بررسی انواع خشونت

بررسی انواع خشونت + عوامل موثر در بروز آن ها

متاسفانه در تمامی جوامع ممکن است افرادی از جمله زنان، مردان و کودکان در معرض خطر و آسیب دیدن به وسیله انواع خشونت قرار بگیرند، ولی آنچه که بیشتر مشهود است و محافل حقوق بشری به آن می پردازند خشونت علیه زنان و کودکان کار می باشد. بهتر است بدانیم که در جوامع امروزی بنا به علل گوناگون و به واسطه افراد مختلف حتی اعضای خانواده، مردان نیز مورد ابراز خشونت دیگران قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که خشونت فقط به معنای درگیری فیزیکی و ایجاد صدمات جسمانی نیست، بلکه انواع آسیب های روحی، روانی و اقتصادی نیز نوعی خشونت محسوب می شوند. خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در جهت دفاع از زنان و کودکان در برابر خشونت های مختلف صورت گرفته است ولی باید برای دفاع و پشتیبانی از حقوق مردان و کودکانی که کار نمی کنند ولی به روش های گوناگون مورد اذیت و آزار قرار می گیرند نیز اقداماتی انجام شود.

شاید کسی تا به حال تصور نکرده باشد که مردان هم ممکن است مورد آسیب ناشی از خشونت دیگران قرار بگیرند و فقط این زنان و کودکان هستند که حقشان پایمال شده است، به همین علت ما در این مقاله به بررسی انواع خشونت که مورد هدف آن ها تمامی افراد جامعه فارغ از جنسیت، سن و موقعیت هستند می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

انواع خشونت در جامعه

انواع خشونت در جامعه

همانطور که گفتیم خشونت فقط به معنای آسیب های فیزیکی نیست و شامل انواع مختلفی از صدمات روحی، جسمی، اقتصادی و به خطر افتادن موقعیت اجتماعی می شود. بنابراین بهتر است با مفهوم کلی خشنوت آشنا شویم، خشونت به معنای رفتار یا اعمالی صدمه زننده به جان، مال، روح و روان، موقعیت اجتماعی، آینده و آبرو همراه با پرخاشگری و عصبانیت یک فرد علیه خودش و یا فرد دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف مانند بیماری های روحی، فقر یا شرایط اجتماعی می باشد.

انواع خشونت می تواند توسط فردی کاملا غریبه اعمال شود و یا اینکه توسط یکی از اعضای خانواده انجام بگیرد، بنابراین توصیه می شود والدین تا حدی که می توانند با استفاده از روش های غیر مستقیمی که به استقلال کودکانشان آسیب نمی زند روابط اجتماعی آن ها را با دوستانشان کنترل کنند، زیرا امکان دارد یکی از هم کلاسی ها یا فردی کاملا غریبه در مسیر رفت و برگشت به مدرسه یا بازی با دوستانش، کودک شما را مورد اعمال خشونت قرار دهد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین انواع خشونت در حامعه اشاره می کنیم:

خشونت علیه زنان و دختران

همانطور که گفتیم یکی از انواع خشونتی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته خشونت علیه زنان است زیرا بیشتر شایع می باشد. متاسفانه خانم ها در تمامی جوامع و دوران های مختلف به طریق متفاوت مورد خشونت قرار می گیرند.

شاید در سال های اخیر آسیب زدن فیزیکی به جسم خانم ها کمتر شده باشد ولی هنوز ریشه کن نشده و بهتر است بدانیم که زنان به واسطه های روش ها و ابزارهای فیزیکی مختلف مورد اعمال خشونت قرار می گیرند. در ادامه مطلب به بررسی انواع خشونت علیه زنان می پردازیم:

اقتصادی

مردان بسیاری وجود دارند که از شاغل نبودن همسر خود سوء استفاده کرده و او را مورد اعمال انواع خشونت قرار می دهند. در این مورد مردان و گاهی پدران برای تحت امر بودن، تنبیه کردن و جلوگیری از استقلال خانم ها به آن ها اجازه شاغل بودن را نمی دهند و خودشان هم از لحاظ مالی و اقتصادی خانم ها را تامین نمی کنند، به این ترتیب چنین زنان و دخترانی وابسته و نیازمند پول شوهر و یا پدر خود خود خواهند بود. فراموش نکنیم که عدم تامین نیازهای مالی، افراد را با عقده های بزرگی رو به رو می کند که هیچگاه از ذهنشان فراموش نخواهد شد.

احساسی و روانی

متاسفانه برخی از افراد با رفتار و بیان خود زنان را مورد اعمال خشونت قرار می دهند. این افراد با بیان جملاتی مانند تو بی ارزش هستی، هیچ توانایی نداری، بود و نبود تو هیچ فرقی ندارد و یا فحاشی کردن خانم ها و دختران را مورد اعمال انواع خشونت قرار می دهند.

گاهی نیز برخی از افراد با محروم کردن زنان و دختران از ابراز احساسات و توجه های عاطفی آن ها را اذیت می کنند. بهتر است بدانیم که به تدریج ابراز چنین رفتارهایی موجب به وجود آمدن بیماری های روحی متفاوتی مانند افسردگی و یا کمبود اعتماد به نفس خواهند شد.

جسمی

انواع خشونت جسمی

عامیانه ترین مورد از انواع خشونت، نوع جسمی آن می باشد که در اکثر موارد یکی از اعضای خانواده مانند شوهر و یا پدر، زنان و دختران را مورد اعمال خشونت فیزیکی قرار داده و به بدن آن ها آسیب وارد می کنند.

البته در برخی از موارد افرادی غریبه که مشکل روحی و یا اختلافی شخصی با خانم ها یا خانواده آن ها دارند اعمال خشونت جسمی را انجام خواهند داد. متاسفانه گاهی اوقات صدمات وارد شده به نواحی از بدن می باشد که عوارض جبران ناپذیری را برای زنان و دختران به دنبال دارد.

جنسی

یکی از انواع خشونت علیه زنان و دختران که آبروی آن ها را مورد تعرض قرار می دهد، مشکلات عصبی جدی ایجاد می کند و منجر به ایجاد صدمات جسمی خواهد شد، خشونت جنسی می باشد. بهتر است بدانیم در صورتی که زن تمایلی به برقراری رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشد ولی با ارتکاب به خشونت و اعمال زور زن مجبور به انجام آن شود دقیقا مصداق خشونت جنسی می باشد.

انجام روابط جنسی خشن و دور از رفتارهای انسانی که باعث اذیت کردن و به وجود آمدن مشکلات عصبی زنان شود نیز نوعی خشونت جنسی می باشد. در این میان تجاوز به زنان و دختران توسط افراد غریبه و یا محارم آن ها نیز خشونت جنسی محسوب می گردد که متاسفانه علاوه بر مشکلات جسمی، اختلالات روحی فراوانی را نیز برای فرد مورد نظر به دنبال خواهد داشت.

قتل ناموسی

ارتکاب به قتل های ناموسی همیشه وجود داشته ولی در سال های اخیر به دلیل گسترش فضاهای مجازی و اطلاع رسانی، بیشتر منعکس شده اند. کم نیستند دختران نوجوانی که به دلیل ارتباط با جنس مخالف و یا زنان جوانی که به دلیل سوء ظن های اشتباه و یا گاها درست شوهر، پدر و یا برادر خود به قتل می رسند. چنین افرادی که دست به کشتن ناموس خود می زنند بیان می کنند که طاغت بی آبرویی را نداشتند و باید چنین کاری را انجام می دادند.

کودک همسری

یکی دیگر از انواع خشونت که بر علیه دختران کم سن و سال انجام می شود، اقدام به کودک همسری است. دخترانی که تا دیروز عروسک به دست داشتند و در آغوش مادر می خوابیدند امروز باید یک زندگی را مدیریت کنند و در آغوش مردی بخوابند که هیچ درکی از احساسات جنسی و روحی او ندارند. کودک همسری ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که مهم ترین آن ها نامتعادل بودن شرایط زندگی و رفتار والدین می باشد که مجبورند دختر بچه خود را راهی خانه شوهر کنند.

یکی دیگر از دلایل کودک همسری فرهنگ خانوادگی برخی از مناطق است که دختران را در سنین بسیار کم مجبور به ازدواج می کنند. در این میان برخی از دختران خود را با شرایط وفق می دهند، برخی دیگر دچار مشکلات جسمی و روحی متعدد می شوند و برخی متاسفانه طاغت نیاورده و خودکشی می کنند.

خشونت علیه مردان و پسران

انواع خشونت علیه مردان

همانطور که گفتیم در جوامع امروزی خیلی کمتر از زنان به خشونت علیه مردان پرداخته می شود زیرا درصد چنین خشونتی به نسبت کمتر می باشد و اینکه بسیاری از افراد تصور نمی کنند که مردان نیز مورد اعمال انواع خشونت قرار بگیرند. در ادامه مطلب به برخی از انواع خشونت هایی که علیه مردان اعمال می شود اشاره می کنیم:

روحی و روانی

برخی مردان توسط همسران و برخی از پسران نوجوان و یا جوان توسط والدین خود مورد تحقیر شدن و توهین کردن قرار می گیرند که این مورد نوعی از خشونت محسوب می شود. برخی از خانم ها در اختلافات خانوادگی و دعوای زناشویی، به همسر خود صفاتی همچون بی عرضه، ناتوان و حقیر نسبت می دهند و از این طریق شخصیت و اعتماد به نفس او را تخریب می کنند.

برخی از والدین نیز پسران خود را با دیگران مقایسه کرده و به طور مکرر آن ها را تحقیر می کنند. در این مورد ممکن است فحاشی کردن نیز رخ دهد که تمامی این رفتارها به تدریج تاثیرات جدی بر روح و روان مردان و پسران جوان و نوجوان می گذارند.

توقعات اقتصادی بی جا

برخی از خانم ها با تحت فشار قرار دادن همسر خود و درخواست های اقتصادی و مالی بی جا موجب اعمال خشونت علیه مردان می شوند. اکثر خانم هایی که چنین رفتاری را دارند شاغل نبوده، مستقل نیستند و ممکن است در زندگی قبلی با والدین خود امکاناتی که از همسرشان درخواست می کنند را نداشته باشند. چنین بانوانی باید شرایط مالی همسر خود را در نظر بگیرند و سپس خواسته ای را مطرح کنند و یا اگر می توانند به حرفه ای مشغول شوند تا بار مشکلات مالی خانواده سبک تر شود.

تهدید کردن با مهریه

درست است که مهریه حق شرعی و قانونی خانم ها می باشد ولی اینکه برخی از بانوان از طریق تهدید به اجرا گذاشتن مهریه آقایانی که مشکلی به جزء شرایط بد مالی ندارند را تحت فشار قرار دهند تا به خواسته های غیر ضروری برسند و از این طریق باعث اعمال انواع خشونت علیه مردان شوند، کار درستی را انجام نمی دهند.

اجبار به ترک تحصیل و کار کردن

یکی از انواع خشونت اعمال شده بر علیه پسران نوجوانی که محصل هستند، اجبار به ترک تحصیل و کار کردن می باشد. والدین بسیاری از این پسران مشکل مالی ندارند و فقط بنا به دلایلی مانند مشکلات روحی که ریشه در کودکی دارد، حرص مال زیاد و… چنین کاری را انجام می دهند.

بهتر است بدانیم در میان این پسران افرادی وجود دارند که مستعد بوده و با هوش و استعدادی که دارند اگر زمینه تحصیل برایشان فراهم شود به بهترین مراتب علمی و جایگاه اجتماعی دست پیدا می کنند ولی متاسفانه از این شرایط محروم می شوند.

کتک زدن مردان

شاید تا به حال تصور نمی کردید که ممکن است مردی توسط همسر خود مورد اعمال خشونت فیزیکی قرار بگیرد و به اصطلاح کتک بخورد، ولی لازم به ذکر است که چنین موضوعی واقعیت دارد. برخی از خانم ها از شخصیت منزوی و گاه بیماری روحی همسر خود استفاده کرده و او را مورد اذیت و آزار جسمی قرار می دهند، در حالی که چنین مردانی نیاز به درمان های روانشناسی داشته و کتک زدن باعث تشدید بیماری آن ها خواهد شد.

روابط جنسی اجباری

یکی از انواع خشونت علیه مردان که به تازگی رواج یافته، مجبور کردن برخی از مردان به برقراری رابطه جنسی با تهدید می باشد. برخی از خانم ها به واسطه بدهکاری چنین مردانی، تحت فشار قرار دادن آن ها برای افشای رازهای خصوصی و… آن ها را مجبور به انجام رابطه جنسی می کنند در حالی که فرد مورد نظر تمایلی به انجام این کار ندارد.

خشونت علیه کودکان

انواع خشونت علیه کودکان

یکی دیگر از انواع خشونت، مربوط به موارد و روش هایی می باشد که کودکان را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. بهتر است بدانیم کودکانی که اعمال خشونت درمورد آن ها انجام می شود با مشکلات روحی مواجه می شوند که به تدریج ریشه دار شده و زمینه ساز به وجود آمدن مشکلات متعدد در بزرگسالی خواهند شد.

بنابراین توجه به این کودکانی که مورد اعمال انواع خشونت قرار می گیرند توسط مراجع قانونی بسیار مهم می باشد زیرا علاوه بر اینکه دوران شیرین کودکی آن ها تباه می شود، آینده آن ها نیز نامعلوم و پوچ خواهد شد. در ادامه مطلب به بررسی موارد خشونت علیه کودکان می پردازیم:

کار اجباری

همه ما کودکانی را دیده ایم که در خیابان ها مشغول به فروختن گل و فال، اندازه گیری وزن، پاک کردن شیشه های ماشین و یا دود کردن اسپند هستند، این کودکان به دلیل بی سرپرستی و یا بد سرپرستی مجبور به انجام چنین کارهایی می شوند و بدون شک با پیش رفتن چنین زندگی آینده ای مناسب در انتظار آن ها نیست.

ترک تحصیل

اجبار کودکان برای درس نخواندن و ترک تحصیل یکی از انواع خشونت می باشد که آرزوها و آینده آن ها را نابود می کند. این کودکان معمولا والدینی معتاد دارند که به بهانه مشکل مالی کودکان را مجبور به ترک تحصیل می کنند و یا اینکه بی سرپرست بوده و در اکیپ های غیر قانونی کودکان کار زندگی می کنند. چنین کودکانی در معرض انواع آسیب های مختلف روحی و جسمی هستند که بسیاری از آن ها جبران ناپذیرند.

تامین نکردن نیازهای ضروری

برخی از والدین نیز به بهانه های ساختگی و غیر واقعی مختلف کودکان را مورد اعمال انواع خشونت قرار می دهند و آن ها را از داشتن امکانات ضروری زندگی مانند خوراک، لباس، درمان و تحصیل محروم می کنند، این مورد مصداق تعرض به کودکان نیز می باشد.

تجاوز جنسی

متاسفانه یکی از بدترین و تاثیر گذار ترین مورد از انواع خشونت علیه کودکان، تجاوز جنسی با شکل های مختلف به آن ها می باشد، مانند مالش ناحیه تناسلی، دخول، نشان دادن آلت تناسلی فرد متجاوز به کودکان و…

تحقیر و تخریب شخصیت

مقایسه کردن یک کودک با دیگران، کنایه زدن به او، تحقیر کردن و زیر سوال بردن توانایی های کودک مصداق بارز انواع خشونت می باشد که موجب تخریب شخصیت و کمبود اعتماد به نفس در کودکان خواهد شد. چنین کودکانی ممکن است هیچگاه به خودباوری نرسند و نتوانند برای کسب موفقیت قدمی بردارند.

احساسی و روانی

بی توجهی به کودکان، عدم برقراری ارتباط عاطفی والدین با آن ها، تهدید، فحاشی و بد رفتاری با آن ها جزء موارد خشونت علیه کودکان می باشد که به تدریج باعث به وجود آمدن مشکلات روحی برای آن ها شده و در نتیجه کودکانی پر از غده وارد بزرگسالی می شوند.

علل موثر در بروز انواع خشونت

علل بروز انواع خشونت

بهتر است بدانیم موارد مختلفی می توانند سبب اعمال انواع خشونت علیه زنان، مردان و کودکان شوند که اکثر آن ها ناشی از مشکلات روانی بلند مدتی می باشند که سالیان سال از به وجود آمدن آن ها گذشته است.

بهتر است بدانیم که علاوه بر مشکلات شخصی و روحی افراد، شرایط اجتماع و مشکلاتی که ناشی از عوامل محیطی هستند نیز در اعمال خشونت نقش دارند. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین علل اعمال خشونت بر علیه اقشار مختلف جامعه اشاره می کنیم:

  • مشکلات روحی و روانی والدین، همسران و یا افراد غریبه ای که اعمال خشونت می کنند
  • فقر، مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی ناشی از آن ها
  • بی سوادی و عدم آگاهی والدین کودکان کار
  • اعتیاد والدین کودکان و شوهران زنانی که مورد اعمال خشونت قرار می گیرند
  • غده های درمان نشده دوران کودکی افرادی که وارد زندگی مشترک می شوند
  • تعصبات بیش از حد و بی جای برخی از مردان علیه زنان

بنابراین از بین رفتن و ریشه کن شدن خشونت بر علیه تمامی افراد نیازمند اقدامات گسترده اجتماعی، خانوادگی، آگاهی بخشی به والدین و خانواده درمانی می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی انواع خشونت در جامعه پرداختیم، خشونت های پنهان علیه مردان، زنان و کودکان را بیان کردیم و برخی از مهم ترین علل اعمال خشونت را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت این موضوع، تاثیر گذاری آن در زندگی افراد و ایجاد پیش زمینه برای مشکلات متعدد روحی، جسمی و روانی در سال های بعد زندگی افرادی که مورد خشونت قرار می گیرند، چنانچه به مشاوره تخصصی در این زمینه نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا خشونت علیه مردان شایع است؟

یکی از انواع خشونت علیه مردان که از نوع جنسی می باشد در شرایط کنونی در حال افزایش است

آیا خشونت علیه زنان جنبه مالی نیز دارد؟

بله، محروم کردن دختران و زنان از شرایط مالی مورد نیاز و همچنین منع کردن آن ها از شاغل شدن، نوعی خشونت می باشد

آیا اجبار به ترک تحصیل کودکان خشونت محسوب می شود؟

بله

آیا خشونت علیه کودکان موجب ایجاد بیماری های روحی جدی می گردد؟

بدون شک چنین عوارضی را به دنبال دارد و گاهی بیماری های روحی ایجاد شده ناشی از خشونت به دوران بزرگسالی نیز کشیده می شوند

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور