ترس از تعهد در رابطه چگونه است

علل ترس از تعهد در رابطه + درمان آن

همه ما می دانیم شکل گیری یک رابطه موفق که سرانجام داشته باشد و به نتیجه برسد نیازمند تعهد طرفین رابطه می باشد، متاسفانه گاهی اوقات ترس از تعهد در رابطه سبب می شود برخی از خانم ها یا آقایان از شکل گیری و یا ادامه دادن یک رابطه جدی خودداری کنند.

بهتر است بدانیم چنین مشکلی می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد و تمامی جوانب زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. انسان ذاتا تمایل به تنها ماندن ندارد مگر در مواردی که مشکل روحی خاصی داشته باشد، بنابراین حتی افرادی که دچار ترس از متعهد شدن در رابطه هستند نیز تمایل به برقراری ارتباط با فرد مقابل را خواهند داشت، ولی ترس بر آن ها غلبه کرده و بر خلاف میل باطنی خود از ماندن در کنار فردی که به او علاقه مند هستند خودداری می کنند.

همانطور که گفتیم چنین بیماری و ترسی می تواند بسیار جدی شده و بر تمامی جوانب زندگی تاثیر گذار باشد، از این رو تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع مهم ترس از تعهد در رابطه بپردازیم، تعدادی از دلایل ایجاد این نوع از ترس و راه های کنترل آن را نیز بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

ترس از تعهد در رابطه

ترس از تعهد در رابطه چیست

قبل از توضیح درمورد ترس از متعهد شدن در رابطه بهتر است بیان کنیم در حوزه روانشناسی به چنین ترس هایی فوبیا گفته می شود، در واقع فوبیا نوعی ترس افراطی و غیر واقعی است که بر افراد غلبه می کند.

افرادی که دچار ترس افراطی یا فوبیا درمورد موضوعی خاص می شوند در ذهن خود موضوعی که از آن می ترسند را بیش از حد پردازش کرده، تصور می کنند هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار در این مورد برایشان رخ دهد، به دنبال هجوم افکار منفی به ذهن در نهایت دچار استرس، اضطراب و نگرانی افراطی و غیر عادی می شوند و برای رسیدن به آرامش دست به انجام کارهای غیر معقول می زنند.

مثلا ممکن است برای خودداری از شروع و یا ادامه دادن به رابطه ای جدی که نیازمند تعهد می باشد، دلایل غیر منطقی و عجیب را بیان کنند که فرد مقابل از ماندن در کنار آن ها دچار پشیمانی شود.

بهتر است بدانیم انجام چنین کارهایی برای این بیماران بسیار سخت و دشوار می باشد، به همین علت ابتدا در مقابل اضطراب مقاومت می کنند ولی چون توانایی انجام چنین کاری را ندارد برای رسیدن به آرامش دلایل غیر منطقی بیان می کنند یا اینکه کارهای عجیب را انجام می دهند تا از هر طریقی که می توانند از ماندن در رابطه ای جدی خودداری کنند.

لازم به ذکر است ترس از تعهد در رابطه می تواند به تمامی جوانب زندگی بسط پیدا کند و فرد خود را ناتوان در متعهد شدن در تمامی امور دانسته و آینده خود را از این طریق به سمت پوچی هدایت کند. همچنین تنهایی حاصل از ترس از تعهد در رابطه می تواند سبب انزوا و گوشه گیری بیماران شده و در نهایت بیماری های روحی متعدد مانند افسردگی را به وجود آورد، بنابراین چنین ترسی فقط سبب دور شدن از رابطه عاشقانه و جدی نمی شود بلکه می تواند به طور کلی زندگی بیماران را دگرگون نماید.

توصیه می کنیم برای جلوگیری از ایجاد و بروز عوارض جدی این بیماری اگر شما و یا یکی از اطرفیان دچار چنین ترسی هستید در اسرع وقت به مشاور مراجعه کنید، برای این کار می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علل ترس از تعهد در رابطه

دلیل ترس از تعهد در رابطه

بدون شک ترس از متعهد شدن در رابطه های جدی بدون دلیل ایجاد نمی شود حتی اگر فرد در ذهن خود علتی را برای شکل گیری این نوع از ترس افراطی تصور نکند. با مراجعه به مشاور و بررسی تخصصی رویدادهای زندگی بیماران می توان علل اصلی ایجاد ترس از تعهد در رابطه را شناسایی کرده و نسبت به درمان تخصصی آن اقدام کرد.

بهتر است بدانیم اگر علت به خوبی شناسایی نشود احتمال درمان کامل کاهش می یابد، از این رو بهتر است در ادامه مطلب با برخی از مهم ترین علل ایجاد ترس از متعهد شدن در رابطه آشنا شویم:

شکست عشقی

متاسفانه برخی از افراد به دنبال پایان دادن به یک رابطه عاشقانه که تمایل داشتند به سرانجام برسد ولی دچار شکست عشقی شده اند از متعهد شدن در چنین روابطی می ترسند. این افراد سعی می کنند از طریق به کارگیری روش های مختلف از شروع و یا ادامه دادن رابطه ای که فرد مقابل تمایل به جدی شدن آن دارد دور شوند.

بهتر است بدانیم خاطره ای تلخ و غیر قابل باور می تواند تا سالیان طولانی سبب تغییر مسیر زندگی افراد شود، از این رو توصیه می کنیم افرادی که یک رابطه عاشقانه را پایان می دهند ولی کنار آمدن با چنین موضوعی برایشان سخت است حتما در اسرع وقت از مشاور کمک و راهنمایی بگیرند تا از ایجاد ترس از تعهد در رابطه جلوگیری نمایند.

بیماری های روحی

بهتر است بدانیم یکی از علل مهم ترس از متعهد شدن در رابطه وجود بیماری های روحی مانند زود رنجی، افسردگی و نشانه هایی همچون خشم، عصبانیت و پرخاشگری بیش از حد و افراطی می باشد. افرادی که دچار چنین مشکلاتی هستند معمولا توانایی تحمل رابطه ای که باید نسبت به آن متعهد باشند را ندارند، زیرا از طرفی خودشان زود رنج هستند و از طرفی تمایل به ناراحت کردن فرد مقابل را ندارند. بنابراین تصمیم می گیرند از شروع و یا ادامه دادن یک رابطه جدی که نیازمند متعهد شدن طرفین است خودداری کنند.

هوس باز بودن

علت ترس از تعهد در رابطه

تمایل به شکل گیری رابطه های متعدد و کوتاه مدت، اهمیت بیش از حد به رابطه جنسی، توجه به معیارهایی همچون اندام و سبک لباس پوشیدن و یا آرایش کردن همگی از ویژگی های افراد هوس باز است که تمایلی به ماندن در یک رابطه جدی ندارند. این افراد با شناختی که از خود دارند دچار ترس از تعهد در رابطه می شوند زیرا می دانند توانایی حفظ رابطه ای جدی را نخواهند داشت.

ترس از جدایی

متاسفانه یکی از عوارض جدایی و طلاق والدین برای کودکان ترس از تعهد در رابطه برای دوران بزرگسالی می باشد. چنین کودکانی تصور می کنند چون والدین آن ها در زندگی مشترک به بُن بَست رسیدند و رابطه آن ها به جدایی ختم شده بنابراین آن ها نیز نمی توانند زندگی مشترک خوبی داشته باشند.

چنین کودکانی با این نوع از ترس بزرگ شده و برای جلوگیری از تکرار زندگی تلخ خود و ادامه دار نشدن فرزندآوری وارد رابطه های جدی نمی شوند. به همین علت توصیه می شود افرادی که تصمیم به طلاق می گیرند بهتر است فرزندان خود را برای مدتی تحت درمان های مشاوره ای قرار داده تا ذهنیت منفی برای آن ها نسبت به ازدواج و زندگی مشترک ایجاد نشود.

لطمه خوردن از علاقه مند بودن

یکی دیگر از دلایل ایجاد ترس از تعهد در رابطه آسیب دیدن ناشی از دوست داشتن می باشد. ممکن است برخی از افراد به واسطه علاقه به فردی خاص، یک دوست و حتی اعضای خانواده دچار آسیب و صدمه روحی، جسمی یا مالی شده باشند، از این رو تصور می کنند اگر به کسی که دوستش دارند متعهد باشند خاطره تلخ گذشته مجددا تکرار خواهد شد. به همین علت دچار ترس شده و ترجیح می دهند وارد رابطه ای جدی نشوند.

ترس از محدود شدن زندگی

عوامل دخیل در ترس از تعهد در رابطه

یکی از باورهای اشتباه که می تواند ناشی از مشاهده زندگی های دیگران باشد، محدود شدن شرایط بعد از ازدواج است. برخی از افراد تصور می کنند بعد از ازدواج دیگر حریم شخصی ندارند، نمی توانند با دوستان دوران مجردی خود ارتباط داشته باشند و به طور کلی زندگی آن ها محدود می شود.

بهتر است بدانیم یکی از دلایل رایج شدن چنین باورهایی رفتارهای اشتباه برخی از زوجین با یکدیگر می باشد. درست است که زندگی متاهلی باید دارای تعهد باشد و افراد از زندگی مجردی فاصله بگیرند ولی به معنای این نیست که تمام وقت خود را صرف همسر و زندگی جدید کنند، بلکه هر انسانی گاهی اوقات نیاز به تنهایی، معاشرت با دوستان و… دارد. بنابراین بهتر است افرادی که ازدواج می کنند به چنین درکی رسیده و تعادل را در زندگی خود حفظ کنند.

عدم اعتماد به نفس

یکی از مواردی که می تواند در تمامی زمینه های زندگی تاثیر گذار باشد و سبب پیشرفت افراد و یا سَرخوردگی و افت آن ها شود اعتماد به نفس است. از این رو یکی از دلایلی که موجب ایجاد ترس از تعهد در رابطه خواهد شد عدم اعتماد به نفس می باشد.

برخی از افراد که دارای چنین مشکلی هستند تصور می کنند تعهدات زندگی خارج از توان آن ها است و نمی تواند یک زندگی ایده آل را برای همسر و فرزندان خود ایجاد کنند. بهتر است بدانیم عدم اعتماد به نفسی که از شکل گیری روابط جدی جلوگیری می کند قطعا بر دیگر جوانب زندگی مانند زمینه های شغلی نیز تاثیر گذار بوده و فرد را در انجام امورات دیگر و پیشرفت در زندگی ناتوان می کند.

مشاهده تحمل سختی زندگی توسط دیگران

زمینه سازی ترس از تعهد در رابطه

مشاهده زندگی های سخت دیگران به خصوص تحمل شرایط نامطلوب زندگی توسط والدین یک فرد می تواند به تدریج با گذشت مدت زمان طولانی سبب ایجاد ترس از تعهد در رابطه شود.

کودکانی که تحمل شرایط سخت و نامطلوب زندگی را توسط والدین و یا دیگر اطرافیان خود می بینند، به تدریج با وارد شدن به دوره بزرگسالی و فراهم شدن شرایط شکل گیری رابطه جدی دچار ترس شده و از برقراری ارتباط خودداری می کنند. چنین افرادی نیازمند درمان تخصصی بوده تا بتوانند نسبت به خاطرات تلخ گذشته بی اهمیت شده و برای ساختن زندگی ایده آل خود تلاش کنند.

همانطور که گفتیم تشخیص و درمان به موقع این نوع از ترس بسیار مهم می باشد، شناسایی افرادی که دچار این بیماری هستند از طریق تشخیص نشانه های رفتاری انجام خواهد شد. از این رو بهتر است آگاهی خود را نسبت به نشانه های ترس از متعهد شدن در رابطه افزایش دهیم، در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین نشانه ها اشاره می کنیم:

  • پایان دادن به روابط متعدد در مدت زمانی کوتاه
  • عدم تمایل به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک
  • بدبینی نسبت به روابط عاشقانه و جدی
  • عدم ابراز علاقه برای جلوگیری از ایجاد رابطه جدی
  • مخالفت با فرد مقابل برای صحبت درمورد آینده مشترک

نحوه مقابله با ترس از تعهد در رابطه

برای جلوگیری از ایجاد عوارض جدی و بسط پیدا نکردن این نوع از ترس افراطی بهتر است با راه های مقابله با ترس از تعهد در رابطه آشنا شده و به خود یا دیگران در این زمینه کمک کنیم، در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین راه های کنترل و مقابله با این بیماری می پردازیم:

مراجعه به مشاور

درمان ترس از تعهد در رابطه

اولین و مهم ترین اقدامی که برای مقابله با ترس از تعهد در رابطه و کنترل آن باید انجام دهید مراجعه به مشاور می باشد. مشاور به شما کمک می کند علل ریشه ای ایجاد این نوع از ترس افراطی را شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن اصولی آن اقدام کنید. تشکیل جلسات مشاوره به شما کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن و از طریق بهترین روش ترس خود را کنترل و درمان کنید.

توجه به روابط عاطفی پایدار اطرافیان

در عین حال که یکی از دلایل ایجاد ترس از متعهد شدن در رابطه مشاهده روابط ناپایدار و یا زندگی سخت دیگران می باشد، الگو برداری از روابط عاشقانه پایدار و زندگی های ایده آل اطرافیان نیز می تواند به بهبود این نوع از ترس افراطی کمک کند، بنابراین بهتر است در چنین مواقعی منفی نگری را از خود دور کنید.

کسب شناخت کافی از فرد مقابل

اگر دلیل ایجاد ترس از متعهد شدن در رابطه عدم اعتماد نسبت به فرد مقابل برای ماندن در رابطه می باشد، بهتر است نسبت به فردی که تمایل به شکل گیری رابطه جدی با او دارید به شناخت کافی برسید. از این طریق می توانید احساس اطمینان کرده که فرد مقابل شما نیز نسبت به رابطه پیش رو متعهد خواهد ماند و جدایی در کار نیست.

بسط دادن تعهد در سایر زمینه ها به رابطه عاشقانه

کنترل ترس از تعهد در رابطه

اگر شما فردی متعهد نسبت به شغل، دوستان، خانواده، تحصیل و… هستید بهتر است از این طریق اعتماد به نفس خود را افزایش داده و با خود تکرار کنید اگر من فردی متعهد در چنین زمینه هایی هستم بنابراین می توانم نسبت به روابط عاشقانه و تشکیل زندگی مشترک نیز متعهد باشم.

مثبت اندیشی

بهتر است بدانیم زندگی همیشه همراه با سختی، جدایی، دعوا، مشکلات و ناهنجاری های متعدد نیست بلکه بسیاری از جوانب زندگی سرشار از زیبایی، راحتی و آرامش هستند. بنابراین بهتر است دیدگاه خود را نسبت به رابطه جدی و شکل گیری آینده مشترک با کسی که به او علاقه دارید عوض کرده و با شناخت کافی یک رابطه ایده آل را تجربه کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم ترس از تعهد در رابطه پرداختیم، تعدادی از دلایل ایجاد این نوع از ترس افراطی را بیان کردیم، همچنین به برخی از نشانه ها و راه های درمان نیز اشاره نمودیم. با توجه به اهمیت شکل گیری آینده و زندگی مشترک از طریق روابط جدی توصیه می کنیم نسبت به نشانه ها و راه های مقابله با این بیماری آگاهی خود را افزایش دهید. برای این کار و دریافت مشاوره تخصصی و توضیحات بیشتر می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا می توان بر ترس از تعهد در رابطه غلبه کرد؟

بله، راه های درمانی بسیاری برای کنترل و درمان این نوع از ترس افراطی وجود دارد که برای آگاهی بیشتر از آن ها بهتر است به مشاور مراجعه نمایید.

آیا ترس از متعهد شدن می تواند ناشی از وجود مشکلی ریشه ای باشد؟

بله قطعا، در اکثر مواردی که ترس از متعهد شدن در رابطه به وجود می آید یک مشکل ریشه ای زمینه ساز آن می باشد.

آیا ترس از تعهد در رابطه می تواند زمینه ساز جدایی و طلاق شود؟

بله، زمانی که بیمار توانایی تحمل شرایط را نداشته باشد در نهایت تصمیم به جدایی می گیرد.

آیا عدم اعتماد به نفس بر افزایش شدت ترس از تعهد در رابطه تاثیر گذار است؟

بله، عدم اعتماد به نفس مشکلی جدی است که بر تمام جوانب زندگی انسان تاثیر می گذارد. تاثیرات می توانند مثبت و سازندهه باشند یا منفی و مخرب.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور