عوارض مصرف هروئین
عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز

عوارض مصرف هروئین را می توان به چندین بخش و جنبه تقسیم بندی کرد. این ماده مخدر به دلیل اعتیادآوری شدیدی که دارد قسمت های مختلفی از بدن را دچار آسیب می کند. از جمله عوارض مصرف هروئین بر روی مغز و چهره به شمار می رود و حتی در مواردی ممکن است سبب سکته مغزی شود. روش های مصرف نیز در بین افراد متفاوت می باشد که در این میان عوارض مصرف هروئین از راه بینی چشمگیر خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا عوارض مصرف هروئین را مورد بررسی قرار دهیم و با تاثیر هروئین بر مغز ، سیستم عصبی، پوست، تنفس و … آشنا شویم. همچنین، اگر شما یا یکی از نزدیکتان به این ماده مخدر خطرناک اعتیاد دارد، جهت کسب راهنمایی و مشاوره در مورد نحوه ترک آن می توانید با روانشناسان و مشاوران ترک اعتیاد تماس حاصل نمایید. 

دلیل بروز عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز ناشی از چیست؟

هروئین نامی آشنا در میان مواد مخدر است که بسیاری از مردم تنها اسم آن را شنیده اند، اما آگاهی چندانی در مورد ماهیت و مضرات آن ندارند. گرچه این ماده حدود 150 سال پیش توسط آلدر رایت تولید شد، اما حدود 20 سال بعد توسط شخصی به نام هافمن به عنوان موارد دارویی مورد استفاده قرار گرفت. هدف او در ابتدا تولید کدئین از مورفین بود، اما به کشف هروئین رسید.

اما متاسفانه ماجرا به همین جا ختم نشد و بتدریج اثرات مخرب هروئین و احساس قدرت پوچی که به مصرف کنندگان می داد، باعث شد که جای خوبی را در میان سازمان های جنایتکار باز کند. افرادی که نسبت به هروئین کنجکاو بودند، با یک بار امتحان کردن گرفتار اعتیاد و وابستگی زیاد به آن گشتند. در حالی که از عوارض شدید مصرف هروئین بر روی مغز بی خبر بودند.

این ماده در واقع یک پودر سفید و تلخ مزه بوده و از جمله مشتقات خشخاش به شمار می رود. به عبارتی می توان گفت که ترکیبات هروئین نیمه مصنوعی هستند که با ترکیب کدئین و مورفین یک حاصل خطرناک به دست می دهند. روش های مختلفی از جمله تزریق وریدی، عضله ایی یا زیرپوستی، مکیدن از راه بینی، استنشاق یا بود برای مصرف ان وجود دارد. توصیه می کنیم که حتما در ادامه با ما همراه باشید تا عوارض مصرف هروئین از راه بینی و سایر روش ها بر مغز را بخوبی مطلع شوید.

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز ناشی از چیست؟

هروئین تاثیر منفی عجیبی بر روی مغز دارد و اولین جایی که مورد هدف قرار می دهد، این بخش از بدن می باشد. اما به چه دلیل عوارض مصرف هروئین بر روی مغز رخ می دهد؟

همانگونه که گفته شد، هروئین ماده ایی است که از ترکیب خشخاش و مرفین ساخته می شود. این امر آن را به یک ماده افیونی اپیوئیدها تبدیل می کند. در سیستم مغز ما انسان ها نیز یک سری مواد شبه افیونی ساخته می شود تا دردها را کاهش داده یا تسکن ببخشد. اما قدرت تخفیف دردهای مزمن را ندارد.

زمانی که هروئین مصرف می شود، این گیرنده های افیونی در مغز سریعا مواد افیونی خارجی را جذب خود می کنند. بدین ترتیب، افیونی زاهای طبیعی و درونی بدن کم کارتر شده و به مسکن خارجی متکی می شوند. از این رو، مغز یک نواع وابستگی به هروئین پیدا کرده و در صورت عدم دریافت آن، به سرعت شروع به نشان دادن واکنش می کند.

نکته دیگر آن است که هر چه وابستگی مغز به هروئین بیشتر می شود، به مقدار و دوز بیشتری برای تسکین نیازمند خواهد بود تا احساس سرخوشی آن نیز بالاتر رود. همین امر باعث می شود ترک اعتیاد دشوارتر شده و در صورت عدم مصرف یک نوع افسردگی به سراغ شخص بیاید.

از سوی دیگر، مصرف بیش از حد و طولانی مدت این ماده منجر به آسیب وارد شدن به بخش های مختلف مغز می گردد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

آلزایمر و اختلالات شناختی را در مغز ایجاد می کند

از جمله عوارض سوء مصرف هروئین بر روی مغز انباشتگی یک سری پروتئین های مضر در این ناحیه است. همچنین، فردی که این ماده را برای طولانی مدت مصرف کرده و به آن اعتیاد دارد، دچار التهاب مغزی خواهد شد.

اصلی ترین پیامد این امر ایجاد تغییراتی خاص در مغز خواهد بود که شبیه به تغییرات ساختاری آلزایمر می باشد. بعلاوه، از دیگر نتایج مصرف هروئین می توان به زوال ذهن و عقل، احساس سردرگمی، عصبانیت، کم شدن حافظه، پارانویا و افسردگی اشاره کرد.

عدم تعادل در مغز

تاثیراتی که هروئین بر روی سیستم عصبی می گذارد، باعث تغییر در ساختار مغز خواهد شد. از این رو، عملکرد این سیستم ضعیف شده و حفظ تعادل بدن برایش مشکل تر خواهد بود.

علاوه بر این، اختلالان ژنتیکی، بیماری پارکینسون، عفونت، سکته و تشنج از دیگر عوارض و تاثیر مصرف هروئین بر روی مغز محسوب می شوند. نکته قابل توجه آن است که بسیاری از پیامدها همچون به هم خوردن تعادل هورمونی و عصبی دیگر غیر قابل بازگشت بوده و حتی شاید نتوان در صورت ترک نیز، آن ها را بازسازی نمود.

اختلال در میل و غریزه جنسی

عوارض مصرف هروئین

به دنبال اختلالاتی که در اثر مصرف هروئین به گیرنده های حسی مغز وارد می شود، میل جنسی و تحریک پذیر نیز دچار اختلال خواهد شد. این ماده باعث می شود که هورمون جنسی بسیار کمتر از قبل ترشح شود و به دنبال آن افسردگی، خستگی، پوکی استخوان و کاهش توده های عضلانی خود را نشان دهند.

گذشته از این، از عوارض مصرف هروئین ، نارسائی غدد جنسی و بیضه در مردان و همچنین بروز مشکلاتی در تخمدان زنان است.

به طور معمول، افرادی که این ماده را به شیوه های گوناگون مصرف می کنند، میل جنسی خاموشی داشته و علاقه ایی به رابطه ندارند. بطوریکه سرد مزاجی در مردان و زنان از نمودهای بارز آن خواهد بود. حتی در مواردی قطع کردن مصرف نیز با مشکلاتی همراه خواهد بود. در مقاله مشکلات جنسی اعتیاد و ترک می توانید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

تخریب ماده سفید در مغز

ماده سفید در مغز وظیفه دارد تا پیام ها را قسمت های مختلف ماده خاکستری درون عصبی جابجا نماید. از این رو، اهمیت آن در تسهیل انتقال ها می باشد.

حال یکی از بدترین عوارض مصرف هروئین بر روی مغز از بین بردن این ماده سفید است. اگر چنین اتفاقی در مغز بیفتد، قدرت تحلیل، استدالال و تصمیم گیری به شدت پایین می آید. علاوه بر این، به دلیل نقش مهم ماده سفید، در صورت نبود آن، تنظیم و کنترل رفتارها و همچنین مقابله با استرس بسیار سخت خواهد بود.

به منظور اطلاع از نحوه درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ با مدل ماتریکس لینک را لمس نمایید

کاهش اکسیژن رسانی به مغز و تغییرات هیجانی و جسمی

مصرف هروئین به هر شکلی احتمال برخی از ناهنجاری های مغزی، آسیب به سلول های آن و تغییرات در شیمی مغز را بالا می برد. از آن مهم تر، اکسیژن را سرکوب کرده و باعث کاهش انتقال اکسیژن به بدن می شود.

متاسفانه این عوارض مصرف هروئین سبب می شود که بواسطه حجم بالای دوپامین انتقال دهنده ظریف عصبی مغز به خوبی عمل نکرده و حالاتی همچون شیدایی، پرخاشگری، اضطراب، استرس و عدم کنترل به سراغ شخص بیاید.

نکته دیگرف تعریق شدید در بدن می باشد. حتی این تغییر ساختار عروقی یا عروق خوانی احتمال سکته مغزی را بالا می برد.

عوارض هروئین بر چهره چیست؟

یکی دیگر از عوارض مصرف هروئین بر چهره و اندام فرد می باشد. برای مثال، پس از گذشت مدتی از اعتیاد، چشم ها قرمز شده و به رنگ خونی در خواهند آمد. مردمک ها نیز منقبض می گردند. لب ها نیز رو به کبودی می روند و حتی ممکن است ناخن ها نیز کبو شوند.

در اغلب اوقات، یک نوع خارش شدید پوستی در مصرف کنندگان وجود دارد. همچنین، لب ها خشک شده و آبریزش بینی به وجود می آید.

از جمله عوارض مصرف هروئین بر پوست می باشد. به دلیل افزایش ضربان قلب ئ بالا رفتن فشار خون، معمولا پوست لکه دار شده و حتی امکان دارد به سمت قرمزی برود. موها نیز گاهی سیخ می شود و دردهای عضلانی بیش ار پیش احساس خواهد شد.

جهت آشنایی با اصولی ترین راه ترک اعتیاد در خانه وارد لینک شوید

عوارض مصرف هروئین از راه بینی

عوارض مصرف هروئین از راه بینی

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، یکی از روش های مصرف هروئین از طریق بینی و استنشاق است. به شکلی که پودر هروئین روی یک سطح صاف ریخته می شود و فرد آن را بوسیله یک کاغذ لوله شده به سمت بینی می کشد. مسلما عوارض مصرف هروئین با هر روشی که باشد، خطرآفرین می باشد. اما برخی از کارشناسان معتقدند که میان روش استنشاقی و انواع دیگر تفاوت هایی وجود دارد. بدین مفهوم که عوارض مصرف هروئین از راه بینی به علت آنکه مستقیما وارد جریان خون نمی شود، کمی کمتر خواهد بود.

در این شیوه، حدود 5 دقیقه طول می کشد تا فرایند تاثیر ماده شروع شود. این امر موجب می شود تا عوارض مصرف هروئین بر روی مغز به یکباره نباشد و احتمال اعتیاد نیز کمتر باشد.

اما این نکته همیشه هم مثبت نیست. در یک تحقیق، افرادی که هروئین را از طریق بینی وارد بدن نموده اند، پس از 10 الی 15 دقیقه حالت سرخوشی و نشاط شدیدی داشته اند. سپس بعد از چند لحظه احساس خواب آلودگی و ضعف به سراغ آن ها می آید. این حالت ناآگاهی آن ها را دنیای واقعی دور کرده و حالات جسمی ناخوشایندی را به همراه دارند. برای مثال، ازمهم ترین عوارض مصرف هروئین از راه بینی می توان موارد زیر را نام برد.

  • پوست دچار التهاب و برافروختگی می شود
  • به خطر افتادن سلامت مجاری بینی، تنفسی، و ساختار سینوسی
  • تحریک مخاط بینی
  • از دست دادن حس بویایی
  • تحریک مخاط بینی
  • در بازوها و پاها احساس سنگینی بدست می آید
  • خواب آلودگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خارش شدید
  • اختلال در تنفس
  • مشکل در دستگاه گوارش
  • بیماری قلبی
  • بیماری کبدی

خلاصه مطالب

در این مقاله هدف ما ارائه اطلاعاتی در زمینه وارض مصرف هروئین بر روی مغز و چهره بود و تلاش کردیم تا شما را با تاثیرات مصرف از طریق بینی نیز آشنا نماییم.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، عوارض مصرف هروئین بسیار خطر آفرین است. با این وجود برخی از جوانان به دلایل مختلفی ب این سمت سوق داده می شود. از سویی دیگر ترک اعتیاد برای این افراد بسیار دشوار بوده و اگر به درستی انجام نگیرد، با پیامدهای بسیار بدی همراه خواهد بود. از همین رو، توصیه می شود که حتما برای کمک به چنین اشخاصی از مشاوران متخصص در این حوزه یاری بگیرید. بدین منظور، روانشناسان ترک اعتیاد دکتر فکر در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده ارائه راهنمایی به همه دوستان گرامی خواهند بود.

عوارض مصرف هروئین چیست؟

در این مقاله می توانید با مهمترین عوارض مصرف هروئین بر بدن و روان آشنا شوید.

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز کدامند؟

از جمله عوارض مصرف این مواد از عبارتند از: کاهش اکسیژن رسانی به مغز و تغییرات هیجانی و جسمی، تخریب ماده سفید در مغز، اختلال در میل و غریزه جنسی و …

عوارض مصرف هروئین از راه بینی چیست؟

التهاب پوست، اسیب به سلامت مجاری بینی و تنفسی، تحریک کخاط بینی، احساس سنگینی در بازوها و پاها، حالت تهوع و استفراغ از عوارض استفاده از این روش می باشند.

چگونه می توان مصرف هروئین را ترک کرد؟

برای مشاوره نحوه ترک اعتیاد به هروئین می توانید با کارشناسان ترک اعتیاد دکتر فکر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور