درمان وابستگی عاطفی
درمان وابستگی عاطفی

درمان وابستگی عاطفی

روانشناسان برای کسی که در یک رابطه نادرست قرار گرفته و جدا شدن برایش دشوار است، درمان وابستگی عاطفی را الزامی می دانند. چرا که ماندن در هر گونه ارتباط اشتباه و یا حتی خارج شدن غیر اصولی از آن می تواند صدمات روحی و روانی جبران ناپذیری را به شخص وارد کند. از این رو، بایستی با در نظر گرفتن روش های موثر جلوگیری از عوارض وابستگی عاطفی ، خود را هر چه زودتر از چنین موقعیتی بیرون کشید.

شاید برای برخی از افراد، گفتن یا شنیدن این موارد تنها در حد حرف آسان باشد، ولی به دلیل وابستگی شدیدی که پیدا کرده اند عملی کردن به آن ها، آنقدر سخت باشد که دچار احساس ناامیدی زیاد شوند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم و در یک درمان وابستگی عاطفی از دیدگاه روانشناسان، چه چیز هایی توصیه می شود.

چرا درمان وابستگی عاطفی مهم است؟

چرا درمان وابستگی عاطفی مهم است؟

حمایت عاطفی یکی از مزایای بسیار بزرگ در روابط سالم است. زیرا هنگامی که با چالش های زندگی یا استرس روبرو می شوید، عزیزان و نزدیکانی که دارای مهارت همدلی و همدردی هستند، به آرام کردن شما کمک می کنند.

در یک رابطه عاشقانه، معمولا محبوب و معشوق اولین کسی است که انتظار می رود این حمایت را ارئه دهد. اما قسمت نگران کننده ماجرا آنجاست که این طلب حمایت و محبت به یک وابستگی عاطفی شدید تبدیل می شود.

البته داشتن وابستگی احساسی در یک روابط عاطفی سالم تا حدی قابل قبول و درست است. اما وابستگی زیاد به شریک عاطفی یا همسر باعث می شود که خود را همواره به او محتاج ببینید و احساس کنید که نمی توانید بدون او دوام بیاورید.

این اعتماد کامل به شخص دیگر، در نهایت می تواند به روابط و رفاه کلی تان آسیب وارد کند. استقلال عاطفی دارای چند نوع است. افراد کاملاً مستقل در برابر همه حمایتهای عاطفی مقاومت می کنند، زیرا ترجیح می دهند تنها با نیازهای عاطفی کنار بیایند یا حتی آنها را کاملاً نادیده بگیرند.

در این میان، سالم ترین نوع رابطه آن است که روابط متقابل متوسطی وجود داشته باشد. وابستگی متقابل به این معنی است که می توانید نیازهای عاطفی خود و دیگری را تشخیص داده و به شکلی سالم آن ها را برآورده کنید.

در حالی که اگر دچار وابستگی باشید، برای هر چیز از شریک خود کمک می گیرد. به عبارت دیگر، شما باید برای برخی نیازهای عاطفی به آنها وابسته باشید، نه همه آنها.

به عبارتی دیگر، درمان وابستگی عاطفی زمانی ضروری می شود که شما برای تأمین تقریباً همه نیازهای خود به شریک زندگی تان تکیه نمائید. حتی در بعد روحی، هنگامی که دچار پریشانی می شوید، بلافاصله قبل از اینکه بخواهید احساسات خود را مدیریت کنید، از شریک تان کمک بگیرید.

احساس اینکه انگار بدون حمایت همسر او نمی توانید زندگی کنید، می تواند رابطه شما را به سمت سطح ناسالم وابستگی سوق دهد.

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه کنیم یا درمان وابستگی عاطفی چیست؟

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه کنیم یا درمان وابستگی عاطفی چیست؟

در این قسمت قصد داریم نکاتی را بررسی کنیم که به شما برای برطرف کردن درمان وابستگی عاطفی، کمک می کند.

این نکات می تواند به شما کمک کند تا نیازهای عاطفی خود را بهتر شناسایی و برآورده نمائید. البته، کمک گرفتن از دیگران در صورت لزوم کاملاً خوب و است. اما مهم است بدانید چگونه این کار را انجام دهید.

با احساسات خود راحت تر باشید

اولین قدم برای رفع نیازهای عاطفی، شناخت آن هاست. شاید، در ابتدا این کار چالش برانگیز باشد، اما مطمئن باشید که غیر ممکن نیست.

کاملاً طبیعی است که رویارویی با احساسات منفی دشوار خواهد بود. اما احساسات منفی به اندازه احساسات مثبت اهمیت دارند. آنها به شما کمک می کنند تا بدانید که بخشی از روح و روانتان نیاز به ترمیم و رسیدگی دارد.

به جای اینکه احساسات خود را پنهان کرده یا برای از بین بردن احساسات خود به شخصی دیگر اعتماد کنید، از خود بپرسید که چه چیزی باعث پیدا شدن چنین حالتی در شما شده است.

برای درمان وابستگی مراقبه کنید

مراقبه یا هر عملی که به ایجاد آرامش در شما کمک کند، مهم است. برای انجام مراقبه می توانید زمان خود را در طبیعت بگذرانید، نیازهای عاطفی خود را بر عهده بگیرید و هر فعالیت دیگری که احساس آرامش‌تان را بیشتر می‌کنید در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

اگر رفتار عاشقانه با همسر ندارید، احساس حسادت، تنهایی یا مورد بی مهری قرار گرفتن می کنید، با همسر خود در این مورد صحبت کنید. از سوی دیگر، جوانب مثبت زندگی را فراموش نکنید و کارهایی که برایتان لذت بخش است را انجام دهید.

  • گذراندن وقت با دوستان خارج از رابطه
  • تلاش برای دستیابی به اهداف
  • وقت گذاشتن برای استراحت
  • تمرین خود مراقبتی
  • عوامل محرک خود را کاوش کنید

با یک درمانگر صحبت کنید

وقتی نوبت به شناسایی و شکستن الگوها می رسد، کمک گرفتن از یک درمانگر مهم ترین گام است.

وابستگی عاطفی اغلب مربوط به دوران کودکی است. نبود دلبستگی ایمن به والدین یا مراقب اصلی می تواند عامل اصلی مشکلاتی همچون کمبود اعتماد بنفس، دلبستگی زیاد و روی آوردن به روابط ناسالم عاطفی در بزرگسالان باشد. همچنین، برخی از سبک های دلبستگی غلط می توانند در انواع وابستگی عاطفی از نظر روانشناسی نقش داشته و غلبه بر رفتارهای وابسته به عواطف را به خودی خود تا حدودی چالش برانگیز باشد.

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا مشائل و نگرانی های گذشته را که موجب آسیب به رابطه امروزتان شده کاوش و کشف کنید.

همچنین در مشاوره روانشناسی می توانید از مهم ترین راهکارها جهت درمان وابستگی عاطفی آگاه شوید. ما برای اطلاع شما عزیزانف در ادامه به این مواد اشاره کرده ایم.

حد و مرزهای شخصی خود را تعیین کنید

روش های موثر جلوگیری از عوارض وابستگی عاطفی

مرزها در همه روابط مهم اند. اگر مرزهای مشخصی نداشته باشید، هر کسی می تواند می تواند به حریم شخصی شما تجاوز کند.

به طور مثال، به شریک زندگی خود بگویید، گاهی به جای تماس تلفنی از پیامک استفاده نماید و یا در زمان هایی که نیاز به تنهایی دارد، شما را تنها بگذارد.

با هم به دنبال پشتیبانی باشید

اگر شریک زندگی شما همچنان با وابستگی عاطفی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است درمان فردی مفید باشد. یک مشاوره زوج درمانی نیز می تواند کمک کند.

این روش درمانی، فضایی امن و بدون قضاوت را فراهم می کند که در آن می توانید در مورد نیازهای رابطه، مرزها و اهداف آینده خود صحبت کنید.

اگر با وجود سپرس شدن مدت زمان زیادی از رابطه، شریک زندگی شما در تعهد صداقتتان شک دارد، یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا اعتماد بیشتری داشته و راه های موثرتری برای برقراری ارتباط پیدا کنید.

درگیر گذشته نباشید

وقتی دائماً در گذشته خود سپری می کنید، قادر به پیشروی یا انتخاب بهتر برای حال یا آینده نخواهید بود. این موضوع، مانع رشدتان می شود و شما را در یک دور باطل گرفتار می کند. از این رو زندگی امروز خود را فراموش می کنید و احساس ناامید و اندوه دائمی به شما دست می دهد.

خودتان تصمیم بگیرید

غلبه بر وابستگی عاطفی شما را ملزم به انتخاب منطقی می کند. برخورداری از مهارت تصمیم گیری به شما کمک می کند تا در مواردی که لازم است خود به تنهایی تصمیم گیرید، نیازمند دخالت یا اظهار کسی نباشید.

دقیقاً از خود سوال کنید که از زندگی چه می خواهید و از رسیدن به آن نترسید. به خود و علایق تان اعتماد کنید و اجازه دهید که عمیقا از زندگی لذت ببرید.

با کارهای کوچک شروع کنید مانند اینکه چگونه می خواهید دستاوردهای خود را جشن بگیرید، آنچه دوست دارید برای ناهار یا شام بخورید، آخر هفته خود را آنطور که می خواهید بسازید و … .

به تدریج به تصمیمات بزرگتری بگیرید. مثلا، تصمیمات مالی، انتخاب شغل آینده، انتخاب رشته تحصیلی، تصمیم برای ادامه یا عدم ادامه رابطه و … همگی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فردی به شمار می روند. از اینکه مبادا اشتباه کنید نترسید. به خودتان حق دهید که شما هم ممکن است اشتباه کنید.

اجازه نگیرید

در حالی که  ما هر روز تصمیمات کوچک و بزرگی در زندگی می گیریم، ممکن این تصمیمات متاثیر از خواسته یا انتظارات اطرافیان باشد. کسی که عزت نفس پائین دارد، پیوسته دیگران را در اولویت قرار می دهد و توجه کمی به نیازها و علایق خود دارد. یکی از مواردی که در درمان وابستگی عاطفی به آن پرداخته می شود، تقویت عزت نفس می باشد.

هیچ کس نمی تواند 100٪ به شما اطمینان دهد که چه چیزی درست است و چه چیزی اشتباه. مهم این است که پای تصمیمات درست و غلط خود بایستید.

خیلی به مردم وابسته نباشید

همه ما به سیستم های پشتیبانی یعنی دوستان و خانواده یا حتی اجتماع بزرگتر احتیاج داریم. اما وقتی بیش از حد وابسته می شویم، نمی توانیم فردیت خود را ببینیم و قدرت ها یا استعدادهای ذاتی مان را به کار بگیریم.

یاد بگیرید که تعادل سالمی بین خود و روابط برقرار کنید. بیاموزید که از دیگران انتظار کمتری داشته باشید.

مسئولیت کامل همه چیز را بر عهده بگیرید

مسئولیت انتخاب ها و تصمیماتی که می گیرید، بر عهده شماست. این بدان معناست که کاملاً از افکار، احساسات، اعمال خود آگاه باشید و آنها را بپذیرید. این مورد برای درمان وابستگی عاطفی مهم است.

بی رحمی عاطفی را تشخیص دهید

بی رحمی عاطفی را تشخیص دهید

یکی از مهمترین علل عدم اعتماد بنفس این است که نسبت به خود خیلی سخت گیر یا انتقادپذیر هستید. وقتی بیش از حد به خود انتقاد می کنید، از افکار درونی خود دور می شوید و برای تأیید اعتبار به دیگران پناه می برید. با یافتن روشی مثبت و موثر در مقابله با احساسات، به ویژه در یک شرایط دشوار، می توان این الگوی انتقاد را از خود را دور نمود.

سعی کنید نقاط قوت خود را بیابید و برای اشتباهاتی که مرتکب می شوید خود را ببخشید. گاهی این سخت گیری ها از اصلی ترین علل افسردگی پنهان به شمار می روند. شما انسان هستید و حق دارید که گاهی اشتباه کنید.

زمانی که این مورد را عمیقا بپذیرید، خواهید دید که تا چه حد تاثیر مثبتی بر روی روح و روانتان به جای خواهد گذاشت.

الگوهای خودتخریبی را شناسایی کنید

بیشتر ویژگی های وابستگی عاطفه ناشی از ضربه یا چالش های عاطفی است که در دوران کودکی یا نوجوانی تجربه کرده ایم. هنگامی که عوامل محرک و وقایع را شناسایی کردید، راهی برای جبران آسیب دیدگی گذشته پیدا خواهید کرد و این به شما کمک می کند تا الگوهای خود تخریبی آسیب زا را متوقف کنید.

هنگامی که در مشاوره فردی به دنبال درمان وابستگی عاطفی هستید، یاد می گیرید به جای اینکه اجازه دهید گذشته آینده شما را خراب کند، آن را رها کنید.

ابتدا باید عوامل محرک و الگوهای مرتبط با گذشته خود را شناسایی کنید. این موارد می توانند عادت ها یا اشخاصی باشند که در شما احساس گناه یا تحقیر شدن ایجاد می کنند. هنگامی که عوامل محرک را بشناسید، شروع به دیدن تله ها می کنید و می توانید از آنها جلوگیری کنید قبل از اینکه به یک واقعه بد تبدیل شود.

آستانه صبر و تحمل خود را افزایش دهید

اگر می خواهید از نظر احساسی قوی باشید، باید یاد بگیرید مهارت های خود را بهبود ببخشید و وظایف محول شده را خودتان انجام دهید. با این حال، توسعه این مهارت ها زمانبر است، اما غیر ممکن نیست.

پرورش صبر برای درمان وابستگی عاطفی بسیار حیاتی است. زیرا زندگی بعضی مواقع دشوار می شود و هرچه بردبارتر باشید، بهتر می توانید در مقابل مشکلات مقاومت نمائید.

نیازهای خود را با انتظارات دیگران اشتباه نگیرید

برای اینکه از نظر احساسی قوی باشید، باید به یاد داشته باشید که شما مسئول خوشبختی دیگران نیستید. گرچه نگرش کودکی شما به والدین یا سرپرستانتان وابسته است، اما تعیین سرنوشت در بزرگسالی کاملاً به خود شما بستگی دارد. اگر دیگران انتظار دارند که شما زود ازدواج کنید یا فلان شخص را انتخاب نمائید، نباید شما را به انجام وادارد.

از طرفی باید یاد بگیرید که برآورده کردن نیازهای شما به عهده شخص دیگری نیست. همچنین، قرار نیست که تمام رویاها و امیال شما برآورده شوند. این نوع نگرش می تواند احساس بدبختی در شما ایجاد نماید. بهتر است که با

راهنمایی حرفه ای دریافت کنید

برای درمان وابستگی عاطفی شاید به کار بردن این نکات به تنهایی، بتواند کارساز باشد، اما گاهی اوقات یک مشاور و درمانگر نیز می تواند کمک بسیار زیادی نماید.

تا زمانی که آسیب ها و رنج های گذشته را تشخیص ندهیم، نمی توانیم راهکار مناسبی برای مقابله با آن پیدا کنیم.

از آنجا که رفتارهای وابسته به عواطف به مرور زمان رشد می کنند، بهبود یک شبه امکان پذیر نیست. علاوه بر آنکه باید برای رفع آن مسائل قدم بردارید و قوی باشید، داشتن صبر و شفقت نسبت به خود یا شریک زندگی خود نیز مهم است.

با یک مشاور بهداشت روان صحبت کنید که می تواند شما را راهنمایی کند که چگونه می توانید خود را در آغوش بگیرید و مسائل ناشی از وابستگی عاطفی را حل کنید.

درمان علمی وابستگی عاطفی

درمان علمی وابستگی عاطفی

در حال حاضر، روشهای مختلفی برای درمان وابستگی عاطفی وجود دارد که بسته به ویژگی های شخصیت و یا شرایط موجود در یک رابطه به کار گرفته می شوند. درمان های بالقوه عبارتند از:

درمان EMDR  حساسیت زدایی

هیپنوتیزم بالینی

 EFT درمان متمرکز بر احساسات

زوج درمانی

درمان های رشد شخصی

به طور کلی هدف از درمان وابستگی عاطفی ، کمک به فرد در شناخت مشکل و نحوه کنار گذاشتن هرگونه رابطه سمی است.

علائم وابستگی عاطفی

در این قسمت علائمی را بررسی خواهیم کرد که به جلوگیری از عوارض وابستگی عاطفی کمک می کنند.

افراد وابسته به احساسات ممکن است در روابط خود با برخی از این الگوها روبرو شوند:

  • توان غلبه بر ترس از تنهایی را ندارند و فاصله جسمی یا روحی با همسرشان علائم استرس و اضطراب را نشان می دهد.
  • از ترس تنها بودن، رابطه را رها نمی كنند، حتی اگر باعث خوشبختی آنها نشود.
  • مطیع همسر خود هستند، توانایی ابراز عقیده و جلوگیری از مشاجره را ندارند.
  • اغلب نسبت به دیگران احساس حقارت می کنند و احساس می کنند که به اندازه کافی برای شریک زندگی خود خوب نیستند. آنها از ترس فریب خوردن وسواس فکری پیدا می کنند.
  • یک دیدگاه ایده آل از شریک زندگی یا رابطه شما
  • اعتقاد به اینکه زندگی شما بدون او معنی ندارد
  • اعتقاد به این که شما به تنهایی نمی توانید سعادت یا امنیت را پیدا کنید
  • ترس مداوم از طرد شدن
  • نیاز مداوم به اطمینان خاطر
  • احساس خلأ و اضطراب هنگام گذراندن وقت به تنهایی
  • احتیاج به این افراد برای تقویت عزت نفس
  • احساس حسادت یا تملک
  • در اعتماد به احساساتشان نسبت به شما مشکل دارد
  • وابستگی

وابستگی عاطفی چگونه بر ما تاثیر می گذارد؟

وابستگی عاطفی چگونه بر ما تاثیر می گذارد؟

اگر درمان وابستگی عاطفی بموقع و به طور صحیح انجام شود، تأثیر بسزایی در داشتن رفتار عاشقانه خواهد داشت و به سایر حوزه های زندگی نیز بسط داده می شود. این در حالی است که بی توجهی به آن، مشکلات زیر را به وجود خواهد آورد.

بروز مشکلات رابطه

در بیشتر موارد، وابستگی عاطفی راه را برای ایجاد روابط سالم ناهموار می کند. افراد وابسته معمولاً به اطمینان خاطر و حمایت زیاد شرکای خود نیازمندند. به عنوان مثال ممکن است مرتباً مواردی از این قبیل را بپرسند:

“دوستم داری؟”

“آیا برایت ایجاد مزاحمت کردم؟ آیا آزارت میدهم؟”

“آیا واقعاً می خواهی با من وقت بگذرانی؟”

“چطور به نظر می رسم؟”

همه این سوال تا حدی ناشی از ترس از ترک می باشد و سعی در این است که طرف مقابل را هر طور که شده در کنار خود حفظ کنیم. در حالی که این تلاش ها معمولاً نتیجه معکوس می دهد. در چنین شرایطی حتی ممکن است طرف مقابل شروع به بازی با احساسات ما نماید. الگویی از روابط ناموفق با وابستگی عاطفی کاملاً رایج است.

فشارهای روحی روانی

عدم درمان وابستگی عاطفی در یک رابطه عاطفی مسلما با خراش روحی و روانی همراه خواهد بود.

نگرانی مداوم در مورد آینده رابطه می تواند احساس اضطراب و ناراحتی ایجاد کند. زیرا اینکه آیا هنوز هم او شما را دوست دارند یا نه، به یک نشخوار ذهنی تبدیل می شود.

سطح بالای استرس می تواند بر تجربه و بیان احساسات افراد تاثیر بگذارد که شامل موارد زیر می شود:

  • تغییرات ناگهانی در خلق و خو
  • احساس افسردگی
  • عصبانیت یا غم، از جمله گریه یا فریاد
  • از جمله خشونت علیه مردم یا اشیا
  • علائم بدنی، از قبیل تنش عضلانی، سردرد یا ناراحتی معده
  • خود مراقبتی ضعیف

واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشید شخص دیگری دائماً تمام نیازهای شما را برآورده کند.

تعریفی دقیق تر از وابستگی عاطفی از دیدگاه روانشناسی

تعریفی دقیق تر از وابستگی عاطفی از دیدگاه روانشناسی

وابستگی عاطفی یک حالت روانشناختی است که تنها به روابط عاشقانه منتهی نمی شود، بلکه می تواند نسبت به یکی از اعضای خانواده، یک دوست یا همکار نیز رخ دهد.

در مجموع، وابستگی عاطفی یک حالت ذهنی است که در آن فرد قادر نیست مسئولیت کامل احساسات خود را بپذیرد. آنها احساساتی مانند غم، اندوه، اضطراب، شکست عاطفی و افسردگی دارند اما نمی توانند این احساسات را در آغوش بگیرند، بپذیرند یا پرورش دهند.

افراد وابسته معمولا تمایلی به رفع علت این احساس خود ندارند، زیرا در غیر این صورت مجبور خواهد بود تا رنج ناشی از تنهایی و احساس ضعف را تحمل کند

به عبارتی دیگر، غلبه و درمان وابستگی عاطفی به این دلیل دشوار است که نیازمند شجاعت است و ما را ملزم می کند تا به تنهایی به جنگ با مشکلات و موانع برویم.

به دنبال تمام این این موارد، فایق آمدن بر وابستگی عاطفی می تواند یک آزمایش سخت دردناک باشد و شما مجبور خواهید شد با حقایق و آسیب های ناخوشایند روبرو شوید. اما یادتان باشد که کشف توان ذهنی و قدرت درونی که به استقلال بیشتر شما کمک می کند، نشاط آور است و می تواند شما را در مسیر رسیدن به خوشبختی واقعی قرار دهد. در این صورت دیگر با کوچکترین ناملایمات از سوی دیگران، احساس قربانی بودن به ما دست نمی دهد و می توانیم با قدرت دوباره به مسیر خود ادامه دهیم.

وظیفه دیگران این نیست که خلا احساسی یا کمبود محبت شما را جبران کند و شما باید درک کنید که تحقق عاطفی واقعی تنها با عشق ورزیدن به خود تأمین می شود.

چگونه بفهمیم از نظر احساسی وابستگی داریم؟

در این قسمت شایع ترین علائمی را که نشان دهنده وابستگی عاطفی است، بررسی خواهیم کرد.

نیاز مداوم به نزدیک بودن به افراد دیگر

احساس ناامنی مداوم

احساس خوب نبودن در کنار شریک بودن

ترس وسواسی از دست دادن شریک زندگی خود

در صورت عدم توجه کامل به شریک زندگی خود، احساس گناه دارید.

پذیرش رنج روحی و جسمی

ترس از تنهایی دائمی

یک احساس اضطراب ثابت و غالب

افراد مستقل می دانند چگونه از نظر احساسی قوی باشند و به تنهایی از پس مشکلات بر می آیند.

آنها ترجیح می دهند به تنهایی با نیازهای عاطفی خود کنار بیایند، با این وجود ممکن است در معرض آسیب پذیری و گفتگو با شریک زندگی یا عزیزانشان با مشکلات روبرو شوند که منجر به مشکلات روابط می شود.

روابط متقابل سالم ترین نوع رابطه است، زیرا حالت میانه دارد. اگر نمی توانید تمام نیازهای عاطفی خود را برآورده کنید ، بهتر است با شریک زندگی خود تماس بگیرید. به عبارت دیگر، شما باید برخی از نیازهای عاطفی به آنها وابسته باشید ، اما نه همه آنها.

برخی از عواملی که باعث ایجاد وابستگی عاطفی می شوند؟

استرس ناشی از عوامل بیرونی مانند مشکلات در کار و مسائل خانوادگی

یک اشتباه ممکن است عزت نفس شما را پایین بیاورد و ممکن است برای بالا بردن شما به تأیید دیگران بستگی داشته باشید.

هنگامی که دوستان یا شریک زندگی شما با دیگران وقت می گذرانند، ممکن است احساس طرد شدن داشته باشید

آیا وابستگی عاطفی به صورت موقتی نیز وجود دارد؟

اگرچه مواردی از وابستگی عاطفی موقتی می تواند وجود داشته باشد، اما معمولاً شخصی که آن را تجربه می کند الگوی وابستگی عاطفی را در طول زندگی خود، و نه تنها با همسر خود بلکه با خانواده یا دوستان تکرار می کند.

پیامدهای روانشناختی وابستگی

پیامدهای روانشناختی وابستگی عاطفی وسیع است و بسته به میزان وابستگی و خصوصیات فرد تأثیر آن متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، این افراد وابسته، به دنبال افرادی با شخصیت غالب، تصرف كننده و اقتدارگرا هستند و در نتیجه رابطه سمی را پرورش می دهند. گاهی اوقات، افراد با وابستگی عاطفی حتی در صورت تحقیر شدن یا بدرفتاری طرف مقابل قادر به ترک رابطه نیستند.

تشخیص وابستگی عاطفی

بیشتر افراد دارای وابستگی عاطفی، نمی دانند که به آن مبتلا هستند و حتی در صورت آگاه کردن آن ها، از پذیرش آن خودداری می کنند. وابستگی عاطفی مانند سایر اختلالات بهداشت روانی است. این موارد، بیماری های نامرئی هستند که به دلیل فقدان علائم جسمی تشخیص آنها دشوار است. معاینه روانشناختی یک متخصص همان چیزی است که تشخیص چنین مشکلی را هموار می کند.

آیا می توان از وابستگی از آن جلوگیری کرد؟

حفظ سلامت روانی روشی برای جلوگیری از این وابستگی عاطفی است. پرورش عزت نفس، رشد شخصی و اعتماد به نفس و همچنین غلبه بر عقده ها و ناامنی ها در کودکی و نوجوانی (وقتی رشد زیادی در رشد عاطفی و شخصیتی وجود دارد) مهم است.

کدام متخصص وابستگی عاطفی را درمان می کند؟

یک روانشناس برای درمان وابستگی عاطفی حتما سایر موارد روانی را نیز در نظر می گیرد. آنها پس از تشخیص این مورد، به بیمار در تعیین علت کمک می کنند، از رشد عزت نفس و اعتماد به نفس وی حمایت می کنند و به آنها آموزش می دهند تا بدون وابستگی، روابط جدید و سالمی داشته باشند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب به بررسی روش های درمان وابستگی عاطفی پرداختیم. این که روش های موثر جلوگیری از عوارض وابستگی عاطفی چیست و این مشکل چگونه درمان می شود. از آنجایی که برای درمان وابستگی عاطفی بسیاری از افراد دارنده این مشکل، طفره می روند به همین دلیل مشکلات متعدد دیگری برای آن ها به وجود می آید. ما در این مطلب به بررسی عوارض وابستگی عاطفی نیز پرداختیم و توضیح دادیم که اگر برای درمان وابستگی عاطفی اقدام نکنید، چه عوارضی در انتظار شما خواهد بود.

آیا وابستگی عاطفی می تواند منجر به طلاق عاطفی در زوجین شود؟

این مشکل عوارض بسیاری دارد که طلاق عاطفی نیز می تواند از این جمله باشد.

برای درمان وابستگی عاطفی بهترین راه حل چیست؟

بهترین راه حل با توجه به شرایط هر فرد ارائه خواهد شد.

جدیدترین روش درمان وابستگی عاطفی چیست؟

روش های علمی هر روز برای درمان وابستگی عاطفی در حال نو شدن هستند.

بدترین عارضه وابستگی عاطفی چیست؟

شاید بتوان بدترین عارضه آن را خودکم بینی و کم شدن عزت نفس دانست.

3/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

راه های کنترل خشم در زنان

راه های کنترل خشم در زنان + 19 تکنیک عملی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور