وظایف متقابل زن و شوهر
وظایف متقابل زن و شوهر

وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر

توجه به حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر مهم ترین رمز خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی است. خانم ها و آقایان به دلیل ویژگی های جسمی، روانی و احساسی متفاوتی که با یکدیگر دارند، نیازمند توجهات خاص خود می باشند. در نظر گرفتن این تفاوت ها و همچنین مصلحت کلی زندگی مشترک از مسئولیت های زوجین برای ایجاد آرامش و عشق در زندگی مشترک خواهد بود. 

گرچه همه ما در مورد اهمیت حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر زیاد شنیده و خوانده ایم، اما خوب است که با اصلی ترین آن ها آشنا شویم. در این مقاله به ذکر این موارد خواهیم پرداخت. اما چنانچه مایل به دریافت مشاوره تخصصی زناشویی می باشید، می توانید با کارشناسان و روانشناسان دکتر فکر در ارتباط باشید. 

اهمیت آگاهی از وظایف متقابل زن و شوهر 

هنگامی که یک پیوند زناشویی بسته می شود، دو نفر در مقابل یکدیگر مسئول می شوند. آن ها از زندگی و حالت تجرد جدا شده و وارد مرحله ایی می شوند که دیگر نمی توانند تنها به فکر خود و خواسته هایشان باشند، بلکه می بایست خوشبختی طرف مقابل را نیز در نظر داشته و اصول همسرداری را به کار ببرند. 

شاید نتوان ازدواج را مانند یک نهاد یا سازمان دانست، اما مسلما در آن وظایف و مسئولیت های خاصی برای طرفین تعریف شده است تا انسجام و قوام آن دچار سستی نشود. یعنی پس از ازدواج، خانم و آقا باید بتوانند بین نقش پدر، مادری، همسری، عروس یا داماد بودن تعادل برقرار کرده و با توجه به همه جوانب به بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

این کار تنها با تلاش های یک طرف به نتیجه نمی رسد. بلکه حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر باید از جانب هر دو مورد توجه قرار گرفته و عملی شود. گرچه رسیدن به یک نقطه مطلوب و ایده آل در این مسیر دشوار است، اما مسلما غیر ممکن نیست و تنها نیازمند اهتمام هر دو طرف است.

10 مورد ازحقوق و وظایف متقابل زن و شوهر

حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر

شاید ذکر کردن همه وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر در اینجا امکانپذیر نباشد. اما ما قصد داریم تا به مهمترین آن ها اشاره کنیم. 

شأن و منزلت یکدیگر را در خانه و در چند نگه دارند 

ما در دین اسلام یک باور مهم در مورد وظایف متقابل زن و شوهر داریم، و آن هم این است که زن و مرد لباس یکدیگرند. یعنی اگر یکی از آن ها عیب یا عیوبی دارد دیگری باید در پوشاندن و رفع این کاستی‌ها تلاش کند. 

بنابراین زمانی که زوج در یک جمع قرار می گیرند به هیچ وجه نباید  شخصیت طرف مقابل را زیر سوال برده یا با او بد رفتاری کند. این نیز در تحقیقات ثابت شده است که تحقیر و توهین نسبت به شریک زندگی یکی از اصلی ترین عوامل اختلاف زن و شوهر و حتی از فروپاشی زندگی می باشد. 

البته منظور این نیست که تنها در جمع با یکدیگر مهربان باشیم و احترام متقابل را حفظ کنیم. بلکه این رفتار باید در خانه شروع و به یک عادت تبدیل شود. برای اینکه از میزان توهین  یا انتقادات تند بکاهید، زمانی که می‌خواهید این کار را انجام دهیم خود را جای همسرتان بگذارید. اگر شما بودید چه واکنشی نشان می دادید و آیا احساس بدی نسبت به همسرتان پیدا نمی کردید؟

حتی اگر در مهمانی یا جمع از رفتار یا مسئله ایی از شریک زندگیتان ناراحت شدید، به جای مطرح کردن در جمع، آن را در خانه و حریم خصوصی خود بیان کرده و به دنبال راهکار مناسب جهت رفع مشکلات خانوادگی باشید.

پایبندی به تعهد

زمانی که صیغه عقد خوانده می شود یعنی زوج نسبت به یکدیگر متعهد شده و موظف هستند که به این عهد وفادار بمانند.  این یکی از  بنیادی ترین حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر محسوب می شود. زیرا می‌تواند زیربنای سایر مسئولیت های زندگی نیز باشد.

عدم تعهد باعث می شود که زندگی دائماً در حالت تزلزل باشد. منظور  از تعهد تنها این نیست که مرتکب خیانت نشویم. البته قطعاً این مورد شالوده تعهد به حساب می اید. اما ما در قبال محبت کردند، تامین نیازهای یکدیگر، احترام، تلاش برای بهبود زندگی و … نیز وظیفه داریم. 

با ای وجود، حفظ تعهد امروز به مراتب مهمتر و دشوار تر از گذشته است. روابط آزاد میان جنس مخالف و تسهیل دسترسی به دوست دختر یا دوست پسر از طریق اجتماع یا فضای مجازی می تواند مسائل شروع یک ارتباط جدید را افزایش دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که زوجین حتی در افکارشان به خود اجازه چنین موردی ندهند.

مشورت کردن

 زن یا مردی که  در مورد مسائل زندگی بدون مشورت دیگری تصمیم گیری می کند، احساس پوچی و بی ثمر بودن را به او منتقل خواهد کرد. همین امر به تدریج سبب به انزوا رفتن یکی از از آنها ایجاد فاصله می شود. مشورت کردن تنها مختص به جنسیت خاص نیست و از وظایف متقابل زن و شوهر به شمار می رود. 

این کار نه تنها باعث می شود تا از تجربیات و همفکری های یکدیگر استفاده کنیم بلکه  نشان میدهیم که شریک زندگیمان مورد اعتماد ترین و مهم ترین فرد زندگی و باعث ایجاد احترام و محبت بین طرفین می شود.

البته این را هم باید اضافه کرد  مشورت به معنای تحمیل نظر شخصی بر شخص دیگری نیست. به علاوه برخی از حوزه ها از تخصصی دانش زن یا مرد خارج است و لزومی هم به مشورت گرفتن در آن مورد وجود ندارد  مثلاً در زمینه های کاری خانم ها و آقایان که دیگری در مورد آنها اطلاعاتی چندانی ندارد. 

برآورده کردن نیازهای جنسی

برآورده کردن نیازهای جنسی از وظایف زن و وشهر

 پاسخ به نیازهای جنسی از جمله ارکان انسجام بخشیدن به زندگی زناشویی است. اگر زوجین در مورد فواید رابطه جنسی و سلامت روان، جسم، و استحکام رابطه عاطفی آگاهی داشته باشند، بیش از پیش به این مسئله توجه خواهند کرد.

تحقیقات نشان می دهد که عدم رضایت از کیفیت رابطه جنسی، نقش مستقیمی در سرد شدن رابطه زناشویی یا حتی بروز طلاق عاطفی دارد. به علاوه اگر  نیاز جنسی به خوبی پاسخ داده نشود باعث مشکلات جسمی همچون مشکلات قلبی،  ضعف و خستگی، بالا رفتن فشار خون، و غیره می گردد. 

اما مهمتر از آن تاثیرات روحی است که در صورت عدم برآورده شدن نیاز جنسی، پیامدهایی اعم از استرس و اضطراب، تحریک پذیری، کاهش اعتماد به نفس، و کاهش صمیمیت با شریک زندگی دور از انتظار نیست. به همین دلیل نیز همواره نه تنها در ادیان و مذاهب،  بلکه روانشناس نیز از جمله مهمترین وظایف متقابل زن و شوهر  را توجه به نیاز جنسی خود و شریک زندگی شان می دانند. 

احترام به خانواده طرف مقابل

 همانطور که ما دوست داریم شریک زندگی مان به خانواده ما احترام بگذارد، ما نیز  این وظیفه را بر عهده داریم. در موارد مشاوره زناشویی بسیار دیده می شود که زوجین به دلیل بی احترامی کردن به خانواده های یکدیگر دچار مشکلات جدی شده اند.

البته در اوایل ازدواج به خاطر عدم شناخت طرفین و به تعادل نرسیدن رابطه ها، به طور طبیعی یکسری اختلافات ممکن است به وجود بیاید. اما و وظایف متقابل زن و شوهر این است که  این تفاوت ها را مدیریت کنند. همچنین در ادامه مسیر زندگی نیز برقراری رابطه با خانواده همسر می تواند سبب محبوب شدن خانم یا آقا نزد آن ها شود.

حتی اگر از خانواده شریک زندگی خود گله مندید، سعی کنید تا راه های به دست آوردن دل آنها را پیدا کنید. هرچقدر  روابط تیره تر و با آنها داشته باشیم بیشتر در  نقطه مقابل همسر خود نیز داده اید. 

 آرامش بخشیدن به یکدیگر

 یکی دیگر از اهداف ازدواج آرامش بخشیدن و آرامش گرفتن است. مفهوم آرامش در ذهن هر کسی متفاوت است. اما به طور کلی داشتن یک رابطه دوستانه و صمیمانه با همسر، درک او،  اعتماد، وقت گذاشتن برای یکدیگر،  توجه به نیازهای معیشتی، عاطفی، جسمی و جنسی،  قدردانی، خرید هدیه، ابرازهای عاشقانه، انتظارات معقولانه و پشتیبانی از وظایف متقابل هر زن و شوهر موفقی است.

اینکه زن وقتی مرد از سرکار می آید به جای شروع به انتقاد و جر و بحث، خوشامد صمیمانه‌ای بگوید و با لبخند  از استقبال نماید،  یک آرامش بزرگ  محسوب می شود. و یا زمانی که مرد تمام خستگی های زن را درک کرده و با او در انجام امور خانه همکاری می کند، برای زن بسیار ارزشمند است. اینها ساده ترین و کوچکترین نمونه های ایجاد آرامش برای زندگی مشترک است که می‌تواند نتایج بزرگی را به بار آورد.

بودن در کنار یکدیگر در لحظات خوب و بد

 زندگی پر از لحظات شیرین و تلخ است.  اگر زن یا مرد احساس می‌کند که همسرش در شرایط سختی قرار دارد،  می بایست به جای تماشا یا مواخذه، در کنار هم قرار گرفته و با تمام توان برای رفع مشکل به وجود آمدن تلاش کند. 

به علاوه ما نمی تواند انتظار داشته باشیم که همسرمان همیشه خوب و ایده آل باشد. شاید گاهی لازم است که نقش ها و جایمان عوض شود. نقش حمایت کننده هیچ ربطی به جنسیت نداشته و از حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر  به شمار می آید.  

رشد کردن در کنار یکدیگر 

شاید همسر شما آنها پس از ازدواج با فردی که در زمان آشنایی پیش از ازدواج می شناخت متفاوت شده باشد.  باید قبول کرد که همه ما در طول زندگی با تجربیاتی که به دست می آوریم دچار تغییرات گوناگونی می شویم و این  همان روند رشد و تکامل می باشد. 

اما چه خوب است که با درک متقابل برای پیشرفت و رشد شخصیتی، شغلی، فرهنگی، رفتاری و مالی  یکدیگر تلاش کرده و باهم به افرادی  قوی تر، داناتر،  تواناتر و هوشمند تبدیل گردند.  البته گاهی وظایف متقابل زن و شوهری است که به خاطر دیگری از خودگذشتگی  کنند. این از خود گذشتگی زندگی را بسیار زیباتر و پیوند زناشویی را مستحکم تر خواهد کرد. 

قدردانی از یکدیگر

قرار نیست که لزوما در روابط زناشویی اتفاقات بزرگی بیافتد تا زن و مرد از یکدیگر سپاسگزاری یا قدردانی کنند. تشکر به خاطر کوچکترین کارها می تواند وزن محبت را درد دل همسر ایجاد کند. به عنوان مثال اگر زن در ابتدای صبح برای همسر خود یک چای و صبحانه آماده می‌کند،  قدر دانی مرد می تواند  احساس ارزشمندی داده و  نسبت به زندگی دلگرم تر کند. 

همچنین زنی که به همسر خود با این جمله که ” از تو به خاطر بو دنت و تمام تلاش هایت تشکر می کنم” عشق بزرگی را در دل مرد ایجاد می کند. در مقابل، انتظارات نامعقول مالی یا عاطفی به مرور موجب ایجاد تنش و فاصله می شود. البته مسلما وظایف متقابل زن و شوهر ایجاب می کند که به خواسته های یکدیگر توجه کنند، اما بایستی توان و تلاش طرف مقابل نیز در نظر گرفته شود. 

توجه و رسیدگی به خود

شاید هنگامی که از وظایف متقابل زن و شوهر یاد می شود، تصور شود که تمام توجهات باید به طرف مقابل باشد. این در حالی است که احترام به خود مقدم بر هر چیزی است. شخصی که خود را دوست دارد، به ظاهر و زیبایی اش اهمیت می دهد، از سلامت جسمی اش مراقبت می کند، و اخلاقش را بهتر می کند از آرامش درونی بیشتری برخوردار خواهد بود. در نتیجه بهتر می تواند نقش همسری را نیز ایفا کند. 

به همین دلیل، در یک زندگی مشترک نباید بواسطه مشغله های گوناگون خود را فراموش کرد. فرسودگی نه تنها به خود ما بلکه به کسانی که به ما نیاز دارند نیز ضربه می زند. 

تفاوت وظایف زن و شوهر 

تفاوت وظایف زن و شوهر 

زن و مرد دارای خصوصیات عاطفی و جسمی متفاوتی هستند. از جمله وظایف متقابل زن و شوهر این است که نیازهای عاطفی یکدیگر را شناسایی کرده و متناسب با آن پاسخ دهند. البته نمی توان یک سری ویژگی های خاص را به یک جنسیت تعمیم داد، زیرا تفاوت های فردی می تواند سبب تغییر آن شود. امادر مجموع یک سری تفاوت های کلی در بین خانم ها و آقایان و خانم ها وجود دارد که ما در زیر به آن ها اشاره می کنیم. 

  • زن ها صحبت کردن را دوست دارند، اما مردان بیشتر مایل به سکوت و تحلیل هستند
  • زنان بینش شهودی قوی تری دارند، اما مردان علاقه مند به عمل و آزمایش می باشند.
  • خانم ها ترس بیشتری نسبت به مردان دارند. 
  • تحمل زنان در مقابل رنج روحی کمتر از رنج حسمی است. اما مردان در مقابل رنج روحی مقاوم ترند.
  • زنان در هنگام غم و یا ناراحتی واکنش های هیجانی تری نشان می دهند. اما مردان احساسات غم انگیز خود را کمتر بروز می دهند.
  • زنان تصدیق و تائید برایشان مهم است. اما مردان با رسیدن به هدف اعتماد بنفس و عزت نفس پیدا می کنند. 
  • زنان شنوده خوبی هستند، اما مردان نه
  • زنان از راه گوش دادن تحت تاثیر قرار می گیرند، اما مردان از راه دیدن
  • طبیعت جنسی خانم ها پیچیده تر از آقایان است. 

سخن پایانی 

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با 10 مورد از مهمترین حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر آشنا کرده و نکات مفیدی را به همه خوانندگان گرامی ارائه دهیم.

با این وجود، در زندگی زناشویی مسائل و جوانب جزئی و کلی وجود دارد که شاید نیازمند نگاه و کاوش دقیق تری باشد. گاهی برای رفع مشکلات و رسیدن به یک تفاهم دو طرفه، نیاز به کسب راهنمایی و مشاوره از افراد متخصص در این حوزه است. همکاران و روانشناسان ما در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی تمامی سوالات دوستان گرامی خواهند بود. 

وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر چیست؟

در این مقاله می توانید 10 مورد از وظایف متقابل زن و شوهر در برابر یکدیگر را مطالعه فرمایید.

آیا برآورده کردن نیاز جنسی از وظایف متقابل زن و شوهر به شمار می رود؟

بله.  پاسخ به نیازهای جنسی از جمله ارکان انسجام بخشیدن به زندگی زناشویی است.

چگونه وظایف زن و شوهری را به نحو احسنت انجام دهیم؟

برای دریافت راهنمایی در این زمینه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

تفاوت وظایف زن و شوهر در چیست؟

زن و مرد دارای خصوصیات عاطفی و جسمی متفواتی هستند. توضیحات بیشتر را در مقاله بخوانید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور