مشاوره زوج درمانی
مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی + مراکز مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی یکی از مشاوره های رایجی است که زوجین جوان می توانند از آن بهره مند شوند. در مشاوره زوج درمانی به انواع سوالات افراد در رابطه با اینکه زوج درمانی چیست؟ و در چه مراکزی مشاوره زوج درمانی ارائه می شود، پاسخ خواهیم داد. اهداف زوج درمانی و کاربرد زوج درمانی نیز از جمله موارد بسیار مهم دیگری هستند که در مشاوره ارائه خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا جزییات مشاوره زوج درمانی را بیشتر بررسی کنیم.

دلیل اهمیت استفاده از مشاوره زوج درمانی

همه ما می دانیم که روابط عاشقانه خوب داشت، کار سختی است. مانند خودروها، آنها به نگهداری منظم نیاز دارند تا به خوبی کار کنند. اگر مشکلی وجود داشته باشد باید برطرف شود تا منجر به بروز مشکلات بعدی نگردد.

در بسیاری از موارد زوج درمانی رفتاری و کمک یک متخصص دارای مجوز ممکن است بهترین گزینه برای رابطه باشد. این نوع مشاوره رابطه عاطفی بر بهبود رضایت از رابطه و حل تعارض بین زوجین متمرکز است. هدف نهایی یک مشاور کمک به ایجاد یک رابطه سالم و حل هر مشکلی است که ممکن است وجود داشته باشد.

کاربرد زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟

زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که در آن یک درمانگر مجاز با تجربه بالینی کار با زوج‌ها، اغلب یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز به افراد درگیر در یک رابطه عاشقانه کمک می‌کند تا بینشی نسبت به رابطه خود پیدا کنند، تعارض را حل کنند و رابطه را بهبود بخشند. زوج‌درمانی شامل عناصر کلی زیر است:

تمرکز بر یک مشکل خاص (مانند مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، صمیمیت، حسادت)

مشارکت فعال درمانگر در درمان خود رابطه به جای هر فرد به طور جداگانه.

مداخلات مبتنی بر راه حل و تغییر محور در اوایل درمان.

ایجاد واضح اهداف درمانی.

در زوج درمانی انتظار چه چیزهایی را می توانیم داشته باشیم؟

نمی دانید در هر جلسه زوج درمانی چه انتظاری دارید؟ به طور معمول، اولین جلسه زوج درمانی با چند سؤال مصاحبه استاندارد در مورد تاریخچه رابطه و همچنین بررسی عمیق خانواده مبدا، ارزش ها و پیشینه فرهنگی هر یک از طرفین شروع می شود. درمانگر یا مشاور ازدواج نیز ممکن است در صورت لزوم از جلسات اولیه برای مداخله در بحران استفاده کند.

سپس زوج درمانگر به زوجین در شناسایی موضوعی که کانون درمان خواهد بود، تعیین اهداف درمانی و برنامه ریزی ساختاری برای درمان برای هر جلسه مشاوره کمک می کند.

در طول درمان، درمانگر به زوج کمک می‌کند تا بینشی نسبت به پویایی‌های رابطه‌ای که مشکل را ایجاد می‌کند به دست آورند و هر دو طرف را برای درک نقش خود در تعاملات ناکارآمد راهنمایی کند. این بینش بیشتر در مورد مسائل و پریشانی رابطه به آنها کمک می کند تا نحوه درک آنها از رابطه و یکدیگر را تغییر دهند.

اگرچه به دست آوردن بینش مهم است، یکی دیگر از جنبه های مهم زوج درمانی شامل تغییر واقعی رفتارها است. زوج درمانگران اغلب مشق شب را به شرکای خود محول می کنند تا مهارت هایی را که در درمان آموخته اند در تعاملات روزمره خود به کار گیرند.

چه کسی باید زوج درمانی را در نظر بگیرد؟

زوج درمانی برای هر نوع رابطه ای مفید است، از جمله:

روابط مستقیم یا همجنسگرا

روابط بین نژادی

روابط نوجوانان جوان یا دانشگاه

روابط با فاصله سنی زیاد

روابطی که در هر مرحله ای هستند، از جمله آشنایی، نامزدی یا ازدواج

برای مثال، زوجی که به تازگی نامزد کرده‌اند، ممکن است مشاوره قبل از ازدواج را فرصتی ارزشمند برای رسیدگی به انتظارات رابطه قبل از ازدواج بدانند. زوج دیگری که ۲۵ سال با هم زندگی مشترک دارند، ممکن است مشاوره ازدواج را به عنوان راهی موثر برای بازیابی احساس هیجان و عاشقانه در رابطه خود بیابند.

زوج درمانی می تواند یک مشکل فعلی را حل کند، از تشدید مشکلات جلوگیری کند یا به سادگی یک “چک آپ” برای زوج خوشبختی که دوره گذار یا افزایش استرس را تجربه می کنند، فراهم کند. زمینه های رایج نگرانی که در زوج درمانی مورد توجه قرار می گیرد شامل مسائل مربوط به پول، فرزندپروری، رابطه جنسی، خیانت، همسر، مشکلات مزمن سلامت، ناباروری، قمار، مصرف مواد، فاصله عاطفی و درگیری های مکرر است.

آیا باید به مشاوره مراجعه کنم یا طلاق بگیرم؟

اگر رابطه کنونی شما متزلزل است، طلاق تنها گزینه نیست: مشاوره زوجین می تواند یک ازدواج را نجات دهد. اگر تمایل به زندگی با همسر خود دارید، باید به مشاوره زوجین مراجعه نمایید. مشاوره زوجین که به عنوان مشاوره ازدواج نیز شناخته می شود، می تواند چیزی باشد که رابطه شما برای التیام زخم های قدیمی و شروع تازه به آن نیاز دارد. مشاوره می تواند راهی معنادار برای بازگرداندن پایه های ازدواج باشد وتوضیح دهید که آیا طلاق تصمیم مناسبی است یا خیر.

زوج درمانی آنلاین چه تفاوتی با زوج درمانی سنتی دارد؟

زوج درمانی آنلاین دارای مزایای متعددی است که در زوج درمانی رو در رو سنتی وجود ندارد. اولاً، با توجه به توانایی اشتراک‌گذاری، فرصتی برای ارتباط بسیار بیشتر وجود دارد. توانایی پردازش افکار خود قبل از ارسال پیامک به آنها و به اشتراک گذاشتن آنها در اتاق درمان منجر به برقراری ارتباط مناسب تر و کارآمدتر توسط شرکا می شود.

این قالب همچنین زمان و فضایی را برای هر شریک فراهم می کند تا پاسخ شریک خود را پردازش کند و به جای تمرکز بر آنچه که قرار است بگوید، در مورد آنچه “شنیده” است، فکر کند. برخی از افراد همچنین متوجه می‌شوند که می‌توانند از طریق نوشتن بهتر توضیح دهند و به بیان احساسات بازتر و صادقانه‌تر بپردازند. زوج درمانگران فضای گفتگو همچنین دریافته‌اند که این فرمت امکان مکالمات بسیار سازنده‌تری را فراهم می‌کند که منجر به پیشرفت سریع‌تر در درمان می‌شود.

اهداف زوج درمانی

مهم نیست اینستاگرام چه چیزی را به شما نشان می دهد، هیچ زوجی کامل نیستند. آنها دعوا می کنند، چیزهای بدی می گویند، با عصبانیت به رختخواب می روند و سال ها (حتی دهه ها) درگیری دارند که هرگز به نتیجه نرسیده است. کاملا طبیعی است هر رابطه ای، حتی بهترین آنها، لحظات خود را دارد، اما کسانی که می توانند طوفان ها و خشکسالی ها را پشت سر بگذارند، معمولاً کسانی هستند که به دنبال مشاوره هستند. این به این دلیل است که مزایای درمان بسیار فراتر از رابطه شماست و این به شما در سطح فردی کمک می کند. اگر شما و همسرتان به دنبال مشاوره زوجین هستید، می توانید از همین امروز شروع کنید و از خدمات تطبیق درمانی برای یافتن یک متخصص سلامت روان استفاده کنید که به رشد شما کمک می کند. اگر هنوز کاملاً آماده نیستید، نکات زیر را برای درک بهتر آنچه از زوج درمانی حاصل می شود، بخوانید.

اهداف زوج درمانی

فواید زوج درمانی

آیا نمی دانید چه انتظاری از درمان دارید؟ یک جلسه زوج درمانی برای یک ساعت در هفته طراحی نشده است که در آن عیب های خود را بیان کنید و بعد شدیداً عذرخواهی نمایید..

یک رابطه عاطفی رضایت بخش برای اکثر زوج های عاشقی که به یکدیگر احترام می گذارند و تمایل زیادی به رشد و بهبود متقابل دارند، در دسترس است.

بنابراین، هنگامی که تصمیم گرفتید به سمت مشاوره رابطه بروید، مهم است که در مورد اهداف خود برای زوج درمانی تصمیم بگیرید. چه چیزی می خواهید از جلسات خود به دست آورید؟ در ادامه ما مهم ترین اهداف را بررسی خواهیم کرد.

15 هدف برای زوج درمانی

بهتر است شما، شریک زندگی و رابطه تان را درک کنید. شناخت و درک خود، شریک زندگی و رابطه خود را عمیق تر کنید. این یک هدف مستمر است که می تواند در طول کل رابطه شما پرورش داده شود و مورد بازبینی قرار گیرد.

ترس های یکدیگر را شناسایی کنید. ترس های یکدیگر را شناسایی کنید و آنچه را که هر فرد برای احساس امنیت در رابطه نیاز دارد، تصدیق کنید.

کشف کنید که چگونه مصالحه کنید. یک فرآیند حل مسئله برد-برد برای حل هر یک از مسائلی که در آنها گیر کرده اند کشف کنید. این فرآیندی که با هم در درمان ایجاد می‌کنید، نه تنها باید به شما کمک کند تا در مسائل فعلی و گذشته پیمایش کنید، بلکه شما را با ابزارهایی برای مقابله با هر مشکل جدیدی که به عنوان یک زوج برایتان پیش می‌آید آماده می‌کند.

یاد بگیرید که چگونه تفاوت های فردی را مدیریت کنید. مهارت‌هایی را بیاموزید تا به تنهایی تفاوت‌های اساسی خود را به طور مشترک مدیریت کنید. این به شما کمک می کند تا از نیاز به جدا شدن از یکدیگر یا مبارزه برای حل یک مشکل اجتناب کنید.

بفهمید چگونه عاشق باشید. راه های جدیدی را برای حفظ لحن عاطفی وجود دارد که در مشاوره زوج درمانی آن را می آموزید.

ریشه مشکلات را پیدا کنید. به دست آوردن بینش در مورد دوران کودکی خود، جایی که ممکن است منشاء عادات مشکل ساز را بیابید، که به راحتی می تواند به جلوگیری از واکنش هیجانی بیش از حد مداوم کمک کند.

خود را جای شریک تان می گذارید. با شرکت در جلسات زوج درمانی این فرصت را خواهید داشت که به مسائل از دید شریک تان بنگرید.

روزهای سخت را پشت سر بگذارید. زوج ها طبیعتا همیشه مشکل خواهند داشت. همانطور که اشاره کردیم، هیچ زوجی کامل نیست. در این جلسات دوباره این موضوع برای شما یادآوری خواهد شد.

قضاوت و حالت تدافعی را محدود کنید. محرک‌ها و استراتژی‌های دفاعی یکدیگر را شناسایی کنید و باورها یا قضاوت‌های محدودکننده را با باورهایی بهتر جایگزین نمایید.

زبان عشق یکدیگر را کشف کنید. آنچه را که برای احساس دوست داشتن نیاز دارید را درک کنید و آن را به وضوح برای شریک زندگی خود بیان کنید.

راهبردهای جدیدی برای حل مشکلات پیدا کنید. عادات قدیمی، دفاع ها و راهبردهای مقابله ای را به عنوان فردی و به عنوان شریک، با عادات غنی کننده شناسایی و جایگزین کنید.

مراکز مشاوره زوج درمانی

فرآیند زوج درمانی

برای اینکه زوج درمانی مؤثر واقع شود، لازم است شما نسبت به خودتان پاسخگو بوده و نسبت به همسرتان همدل باشید. با یادگیری کنجکاوی در مورد شریک زندگی خود، تفسیرهای نادرست را کنار گذاشته و شروع به دیدن موارد مثبت خواهید کرد.

از منظری متفاوت با داشتن گشودگی و انعطاف برای نگاه کردن به درون، درمان مستلزم آن است که هم آسیب پذیر و هم پاسخگو باشید.

ما با بازتاب تجربیات گذشته شما شروع خواهیم کرد. گذشته اطلاعاتی در مورد زمان حال ارائه می دهد. هدف زوج درمانی کمک به هر یک از طرفین است که احساس کنند شنیده و دیده می شوند.

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی جزییات مشاوره زوج درمانی بپردازیم و همچنین این موضوع را که زوج درمانی چیست؟ پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع و همچنین اطلاع از اهداف زوج درمانی به علاوه کاربرد زوج درمانی می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا استفاده از خدمات زوج درمانی برای تمامی زوجین ضروری است؟

بله می تواند فواید بسیاری داشته باشد و به همین دلیل ضروری است.

اهداف زوج درمانی چیست؟

کمک به حل کردن مشکلات، کمک به درک دو طرف، کاهش تعارضات و بسیاری موارد دیگر.

آیا زوج درمانی آنلاین نیز می تواند به اندازه سنتی موثر باشد؟

بله قطعاً زوج درمانی آنلاین نیز می تواند به اندازه سنتی موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور