داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین
داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

بهترین داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

مصرف داروی ریتالین به دلیل عوارضی که دارد، معمولا از سوی پزشکان و متخصصان توصیه نمی شود. به همین دلیل به نظر می رسد که استفاده از داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین می تواند گزینه بهتری برای دستیابی به خواص این دارو باشد. در این بین، ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی وجود دارد که می توانند تاثیرات مثبت و کم عوارض تری را روی بدن بگذارند. البته نوع این گیاهان بسته به نوع مشکل و سن فرد، متفاوت است. بنابراین توصیه می نماییم که قبل از مصرف چنین داورهای گیاهی از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

دقت داشته باشید که داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین گاهی با بیماری های مختلف در تضاد می باشد و به همین دلیل اکیدا نباید آن ها را سر خود مصرف نمود. در صورتی که شما دانش آموز، داوطلب کنکور و یا دانشجو می باشید و برای افزایش تمرکز و همچنین بیدار ماندن در ساعات شبانه روز مایل هستید از چنین داروهایی استفاده نمایید، بهتر است راه های مطمئن تر و درست تری را انتخاب کنید.

داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

کودکانی که دچار اختلال نقص توجه یا همان بیش فعالی (ADHD) می باشند، امکان تمرکز بر روی یک مورد خاص را ندراند و به همین دلیل توجه به یک مسئله واحد برایشان دشوار است. این مشکل موجب شده است تا برای بهبود عملکرد کودکان دچار این نوع اختلال، والدین و پزشکان بیش از هر چیز به دنبال راهکارهای مناسبی جهت بهبود عدم تمرکز باشند. اما آیا راه های جایگزین دیگری برای این موضوع وجود دارد؟

یکی از تجویز هایی که برای کودکان داری اختلال بیش فعالی تجویز می شود، «ریتالین» است. اما از آنجا که عوارض مصرف ریتالین زیاد است و برخی از افراد ترجیح می دهند تا برای جلوگیری از مشکلات بعدی، از مصرف آن صرف نظر کنند.

رژیم های غذایی خاص می تواند بر ببهبود عملکرد تاثیر گذار باشد و در واقع برخی از مواد خوراکی می توانند موجب افزایش بیش فعالی در کودک شوند که به همین دلیل تغییر رژیم غذایی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

در این میان، به نظر می رسد که بهترین گزینه، استفاده از داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین باشد. نقطه قوت این داروهای در این است که همانند رژیم های غذایی خاص می توانند بر عملکرد سیستم بدن اثر مثبتی بگذارند. به نحوی که سازگاری بیشتری را با بخش های مختلف از خود نشان می دهند.

بعلاوه، جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی به علت ماهیت طبیعی و غیر شیمیایی بودن آن، اگر به درستی مصرف شود تاثیر مثبتی بر روی بازخوردهای عصبی خاص می گذارد و این یک گام امیدوار کننده در جهت بهبود تمرکز و تقویت حافظه کودکان و حتی بزرگسالان به شمار می رود.

داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین چیست؟

داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین چیست؟

همانطور که اشاره شد، برای اینکه بدانیم چه انتخابی برای داروی گیاهی بهتر است، ابتدا باید دید که هدف از مصرف ریتالین چیه؟ آیا ما می خواهیم از ریتالین برای کنکور و درس خواندن استفاده کنیم یا اینکه به دنبال رفع برخی اختلالات همچون بیش فعالی، انواع افسردگی، و یا حتی درمان اختلال دو قطبی هستیم.

اما به هر ترتیب، ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین وجود دارد که در این زمینه می توانند کمک کننده باشند و در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.

مصرف چای گیاهی

برای بسیاری از بزرگسالان مصرف چای می تواند به عنوان آرامش بخش تلقی شود. گاهی بزرگسالان برای رفع خستگی از این دمنوش استفاده می کنند. این موضوع می تواند در کودکان نیز مصداق پیدا کند و با خوردن چای گیاهی، تا حدود زیادی مشکلات مربوط به این اختلال را به حداقل برسانند. اما چگونه این مصرف ادامه پیدا کند؟ و چگونه می تواند داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین باشد؟

یکی از مشکلاتی که کودکان ADHD دارند؛ این است که برای به خواب رفتن زمان زیادی را صرف می کنند. در پی مشکلات خواب شب، طبعات دیگری مثل سخت بیدار شدن نیز وجود دارد. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف برخی از مواد می تواند به کودکان برای رفع این مشکلات کمک نماید. در واقع منظور از چای گیاهی، استفاده از مواد کاملا طبیعی به صورت دمنوش و چای می باشد.

از این حیث، یک داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین می توانید چای‌های گیاهی حاوی بابونه، نعناع، برگ لیمو و سایر گیاهان و گل‌ها، باشد که به طبع بهتر از مواد شیمیایی هستند. مصرف این نوع چای ها موجب می شود تا احساس آرامش ایجاد شود و به طبع آن، خواب راحتی را افراد داشته باشند. در واقع تاثیر این مواد می تواند موجب شود تا افراد برای رفتن در بستر خواب آماده تر شوند.

مصرف جنسینگ از جمله جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی می باشد

تحقیقات ثابت کرده است از جمله جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی جنسینگ است. مصرف «جنسینیگ قرمز» می تواند موجب آرام کردن علائم کودکان مبتلا به ADHD شود. این گیاه کاربردهای بسیار گوناگونی دارد و به دلیل ترکیبات خوب آن، می توان از تاثیرات بدی همچون اعتیاد به ریتالین که در اثر مصرف زیاد این دارو به وجود می آید جلوگیری کرد. تحقیقات ثابت کرده است که استفاده کودکان از جنسینگ برای مدت هشت هفته ای 1000 میلی گرم می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

همچنین، مطالعات و آزمایش های این دسته از افراد نشان داد که این گیاه در بهبود نشانگان اضطراب، شخصیت و عملکرد اجتماعی در افراد می تواند موثر واقع شود و این مزایا آن را به داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین تبدیل کرده است.

قدح مریم (Centella asiatica)

مصرف جنسینگ از جمله جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی می باشد

گیاه کوتوگولا از جمله گیاهانی است که در آفریقای جنوبی رشد می کند. این گیاه در واقع حاوی ویتامین های گوناگون بوده و سرشار از مواد مغذی می باشد. از این رو، می تواند در جهت عملکرد سالم افراد بسیار کمک کننده و تاثیر گذار باشد. مهمترین ویتامین های موجود در این ماده شامل : B1، B2 و B6 است. رشد این گیاه در مناطق آسیا، آفریقای جنوبی و همچنین اقیانوس آرام نیز امکان پذیر است.

قدح مریم را می توان داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین دانست و مصرف آن برای افراد و کودکانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی هستند، توصیه می شود. در واقع این ماده موجب می شود که کارایی و سرعت عملکرد ذهن بالا برود. از دیگر فواید آن می توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره نمود.

جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba)

یک داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین دیگر که جا دارد حتما به آن اشاره شود، جینکو بیلوبا می باشد. یکی از تاثیراتی که برای این دارو ذکر شده است، افزایش وضوح ذهنی است.

در رابطه با مصرف این گیاه برای درمان کودکان دچار نقص توجه، هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده و مطالعات انجام گرفته دارای تناقضاتی هستند. به همین دلیل هنوز نمی توان این دارو را در رفع یا بهبود بیش فعالی با قطعیت مفید دانست.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که برخی از افراد مصرف کننده جینکو بیلوبا نتایج مثبتی را پس یک دوره مشخص نشان داده اند و برخی دیگر چننی تاثیری نداشته اند. یک نکته مهم قابل لازم آن است که این دارو با برخی از بیماری ها در تداخل بوده و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

جوی دو سر سبز از جمله داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین

یکی از گیاهانی که مورد استفاده برای کاهش اضطراب در نظر گرفته می شود، گیاه جوی دو سر سبز می باشد. عصاره این گیاه با نام عصاره یولاف وحشی بوده و از جمله گیاهان غیر بالغ می باشد که پس از درو کردن و فرآوری می تواند در درمان اختلال بیش فعالی موثر واقع شود.

همچنین به دلیل اثر خوبی که جوی دو سر سبز در افزایش تمرکز دارد، آن را از جمله ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین می دانند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که در صورت مصرف این گیاه، افراد عملکرد شناختی بهتری را تجربه خواهند کرد و به همین دلیل می توان گفت مصرف این ماده می تواند جایگزین مناسبی برای ریتالین محسوب شود.

باکوپای برگ باریک (براهمی) (Bacopa monnieri)

یکی از گیاهان دیگری که برای برای بهبود عملکرد حافظه توصیه می شود، گیاه براهمی است. در واقع این گیاه در هند می روید و از برگ و ساقه ها تشکیل شده است. در رابطه با مصرف این گیاه نیز نتایج متناقضی وجود دارد و به همین دلیل نمی توان به طور قطع در رابطه با تاثیر آن صحبت کرد. اما به هر حال از جمله داروهایی است که برای درمان انواع اختلالات نقص توجه توصیه می شود.

تحقیقات انجام شده در این رابطه نشان می دهد بزرگسالانی که به مصرف این ماده روی آورده اند، در واقع توانایی های زیادی در بهبود حافظه داشته اند. همچنین کلیه شرکت کنندگانی که از عصاره براهمی استفاده نموده اند، در عملکرد آن ها بهبود زیادی مشاهده شده است و در عملکرد مغز و حافظه آن ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

استفاده از پوست درخت کاج جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی

برخی از تحقیقات ثابت کرده که استفاده از عصاره پوست درخت کاج می تواند در تولید اندروفین برای کودکان موثر واقع شود. علیرغم مثال های بالا که د رمورد داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین زده شد، در مطالعات انجام شده دیگر مشخص شد که استفاده از پوست درخت کاج موجب بهبود عملکرد فرد نشده است و به همین دلیل نمی توان آن را در چنین موردی مفید دانست.

اما مصرف این ماده موجب می شود تا سطح آنتی اکسیدان ها در کودکان مبتلا کاهش پیدا کند. بدین ترتیب، تا حدود 11 درصد از محرک های مغزی دوپامین کاهش پیدا کرده و در افراد دچار ADHD مشکلاتی به وجود آید.

عوارض مصرف ریتالین

جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی
  • یکی از عوارضی که می توان برای مصرف ریتالین نام برد: از دست دادن اشتها یا بی اشتهایی و همچنین کاهش وزن و ایجاد سرگیجه و حالت تهوع و استفراغ پس از مصرف آن می باشد.
  • برای برخی از افراد، در صورت مصرف خودسرانه می تواند موجب افزایش غلظت خون شود و همچنین عوارض اختمالی آن را در پی داشته باشد. حتما فشار خون را چک کنید تا از میزان آن اطلاع یابید.
  • در صورتی که جریان خون شما دچار مشکل شود و اختلالتی را در پی داشته باشد، عوارضی همچون : سرد شدن انگشتان دست و پا، بی حسی و درد و یا تغییرات رنگ پوست بروز خواهد کرد.
  • مصرف آن می تواند بر روی انگشتان دست و پا زخم هایی ایجاد می کند و به همین دلیل افراد به دنبال داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین می باشند.
  • ضربان قلب بالا و تپش قلب برخی از مصرف کنندگان آن موجب نامنظم شدن کارکرد قلب خواهد شد.
  • حرکات عضلات در برخی از موارد غیر قابل کنترل می شود و یا دچار پرش عضلانی می شود.
  • ایجاد مشکل در دید افراد به دلیل مصرف این ماده
  • ریتالین اعتیاد آوره و در صورت مصرف بدون تجویز پزشک شخص را معتاد خود خواهد کرد.
  • پر حرف شدن و غیر قابل کنترل شدن آن که به صورت ناگهانی و یک باره رخ می دهد.
  • حملات قبلی ایجاد شده و احساس درد دست چپ و همچنین بی قراری و تنگی نفس از عوارض دیگر آن است.
  • برای برخی از بزرگسالان مصرف موادی همچون ریتالین موجب می شود تا عارضه های جانبی را به همراه داشته باشد. 

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین به شما عزیزان ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتری در رابطه با ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین می باشید، می توانید با مشاوران دکتر فکر حاصل نمایید. قبل از استفاده از جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا دچار مشکل نشوید.

چرا باید از گیاهان جایگزین قرص ریتالین استفاده کرد؟

ریتالین به دلیل اعتیاد آور بوده و داشتن یک سری ترکیبات مضر، می تواند عوارض مختلفی را در پی داشته باشد و به همین دلیل داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین توصه می شود.

از چه گیاهانی می توان به عنوان جایگزین ریتالین استفاده کرد؟

در این مقاله می توانید از ده داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی مطلع شوید.

آیا ممکن است داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین عوارض داشته باشد؟

بله. برخی از این گیاهان با بیماری های دیگر تداخل داشته و ممکن است با بدن فرد سازگاری نداشته باشد.

مصرف ریتالین چه عارضه ایی دارد؟

ما شما را در این مقاله با مهم ترین عوارض ریتالین آشنا کرده ایم.

4.6/5 - (9 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور