سوء رفتار جنسی و جسمی در آنها بیشتر است. در مطالعاتی که در کشورهای مختلف جهان به انجام رسیده الگوی مختلف مصرف مواد مشخص شده و به شرح زیر می باشد:

  • مصرف مواد بین زنان و مردان موجب ایجاد شکاف جنسیتی، خصوصاً در رابطه با مصرف محرک های آمفتامینی درحال کاهش می باشد.
  •  برخی از رفتارهای پر خطر مصرف مواد همانند مثل تزریق و استفاده از وسایل تزریق غیراستریل همچنین درگیری در رفتارهای جنسی محافظت نشده، مستقیماً در زندگی و ایجاد بیماری های غیر قابل درمان تاثیر گذار خواهد بود.
  •  چنانچه زنان باردار در سنین پایین تری قرار داشته باشند و مصرف کننده مواد باشند، این موضوع موجب افزایش وابستگی و اعتیاد خواهد شد.
  • با توجه به نقشی که زنان در خانواده بر عهده دارند و تحت تاثیر وظایف و نقش های مختلف می باشند، امکان تغییر الگوی مصرف وجود خواهد داشت.
  •  متاسفانه زنان سریع تر از مردان دچار پیامدها عوارض جانبی ناشی از مصرف مواد خواهند شد.

برای اطلاع از اینکه چگونه قرص ریتالین را ترک کنیم؟ بر روی لینک کلیک کنید

موانع درمان سو مصرف مواد در بین زنان چیست؟

تاثیر مصرف شیره در بارداری بر روی نوزاد
  • یکی از دلایلی که برای ترک مصرف‌ مواد مخدر و شیره وجود دارد، این است که جایگاه اجتماعی زنان به خصوص افراد باردار در صورتی که اعتیاد داشته باشند افت خواهد کرد. با توجه به احساس گناهی که در دوره بارداری برای زنان وجود دارد این موضوع موجب می شود تا زنان به مراکز درمانی مراجعه نمایند.
  • می توان گفت زنان معتاد در اکثر مواقع سرپرست خانواده می باشند و به همین دلیل امکان تامین هزینه های خود را نخواهند داشت و این موضوع از موانع دسترسی به درمان نیز محسوب می‌شود.
  •  برای بسیاری از زنان مبتلا به مواد مخدر احتمال ایجاد اختلالات روانپزشکی بسیار زیاد است. در میان برخی از آن ها می توان به وجود خشونت خانگی و سوء رفتار هیجانی، جسمی و جنسی اشاره کرد.
  • در رابطه با مصرف شیره در بارداری باید بگوییم که روابط زنان با مردان معتاد می تواند مانعی برای درمان و ماندگاری در این وضعیت باشد.
  • برای درمان زنان لازم است در گروه های زنانی درمانی قرار بگیرند چرا که شرکت در گروه درمانی مردان دشوار خواهد بود.
  • گزارش ها حاکی از این است که زنان مصرف کننده مواد، دچار آسیب های جنسی مختلف شده اند و این موضوع مشکلات جدی را ایجاد نموده است.

در صورتی که برای درمان زنان باردار اقدامات لازم صورت پذیرد، این امکان وجود دارد که درمان های ماندگارتری داشته باشند و راحت تر به آن دست یابند.

برای اطلاع از عوارض مصرف ریتالین می توانید بر روی لینک کنید.

عوارض مصرف مواد در زنان

 مخدر می‌تواند عوارض متفاوتی را بر جای بگذارید به همین دلیل تصمیم گرفتیم در رابطه با عوارض هر یک از مواد مختلف در بدن اطلاعاتی را به شما ارائه نماییم. لازم به ذکر است که عوارض هر یک از این مواد با توجه به میزان مصرف و سن مصرف کننده می تواند متفاوت باشد و به همین دلیل لازم است این موارد مورد بررسی قرار گیرند.

برای اطلاع از نحوه ترک حشیش با متادون بر روی لینک کلیک کنید.

اثرات فارماکولوژیک

عوارض مصرف مواد در زنان باردار

 در رابطه با مصرف شیره در بارداری می توانیم به اثرات دیگر این موضوع اشاره نماییم. میزان درد و رنج ناشی از مصرف مواد در زنان بیش از مردان می باشد. دلیل این واکنش های متفاوت می تواند مربوط به گیرنده‌های هورمون جنسی باشد. بررسی‌های نشان داده است که تفاوت های جنسیتی در رابطه با تاثیر مواد افیونی بر سیستم های قلبی و عروقی می‌توانند موثر واقع شوند.

تحقیقات نشان داده است که سوء مصرف مواد افیونی، مواد محرک و داروهای آرام بخش در صورتی که بدون تجویز پزشک انجام شود، می تواند بر دوره عادت ماهانه و یا دستگاه گوارشی، همچنین عصبی – عضلانی و دستگاه قلب تاثیر گذار باشد. با توجه به ماده مصرفی مشکلات جسمانی از جمله: مشکلات قلبی، عروقی، عوارض ناباروری، نقایص شناختی و عصبی، سرطان سینه را در پی خواهد داشت.

زنان احتمالاً دچار بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی یا بیماری کرونر قلب نیز خواهند شد. مت آمفتامین ها می توانند تاثیر بسیار زیادی بر نوسانات سطوح پروژسترون داشته باشند. برخی از دیگر عوارض می توانند شامل مواردی همچون: قفل شدن فک، خشکی دهان، و کم اشتهایی یا بی اشتهایی در زنان از مردان باشد.

برای اطلاع از ریتالین برای کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

کیا تو بارداری تریاک کشیدن؟ درمان آن چگونه است؟

درمان مصرف شیره در بارداری

نکته‌ای که در رابطه با اصول درمانی باید بگوییم این است که تحقیقات هنوز در این رابطه کامل نشده است و به همین دلیل نقاط ابهامی وجود دارد اما به طور کلی اصول درمان به شرح ذیل می باشد:

  • برخی از زنانی که شروع به درمان می کند افکار خودکشی در آنها بسیار نمود پیدا می کند، شاید دلیل این موضوع به علائم افسردگی یا ویژگی‌های تکانشی شخصیت مربوط می شود.
  • یکی از اصول درمانی که پزشکان برای این دسته از افراد باید مورد توجه قرار دهند این است که در رابطه با کاهش افکار خودکشی دارو ها را با دز موثر تجویز نمایند. بیمار باید تشویق به تجویز دارو شود و به طور منظم تحت نظر پزشک قرار گیرد.
  • همانطور که ذکر شد یکی از مشکلاتی که برای زنان وابسته به مواد به وجود می آید اختلالات شخصیت می باشد. این واقعیت موجب نمی‌شود که پیش آگاهی درمان ضعیف شود در هر صورت ارجاع به روانپزشک برای ارزیابی های بیشتر و درمان لازم و ضروری می باشد.
  • یکی از دلیل درمان مصرف شیره در بارداری می تواند عدم پذیرش جامعه ما نسبت به زنان معتاد و برچسب های اجتماعی موجب می شود که برخوردهای غیر قضاوت گرانه در حین درمان به وجود آید به همین دلیل مراجعین راحت ترین مسائل خود را مطرح می نمایند.
  • مواردی که در ارزیابی های زنان وابسته به مواد مورد بررسی قرار می گیرد، غربالگری از نظر بیماری هایی همچون اچ آي وي، هپاتیت بی و سی، سیفیلیس و سایر بیماری های مقاربتی خواهد بود.
  • یکی از نگرانی های زنان به هنگام درمان ممکن است دغدغه های ناشی از افزایش وزن باشد. تغذیه مناسب و ورزش می تواند راه گشای مناسبی برای این موضوع باشد تا نگرانی های جسمانی تا حدودی برطرف شود.

 در رابطه با مصرف شیره در بارداری باید بگوییم که چنانچه بیمار سابقه سوء رفتار جنسی داشته است لازم است از مشاوره های تخصصی استفاده نماید.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی موضوع مهم مصرف شیره در بارداری پرداختیم، تعدادی از عوارض و همچنین راه حل های درمانی را نیز بیان کردیم، در صورتی که تمایل دارید در رابطه با اینکه کیا تو بارداری تریاک کشیدن؟ اطلاعات بیشتری کسب نمایید و در این زمینه مشاوره تخصصی دریافت کنید، با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مصرف شیره در بارداری قابل ترک کردن می باشد؟

بله، برای انجام این کار و جلوگیری از آسیب رسیدن به جنین باید به مشاور و پزشک مراجعه نمایید.

آیا مصرف شیره در بارداری برای جنین مضر است؟

بله قطعا، علاوه بر ایجاد عوارض جسمی گاه جبران ناپذیر، نوزاد معتاد به دنیا خواهد آمد

آیا می توان مصرف شیره در بارداری را در خانه ترک کرد؟

بله، ولی برای انجام چنین کاری نباید خودسرانه عمل کنید بلکه باید تحت نظر پزشک و مشاور قرار بگیرید

آیا می توان مصرف شیره در بارداری را به یکباره و بدون تجویز دارو متوقف کرد؟

خیر، انجام این کار باعث ایجاد آسیب به مادر و جنین می شود

3.9/5 - (14 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور