حمله پانیک

نشانه ها و علل حمله پانیک در خواب

حمله پانیک در خواب (شبانه) می تواند بدون هیچ محرک آشکاری رخ دهد و شما را از خواب بیدار کند. مانند حمله پانیک در طول روز، ممکن است عرق کردن، ضربان قلب سریع، لرزش، تنگی نفس، تنفس سنگین، گرگرفتگی یا لرز، و احساس عذاب قریب الوقوع را تجربه کنید. این نشانه ‌ها و علائم حمله پانیک در خواب می ‌توانند شبیه حمله قلبی یا بیماری جدی دیگر باشند. اگرچه حملات پانیک ناراحت کننده هستند، اما خطرناک نیستند.

حملات پانیک شبانه معمولاً فقط چند دقیقه به طول می انجامد، اما ممکن است کمی طول بکشد تا آرام شوید و پس از انجام یک حمله دوباره به خواب بروید. افرادی که حمله پانیک در خواب شبانه دارند نیز در طول روز دچار حملات پانیک می شوند.

مشخص نیست چه چیزی باعث حملات پانیک می شود. عوامل زمینه ای ممکن است شامل ژنتیک، استرس و تغییرات خاصی در نحوه عملکرد بخش هایی از مغز شما باشد. در برخی موارد، یک بیماری زمینه‌ ای، مانند اختلال خواب یا مشکل تیروئید، می ‌تواند علائم و نشانه‌ هایی شبیه هراس ایجاد کند. با پزشک خود در مورد علائم خود و اینکه آیا برای یک بیماری زمینه ای احتمالی به آزمایش نیاز دارید صحبت کنید. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

حمله پانیک چیست؟

نشانه ها و علل حمله پانیک در خواب

حمله پانیک یک شروع ناگهانی و شدید پریشانی یا ترس است. این احساسات برای حدود 10 دقیقه تشدید می شوند تا زمانی که شروع به محو شدن کنند. حملات پانیک می تواند در هر زمانی از شبانه روز رخ دهد.

افراد ممکن است بدون هشدار حمله پانیک را تجربه کنند. دیگران ممکن است حملات مکرر و غیرمنتظره داشته باشند.

کسانی که حملات پانیک مکرر دارند ممکن است شروع به شناسایی محرک های خاصی کنند، مانند استرس در محل کار یا ترس از پرواز. با این حال، حملات پانیک شبانه ممکن است بدون محرک رخ دهد و حتی فرد را از خواب بیدار کند.

برخی از افراد مبتلا به حمله پانیک ممکن است احساس کنند در حال حمله قلبی هستند و به دنبال درمان پزشکی هستند.

حملات پانیک در خواب

آرام شدن پس از حمله پانیک در شب برای فرد دشوار است. از آنجایی که چندین عامل خطر و دلایل بالقوه برای ابتلا به حمله پانیک وجود دارد، ممکن است فرد در شب دچار حملات پانیک شود. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد حملات پانیک شبانه انجام شده است، بنابراین پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد آنها در هنگام خواب می شود.

افرادی که حمله پانیک در خواب شبانه دارند معمولاً در طول روز نیز دچار حملات پانیک می شوند. هنگامی که حمله پانیک در شب یا زمانی که فرد خواب است رخ می دهد، ممکن است آرام شدن دوباره برای او دشوار باشد. ترس از تکرار حمله پانیک می تواند از خوابیدن مجدد فرد جلوگیری کند که ممکن است منجر به از دست دادن خواب و افزایش استرس شود.

چرا ممکن است با حمله پانیک از خواب بیدار شوید؟

این وقایع علائمی مانند هر حمله پانیک دیگری ایجاد می کنند – تعریق، ضربان قلب سریع و تنفس سریع – اما از آنجایی که هنگام شروع آنها خواب بودید، ممکن است از این احساسات سرگردان یا ترسیده از خواب بیدار شوید.

مانند حملات پانیک در طول روز، می توانید اقداماتی را برای تسکین پریشانی یا ترس شدید و سایر علائم انجام دهید.

اگر این موارد به طور منظم اتفاق بیفتد، ممکن است بتوانید درمان هایی را پیدا کنید که به توقف کامل حملات پانیک کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد حملات پانیک که شما را از خواب بیدار می کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

نشانه های حمله پانیک در خواب

نشانه های حمله پانیک در خواب

در طول حمله پانیک در خواب چه اتفاقی می افتد؟

علائم اولیه حمله پانیک در هر زمانی از شبانه روز را می توان به سه دسته تقسیم کرد. برای اینکه دچار حمله پانیک شوید، باید چهار یا بیشتر از این علائم مختلف را همزمان تجربه کنید.

علائم فیزیکی

تعریق

لرز

حالت تهوع

تپش قلب

احساس ضعف یا بی ثباتی

لرزیدن یا لرزش

احساس سرگیجه یا سبکی سر

تنگی نفس

ناراحتی یا درد قفسه سینه

احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی

گرگرفتگی یا لرز

علائم عاطفی

داشتن ترس ناگهانی از مردن

ترس از دست دادن کنترل

ترس از مورد حمله قرار گرفتن

علائم ذهنی

احساس خفگی یا خفگی

احساس جدا شدن از خود یا واقعیت، که به عنوان مسخ شخصیت و غیرواقعی شناخته می شود

پارستزی یا احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی

غیرواقعی شدن یا احساس غیر واقعی بودن

برخی از افراد ممکن است کمتر از چهار مورد از علائم ذکر شده را در طول حمله تجربه کنند. در این موارد، فرد ممکن است یک حمله پانیک با علائم محدود داشته باشد.

حملات پانیک با اضطراب مرتبط است. اضطراب همچنین می تواند باعث شود که فرد علائم فیزیکی را تجربه کند. چیزی که حمله پانیک را با اضطراب عمومی متفاوت می کند، سرعت شروع (رسیدن به اوج در عرض 10 دقیقه) و شدت علائم است.

بر اساس گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اضطراب حدود 40 میلیون بزرگسال (18.1 درصد از جمعیت) را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، تنها 36.9 درصد از آنها به دنبال درمان برای آن هستند.

علل حمله پانیک در خواب

چه چیزی باعث حمله پانیک در خواب می شود؟ در پاسخ باید گفت مشخص نیست که چه چیزی باعث حملات پانیک می شود، یا اینکه چرا از هر ۷۵ نفر، ۱ نفر به این بیماری مزمن معروف به اختلال پانیک مبتلا می شود. دانشمندان هنوز دلایل دقیق حملات پانیک را چه در روز و چه در شب به طور کامل درک نکرده اند. محققان عوامل زمینه ای را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر حمله پانیک در خواب را افزایش دهد. حتی هنوز، همه افراد مبتلا به این عوامل خطر با حمله پانیک از خواب بیدار نمی شوند.

در اینجا عوامل بالقوه برای هر نوع حمله پانیک آورده شده است.

ژنتیک

اگر اعضای خانواده شما دارای سابقه حملات پانیک یا اختلال پانیک هستند، ممکن است بیشتر دچار حملات پانیک شوید.

فشار

اضطراب همان حمله پانیک نیست، اما این دو وضعیت ارتباط نزدیکی با هم دارند. احساس استرس، غرق شدن یا اضطراب شدید می تواند یک عامل خطر برای حمله پانیک در آینده باشد.

تغییرات شیمیایی مغز

تغییرات هورمونی یا تغییرات ناشی از داروها ممکن است بر شیمی مغز شما تأثیر بگذارد. این ممکن است باعث حملات پانیک شود.

اتفاقات زندگی

تحول در زندگی شخصی یا حرفه ای شما می تواند نگرانی یا نگرانی زیادی را به همراه داشته باشد. این ممکن است منجر به حملات پانیک شود.

شرایط زمینه ای

شرایط و اختلالات ممکن است احتمال حمله پانیک را افزایش دهد. این شرایط و اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال استرس حاد

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال وسواس فکری عملی

افراد مبتلا به فوبیای خاص نیز ممکن است حملات پانیک را تجربه کنند که آنها را از خواب بیدار می کند.

حملات پانیک قبلی

ترس از حمله پانیک دیگر ممکن است باعث افزایش اضطراب شود. این ترس می تواند منجر به از دست دادن خواب، افزایش استرس و خطر بیشتر حملات پانیک شود.

حملات پانیک چگونه تشخیص داده می شوند؟

آزمایش ‌های خون، آزمایش ‌های تصویربرداری و معاینات فیزیکی نمی ‌توانند تعیین کنند که آیا شما دچار حمله پانیک هستید یا اینکه آیا مبتلا به اختلال پانیک هستید. با این حال، آن‌رها می‌رتوانند سایر شرایطی را که میر‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، مانند بیماریر‌های تیروئید و قلبی و غیره، رد کنند.

اگر نتایج این آزمایش‌ ها یک بیماری زمینه ‌ای را نشان ندهند، پزشک ممکن است علائم و سابقه سلامتی شما را مطرح کند. آنها همچنین ممکن است در مورد سطح استرس فعلی شما و هر رویدادی که در حال رخ دادن است که می تواند باعث حملات پانیک شود بپرسند. اگر پزشک شما معتقد است که شما دچار حملات پانیک یا اختلال پانیک شده اید، ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد. یک درمانگر یا روانشناس می تواند به شما در درک علل اختلال هراس کمک کند و برای از بین بردن آنها تلاش کند.

پزشک می تواند یک فرد را ارزیابی کند تا مشخص کند که آیا دچار حمله پانیک، اختلال هراس یا بیماری دیگری مانند بیماری تیروئید یا بیماری قلبی است که می تواند علائم مشابهی داشته باشد.

برای تشخیص اختلال هراس، پزشک معمولاً موارد زیر را انجام می دهد:

یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد.

برای بررسی مشکلات تیروئید آزمایش خون انجام دهد

آزمایش هایی مانند نوار قلب را برای بررسی سلامت قلب انجام دهد

در مورد سابقه خانوادگی فرد، سطح استرس فعلی، هر موقعیتی که ممکن است از آن اجتناب کند و ترس ها و نگرانی های او صحبت کنید.

پزشک همچنین ممکن است فرد را برای ارزیابی سلامت روان معرفی کند. یک فرد ممکن است تشخیص اختلال هراس دریافت کند اگر:

آنها حملات پانیک غیرمنتظره مکرر را تجربه می کنند

این حملات نمی تواند با سایر شرایط سلامت روانی یا جسمی مرتبط باشد

این حملات با یک یا چند ماه نگرانی در مورد حمله دیگری همراه است

راه های جلوگیری از حمله پانیک در خواب

 

راه های جلوگیری از حمله پانیک در خواب

اگرچه حملات پانیک ممکن است ناخوشایند باشند، اما خطرناک نیستند. علائم ممکن است آزاردهنده و ترسناک باشند، اما این اقدامات درمانی ممکن است به کاهش و توقف کامل آنها کمک کند. این درمان ها برای حمله پانیک عبارتند از:

درمان در لحظه

اگر حمله پانیک را تجربه می کنید، این مراحل ممکن است به کاهش علائم کمک کند:

به خودتان کمک کنید آرام شوید: به جای فکر کردن به احساسات عجولانه ای که دارید، روی نفس خود تمرکز کنید. روی نفس کشیدن آهسته و عمیق تمرکز کنید. تنش را در فک و شانه های خود احساس کنید و به عضلات خود بگویید تا رها شوند.

حواس خود را پرت کنید: اگر علائم حمله پانیک بسیار زیاد است، می توانید سعی کنید با دادن کار دیگری از احساسات فیزیکی فاصله بگیرید. از 100 با فواصل سه به عقب بشمارید. با یک دوست در مورد یک خاطره شاد یا داستان خنده دار صحبت کنید. تمرکز افکار خود به دور از احساسات بدن به آنها کمک می کند تا کنترل خود را آسان کنند.

استراحت کنید: بسته های یخ آماده نگهداری را در فریزر خود نگه دارید. آنها را به پشت یا گردن خود بمالید. یک لیوان آب سرد را به آرامی میل کنید.  “خنک شدن” را در حالی که بدن شما را فرا می گیرد، احساس کنید.

قدم زدن: کمی ورزش سبک ممکن است به بدن شما کمک کند تا خود را آرام کند. اگر می توانید از یک دوست بخواهید که با شما راه برود. حواس پرتی اضافی تسکین خوشایند خواهد بود.

درمان های طولانی مدت

اگر به طور منظم حملات پانیک دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد درمان هایی صحبت کنید که می تواند به شما در کاهش حملات و جلوگیری از وقوع آنها در آینده کمک کند. این درمان ها عبارتند از:

درمان: درمان شناختی رفتاری یا CBT نوعی روان درمانی است. در طول جلسات، شما با یک درمانگر کار خواهید کرد تا دلایل احتمالی حملات پانیک خود را بفهمید. همچنین استراتژی هایی را ایجاد خواهید کرد که به شما کمک می کند در صورت تکرار علائم، به سرعت علائم را کاهش دهید.

درواقع در CBT، یک درمانگر به فرد کمک می کند تا با علائم حمله پانیک در یک محیط کنترل شده و ایمن مقابله کند و آنها را درک کند. هنگامی که ترس برطرف شد، می تواند به فرد کمک کند تا از حملات بعدی جلوگیری کند.

دارو: علاوه بر درمان یا به جای درمان، پزشک ممکن است یک یا چند دارو را برای کمک به درمان اضطراب تجویز کند. پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به جلوگیری از حملات پانیک در آینده تجویز کند. اگر در حین مصرف این داروها دچار حمله پانیک شوید، علائم ممکن است شدت کمتری داشته باشند.

 برخی از نمونه ها عبارتند از:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین که داروهای ضد افسردگی هستند

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین که همچنین داروهای ضد افسردگی هستند

بنزودیازپین ها، اما اینها خطر وابستگی فیزیکی بالایی دارند

این داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. به عنوان مثال، استفاده از بنزودیازپین ها با الکل یا داروهای مخدر می تواند منجر به عوارض جانبی تهدید کننده زندگی شود.

اگر فردی پس از مصرف دارو برای حملات پانیک دچار عوارض جانبی شد، باید با پزشک خود صحبت کند.

چگونه کنار بیایم

چگونه با حمله پانیک کنار آییم؟

بهترین شکل پیشگیری این بیماری در این است که یک برنامه درمانی با پزشک تهیه کنید و به آن پایبند باشید. درمان و داروها هر دو روش‌های بسیار مؤثری برای کمک به پیشگیری از حملات بعدی و قابل کنترل‌تر کردن علائم هستند. اما قبل، حین و بعد از حمله پانیک، فرد می تواند چندین روش مختلف را برای آرام شدن امتحان کند. این شامل:

تمرکز بر تنفس با استفاده از نفس های آهسته و عمیق

فکر کردن به چیزهای مثبت

تمرکز بر شل کردن عضلات فک و شانه ها

دور شدن از موقعیت که باعث اضطراب می شود

صحبت کردن با یک عزیز

به آرامی یک لیوان آب را می نوشید

تمرکز چشم ها روی چیزی در نزدیکی

تلاش برای مدیتیشن

انجام ورزش های سبک، مانند پیاده روی یا انجام حرکات کششی سبک در خانه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این علائم ممکن است نشان دهند که زمان آن فرا رسیده است که با پزشک خود در مورد حملات پانیک و درمان های احتمالی صحبت کنید:

شما در یک ماه بیش از دو حمله پانیک را تجربه می کنید

به دلیل ترس از بیدار شدن با حمله پانیک دیگر در خواب یا استراحت مشکل دارید

شما علائم دیگری را نشان می دهید که ممکن است به حملات پانیک مرتبط باشد، مانند اختلالات اضطرابی یا اختلالات استرس

اگر با حملات پانیک از خواب بیدار شوید چه انتظاری دارید؟

اگر با حمله پانیک از خواب بیدار می شوید، طبیعی است که احساس سردرگمی کنید. علائم ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند.

ممکن است در تشخیص اینکه خواب می بینید یا نه مشکل داشته باشید. حتی ممکن است فکر کنید که دچار حمله قلبی شده اید. علائمی مانند درد قفسه سینه غیر معمول نیست.

بیشتر حملات پانیک بیش از 10 دقیقه طول نمی کشد و علائم در طول آن مرحله کاهش می یابد. اگر با حمله پانیک از خواب بیدار شوید، ممکن است به اوج علائم نزدیک شوید. علائم می تواند از آن نقطه کاهش یابد.

جمع بندی

حمله پانیک در شب قابل درمان است. اکثر افرادی که از یک برنامه درمانی پیروی می کنند، نتایج مثبت و کاهش علائم را مشاهده می کنند. افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند باید با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنند و گزینه های درمانی خود را در میان بگذارند.

مشخص نیست که چرا افراد حملات پانیک را تجربه می‌کنند، اما برخی محرک‌ ها ممکن است احتمال بیدار شدن با یک حمله پانیک را افزایش دهند. ممکن است فقط یک حمله پانیک داشته باشید، یا ممکن است چندین حمله داشته باشید.

این یک وضعیت قابل درمان است. شما می توانید در لحظه اقداماتی را برای کاهش علائم انجام دهید. همچنین می توانید با درمان و داروها از حملات پانیک در آینده جلوگیری کنید.

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک یک شروع ناگهانی و شدید پریشانی یا ترس است. این احساسات برای حدود 10 دقیقه تشدید می شوند تا زمانی که شروع به محو شدن کنند. حملات پانیک می تواند در هر زمانی از شبانه روز رخ دهد.

علائم و نشانه های حمله پانیک چیست؟

علائم و نشانه های حمله پانیک را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد:
علائم فیزیکی شامل: تعریق، لرز،حالت تهوع،تپش قلب، احساس ضعف یا بی ثباتی، لرزیدن یا لرزش، احساس سرگیجه یا سبکی سر، تنگی نفس، ناراحتی یا درد قفسه سینه، احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی، گرگرفتگی یا لرز
علائم عاطفی حمله پانیک عبارتند از: داشتن ترس ناگهانی از مردن، ترس از دست دادن کنترل، ترس از مورد حمله قرار گرفتن
علائم ذهنی حمله پانیک نیز موارد زیر است:
احساس خفگی یا خفگی، احساس جدا شدن از خود یا واقعیت، که به عنوان مسخ شخصیت و غیرواقعی شناخته می شود، پارستزی یا احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی، غیرواقعی شدن یا احساس غیر واقعی بودن.

راه های جلوگیری یا کنار آمدن با حمله های پانیک

تمرکز بر تنفس با استفاده از نفس های آهسته و عمیق
فکر کردن به چیزهای مثبت
تمرکز بر شل کردن عضلات فک و شانه ها
دور شدن از موقعیت که باعث اضطراب می شود
صحبت کردن با یک عزیز
به آرامی یک لیوان آب را می نوشید
تمرکز چشم ها روی چیزی در نزدیکی
تلاش برای مدیتیشن
انجام ورزش های سبک، مانند پیاده روی یا انجام حرکات کششی سبک در خانه

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

عوامل استرس زا در خانه

مهمترین عوامل استرس زا در خانه و روش های کاهش آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور