ویژگی های شخصیت سالم
ویژگی های شخصیت سالم

ویژگی های شخصیت سالم

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟ آیا آزمونی وجود دارد که با استفاده از آن بتوانیم ویژگی های شخصیت سالم را کشف کنیم؟ اصلاً در میان اطرافیانمان چگونه افراد سالم را تشخیص بدهیم ؟ در این مطلب سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم و به شکل علمی تری به خصوصیات انسان ها بنگریم. همچنین، اگر درباره نحوه برخورد با دیگران و داشتن یک روابط عمومی سالم تر و بهتر نیازمند راهنمایی بودید، می توانید با روانشناسان ما در همه روزهای کاری هفته ارتباط بگیرید.

شاخص های تعیین کننده ویژگی های شخصیت سالم

شاخص های تعیین کننده ویژگی های شخصیت سالم

به نظر شما شاخص های تعیین کننده ویژگی های شخصیت سالم از دیدگاه روانشناسی چه می تواند باشد؟ آیا ملاک های ما برای تشخیص افراد خوب و بد از یکدیگر درست است یا آنکه تنها بر اساس سلیقه های شخصی خود در مورد دیگران قضاوت می کنیم؟

یک آزمایش جدید از محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس ادعا می کند که با استفاده از 30 جنبه از ویژگی های شخصیتی پنج بزرگ ( پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت)، می توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا ویژگی های شخصیت سالم  را دارید یا خیر. این عوامل عبارتند از: برونگرایی، موافق بودن، روان رنجوری، وظیفه شناسی و صراحت می شود.

محققان برای رسیدن به یک نتیجه گیری دقیق تر، ابتدا خصوصیات یک فرد سالم را با نمونه اولیه ایجاد کردند. سپس 3000 دانشجو را مورد سنجش قرار داند. برای انجام این کار، آنها یک شاخص شخصیت سالم را برای هر شرکت کننده در نظر گرفتند که نشان می داد، خصوصیات آنها با مشخصات ایجاد شده برای شخصیت سالم تا چه حد شباهت دارد.

یک نکته بسیار مهم در این زمینه آن است که رویکردهای روانشناسی متفاوتی به بررسی و ارزیابی شخصیت پرداخته اند و هر کدام بر اساس اصول و روش های تحقیق خود به نتایجی دست یافته اند. از آنجا که هر رویکردی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، در دنیای روانشناسی نمی توان به قطع بر یک نظریه یا رویکرد استناد کرد و تحقیقات هنوز در این باره ادامه دارد.

به طور مثال، بلیدورن می گوید، ویژگی های شخصیت سالم را می توان تا حدودی با معیارهای زیر مشخص کرد:

  • توانایی تجربه و ابراز احساسات
  • داشتن اعتماد بنفس کافی
  • از نظر عاطفی پایدار
  • نسبتاً مقاوم در برابر استرس
  • روراست، گرم و دوستانه است

قابل ذکر است که صفات شخصیتی تحت تاثیر عوامل مهمی بیولوژیکی و محیطی هستند.

12 مورد از ویژگی های شخصیت سالم

12 مورد از ویژگی های شخصیت سالم

با وجود تمام اختلاف نظرهای موجود، ما در ادامه قصد داریم تا 12 مورد از ویژگی های شخصیت سالم را بررسی کنیم.

کمک گرفتن از هوش اجتماعی

افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند، می توانند به راحتی از انجام فعالیت های بی ارزش و بی فایده صرف نظر کرده و بر فعالیت های مهم تر متمرکز شوند. علاوه بر این، اینگونه اشخاص سبک های ارتباطی خوبی دارند و می توانند به راحتی با همکاران، دوستان و آشنایان تعامل سالم داشته باشند.

داشتن قدرت حل‌مسئله

از جمله ویژگی های شخصیت سالم داشتن قدرت حل مساله است. از آنجا که زندگی هر انسانی پر از مراحلی است که نیاز به انتخاب و تصمیم گیری دارد، اگر شخصی سلامت روانی داشته باشد به جای ناامیدی و احساس شکست، می تواند از میان راه حل های موجود با مهارت تصمیم گیری بالا، بهترین را برگزیده و موانع را برطرف کند.

 مقابله با استرس

دنیای امروز ما دنیایی سرشار از استرس است. افرادی که فاقد ویژگی های شخصیت سالم هستند، به جای به کار بردن راهکارهای منطقی برای مواجهه با فشارها، آن ها درونی کرده و اضطراب بالایی به خود منتقل می کنند. در نتیجه بمحض رویارویی با مشکلات زندگی، دچار انواع افسردگی می شوند. اما افراد سالم این موارد را پذیرفته و در نتیجه با موانع استرس زا به خوبی کنار می آیند.

 داشتن قدرت مدیریت

افراد دارای ویژگی های شخصیت سالم ، دارای قدرت مدیریت هستند. قدرت مدیریت مربوط به یک مورد خاص نمی شود. بلکه این افراد می توانند به راحتی به تحلیل محیط و افراد اطراف خود پرداخته و در نتیجه تمامی افراد و شرایط را مدیریت نمایند.

برخورداری از شجاعت

شجاعت ویژگی پذیرفته شده و مطلوبی است که می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر بهبود زندگی داشته باشد. در مورد افراد با ویژگی های شخصیت سالم نیز شجاعت به وضوح دیده می شود. معمولا افرادی که کمبود اعتماد بنفس دارند، از شجاعت کافی نیز برخوردار نیستند.

بروز احساسات

چگونه افراد سالم را در اطرافمان تشخیص بدهیم

شاید در ابتدا تصور کنید فردی که خشم خود را بروز می دهد، متعادل نبوده و دارای مشکل است. اما حقیقت این است که یک فرد متعادل باید توانایی ابراز احساسات مثبت و منفی خود را داشته باشد و از ظرفیت کنترل خشم نیز برخوردار باشد. چرا که تلمبار کردن خشم و یا آزادسازی بی مهابانه آن هر دو، دو قطب منفی هستند که نه تنها به روابط بین فردی صدمه می زنند، بلکه حتی می توانند منجر به انواع اختلالات روحی روانی شوند.

در نظر گرفتن جوانب احتیاط

احتیاط شرط عقل است و افرادی که دارای ویژگی های شخصیت سالم هستند، از اهمیت این موضوع آگاه خواهند بود. توجه داشته باشید که احتیاط با شک و بد دل بودن کاملاً متفاوت است. افرادی که محتاط هستند، سعی می کنند قبل از انجام هر کار، ابتدا جوانب آن را بسنجند و سپس برای انجام آن اقدام نمایند.

حامی و مهربان بودن

یکی دیگر از ویژگی های شخصیت سالم ، داشتن عطوفت و قلبی مهربانی به همنوعان است. این افراد نسبت به دوست، همسر، همکار و به صورت کلی تمامی افراد اطراف خود، احساس، مهربان بودن و حامی بودن دارند.

 کنجکاوی و علاقه‌مندی

در دنیای ما بی تفاوتی بسیار رایج شده است. افراد بی تفاوت، به راحتی درد و رنج های اطرافیان خود را نادیده گرفته و هیچ تلاشی برای مشکلات و دغدغه های آن ها نمی کنند. پر واضح است که یک فرد سالم همواره در مورد همنوعان خود دغدغه مند است و دوست دارد تا جایی که می تواند به آن ها کمک نماید.

توقف نکردن در گذشته

افرادی که دارای ویژگی های شخصیت سالم هستند، سعی می کنند به جای مرور خاطرات و اتفاقات گذشته، در حال زندگی کرده و از هم اکنون برای ساختن آینده ایی بهتر دست به کار شوند. چنین اشخاصی معمولا عزت نفس بالایی دارند و خود را در در بهبود زندگی مشترک یا تجرد توانا می بینند.

آینده‌نگر بودن

آینده نگر بودن و برنامه ریزی کردن برای دستیابی به اهداف و خواسته از مهم ترین ویژگی های شخصیت سالم به شمار می آید. چنین اشخاصی معمولا به عواقب تصمیمات خود فکر می کنند و از مهارت های مدیریتی بالایی برخوردارند.

برخورداری از صداقت و صمیمت

برخورداری از صداقت و صمیمت از ویژگی های شخصیت سالم

شاید سخن گفتن در مورد مزایای صداقت کمی پیش پا افتاده باشد. چرا که همه ما از اهمیت این مورد در زندگی فردی، اجتماعی، کاری، تحصیلی و مهم تر از همه رابطه زناشویی بخوبی آگاهیم. افراد دروغگو معمولا به خاطر ضعف های اخلاقی، تربیت نادرست و برخی اختلالات شخصیتی به دروغ و پنهانکاری گرایش دارند که البته در مواردی برای مقابله با دروغگویی به درمان های روانشناختی نیاز است.

داشتن صراحت

افراد صریح، صمیمی و مبتکر هستند. برعکس، افرادی که از داشتن صراحت می ترسند، تمایل بیشتری دارند که از طریق چاپلوسی، زیرکی یا فریب، به اهداف خود دست پیدا کنند. آنها داشتن این شگردها را مهارتهای اجتماعی می دانند و همواره سعی در پنهان کردن خود واقعی با خواسته های حقیق شان هستند.

مثبت اندیشی

داشتن احساسات مثبت از جمله بارزترین ویژگی های شخصیت سالم است. کسانی که دارای سطح بالایی از احساسات مثبت هستند، شادی، خوشبختی، عشق و هیجان را تجربه می کنند. اینگونه اشخاص با روش های ساده برای دور کردن افکار منفی از ذهن، به راحتی می خندند و خوش خلق و خوش بین هستند. البته کسانی که دارای سطح پایین احساسات مثبت هستند لزوماً ناراضی نیستند. آنها فقط از هیجان و روحیه کمتری برخوردار خواهند بود.

اضطراب پائین

افراد مضطرب خجالتی، ترسو، عصبی، متشنج و بی قرارند. از این رو، ترس ها و نگرانی بیش از حد، همواره وجود آن ها را آزار می دهد. از طرف دیگر، کسانی که اضطراب کمی دارند، در زندگی روزمره خود با تسلط بیشتری به امور خود پرداخته و از لحاظ روانی بسیار آرامترند.

افسردگی کم

معمولا افسردگی های طولانی مدت و شدید که نشانه برخی اختلالات روانی همچون اختلال دوقطبی هستند، حاکی از عدم برخورداری از سلامت روان می باشد. افراد دارای این خصویت، مستعد احساس گناه، غم، ناامیدی و تنهایی هستند. آنها به راحتی دلسرد شده و اغلب دلگیر می گردند. به همین دلیل هم افسردگی پائین از جمله شاخص های ویژگی های شخصیت سالم می باشد.

آسیب پذیری کم در برابر استرس

کسانی که از آسیب پذیری بالایی در برابر استرس برخوردار هستند، احساس می کنند نمی توانند از عهده تقاضای روزمره زندگی برآیند. کسانی که آسیب پذیری کمی در برابر فشار روانی دارند، خود را قادر به مدیریت خود در شرایط دشوار می دانند و اغلب به توانایی سازگاری خود اعتماد سالم دارند.

تکانشگری کم

کسانی که از نظر تکانشگری پایین هستند، مقاومت در برابر وسوسه ها آسان تر است. زیرا تحمل ناامیدی و به تعویق انداختن رضایت را دارند. از سوی دیگر، تکانشگری پائینمانع از تصمیمات عجولانه و واکنش های هیجانی نامعقول در مقابل رویدادها می شود.

آیا می توان سلامتی شخصیت خود را بهبود ببخشید؟

آیا می توان سلامتی شخصیت خود را بهبود ببخشید؟

مسلما علاوه بر ویژگی های ذکر شده برای شخصیت سالم ، چندین ویژگی دیگر وجود دارد که می توانند ما را در دسته انسان های سالم قرار دهند. اما اینکه آیا بهبود سلامت شخصیتی امکانپذیر است یا خیر، به عوامل متعددی بستگی دارد.

وقتی دانستیم که چگونه افراد سالم را در اطرافمان تشخیص بدهیم ، آنگاه قادر خواهیم بود که با یک سری مهارت ها خود را به سطح قابل قبولی از ویژگی های مثبت برسانیم.

از اصلی ترین گام ها جهت بهبود شخصیت، تمرکز بر ویژگی های مثبت و تقویت آن هاست. هر چه بیشتر خود را بشناسیم، بهتر می توانیم نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و در جهت بهبود آن ها تلاش کنیم. بنابراین، تاثیر خودشناسی برای کسب ویژگی های شخصیت سالم بیشتر از آن است که فکر می کنیم.

تمرین صبر و تحمل، و همچنین کمک خواستن از مشاوره روانشناسی جهت حل تعارضات درونی از دیگر اقدامات مهم در این راستا می باشد.

معرفی آزمون جهت بررسی ویژگی های شخصیت سالم

معرفی آزمون جهت بررسی ویژگی های شخصیت سالم
معرفی آزمون جهت بررسی ویژگی های شخصیت سالم

معروفترین آزمون جهت ارزیابی ویژگی های شخصیت سالم در حال حاضر، GHQ می باشد. این آزمون که در واقع تست وضعیت عمومی سلامت روان محسوب می شود، بیماری های جزئی روانی در افراد عام جامعه را تا حد زیادی مشخص می کند. آزمون GHQ دارای 60 سوال است که به 4 شکل نیز موجود داست.

اما به طور کلی، چندین پرسشنامه دیگر به منظور سنجش شخصیت وجود دارد که از جمله آن ها می توان به آزمون 16 عاملی شخصیت کتل، آزمون آیسنگ، آزمون کالیفرنیا(CPI)، آزمون عزت نفس کوپراسمیت، آزمون MBTI، آزمون NEO، آزمون  DISC، آزمون سرشت و منش (TCI)، و آزمون هگزاکو اشاره کرد.

توجه نمائید که تفسیر و به دست آوردن پاسخ این آزمون ها نیازمند تحلیل متخصصان حوزه روانشناسی است و افراد بی تجربه که علمی در این زمینه ندارند، نمی توانند آن ها را آنالیز نمایند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی ویژگی های شخصیت سالم بپردازیم. از آنجایی که در حوزه بررسی ویژگی های شخصیت سالم، آزمایش ها و تحقیقات بسیاری انجام شده است، ما سعی کردیم تا جای ممکن برترین و مشهورترین آزمایش ها و تحقیقات انجام شده در مورد اینکه چگونه افراد سالم را در اطرافمان تشخیص بدهیم را به شما عزیزان ارائه دهیم.

آزمون جهت بررسی ویژگی های شخصیت سالم را معرفی نمودیم که می توانید از آن برای تشخیص افراد با ویژگی های شخصیت سالم استفاده نمایید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، ویژگی های شخصیت سالم داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مهم ترین ویژگی های شخصیت سالم چیست؟

ابراز احساسات، محتاط بودن، مثبت بودن و بسیاری موارد دیگر که به آن ها اشاره کرده ایم.

آیا برای بررسی خودمان از نظر ویژگی های شخصیت سالم راهی وجود دارد؟

بله آزمون های بسیاری وجود دارد که می توانید از آن برای ویژگی های شخصیت سالم استفاده کنید.

آیا ویژگی های شخصیت سالم در مردان و زنان متفاوت است؟

خیر ویژگی های شخصیت سالم در مردان و زنان تشابه بسیاری دارد.

برای جذب افراد با ویژگی های شخصیت سالم چه راهی وجود دارد؟

اگر دوست دارید افراد با ویژگی های شخصیت سالم را کشف کنید، باید ابتدا خودتان فردی با ویژگی های شخصیت سالم باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

دوازده نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور