اعتیاد در سالمندان

دلایل اعتیاد در سالمندان + انواع و روش های درمان آن

اعتیاد در میان افراد 65 سال و بالاتر اغلب دست کم گرفته شده و تشخیص داده نمی شود. به همین دلیل مهم است که در مورد اعتیاد در سالمندان اطلاعات لازم را بدست آوریم و همچنین دلایل اعتیاد در سالمندان را بدانیم. در ادامه همراه ما باشید تا جزییات مربوط به درمان اعتیاد در سالمندان را بررسی کنیم.

آمار ارائه شده از اعتیاد در سالمندان

بر اساس  آمار گزارش شده از مؤسسه ملی سوء مصرف الکل و داروهای تجویزی، مصرف این مواد تا 17٪ از بزرگسالان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. به دلیل دانش ناکافی، داده های تحقیقاتی محدود و بسیاری موارد دیگر، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب نشانه های سوء مصرف مواد در میان سالمندان را نادیده می گیرند. این امر با این واقعیت بدتر می شود که سالمندان اغلب دارای اختلالات پزشکی یا رفتاری هستند که علائم سوء مصرف مواد مانند افسردگی، دیابت یا زوال عقل را تقلید می کنند.

بر اساس گزارش دفتر خدمات سوء مصرف الکل و مواد، سوء مصرف مواد در میان سالمندان را می توان به دو شکل کلی طبقه بندی کرد: افرادی که این از ابتدای جوانی معتاد به این مواد بوده اند و یا افرادی که به تازگی در میانسالی معتاد به الکل شده اند.

علل اعتیاد در سالمندان

چندین چیز وجود دارد که می‌تواند منجر به اعتیاد در سالمندان شود . اینها می توانند مسائل مربوط به سلامتی یا رویدادهای تغییر دهنده زندگی باشند که عوارض عاطفی نیز دارند. در ادامه ما علل اعتیاد در سالمندان را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

محرک ها یا علل بالقوه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در سالمندان عبارتند از:

  • بازنشستگی
  • مرگ یکی از اعضای خانواده، همسر، حیوان خانگی یا دوست نزدیک
  • از دست دادن درآمد یا فشار مالی
  • از دست دادن هدف
  • جابجایی یا استقرار در خانه سالمندان
  • مشکل خواب
  • درگیری خانوادگی
  • کاهش سلامت روانی یا جسمی (افسردگی، از دست دادن حافظه، جراحی های بزرگ و غیره)

خطرات اعتیاد در سالمندان

سوءمصرف مواد مخدر یا الکل در میان سالمندان خطرناک است زیرا سالمندان بیشتر در معرض اثرات بدتر این مواد هستند. افراد بالای 65 سال توانایی کاهش متابولیسم داروها یا الکل و افزایش حساسیت مغز به آنها را دارند. این امر مصرف مواد مخدر یا الکل را برای سالمندان خطرناک می کند، حتی اگر فرد معتاد نباشد.

بنزودیازپین‌ها که برای درمان اضطراب، درد یا بی‌خوابی استفاده می‌شوند، از خطرناک‌ترین داروهای تجویزی برای سالمندان است و می تواند منجر به اعتیاد نیز شود.

درمان اعتیاد در سالمندان

چالش‌های شناسایی اعتیاد در سالمندان

سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است در واقع علائم سایر اختلالات پزشکی یا روانی را تقلید کند. این امر باعث می‌شود پزشکانی که با یک بیمار مسن‌تر مواجه می‌شوند، علائم اعتیاد را با بیماری های دیگر اشتباه بگیرند.

علائم اعتیاد در سالمندان

با بالا رفتن سن افراد، سلامت روان، سلامت جسمی و روابط شخصی آنها ممکن است شروع به بدتر شدن کند. اگرچه تشخیص اعتیاد در این جمعیت‌شناسی ممکن است دشوارتر باشد، مهم است که به علائم غیرمعمولی که عزیزان مسن شما نشان می‌دهد توجه کنید.

برخی از علائم سوء مصرف مواد عبارتند از:

  • مشکلات حافظه
  • تغییر در عادات خواب
  • کبودی های بی دلیل
  • تحریک پذیری، غمگینی و افسردگی
  • درد مزمن غیر قابل توضیح
  • تغییرات در عادات غذایی
  • تمایل به تنها بودن اغلب
  • حمام نکردن یا تمیز نگه داشتن
  • از دست دادن ارتباط با عزیزان
  • عدم علاقه به فعالیت های معمول

هنگامی که یک اعتیاد شناسایی شد، جستجوی یک مرکز درمانی که تجربه خاصی در کار با سالمندانی که با اعتیاد مواجه هستند، بسیار مهم است.

شما باید به دنبال برنامه هایی باشید که در این نوع اعتیاد تخصص دارند و همچنین خدمات مدیریت موردی را ارائه می دهند، زیرا افراد بالای 65 سال معمولاً فاقد حمایت اجتماعی مورد نیاز در طول دوره بهبودی هستند. این خدمات مدیریت پرونده، دسترسی سالمندان را به منابع پزشکی، روانپزشکی و اجتماعی فراهم می کند تا پس از درمان، سبک زندگی سالم ادامه یابد.

درمان اعتیاد در سالمندان

طبق پانل اجماع انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا ، موارد زیر به عنوان رویکردهای درمانی موثر برای افراد مسن در درمان سوء مصرف مواد توصیه می شود:

  • رویکردهای شناختی رفتاری
  • رویکردهای گروه محور
  • مشاور فردی

آیا افراد مسن تحت تأثیر الکل و مواد مخدر متفاوت هستند؟

افزایش سن احتمالاً می تواند منجر به تغییرات اجتماعی و فیزیکی شود که ممکن است آسیب پذیری را در برابر سوء مصرف مواد افزایش دهد. اطلاعات کمی در مورد اثرات مواد مخدر و الکل بر روی پیری مغز وجود دارد. با این حال، افراد مسن‌تر معمولا مواد را آهسته‌تر متابولیزه می‌کنند و مغز آن‌ها می‌تواند به مواد مخدر حساس‌تر باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که در جوانی به کوکائین معتاد شده‌اند ممکن لوب گیجگاهی کوچک‌تر داشته باشند. این می تواند آنها را با افزایش سن در برابر پیامدهای نامطلوب مصرف کوکائین آسیب پذیرتر کند.

دلایل اعتیاد در سالمندان

داروهای ضد درد اپیوئیدی و اعتیاد در سالمندان

درد مداوم ممکن است در افراد مسن که شرایط خاصی را تجربه می کنند، پیچیده تر باشد. تا 80 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته، درد را گزارش می‌کنند، همچنین 77 درصد بیماران قلبی و تا 40 درصد از بیماران سرپایی 65 سال و بالاتر  دردهای مزمن را گزارش می‌کنند. از سال 1995 تا 2010، مواد افیونی تجویز شده برای افراد مسن در طول بازدیدهای منظم مطب، 9 برابر افزایش یافته است. همین موارد منجر به تجویز داروهای ضد درد برای سالمندان شده و در نتیجه می تواند منجر به اعتیاد در سالمندان گردد.

نیکوتین و اعتیاد در سالمندان

در سال 2017، حدود 8 نفر از هر 100 بزرگسال 65 ساله و بالاتر، سیگار می کشیدند، که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را در آن ها افزایش داده است. اگرچه به نظر نمی‌رسد سیگاری‌هایی که سیگار را ترک کرده‌اند در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشند. اگرچه سالانه حدود 300000 مرگ و میر ناشی از سیگار در میان افراد 65 ساله و بالاتر رخ می‌دهد، اما این خطر در افراد مسن‌تری که سیگار را ترک می‌کنند کاهش می‌یابد. ترک سیگار پس از 65 سالگی می تواند دو تا سه سال به طول عمر آنها بیافزاید. در عرض یک سال پس از ترک، بیشتر سیگاری‌های سابق خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به نصف کاهش می‌دهند.

چرا افراد مسن در معرض خطر سوء مصرف داروهای تجویزی هستند؟

بیشتر سالمندانی که از سوء مصرف داروهای تجویزی رنج می برند، به طور تصادفی این کار را انجام می دهند. آنها بیشتر از سایر گروه های سنی دارو مصرف می کنند. طبق گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، 50 درصد از افراد بین 57 تا 85 سال روزانه بیش از 5 دارو یا مکمل مصرف می کنند. این امر خطر اشتباهات و سوء مصرف مواد را افزایش می دهد.

افزایش سن همچنین توانایی بدن شما برای جذب و فیلتر کردن داروها را کاهش می دهد. این بدان معناست که یک فرد مسن ممکن است به یک داروی تجویزی با دوز کمتر نسبت به بزرگسالان جوان معتاد شود یا عوارض جانبی آن را داشته باشد.

انواع اعتیاد در سالمندان

چه کسانی “سالمند” در نظر گرفته می شوند؟

یکی از چالش‌هایی که در مورد سوء مصرف مواد و اعتیاد در جامعه سالمندان وجود دارد، تغییر تعریف کلمه «سالمند» است. در حالی که بیشتر منابع می گویند این گروه سنی بالای 65 سال دارند، برخی از آنها 55 سال سن دارند، در حالی که برخی دیگر روی 70 یا 75 سال و بالاتر تمرکز می کنند. با این حال، به طور کلی، بهتر است فرض کنیم که کارشناسان در مورد 65+ صحبت می کنند، مگر اینکه طور دیگری مشخص شده باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل اعتیاد در سالمندان بپردازیم. از آنجایی که اعتیاد در سالمندان اغلب نادیده گرفته شده و یا با بیماری های دیگر به اشتباه گرفته می شود، مهم است که از جزییات این مشکل اطلاعات لازم را بدست آوریم و اگر در اطرافیان مان فردی مشکوک به این مشکل را دیدیم برای برطرف کردن مشکل او تلاش نماییم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص انواع اعتیاد در سالمندان و همچنین دلایل اعتیاد در سالمندان و یا درمان اعتیاد در سالمندان داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا اعتیاد در سالمندان می تواند خطرناک باشد؟

بله اگر درمان نشود، خطرناک خواهد بود.

درمان اعتیاد در سالمندان چیست؟

درمان های فردی، گروهی و روانی ارائه می شود.

آیا سالمندان گروه پر خطر اعتیاد تلفی می شوند؟

بله زیرا شرایط بدنی متفاوتی نسبت به افراد جوان تر دارند.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور