تقویت عزت نفس کودکان

نکات کلیدی جهت تقویت عزت نفس کودکان

تقویت عزت نفس کودکان مقوله ای بسیار مهم است. زیرا نه تنها دوران کودکی بلکه تمامی اتفاقات دوران بزرگسالی آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به دلیل اهمیت این موضوع همه والدین باید با روش های تقویت عزت نفس کودکان

و بازی هایی برای افزایش عزت نفس کودکان آشنا باشند. گاهی اوقات به راحتی می توان متوجه شد که چه زمانی به نظر می رسد بچه ها نسبت به خودشان احساس خوبی دارند  و چه زمانی اینطور نیست. ما اغلب این ایده احساس خوب در مورد خود را به عنوان “عزت نفس” توصیف می کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات بیشتری را بدست آورید.

چرا تقویت عزت نفس کودکان در کودکان مهم است؟

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، اعتماد به نفس کافی برای امتحان کردن چیزهای جدید پیدا می کنند. آنها به احتمال زیاد بهترین تلاش خود را برای انجام هر کاری به نمایش می گذارند. آنها به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند. عزت نفس به کودکان کمک می کند تا با اشتباهات کنار بیایند. این به بچه ها کمک می کند تا دوباره تلاش کنند، حتی اگر در ابتدا شکست بخورند. در نتیجه، عزت نفس به بچه ها کمک می کند در مدرسه، خانه و با دوستان بهتر عمل کنند.

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، نسبت به خود مطمئن نیستند. ممکن است اجازه دهند دیگران با آنها بد رفتار کنند. آنها ممکن است به سختی از خود دفاع کنند. آنها ممکن است به راحتی تسلیم شوند یا اصلا تلاش نکنند. بچه‌هایی که عزت نفس پایینی دارند، وقتی اشتباه می‌کنند، شکست می‌خورند یا شکست می‌خورند، به سختی می‌توانند کنار بیایند. در نتیجه ممکن است آن‌طور که می‌توانند خوب عمل نکنند.

کودکان دارای عزت نفس:

  • احساس دوست داشتن و پذیرفته شدن دارند.
  • احساس اعتماد به نفس می کنند.
  • به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند.
  • به چیزهای خوب در مورد خود فکر می کنند.
  • خود را باور دارند.

کودکان با عزت نفس پایین:

  • از خود انتقاد می کنند و به خودشان سخت می گیرند.
  • احساس می کنند به خوبی بچه های دیگر نیستند.
  • به زمان هایی که شکست می خورند توجه بیشتری دارند.
  • عدم اعتماد به نفس دارند.
  • شک دارند که می توانند کارها را به خوبی انجام دهند.

بازی هایی برای افزایش عزت نفس کودکان

روش های تقویت عزت نفس کودکان

عزت نفس می تواند از همان دوران کودکی شروع شده و در طول زمان به آرامی توسعه یابد. این می تواند فقط به این دلیل شروع شود که کودک احساس امنیت، دوست داشتن و پذیرش می کند. همچنین می تواند زمانی شروع شود که کودک توجه مثبت و مراقبت محبت آمیز را دریافت کند.

با تبدیل شدن نوزادان به کودکان نوپا و خردسال، می توانند برخی کارها را به تنهایی انجام دهند. وقتی می توانند از مهارت های جدید خود استفاده کنند، نسبت به خودشان احساس خوبی پیدا خواهند کرد. عزت نفس آنها زمانی رشد می کند که والدین توجه کنند، به کودک اجازه دهند تلاش کند، لبخند بزند و نشان دهد که افتخار می کند.

همانطور که بچه ها رشد می کنند، عزت نفس نیز می تواند رشد کند. هر زمانی که بچه‌ها چیزهایی را امتحان می‌کنند، انجام می‌دهند و چیزهایی یاد می‌گیرند می‌تواند فرصتی برای رشد عزت نفس باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بچه ها:

به سمت یک هدف پیشرفت می کنند.

چیزهایی را در مدرسه یاد می گیرند.

دوست پیدا می کنند.

مهارت‌های جدید می آموزند – موسیقی، ورزش، هنر، آشپزی، مهارت‌های فنی

فعالیت های مورد علاقه را تمرین می کنند و بهانه گیری ندارند.

برای رفتارهای خوب تحسین می شوند.

برای چیزی سخت تلاش می کنند. توجه داشته باشید که این مورد با بیش فعالی متفاوت است.

کارهایی را انجام دهند که در آنها خوب هستند و از آنها لذت می برند.

احساس درک و پذیرفته شدن دارند.

کودک در مدرسه جایزه یا نمره خوبی که می دانند کسب کرده اند دریافت می کنند.

وقتی بچه ها عزت نفس دارند، احساس اعتماد به نفس، توانمندی و پذیرفته شدن می کنند.

برای دریافت مشاوره فرزندپروری کلیک کنید.

چگونه والدین می توانند عزت نفس ایجاد کنند؟

هر کودکی متفاوت است. عزت نفس ممکن است برای برخی از بچه ها آسان تر از دیگران باشد.  برخی از بچه ها ممکن است در اثر روبرو شدن با اتفاقات جدید، عزت نفس خود را از دست بدهند.اما حتی اگر عزت نفس کودک پایین باشد، می توان آن را بالا برد.

در اینجا کارهایی وجود دارد که والدین می توانند انجام دهند تا به بچه ها کمک کنند احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند:

به فرزندتان کمک کنید تا انجام کارها را بیاموزد. در هر سنی، چیزهای جدیدی برای کودکان وجود دارد که باید یاد بگیرند. حتی در دوران کودکی، یادگیری فنجان در دست گرفتن یا برداشتن اولین قدم ها باعث ایجاد حس تسلط و لذت می شود. همانطور که کودک شما رشد می کند، چیزهایی مانند یادگیری لباس پوشیدن، خواندن یا دوچرخه سواری شانس رشد عزت نفس او را افزایش می دهد.

وقتی به بچه ها یاد می دهید که چگونه کارها را انجام دهند، ابتدا به آنها نشان دهید و به آنها کمک کنید. سپس اجازه دهید هر کاری که می توانند انجام دهند، حتی اگر اشتباه کنند. مطمئن شوید که فرزند شما فرصتی برای یادگیری، تلاش و احساس غرور دارد. چالش های جدید را خیلی آسان یا خیلی سخت نکنید.

فرزندتان را تحسین کنید، اما این کار را عاقلانه انجام دهید. البته خوب است که از بچه ها تعریف کنیم. تمجید شما راهی برای نشان دادن افتخار شماست. اما برخی از راه‌های تمجید از بچه‌ها در واقع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

در اینجا نحوه انجام درست آن آمده است:

زیاد تعریف نکنید ستایشی که احساس نمی شود به دست آمده باشد، درست نیست. به عنوان مثال، به یک کودک بگویید که یک بازی عالی انجام داده است، زمانی که می‌داند احساس پوچی و ساختگی نداشته است. بهتر است بگویید، “می دانم که بهترین بازی شما نبود، اما ما می توانیم روزهای آینده نیز این کار را امتحان کنیم. من به شما افتخار می کنم که تسلیم نشدید.” رای اعتماد اضافه کنید: “فردا، شما به بازی خود باز می گردید.”

تلاش را تحسین کنید. لازم نیست حتماً نتایج را تحسین کنید، بلکه تلاش آن ها را نیز تحسین نمایید.

در عوض، بیشتر تحسین خود را برای تلاش، پیشرفت و نگرش ارائه دهید. به عنوان مثال: “شما سخت روی آن پروژه کار می کنید”، “در این تست های املایی بهتر و بهتر می شوید” یا، “من به شما افتخار می کنم که پیانو تمرین می کنید. با این نوع تحسین، بچه‌ها تلاش می‌کنند، برای رسیدن به اهداف تلاش می‌کنند و تلاش می‌کنند. وقتی بچه ها این کار را انجام می دهند، احتمال موفقیتشان بیشتر است.

الگوی خوبی باشید. وقتی برای کارهای روزمره تلاش می کنید (مثل چیدن برگ ها، درست کردن غذا، تمیز کردن ظروف یا شستن ماشین)، الگوی خوبی هستید. فرزند شما یاد می گیرد که برای انجام تکالیف، تمیز کردن اسباب بازی ها یا مرتب کردن تخت، تلاش کند.

روش های تقویت عزت نفس کودکان

برای دریافت مشاوره کودک و نوجوان کلیک کنید.

الگوبرداری از نگرش صحیح نیز مهم است. وقتی کارها را با شادی انجام می دهید (یا حداقل بدون غر زدن یا شکایت)، به فرزندتان یاد می دهید که همین کار را انجام دهد.

وقتی از عجله در انجام کارهای خانه اجتناب می کنید و به کاری که به خوبی انجام شده است افتخار می کنید، به فرزندتان نیز یاد می دهید که این کار را انجام دهد.

انتقاد تند را ممنوع کنید پیام هایی که بچه ها درباره خودشان از دیگران می شنوند به راحتی به احساس آنها نسبت به خودشان تبدیل می شود. کلمات تند (“تو خیلی تنبلی!”) مضر هستند، نه انگیزه دهنده. وقتی بچه ها پیام های منفی درباره خودشان می شنوند، به عزت نفس آنها آسیب می رساند. بچه ها را با صبر اصلاح کنید. روی کاری که می خواهید دفعه بعد انجام دهند تمرکز کنید. در صورت نیاز، به آنها نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهند.

روی نقاط قوت تمرکز کنید. به کارهایی که فرزندتان به خوبی انجام می دهد و از آن لذت می برد توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما فرصتی برای رشد این نقاط قوت دارد. اگر می خواهید به بچه ها کمک کنید احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند، بیشتر روی نقاط قوت تمرکز کنید تا نقاط ضعف. این رفتار را نیز بهبود می بخشد.

بگذارید بچه ها کمک کنند و بدهند. عزت نفس زمانی رشد می کند که بچه ها ببینند کاری که انجام می دهند برای دیگران مهم است. بچه‌ها می‌توانند در خانه کمک کنند، یک پروژه خدماتی در مدرسه انجام دهند یا به خواهر یا برادرشان لطف کنند. کمک و اعمال محبت آمیز باعث ایجاد عزت نفس و سایر احساسات خوب می شود.

برای برطرف کردن ترس کودکان از تاریکی کلیک کنید.

11 نکته برای تقویت عزت نفس کودکان

ستایش ساده از فرزندتان در واقع می تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. در اینجا یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در کودک آورده شده است.

  1. یک قدم به عقب برگرد

جیم تیلور، نویسنده کتاب بچه‌های شما گوش می‌دهند: نه پیامی که به آن‌ها نیاز دارند، می‌گوید، همانطور که مشخص است، راه‌های بهتری برای ایجاد عزت نفس نسبت به تحسین و تمجید برای هر کاری که بچه‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. از تو بشنوم با این حال، برای انجام این کار، باید یاد بگیرید که عقب نشینی کنید و به فرزندتان اجازه دهید ریسک کند، انتخاب کند، راه حل مشکلات را پیدا کرده و به چیزی که شروع می کند پایبند بماند.

  1. تمجید بیش از حد از بچه ها بیشتر ضرر دارد تا فایده

تیلور می‌گوید، عزت‌نفس از احساس دوست‌داشتن و امنیت، و از رشد شایستگی ناشی می‌شود، و اگرچه والدین اغلب فرزندان خود را با دو جزء اول دوش می‌دهند، شایستگی – خوب شدن در کارها – به زمان و تلاش نیاز دارد. او می‌گوید: «هرچقدر هم که بخواهیم، ​​نمی‌توانیم بچه‌هایمان را به عنوان شایستگی ستایش کنیم».

در واقع، با تمجید بیش از حد از بچه ها، بیشتر از اینکه فایده ای داشته باشیم، ضرر می کنیم. تیلور می‌گوید: «اگر به فرزندتان بگویید که او در حال حاضر کار خارق العاده ای انجام می دهد، می گویید دیگر نیازی به فشار آوردن به خودش ندارد. اما اعتماد به نفس از انجام دادن، از تلاش و شکست و تلاش مجدد ناشی می شود.

سامانتا مک‌لئود، که چهار پسر یک تا نه ساله دارد، معتقد است که تعریف و تمجید مداوم می‌تواند عزت نفس را از بین ببرد. یا بچه ها شروع به فکر کردن می کنند که کامل هستند یا سعی می کنند همیشه کامل باشند.

بعلاوه، تیلور اضافه می‌کند، اینکه به فرزندتان بگویید او بهترین، باهوش‌ترین یا با استعدادترین است، او را آماده می‌کنید تا اخبار بسیار بدی را در این مسیر دریافت کند.

  1. اجازه دهید فرزندتان خطرات سالمی را بپذیرد

ویکتوریا سوپیک، مدیر عامل شرکت Kids & Company، یک سرویس مراقبت از کودکان شرکتی در تورنتو، و مادر هشت فرزند، می‌گوید با مجبور کردن خود به عقب ایستادن در حالی که فرزندتان خطرات سلامتی خود را می‌پذیرد، شروع کنید. سوپیک می‌گوید: «برای ایجاد اعتماد در جهان، بچه‌ها باید فرصت‌ها را بپذیرند، انتخاب کنند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرند. او بسیاری از والدین را می بیند که همیشه سعی می کنند فرزندان خود را از شکست نجات دهند.

سوپیک به یاد می‌آورد که در حالی که پسر دو ساله‌اش، فریزر، در یک مهمانی شیک، کوزه‌ای بزرگ از پرتقال پاپ را بلند می‌کرد، از آن سوی اتاق خیره شده بود. سوپیک به یاد می‌آورد: «او می‌خواست آن را در لیوانی بریزد، و من همان‌جا ایستادم و نفسم حبس شد. سوپیک به جای تلاش برای نجات پسرش قبل از اینکه فرصتی برای تلاش داشته باشد، تماشا کرد که فریزر صدای پاپ را روی زمین ریخت.

سپس بهترین قسمت اتفاق افتاد: فریزر یک پیشخدمت را پیدا کرد، یک دستمال کاغذی خواست و آشفتگی خود را تمیز کرد. سوپیک می‌گوید: «او مشکل خودش را حل کرد، درست مثل ما به عنوان بزرگسالان موفق».

  1. اجازه دهید بچه ها خودشان انتخاب کنند

سوپیک می‌گوید: وقتی بچه‌ها انتخاب‌های مناسب سن خود را انجام می‌دهند، احساس قدرت بیشتری می‌کنند و اشاره می‌کند که بچه‌های دو ساله می‌توانند عواقب تصمیم‌هایشان را در نظر بگیرند. سوپیک همیشه به بچه‌هایش اجازه می‌دهد خودشان تصمیم بگیرند که در زمستان کت، کلاه و دستکش بپوشند یا نه. آنها باید تفاوت بین گرم و سرد را بدانند. آنها باید بر بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند.»

تقویت اعتماد به نفس کودکان

  1. اجازه دهید در خانه کمک کنند

تیلور می‌گوید: در ایجاد عزت نفس، بچه‌ها به فرصت‌هایی نیاز دارند تا شایستگی خود را نشان دهند و احساس کنند که سهم آنها ارزشمند است. در خانه، این بدان معناست که از آنها بخواهید، حتی زمانی که نوپا هستند، در آشپزی، چیدن میز و تختخواب کمک کنند.

  1. آنها را تشویق کنید تا علایق خود را دنبال کنند (به طور کامل)

یکی دیگر از راه های مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس در بچه ها این است که آنها را تشویق کنید تا کارهایی را که به آنها علاقه نشان می دهند انجام دهند، سپس مطمئن شوید که آنها تا پایان آن را دنبال می کنند. مهم نیست که چه کاری انجام می شود – می تواند هر چیزی باشد، از دورهای شنا گرفته تا سطوح برتر در بازی های ویدیویی. نکته این است که آنها به کاری که شروع می کنند پایبند باشند.

  1. وقتی کودکان با مشکل مواجه می شوند یا شکست می خورند چه باید کرد؟

اگر وقتی از تیم ژیمناستیک حذف شد یا نتواند جداول ضرب را حفظ کند، عزت نفس او به شدت کاهش می یابد. در این وضعیت ها باید بدانید که دقیقاً چه کاری انجام دهید.

برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

  1. به خاطر آن خواب خود را از دست ندهید

تیلور می‌گوید: «بسیاری از والدین آن را عقب مانده‌اند. “آنها فکر می کنند مبارزه و شکست به عزت نفس فرزندانشان آسیب می رساند، اما در واقع این یک فرصت طلایی برای کمک به ایجاد آن است.

  1. روشن کنید که عشق شما بدون قید و شرط است

اجازه دهید فرزندتان بفهمد که دوستش دارید حتی زمانی که شکست می خورد یا تصمیمات بدی می گیرد. سوپیک اشاره می‌کند که اگر تمام صحبت‌های شما در مورد عملکرد باشد، او فکر می‌کند که او را فقط به خاطر کارنامه یا نقشی که در نمایشنامه به دست آورده دوستش دارید.

  1. مطمئن شوید که اهداف فرزندتان در سطحی مناسب با توانایی او در دسترس است

هرگز از فرزندتان انتظار بیش از توانایی اش نداشته باشید. زیرا حتی اگر او قبول مسئولیت نماید، احتمال دارد که دچار آسیب در عزت نفس و اعتماد به نفسش شودد.

  1. ستایش مناسب ارائه دهید

تیلور می‌گوید اگرچه تمجید اغلب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، اما وقتی خاص و به دست آمده باشد، یک سازنده عزت نفس است.

بازی هایی برای افزایش عزت نفس کودکان

وقتی با کودک خود بازی می کنید، به آنها نشان می دهد که دوست دارید با آنها وقت بگذرانید و برای شرکت آنها ارزش قائل هستید. سرگرمی با فرزندتان فواید زیادی برای هر دوی شما دارد.

نه تنها کودکان به توانایی خود برای تبدیل شدن به یک فرد جالب و سرگرم کننده که می تواند پیوندهای اجتماعی محکمی را ایجاد کند، اعتماد می کنند، بلکه مطالعات نشان داده اند که شانس شاد بودن کودک افزایش می یابد و خطر افسردگی و اضطراب در آنها کاهش می یابد که آنها درگیر بازی های سالم هستند.

ایجاد اعتماد به نفس همچنین به فرزند شما کمک می کند تا با افزایش واکسیناسیون و کاهش محدودیت های همه گیر، به مدرسه و فعالیت های اجتماعی بازگردد. بعلاوه، بازی و سرگرمی برای هر دوی شما یک کاهش دهنده استرس عالی است.

برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

  • به فرزندتان مسئولیت ها و کارهای روزمره بدهید

مسئولیت پذیری در انجام کارهای متناسب با سن به کودک شما احساس هدفمندی و موفقیت می دهد. حتی اگر کاری را به طور کامل انجام نمی دهند، به آنها اجازه دهید بدانند که از تلاش های آنها قدردانی می کنید. آنها را به خاطر همه کارهایی که به خوبی انجام می دهند تحسین کنید و به آنها اطمینان دهید که با گذشت زمان در بسیاری از کارها از جمله کارهایشان بهتر و بهتر می شوند.

داشتن وظایف و مسئولیت‌ها نیز به بچه‌ها احساس کنترل بر زندگی‌شان می‌دهد. و در زمانی که همه چیز غیرقابل پیش‌بینی است، داشتن مسئولیت در کارهای کوچک در خانه می‌تواند کمک زیادی به ایجاد اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری کند.

  •  استقلال را تشویق کنید

سال‌های دبستان دوران رشد سریع استقلال در کودکان است. زمانی که به سن راهنمایی می رسند، بسیاری از کودکان شروع به گذراندن وقت خود در خانه، تنها راه رفتن به مدرسه و کمک به خواهر و برادر کوچکتر می کنند.

این مهم است که به فرزندان خود اجازه دهید مستقل تر رشد کنند: به آنها اجازه دهید بفهمند که چگونه با معلمان در مورد هر مشکلی صحبت کنند، تکالیف درسی را سازماندهی کنند، مطمئن شوند که لباس های فوتبال آنها بسته و آماده است، و غیره. فرزندپروری با هلیکوپتر توانایی کودکان را برای انجام کارها به تنهایی تضعیف می کند و بر عزت نفس آنها تأثیر منفی می گذارد. همچنین استقلال را از آنها سلب می کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های تقویت عزت نفس کودکان بپردازیم. اینکه بهترین روش های تقویت عزت نفس کودکان چیست و از چه بازی هایی می توان برای افزایش عزت نفس کودکان استفاده کرد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص بازی هایی برای افزایش عزت نفس کودکان داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بهترین راه برای تقویت عزت نفس کودکان چیست؟

بهترین راه دادن فرصت انجام فعالیت های جدید به کودکان است.

آیا عزت نفس می تواند ژنتیکی باشد؟

شاید تا حدودی ژنتیک در آن موثر باشد اما بیشتر اکتسابی است.

دخترها بیشتر عزت نفس دارند یا پسرها؟

این موضوع بستگی به فرهنگ جوامع دارد.

آیا دکتر فکر مشاوره بالابردن عزت نفس کودکان را ارائه می دهد؟

بله می توانید در این مورد از کارشناسان ما کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نحوه آموزش عذرخواهی به کودکان

آموزش عذرخواهی به کودکان با 7 روش کاربردی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور