افسردگی در سالمندان
افسردگی در سالمندان

دلایل افسردگی در سالمندان + راه های قطعی درمان

اطلاع از دلایل افسردگی در سالمندان بسیار مهم است؛ زیرا افسردگی در پیری یکی از مشکلات رایج بوده و اگر درمان نشود، می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.به دلیل اهمیت این موضوع ما قصد داریم در ادامه، راه های درمان افسردگی در پیری را بررسی کنیم و همچنین در مورد تفاوت بین افسردگی در پیری با افسردگی در بین جوانان با شما صحبت نماییم. از آنجایی که قبل از بررسی روش های درمان افسردگی سالمندان، لازم است از علائم افسردگی در سالمندان بیشتر بدانید، به همین دلیل در ادامه این موضوع نیز به همراه ارتباط بین کم خوابی و افسردگی در پیری بررسی خواهد شد.

افسردگی در سالمندان

با افزایش سن، افسردگی برای هر یک از ما ممکن است اتفاق بیفتد، اما روش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها احساس شادی را تقویت کرده و در نتیجه سال های بیشتری را با آرامش سپری کنید.

آیا شما فرد مسنی هستید که افسردگی دارید؟

آیا دیگر علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، از دست داده اید؟ آیا با احساس درماندگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنید؟ آیا برای گذراندن روز احساس سختی می کنید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. افسردگی می تواند برای هر یک از ما صرف نظر از سابقه یا دستاوردهای ما در هر سالی  از زندگی مان اتفاق بیفتد. علائم افسردگی سالمندان می تواند بر همه جنبه های زندگی تأثیر بگذارد و بر انرژی، اشتها، خواب و علاقه به کار، سرگرمی و روابط نیز تاثیر گذار باشد.

متأسفانه، بسیاری از افراد مسن افسرده قادر به تشخیص علائم افسردگی نیستند، یا اقدامات لازم برای دریافت کمک لازم را انجام نمی دهند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود، که شامل موارد زیرمی شود:

ممکن است تصور کنید افسردگی شما ناشی از بالارفتن سن تان بوده و خیلی طبیعی است. در حالی که این این تصوری غلط است.

فاصله گرفتن از اجتماع نیز می تواند خود دلیلی بر افسردگی در افراد مسن باشد که نادیده گرفته می شود.

گاهی هم برخی دردها و علائم فیزیکی  که به آن ها بی توجهی شده است، می تواند منجر به افسردگی شود.

با وجود همه این موارد، مهم است درک کنیم که افسردگی بخشی اجتناب ناپذیر در پیر شدن نیست  و نه نشانه ضعف یا نقص شخصیت است. این می تواند برای هر کسی، در هر سنی، بدون توجه به سابقه و موفقیت قبلی شما در زندگی اتفاق بیفتد. در حالی که زندگی با افزایش سن تغییر می کند. مانند بازنشستگی، مرگ نزدیکان، کاهش سلامتی و غیره اما شما می توانید با کار کردن روی خودتان تمامی این موارد را به صورت موقتی نگاه دارید.

افسردگی در سالمندان

علائم و نشانه های افسردگی در سالمندان

شناخت افسردگی در سالمندان با دانستن علائم و نشانه ها آغاز می شود. نشانه های هشدار دهنده افسردگی در این افراد شامل موارد زیر می شود:

  • غم یا احساس ناامیدی
  • دردهایی بدون دلیل
  • از دست دادن علاقه به معاشرت یا سرگرمی ها
  • کاهش وزن یا کاهش اشتها
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • نداشتن انگیزه و انرژی
  • اختلالات خواب (مشکل خوابیدن یا خواب ماندن، خواب زیاد یا خواب آلودگی روزانه)
  • از دست دادن ارزش شخصی (احساس بی ارزشی یا نفرت از خود).
  • حرکت یا گفتار کند
  • افزایش مصرف الکل یا سایر مواد مخدر
  • افکار خودکشی
  • مشکلات حافظه

بی توجهی به مراقبت های شخصی (کنار گذاشتن وعده های غذایی، فراموش کردن داروها، غفلت از بهداشت شخصی).

افراد مسن افسرده ممکن است “غمگین” نباشند؛ زیرا بسیاری از سالمندان افسرده ادعا می کنند که اصلاً احساس غم و اندوه نمی کنند. در عوض، آنها ممکن است از انگیزه کم، کمبود انرژی یا مشکلات جسمی شکایت کنند. در حقیقت، شکایات جسمی، مانند درد آرتروز یا بدتر شدن سردرد، غالباً علامت غالب افسردگی در افراد مسن است.

غم یا افسردگی در سالمندان

ما با افزایش سن، خسارات زیادی را متحمل می شویم و از دست دادن دردناک است. این فرقی ندارد که شما، استقلال خود را از دست دهید، یا سلامتی و تحرک و یا موارد دیگر.

ناراحت بودن برای نداشتن این موارد، کاملاً طبیعی است؛ اما شما نباید بگذارید که این احساسات غم و اندوه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

تشخیص اندوه و افسردگی بالینی همیشه آسان نیست، زیرا آنها علائم بسیاری دارند. با این حال، روش هایی برای تشخیص تفاوت وجود دارد که به شما معرفی می کنیم.

غم و اندوه شامل طیف گسترده ای از احساسات و ترکیبی از روزهای خوب و بد است. حتی وقتی غصه می خورید، لحظات لذت یا خوشحالی خواهید داشت.

از طرف دیگر، با افسردگی، احساس پوچی و ناامیدی ثابت است.

روش هایی برای کاهش افسردگی در سالمندان

این یک افسانه است که فکر می کنیم بعد از یک سن خاص افراد مسن نمی توانند مهارت های جدیدی یاد بگیرن ، فعالیت های جدیدی را امتحان کنند یا تغییرات جدیدی در سبک زندگی ایجاد نمایند. حقیقت این است که مغز انسان هرگز تغییر نمی کند، بنابراین شما به عنوان یک بزرگسال مسن تر، به اندازه یک جوان قادر به یادگیری چیزهای جدید و سازگار شدن با ایده های جدید هستید که می تواند به شما کمک کند تا از افسردگی بهبود یابید.

غلبه بر افسردگی شامل یافتن چیزهای جدیدی است که از آنها لذت می برید. البته، هنگامی که افسرده هستید، اقدام به خودیاری می تواند سخت باشد. گاهی اوقات، فقط فکر کردن در مورد کارهایی که برای بهتر شدن باید انجام دهید، طاقت فرسا به نظر می رسد. اما قدم های کوچک می توانند تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد کنند. به عنوان مثال قدم زدن کوتاه کاری است که اکنون می توانید انجام دهید  و می تواند روحیه شما را برای دو ساعت آینده تقویت کند. با برداشتن گام های کوچک روز به روز، علائم افسردگی شما کاهش می یابد و دوباره احساس انرژی و امید بیشتری پیدا می کنید.

افسردگی در سالمندان

با بیرون و جامعه در ارتباط باشید

اگر افسرده باشید، ممکن است نخواهید کاری انجام دهید یا کسی را ببینید. اما انزوا فقط افسردگی را بدتر می کند. به خودی خود، حفظ تلاش لازم برای غلبه بر افسردگی ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل توصیه می شود سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید و زمان تنها بودن را محدود کنید. اگر نمی توانید برای معاشرت بیرون بروید، عزیزانتان را برای دیدن دعوت نمایید.

اما به یاد داشته باشید، ارتباطات دیجیتال جایگزینی برای تماس حضوری نیست. تمام تلاش خود را بکنید تا روزانه افراد را به صورت حضوری ببینید.

به پارک ها و مراکز تفریحی بروید، با دوستان خود به صرف ناهار یا شام بپردازید و دیگرکارهای تفریحی را انجام دهید.

به صورت کلی بودن در کنار دیگران می تواند به کاهش احساس انزوا در شما کمک کرده و یا شنیدن روش های کنار آمدن دیگران با افسردگی، می تواند برای شما الهام بخش باشد.

برای ملاقات با همفکران خود در یک کلاس شرکت کنید یا به یک باشگاه بپیوندید.

فرصت هایی برای خندیدن ایجاد کنید. خنده باعث تقویت روحیه می شود.

معنی و هدف را در زندگی پیدا کنید

برای غلبه بر افسردگی  و جلوگیری از بازگشت آن  مهم است که همچنان احساس تعامل کنید و از هدفی قوی در زندگی لذت ببرید. با افزایش سن، زندگی تغییر می کند و می توانید چیزهایی را از دست دهید که قبلاً وقت شما را اشغال می کردند و به زندگی معنی می بخشیدند. بازنشستگی، از دست دادن دوستان نزدیک یا عزیزان، جابجایی به دور از شبکه اجتماعی و تغییر در سلامت جسمی مالی،  می تواند بر روحیه، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شما تأثیر بگذارد. اما هنوز راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید معنای جدیدی در زندگی پیدا کنید و همچنان در دنیا احساس تعامل نمایید. گاهی اوقات فقط مسئله این است که طرز فکر خود یا روند پیر شدن را دوباره تغییر دهید.

روی آنچه هنوز می توانید انجام دهید تمرکز کنید، نه کاری که قبلاً می توانستید انجام دهید. شاید از این که توانایی خود را انجام برخی کارها از دست داده اید، ناامید شوید؛ به همین دلیل بهتر است سعی کنید روی کارهایی که می توانید انجام دهید تمرکز کنید. خواهید

مهارت جدیدی بیاموزید. چیزی را انتخاب کنید که همیشه می خواستید یاد بگیرید، یا باعث تخیل و خلاقیت شما می شود. به عنوان مثال یک ساز موسیقی، یک زبان خارجی یا یک بازی یا ورزش جدید می تواند انتخاب مناسبی باشد. یادگیری فعالیت های جدید نه تنها به زندگی معنا و لذت می بخشد، بلکه می تواند به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال روانی کمک کند.

برای اطلاع از راه های کنترل خشم در زنان کلیک کنید.

وارد جامعه خود شوید. سعی کنید در یک رویداد محلی شرکت کنید ، به بچه ها تعلیم دهید یا برای هدفی که برای شما مهم است داوطلب شوید. کار در جامعه می تواند یک روش عالی برای استفاده و انتقال مهارتهایی باشد که در حرفه خود به کار گرفته اید، بدون تعهد یا استرس اشتغال منظم باشد.

به خودتان برسید. وقتی بازنشسته می شوید، بیشتر به خودتان برسید تا با این روش اعتماد به نفس تان نیز تقویت گردد.

مسافرت رفتن. وقتی بازنشسته شدید و بچه هایتان از خانه خارج شدند، احتمالاً وقت بیشتری برای بازدید از مکانهایی که همیشه می خواستید بروید، در دست دارید. تعطیلات را به رفتن در مکان هایی اختصاص دهید که تا به حال نرفته اید، یا آخر هفته به یک مکان مورد علاقه بروید.

عادت های سالم

هنگامی که افسرده هستید، یافتن انگیزه برای انجام هر کاری دشوار است، چه برسد به اینکه مراقب سلامتی خود باشید. اما عادت های سلامتی شما در علائم افسردگی تأثیر دارد. هرچه مراقبت بهتری از بدن خود داشته باشید، احساس بهتری خواهید داشت.

برای اطلاع از 10 کلید زندگی موفق کلیک کنید.

ورزش

ورزش یک درمان قدرتمند افسردگی است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند به همان اندازه داروهای ضد افسردگی موثر باشد. توجه داشته باشید که منظور از ورزش، انجام فعالیت های بدنی سنگین نیست؛ بلکه منظور داشتن ورزشی سبک است که منجر به سرحال تر شدن شما خواهد شد.

خواب با کیفیت

بسیاری از افراد مسن با مشکلات خواب، به ویژه درسنین میانسالی، دست و پنجه نرم می کنند.

کمبود خواب افسردگی را بدتر می کند. هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید. با پرهیز از مصرف الکل و کافئین، رعایت برنامه منظم خواب و بیداری و اطمینان از تاریک، ساکت و خنک بودن اتاق خواب، می توانید به خواب بهتر و با کیفیت تری کمک کنید.

آفتاب بگیرید

نور خورشید می تواند به افزایش سطح سروتونین، بهبود روحیه شما و کنار آمدن با اختلال عاطفی فصلی کمک کند. در صورت امکان، در ساعات روشنایی روز بیرون بروید و حداقل 15 دقیقه در روز خود را در معرض آفتاب قرار دهید.

قهوه خود را بیرون یا کنار پنجره بنوشید، از یک وعده غذای تازه استفاده کنید، یا وقت خود را برای باغبانی بگذرانید.

اگر در جایی با آفتاب کم زندگی می کنید، سعی کنید از یک جعبه نور درمانی استفاده کنید.

عدم استفاده از الکل

استفاده از الکل برای مقابله با درد جسمی و روحی می تواند وسوسه انگیز باشد. این ممکن است به شما کمک کند ذهن خود را از بیماری دور کنید، احساس تنهایی کمتری کنید یا بخوابید. اما الکل در طولانی مدت علائم افسردگی و اضطراب را بدتر می کند. همچنین عملکرد مغز را مختل کرده و از راه های منفی با داروهای متعدد از جمله داروهای ضد افسردگی ارتباط برقرار می کند.

دلایل افسردگی در سالمندان

در هیچ گروه سنی هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که یک ارتباط ژنتیکی با این بیماری وجود دارد. با این حال، عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روانشناختی همه در افسردگی افراد مسن نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهد موارد زیر ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد:

سطح پایین مواد شیمیایی اصلی انتقال دهنده عصبی در مغز (مانند سروتونین و نوراپی نفرین)

سابقه خانوادگی و افسردگی در سالمندان

حوادث آسیب زای زندگی، مانند سو استفاده یا مرگ یکی از عزیزان

عوارض مرتبط با افزایش سن ممکن است در بزرگسالان مسن به افسردگی کمک کند. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تحرک محدود
  • انزوا
  • مواجه با مرگ و میر
  • انتقال از کار به بازنشستگی
  • مشکلات مالی
  • سو مصرف طولانی مدت مواد
  • مرگ دوستان و عزیزان
  • بیوه یا طلاق
  • شرایط پزشکی مزمن

تشخیص مناسب افسردگی سالمندان می تواند دشوار باشد. اولین نقطه تماس پزشکی برای افراد مسن معمولاً پزشک عادی آنها است.

یک متخصص بهداشت روان علائم، خلق و خو، رفتار، فعالیت های روزمره و سابقه سلامت خانواده را ارزیابی می کند. آنها خواهند پرسید:

چه مدت است که احساس افسردگی می کنید؟

چه چیزی باعث افسردگی شد؟

اگر در گذشته افسردگی را تجربه کرده اید؟

فرد باید حداقل دو هفته علائم افسردگی را نشان دهد تا بیماری تشخیص داده شود.

همچنین می توانید از این مقیاس آنلاین افسردگی سالمندی بصورت آنلاین استفاده کنید.

هرچه سن ما بیشتر شود، اغلب با تغییرات چشمگیری در زندگی روبرو می شویم که می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات سلامتی. بیماری و ناتوانی  درد مزمن یا شدید، کاهش شناختی همه می توانند در افسردگی موثر باشند.

تنهایی و انزوا. عواملی مانند زندگی در تنهایی، یک حلقه اجتماعی رو به کاهش به دلیل مرگ یا جابجایی، کاهش تحرک به دلیل بیماری یا از دست دادن امتیاز رانندگی می تواند باعث افسردگی شود.

علاوه بر همه این موارد، بازنشستگی  به تنهایی می تواند منجر به از دست دادن هویت، وضعیت، اعتماد به نفس و امنیت مالی شود و خطر افسردگی را افزایش دهد. محدودیت های جسمی در فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید نیز می تواند بر این حس تاثیر داشته باشد.

شرایط پزشکی که می تواند باعث افسردگی سالمندان شود.

مهم است که آگاه باشید که مشکلات پزشکی می تواند باعث افسردگی در افراد مسن شود. هر بیماری مزمن پزشکی، به ویژه اگر دردناک، ناتوان کننده یا تهدید کننده زندگی باشد ، می تواند منجر به افسردگی شود یا علائم افسردگی شما را بدتر کند.

برخی از بیماری هایی که منجر به افسردگی در سالمندان می شود شامل موارد زیر خواهد بود:

  • بیماری پارکینسون
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • دیابت
  • اختلالات تیروئید
  • کمبود ویتامین B12
  • بیماری زوال عقل و آلزایمر
  • لوپوس
  • مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

افسردگی  در سالمندان به عنوان یک عارضه جانبی دارو

علائم افسردگی همچنین می تواند به عنوان عارضه جانبی بسیاری از داروهای تجویز شده رخ دهد. این مشکل در سالمندانی که همزمان از چندین دارو استفاده می کنند، شدیدتر خواهد بود. در حالی که عوارض جانبی ناشی از خلق و خوی داروهای تجویز شده می تواند بر همه تأثیر بگذارد، افراد مسن حساس تر می شوند زیرا با افزایش سن، بدن از نظر متابولیسم و ​​پردازش داروها کارایی کمتری پیدا می کند.

اگر پس از شروع مصرف داروی جدید احساس افسردگی کردید ، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید دوز خود را کاهش دهید یا به داروی دیگری روی بیاورید که روحیه شما را تحت تأثیر قرار ندهد.

داروهایی که می توانند افسردگی را ایجاد یا بدتر کنند عبارتند از:

  • داروی فشار خون (به عنوان مثال کلونیدین).
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای کلسترول بالا
  • داروهای تسکین دهنده
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • دارو برای بیماری پارکینسون
  • قرص خواب آور
  • داروی زخم
  • داروهای قلبی حاوی رزرپین
  • استروئیدها (به عنوان مثال کورتیزون و پردنیزون)
  • مسکن ها و داروهای آرتروز
  • استروژن ها
  • داروهای آنتی کولینرژیک برای درمان اختلالات دستگاه گوارش

زوال عقل در مقابل افسردگی

هرگز تصور نکنید که از دست دادن وضوح ذهنی فقط نشانه طبیعی پیری است. این می تواند نشانه ای از افسردگی یا زوال عقل باشد که هر دو در بزرگسالان مسن شایع است. افسردگی و زوال عقل علائم مشابه بسیاری دارند، از جمله مشکلات حافظه، گفتار و حرکات کند، انگیزه کم، بنابراین تشخیص این دو از یکدیگر دشوار است.

علائم افسردگی و علائم زوال عقل

زمان، تاریخ و مکان صحیح خود را نشناسید و گیج و سرگردان شویدو یا در مکان های آشنا گم شوید، این موارد می تواند نشان دهنده زوال عقل باشد.

  • مشکل در تمرکز
  • مهارتهای زبانی و حرکتی کند
  • مشکلات حافظه

برای تشخیص این که آیا کاهش شناختی ناشی از زوال عقل یا افسردگی است، مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر افسردگی باشد، با درمان حافظه، تمرکز و انرژی برمی گردد. درمان زوال عقل همچنین کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد و در بعضی از انواع زوال عقل می توان علائم را معکوس ، متوقف یا کند کرد.

عوامل خطرساز افسردگی برای سالمندان

هر بیماری در سالمندان با دارو درمان خواهد شد که افسردگی از آن مستثنی نیست. از آنجایی که احتمالاً افسردگی نیز در سالمندان با دارو درمان می شود، به همین دلیل اثرات داروها نیز روی بدن آن ها باقی خواهد ماند.

همچنین مطالعات نشان داده است که SSRI ها مانند Prozac می توانند باعث از بین رفتن سریع استخوان و خطر بیشتری برای شکستگی و زمین خوردن شوند. به دلیل این نگرانی های ایمنی، افراد مسن تحت داروهای ضد افسردگی باید به دقت کنترل شوند.

در بسیاری از موارد، درمان و یا تغییر سبک زندگی سالم، مانند ورزش، بدون عوارض جانبی خطرناک می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در تسکین افسردگی موثر باشد.

چگونه به یک فرد مسن مبتلا به افسردگی کمک کنیم؟

ماهیت افسردگی در توانایی کمک به فرد، تخلیه انرژی و عزت نفس اختلال ایجاد می کند. به ویژه اگر آنها اعتقاد نداشته باشند که افسردگی یک بیماری واقعی است، بیش از حد مغرور شده، درخواست کمک نمی کنند و یا کمک دیگران را رد خواهند کرد.

در این موارد توصیه می شود، که نسبت با افراد سالمند حمایت عاطفی داشته باشید و با دلسوزی به این افراد گوش کنید.

این افراد را برای گردش یا مهمانی به بیرون دعوت کنید. سعی کنید آن ها را به انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برند، تشویق کنید.

افراد مسن باید در فعالیت های منظم اجتماعی، حضور داشته باشند.

گردش های گروهی، دیدار دوستان و اعضای خانواده یا مسافرت به مرکز بزرگسالان محلی یا جامعه می تواند به مبارزه با انزوا و تنهایی در این افراد کمک کند.

وعده های غذایی سالم را برای آن ها تهیه کنید. یک رژیم غذایی ضعیف می تواند افسردگی را بدتر کند، بنابراین مطمئن شوید که عزیز شما درست غذا می خورد، در هر وعده غذایی مقدار زیادی میوه، سبزیجات ، غلات کامل و مقداری پروتئین سالم وجود دارد.

برای اطلاع از اینکه چرا مردان در زمان یائسگی زنان خیانت می کنند، کلیک کنید.

کدام گروه از سالمندان نسبت به سایرین بیشتر درگیر افسردگی خواهند شد؟

زنان مسنی که شرایط زیر را دارند، بیشتر از سایرین دچار افسردگی خواهند شد.

کسانی که شریک زندگی خود را از دست داده اند.

کسانی که دوست یا خانواده ندارند که بتوانند از آنها حمایت کنند.

کسانی که مشکل پزشکی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا شکستگی مفصل ران داشته اند یا درد مزمن یا بیماری دارند.

کسانی که قبلاً افسردگی داشته اند یا سابقه خانوادگی افسردگی دارند.

چرا افسردگی در افراد مسن نگران کننده است؟

در افراد مسن، افسردگی درمان نشده می تواند سالها طول بکشد. در نتیجه این موضوع منجر به بدتر شدن یا سایر مشکلات در سلامت جسمی و روانی و روابط با دیگران شود. همچنین احتمال خودکشی را بیشتر می کند.

درمان می تواند به افسردگی کمک کند و به شما کمک کند از زندگی خود لذت بیشتری ببرید. همچنین احتمال خودکشی را کمتر می کند و ممکن است به بزرگسالان مسن کمک کند تا با مشکلات سلامتی طولانی مدت بهتر کنار بیایند.

آیا افسردگی در افراد مسن نسبت به دیگر افراد با علائم متفاوتی بروز می کند؟

علائم متداول افسردگی، مانند غم و اندوه و از بین رفتن علاقه و انگیزه، در بزرگسالان مسن بیشتر اتفاق می افتد، همانطور که در بزرگسالان جوان نیز مشاهده می شود. اما افراد مسن ممکن است علائم زیر را نیز به همراه افسردگی تجربه کنند:

  • احساس گیجی یا فراموشی
  • متوقف کردن انجام کارهای روتین
  • خوابیدن سخت
  • کوری اشتها

تشخیص افسردگی در سالمندان

علائم افسردگی در بزرگسالان مسن گاهی اوقات مانند علائم بیماری های دیگر است، بنابراین ممکن است افسردگی شناخته نشود. بسیاری از سالمندان، دارو مصرف می کنند و همین داروها منجر به افسردگی خواهد شد.

افراد مسن ممکن است برای افسردگی به دنبال کمک نباشند، زیرا گاهی اوقات آن را یک نقص شخصیت یا ضعف می دانند. آنها ممکن است خود را بخاطر بروز این مشکل سرزنش کنند و از کمک گرفتن خجالت بکشند.

معاینه بدنی یکی از راه های تشخیص افسردگی در سالمندان می باشد. با معاینات بدنی در سالمندان نه تنها امکان تشخیص افسردگی، بلکه امکان تشخیص زوال عقل، کم کاری تیروئید، یا کم خونی نیز در آن ها وجود دارد.

درمان افسردگی سالمندان

همانطور که افسردگی علت واحدی ندارد و تابه حال درمانی قطعی برای آن ارائه نشده است. یافتن روش درمانی مناسب برای افسردگی نیز اغلب به زمان نیاز دارد. درمان معمول  شامل ترکیبی از درمان، دارو و تغییر سبک زندگی است.

داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند عبارتند از:

  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز
  • بوپروپیون
  • میرتازاپین

تغییر سبک زندگی که برای درمان افسردگی شامل موارد زیر است:

  • افزایش فعالیت بدنی
  • یافتن یک سرگرمی یا علاقه جدید
  • ملاقات منظم با خانواده و دوستان
  • روزانه خواب کافی
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل

زندگی با افراد سالمند افسرده

افسردگی سالمندی می تواند مشکلات مرتبط با افزایش سن را بدتر کند و تشخیص آن همیشه آسان نیست، اما درمان مناسب می تواند کیفیت زندگی این افراد را تا حد زیادی افزایش دهد.

اگر نگران هستید که فردی که می شناسید ممکن است افسرده باشد، بدانید که خانواده و نزدیکان می توانند تأثیر زیادی بر مراقبت از یک بزرگسال مسن بگذارند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل افسردگی در سالمندان بپردازیم و راه های درمان افسردگی در پیری را بررسی نماییم. از آنجایی که بسیاری از سالمندان با مشکل افسردگی در پیری مواجه خواهند بود؛ به همین دلیل آگاهی از علائم افسردگی در سالمندان و روش های درمان افسردگی سالمندان ضروری است. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، تفاوت بین افسردگی در پیری با افسردگی در بین جوانان و یا علائم افسردگی در سالمندان داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای اطلاع از دلایل افسردگی در سالمندان می توان از دکتر فکر کمک گرفت؟

بله دکتر فکر می تواند به شما در یافتن دلایل افسردگی در سالمندان کمک نماید.

آیا افسردگی در سالمندان می تواند خطرناک باشد؟

بله زیرا در برخی افراد سالمند افسردگی می تواند همراه با بیماری های دیگر ترکیب شود.

برای درمان افسردگی در سالمندان داروی خاصی وجود دارد؟

برای درمان افسردگی در سالمندان داروی خاصی وجود ندارد؛ زیرا دلیل این بیماری هنوز مشخص نشده است.

افسردگی در سالمندان عمدتاً از چه سنی شروع می شود؟

افسردگی در سالمندان از سن 70 بعد بیشتر دیده می شود.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

راه های کنترل خشم در زنان

راه های کنترل خشم در زنان + 19 تکنیک عملی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور