انواع معیارهای انتخاب همسر

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسان

با توجه به اینکه ازدواج یکی از مهم ترین موضوعات زندگی همه ما می باشد، انتخاب همسر مناسب می تواند ما را وارد یک زندگی ایده آل کند یا اینکه موجب بروز اختلافات جدی، از بین رفتن آرامش و در نهایت طلاق و جدایی گردد. بنابراین آگاهی از معیارهای انتخاب همسر و در نظر گرفتن اهداف خودمان برای ازدواج اولین اقدام برای تشکیل زندگی مشترک می باشد.

کم نیستند تعداد افرادی که به توصیه خانواده و بدون در نظر گرفتن آمادگی روحی خود ازدواج کرده و خیلی زودتر از آنچه که تصور می کنند در زندگی مشترک با مشکل مواجه خواهند شد. شاید برخی از افراد تصور کنند که اگر فرد مورد نظر برای ازدواج از لحاظ مالی موقعیت خوبی داشته باشد ( آقایان و خانم ها) بقیه اختلافات در حین زندگی رفع خواهند شد و به اصطلاح زن و شوهر به تفاهم می رسند، در حالی که این تصور اشتباه است و معیارهای مختلفی را باید برای ازدواج در نظر گرفت، به خصوص در زندگی های امروزی که هیچ زن یا مردی حاضر نیست پایمال شدن ویژگی های شخصیتی و حقوق قانونی خود را تحمل کند و کاری انجام ندهد.

بنابراین بهتر است تفکرات ساده و بی اساسی که در زندگی های امروزی کاربرد ندارند را کنار گذاشته و متناسب با اهداف، شرایط و عقاید خود همسر مورد نظرتان را انتخاب کنید. به دلیل اهمیت موضوع ازدواج و پیامدهای منفی ازدواج های ناموفق، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی معیارهای انتخاب همسر بپردازیم و اطلاعات مفیدی را درمورد پیامدهای منفی انتخاب اشتباه در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

مهم ترین معیارهای انتخاب همسر برای زندگی

مهم ترین معیارهای انتخاب همسر

بدون شک هر فردی هدف از ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک را در رسیدن به آرامش، مستقل شدن، دست یابی به اهداف بزرگ و فرزندآوری می بیند، بنابراین اگر قرار است زن و شوهر یک زندگی موفق را داشته باشند باید از هر لحاظ با یکدیگر متناسب باشند. معنی تناسب با عین هم بودن متفاوت است، پس به دنبال فردی مثل خودتان نباشید بلکه باید تا حدودی شبیه به یکدیگر باشید زیرا هیچ دو نفری در دنیا وجود ندارند که تمام ویژگی های فردی آن ها مطابق با یکدیگر باشد.

بهتر است بدانیم که هیجانی عمل کردن یا مطیع دیگران بودن برای ازدواج اصلا مناسب نیست زیرا شما قرار است با شخص دیگری زندگی مشترک را شروع کنید پس تصمیم گیرنده نهایی شما هستید. بنابراین در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین معیارهای انتخاب همسر اشاره می کنیم:

تناسب فرهنگی

اختلافات فراوان در زمینه اعتقادات فرهنگی اصلا مناسب نیست و اگر ازدواجی با این اختلاف صورت بگیرد بالاخره نارضایتی طرفین نمایان می شود. شاید آنچه که به عنوان فرهنگ خانواده برای شما ارزشمند است، به آن ها پایبند هستید و با رعایت کردن اعتقادات فرهنگی خود محدودیتی را احساس نمی کنید، برای فردی که قصد ازدواج با او را دارید غیر قابل تصور، تعجب آور و حتی غیر قابل تحمل باشد، شک نکنید اختلافات فرهنگی هیچگاه از بین نخواهند رفت و حتی اگر شما بالاخره با عقاید همسر خود کنار بیایید، خانواده هایتان برای همیشه با یکدیگر اختلاف خواهند داشت.

درک موقعیت شغلی

برخی از افراد به خاطر موقعیت های شغلی خود مجبور هستند طی شیفت های طولانی یا شبانه از همسر خود دور باشند و یا به واسطه محول شدن ماموریت به مدت چند روز یا چند ماه در شهر دیگری زندگی کنند، کنار آمدن با چنین شغل هایی برای همه قابل انجام نیست. بنابراین در زمان آشنایی برای ازدواج و به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر تمام احتمالات و شرایط شغلی خود را به فرد مقابل توضیح دهید، کسی که چنین شرایطی را می پذیرد نباید بعدا از شرایط زندگی و دوری از همسر خود گلایه کند زیرا با آگاهی کامل او را قبول کرده است.

اختلاف سنی

مشخص کردن اختلاف سن زن و شوهر یک معیار دقیق ندارد ولی قطعا در زندگی های امروزی نمی توان همانند گذشته با اختلاف سنی 20_15 ساله کنار آمد، بنابراین یکی از معیارهای انتخاب همسر تناسب سنی می باشد. برای مثال ازدواج یک دختر 20 ساله با پسر هم سن خود منطقی نیست ولی قطعا ازدواج دو فرد 30 ساله عقلانی تر می باشد.

به طور کلی افراد برای ازدواج باید به بلوغ فکری و عاطفی رسیده باشند و موقعیت های سنی یکدیگر را درک کنند نه اینکه یک طرف فردی با روحیات بچگانه باشد و فرد دیگر پخته و دنیا دیده که دیگر حوصله ای برای انجام کارهای بچگانه ندارد.

ویژگی های اخلاقی و شخصیتی

معیارهای انتخاب همسر برای ازدواج

اگر شما شخصیت آرامی دارید، از هیاهو، شلوغی و رفت و آمدهای مکرر دور هستید پس کنار آمدن و به تفاهم رسیدن با فردی که سکوت را دوست ندارد، در خلوت و تنهایی غمگین می شود و در میان مردم بودن را می پسندد کار سختی خواهد بود. بنابراین یکی از معیارهای انتخاب همسر تناسب شخصیت، روحیات، اخلاق، علایق و سلیقه ها می باشد.

بهتر است در برخورد با فردی که قصد ازدواج با او را دارید ولی در این موارد با یکدیگر به اختلاف بر خورده اید از اتکا به عقایدی همچون بالاخره شبیه به هم می شویم، با هم کنار می آییم، همه که مثل هم نیستند و… خودداری کنید. بله درست است که همه دقیقا شبیه به یکدیگر نیستند ولی باید تا حد منطقی با یکدیگر تناسب داشته باشند.

تناسب مذهبی

یکی از معیارهای انتخاب همسر که نباید از آن غافل شد و نیازمند توجه و بررسی فراوان می باشد، تناسب مذهبی است. اگر زن و شوهر با یکدیگر در این زمینه تناسب نداشته باشند قطعا در سبک زندگی، تربیت کودکان، رفت و آمد با دیگران و… با مشکل مواجه می شود و متاسفانه گاهی اوقات برخی زوجین در این مورد یکدیگر را مورد توهین و بی احترامی قرار خواهند داد، پس بهتر است قبل از ازدواج و در مرحله آشنایی این موضوع را بررسی نمایید.

سلامت روانی

متاسفانه یکسری از خانواده ها به اشتباه برای بهبود حال روحی و بیماری فرزند خود به او پیشنهاد می دهند که ازدواج کند ولی شرایط بیماری خود را به فرد مقابل توضیح ندهد. همین تصمیم گیری اشتباه موجب اختلافات جدی و حتی بروز آسیب روحی فرد مقابل خواهد شد. پس اگر بیماری روحی دارید که تحت درمان نیز هستید بهتر است واقعیت را به فرد مورد نظر توضیح دهید.

تناسب زیبایی

درست است که نمی توان یک زندگی را فقط بر پایه چهره و زیبایی ظاهری بنا کرد ولی به هر حال متناسب بودن چهره و اندام زوجین یکی از معیارهای انتخاب همسر می باشد، زیرا در این مورد زن و شوهرهای بسیاری به مراکز مشاوره مراجعه می کنند که زمان ازدواج هیجانی شدند، چهره یا اندام را در نظر نگرفتند ولی الان به دلیل فشارهای روانی وارد شده از جانب دیگران و یا بی میلی و تغییر نظر خودشان قادر به تحمل کردن شرایط نیستند.

میزان درآمد

معیارهای انتخاب همسر کدامند

در زندگی های امروزی اکثر خانم ها نیز شاغل هستند و درآمد مستقل دارند ولی فراموش نکنیم که تامین هزینه های زندگی بر عهده آقایان می باشد ولی خانم ها نیز بنا به علاقه ای که به همسر و زندگی مشترکشان دارند در این کار سهیم می شوند، بنابراین یک خانم شاغل باید به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر موقعیت مالی فرد مورد نظر را بررسی کند و با توجه به شناختی که از خود دارد تصمیم گیری نماید.

همچنین خانم هایی که شاغل نیستند نیز باید موقعیت مالی فعلی خود را با فرد مورد نظر بررسی کنند. این موضوع برای آقایان نیز صدق می کند یعنی آن ها نیز باید معیارهای مالی مورد نظر خود را با خانمی که قصد ازدواج با او دارند را مورد سنجش قرار دهند.

تناسب تحصیلی

درست است که میزان تحصیلات نمی تواند مشخص کننده خوشبختی و تفاهم باشد ولی به هرحال افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند با موضوعات مختلفی آشنا شده، درک بهتری از جامعه و زندگی های امروزی دارند، پس سخت می توانند با فردی که سطح تحصیلی پایینی دارد و همچنین تمایلی به آشنایی با شرایط پیرامون خود را ندارد، به تفاهم برسند. بنابراین در نظر گرفتن سطح تحصیلات، یا آگاهی های اجتماعی و امروزی بودن به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر، خالی از لطف نیست و به تشکیل یک زندگی موفق کمک می کند.

سلامت جسمی

شاید تا به حال افرادی را دیده اید که با فردی معلول یا دارای بیماری های صعب العلاج ازدواج کرده اند و از زندگی خود نیز راضی هستند، ولی بهتر است بدانیم که همه انسان ها مثل این افراد نیستند و نمی توانند از ابتدای زندگی مشترک با بیماری یا معلولیت همسر خود کنار بیایند. بنابراین بررسی سلامت جسمانی فرد مورد نظر یکی از معیارهای انتخاب همسر می باشد که پی بردن به آن بعد از ازدواج پشیمانی به همراه دارد.

سنجش میزان تعهد

زندگی مشترک با متعهد بودن زوجین دوام می آورد، زن و مرد نباید نسبت به وظایف خود در زندگی مشترک شانه خالی کنند و تمام بار زندگی را به دوش همسر خود بیندازند، پس اگر در مرحله آشنایی قبل از ازدواج هستید در این مورد با فرد مقابل خود به تفاهم برسید و بررسی کنید که میزان تعهد و طرز تفکر او نسبت به این موضوع چگونه می باشد.

رعایت احترام متقابل

بهترین معیارهای انتخاب همسر

بهتر است بدانیم اگر احترامی میان زوجی وجود نداشته باشد خیلی زود اختلافات مختلف در زندگی مشترک تمایان می شوند. توهین یا تمسخر شخصیت، عقاید، شرایط اجتماعی و خانوادگی فرد مقابل نشان دهنده ضعف افراد می باشد، چنین کسانی نباید فکر کنند از همسر خود برتر هستند بلکه با این رفتار از او سطحی پایین تر خواهند داشت.

بدون شک زندگی مشترکی که بدون رعایت احترام شکل بگیرد و پیش بروند نه تنها سبب آرامش زوجین نیست بلکه جایگاهی برای پرخاشگری و دعوای زناشویی خواهد شد. بنابراین در نظر گرفتن و بیان نظرات درمورد رعایت احترام متقابل در آشنایی قبل از ازدواج بسیار مهم بوده و یکی از معیارهای انتخاب همسر می باشد.

صداقت

یکی از اصول مهم ازدواج و زندگی مشترک، صداقت است. هر فردی هر چقدر که از صداقت دور شود و به دروغگویی تمایل پیدا کند به تدریج این رفتار تبدیل به عادت شده و سبب بروز اختلاف در زندگی مشترک می شود. با دروغگویی و عدم صداقت فرد دچار فراموشی می شود و در اکثر مواقع حرف ها و کارهای خود را انکار خواهد کرد.

بنابراین بهتر است به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر درمورد صداقت و راستگویی فرد مورد نظر خود قبل از ازدواج مورد تحقیق و بررسی قرار دهید تا از بروز اختلافات و شکل گیری زندگی پر از دغدغه و پنهان کاری جلوگیری نمایید.

عدم وابستگی به خانواده

فرقی نمی کند چه دختر و چه پسر، متاسفانه افرادی وجود دارند که بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هنوز هم به خانواده خود وابسته هستند، درمورد تمام امورات زندگی خود و همسرشان با آن ها مشورت می کنند، اجازه دخالت های بی جا را به آن ها می دهند و در نتیجه سبب بروز اختلاف با همسر خود خواهند شد. بهتر است بدانیم زندگی مشترک باید شروع مستقل شدن افراد باشد، زوجین باید یاد بگیرند که چطور برای آینده خود و بعدا برای آینده فرزندانشان تصمیم گیری نمایند.

اجباری نبودن ازدواج

توصیه می شودبه عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر یکی از سوالاتی که از فرد مورد نظر در آشنایی قبل از ازدواج می پرسید این باشد که به چه دلیل تمایل به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دارد؟ زیرا برخی از افراد به خواست خانواده چنین اقدامی را انجام می دهند و به نظر خودشان در شرایط فعلی که دارند ازدواج مناسب نخواهد بود. اگر فرد مورد نظر شما نیز چنین طرز فکری داشت بهتر است در تصمیم خود برای ازدواج با او تجدید نظر کنید زیرا هر لحظه که در آینده با مشکل مواجه شوید او بیان می کند که تمایلی به ازدواج نداشته و اجبار در کار بوده است.

با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است در دوران آشنایی برای ازدواج به خوبی شرایط فرد مقابل را بررسی کنید، هیجانی تصمیم نگیرید، عجله را در کار راه ندهید و برای آینده خود عقلانی تصمیم گیری نمایید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی معیارهای انتخاب همسر از جهات مختلف پرداختیم و مشکلات احتمالی در نظر نگرفتن هر معیار را بیان کردیم. همانطور که گفتیم ازدواج امری مهم در زندگی انسان هاست پس نباید بدون تفکر، تحقیق و بررسی نسبت به تشکیل زندگی مشترک اقدام کرد. با توجه به اهمیت شناخت همسر آینده، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا توجه به معیارهای انتخاب همسر مهم است؟

بله، زیرا اگر بعد از ازدواج متوجه ویژگی منفی همسرتان شوید با مشکلات جدی مواجه خواهید شد

آیا درآمد معیار خوبی برای انتخاب همسر است؟

یکی از معیارهای مهم که در کنار دیگر موارد باید سنجیده شود میزان درآمد می باشد

آیا میزان تحصیلات نیز یکی از معیارهای انتخاب همسر می باشد؟

بله، ولی مشخص کننده ویژگی های شخصیتی افراد به طور دقیق نیست و باید دیگر جوانب نیز سنجیده شود

آیا برای بررسی معیارهای انتخاب همسر می توان به مشاور مراجعه کرد؟

بله، یکی از بهترین راهکارها مراجعه به مشاور می باشد

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور