مدت زمان مراحل شکست عشقی

مراحل شکست عشقی + زمان لازم جهت پذیرش آن

شکست عشقی نوعی عارضه و مشکل روحی می باشد که اگر راه حلی برای رفع و تسکین عوارض آن به کار گرفته نشود به تدریج می تواند تبدیل به مشکل جدی گردد. در طول دوره این نوع از شکست مراحل مختلفی وجود دارد که شدت عوارض این مراحل و مدت زمان بروز آن ها به عوامل متفاوتی وابسته می باشد، مانند ویژگی های شخصیتی افراد، مدت زمان طول رابطه، عمیق بودن حس عاطفی و…ما د راین مقاله قصد داریم به بررسی مراحل شکست عشقی بردازیم، همچنین برخی از دلایل رخ دادن این شکست را بین کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

مراحل شکست عشقی در زنان و مردان

مراحل شکست عشقی برای خانم ها و آقایان

قبل از بیان مراحل شکست عشقی بهتر است بدانیم شکست عاطفی و عشقی هم مانند تمامی مشکلات دیگر در زندگی دارای علت های مختلفی است که نیاز به توجه دارند. در ادامه مطلب به برخی از این علل اشاره می کنیم:

آستانه تحمل پایین: خیلی از افرادی که شکست عشقی را تجربه می کنند با مراجعه به مشاور متوجه می شوند که برخلاف آنچه که تصور می کنند آستانه تحمل پایینی دارند یعنی در مواجه شدن با رفتار طرف مقابل خود و یا پیش نرفتن رابطه طبق میل آن ها به ارتباط خود پایان می دهند.

شخصیت شکل نگرفته: این مورد می تواند وابسته به سن و یا فارغ از آن باشد زیرا برخی از افراد در ابتدای سن جوانی هم شخصیت رشد یافته خوبی دارند، از عزت نفس بالایی برخوردار هستند، لج کردن های بی مورد را کنار گذاشته اند، خودخواه نیستند و طرف مقابل در رابطه را به خوبی درک می کنند. ولی برخی از افراد در سنین مختلف هنوز به این مرحله از شکل گیری شخصیت نرسیده اند و با رفتارهای بچگانه موجب پایان یافتن رابطه عاطفی می شوند.

پرخاشگری: مشکل عمده زندگی های امروزی پرخاشگری های افراطی و گاهی بی مورد می باشد. خیلی از افراد تصور می کنند کسی که با آن ها وارد رابطه عاشقانه می شود موظف است که تمامی بداخلاقی ها، پرخاشگری ها و عصبانیت های آن ها را تحمل کند، ولی واقعیت این است که درک کردن حال بد روحی افرد در بعضی از مواقع با تحمل کردن هر لحظه این رفتارها متفاوت است و پرخاشگری های مداوم و بی دلیل بدون شک موجب پایان یافتن یک رابطه احساسی و در نهایت شکست عاطفی و رخ دادن مراحل شکست عشقی می شود.

وابستگی به دلیل مشکلات در کودکی: یکی از علل شکست های عاطفی می تواند ریشه در کودکی داشته باشد. دوران کودکی که خالی از عاطفه بوده و در آن والدین و یا خواهر و برادر به اندازه کافی به آن فرد محبت نکرده اند و جملات عاطفی را به زبان نیاورده اند، حال با بزرگ شدن آن کودک و وارد شدن به یک رابطه عشقی و عاطفی با شنیدن جملات محبت آمیز و رفتارهای عاشقانه به آن فرد وابستگی بیش از حد پیدا می کند. این نوع از وابستگی برای طرف مقابل می تواند زننده و آزار دهنده باشد زیرا گاهی اوقات این موضوع تبدیل به یک مشکل روحی می شود و طرف مقابل را در رابطه محدود کرده و مورد آزار قرار می دهد. به همین دلیل طرف مقابل به رابطه پایان می دهد.

عشق یک طرفه: همه ما تا به حال عنوان عشق یک طرفه را شنیده ایم و افرادی که با چنین عشقی به طرف مقابل خود وارد رابطه می شوند و یا اینکه یک رابطه ساده تبدیل به عشق یک طرفه می شود گمان می کنند که به مرور معشوقه آن ها هم عاشق شده و رابطه آن ها به نتیجه خوبی می رسد. این تصور برای همه افراد و تمامی رابطه ها درست نیست زیرا همین عشق یک طرفه ممکن است موجب آزار فردی باشد که عاشق نیست و بالاخره تصمیم به جدایی و پایان دادن به رابطه را بگیرد، و به این ترتیب مراحل شکست عشقی رقم می خورد.

تاثیر عشق یک طرفه در مراحل شکست عشقی

عدم آینده نگری: برخی از افرد هم هستند که از یک رابطه لذت و خوش خوگذرانی های لحظه ای را انتظار دارند و به اصطلاح در حال زندگی می کنند. ممکن است چنین افرادی با گذشت زمان وابسته و عاشق شوند ولی هیچ زمینه چینی را برای آن انجام نداده باشند و طرف مقابل آن ها به دلیل این بی توجهی در طول رابطه از آن ها جدا شوند و شکست عشقی و عاطفی رخ دهد. در این مورد نتیجه برعکس هم وجود دارد یعنی یک طرف رابطه فردی می باشد که هیچ آینده نگری برای رابطه ندارد و طرف دیگر کسی است که وابسته و عاشق شده، در نتیجه طرف اول بعد از مدتی تصمیم به اتمام رابطه می گیرد و به این صورت یک نفر در چنین روابطی با بحران های احساسی و عاطفی بعد از شکست مواجه می شود.

برای اطلاع از راه های وابسته کردن مرد به خود بر روی لینک کلیک کنید.

متعهد نبودن در رابطه: برخلاف مورد قبلی که بیان کردیم برخی از افراد در حال زندگی می کنند و به فکر خوش گذرانی هم هستند ولی آینده نگری ندارند، برخی از افراد حتی در حال هم زندگی نمی کنند و خود را متعهد به طرف مقابل خود نمی دانند و فقط از روی حس کنجکاوی، لجبازی و از این قبیل تفکرات وارد رابطه شده اند و در نهایت زمانی که ممکن است طرف مقابل آن ها عاشق شده باشد به رابطه را پایان می دهند و فرد مقابل هم دچار شکست عشقی می شود.

تمرکز بیش از حد بر روی کار: این مورد از علل شکست عاطفی و عشقی بیشتر از سمت آقاین موجب پاین دادن به رابطه می شود زیرا برخی از آقایان با درگیر شدن به مسائل کاری به تدریج وقت کافی را به معشوقه خود اختصاص نمی دهند و در نتیجه این رفتار دو نتیجه ممکن است حاصل شود. اول اینکه طرف مقابل آن ها از چنین رفتار ی خسته شود و به رابطه پایان دهد و دوم ینکه چنین مردانی از شکایت کردن های طرف مقابل خود خسته شده و دیگری تمایلی به ادامه رابطه نخواهند داشت. درهر صورت درگیر شدن به مسائل کاری بیش از حد معمول و عدم توجه به طرف مقابل در رابطه یکی از علل رخ دادن شکست عاطفی و عشقی است.

برای اطلاع از کارهایی که به هنگام شکست عشقی باید انجام دهید بر روی لینک کلیک کنید.

رفتار و شوخی های نامناسب: در برخی از افراد اول عاشق شدن رخ می دهد و سپس توجه کردن به رفتارها و اعمال طرف مقابل انجام می گیرد. در چنین مواردی ممکن است رفتار یکی از افراد در رابطه نامناسب باشد و هیچ اقدامی هم برای اصلاح آن انجام ندهد یا اینکه یک طرف رابطه وقتی متوجه می شود طرف مقابل وابسته و عاشق شده رفتارش تغییر منفی کرده، مغرور می شود و از این وابستگی سوء استفاده می کند. در نتیجه این رویدادها یک طرف رابطه دیگر توان تحمل نداشته و شکست عشقی و عواقب آن را به ماندن در چنین رابطه ای ترجیح می دهد.

هر مشکل و بحران روحی به خودی خود حل نمی شود و افرادی که دچار آن می شوند باید به هرحال یکسری از مراحل را سپری و تحمل کنند. شکست عشقی هم از این مسئله مستثنا نیست و دارای مراحل زیر می باشد:

انکار

اولین اتفاق در مراحل شکست عشقی انکار کردن پایان یافتن رابطه عشقی و عاطفی می باشد. در این مرحله افراد دو دسته هستند، دسته اول کسانی که از جدایی شوکه شده اند و توانایی باور کردن این اتفاق را ندارند و دسته دوم افرادی می باشند که به دلیل لجبازی و حفظ غرور خود شروع به انکار کردن اتمام رابطه می کنند. متاسفانه طولانی شدن این مرحله موجب طولانی شدن بقیه مراحل شکست عشقی می شود و فرد برای برگشتن به زندگی عادی با مشکل مواجه خواهد شد.

انکار یکی از مراحل شکست عشقی

خشم

بدون شک هر فردی بعد از شکست عشقی نسبت به طرف مقابل خود خشمگین است و تمام اتفاقات رخ داده شده را به او نسبت می دهد و خود را به هیچ وجه مقصر نمی داند. این افراد چون هنوز به طور کامل تمام شدن رابطه و نبودن معشوقه خود را باور نکرده اند خشمگین می شوند.

چانه زنی

در این قسمت از مراحل شکست عشقی و عاطفی یکی از طرفین در رابطه به هر نحوی که شده می خواهد رابطه را دوباره شروع کرده و به روال عادی برگرداند. این کار را با ارسال پیام، تماس گرفتن، فرستادن واسطه و یا حضور در محل کار و زندگی معشوقه خود انجام می دهند.

افسردگی

بعد از اینکه فرد مراحل قبلی را پشت سر گذاشت و معشوقه او هم مجددا به رابطه برنگشت دچار ناراحتی های شدید می شود، از مقصر دانستن طرف مقابلش دست برمی دارد و به سوگواری کردن برای عشق از دست رفته می پردازد. همانطور که گفتیم ناراحتی بعد از شکست عشقی نباید به افسردگی برسد و افراد باید خود را کنترل کنند و راه های اصولی برای برگشتن به زندگی عادی را پیش بگیرند. در این واقع صحبت کردن با مشاور توصیه می شود زیرا اگر افراد به افسردگی دچار شوند درمان سخت تری را پیش رو خواهند داشت.

افسردگی از مراحل شکست عشقی

پذیرش

در این مرحله افراد شکست عشقی خود را قبول می کنند، منطقی به قضیه نگاه می کنند، مشکل اصلی پایان رابطه را پیدا کرده و بالاخره سعی در برگشتن به زندگی عادی دارند.

برای اطلاع از روش های فراموش کردن معشوقه قدیمی بر رو ی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم شدت و مدت زمان هر یک از مراحل شکست عشقی به عوامل متفاوتی وابسته است و در همه افراد یکسان نیست. در ادامه مطلب به بررسی برخی از عواملی که بر این موضوع تاثیر گذار هستند می پردازیم:

غیر منتظره بودن: گاهی اوقات در برخی از روابط یکی از افراد به طور ناگهانی و بدون اینکه از مدت ها قبل درمورد تصمیم خود صحبت کند اقدام به ترک رابطه کرده و از ادامه دادن به آن خودداری می کند. در چنین مواقعی طرف مقابل آن فرد شوکه شده و مراحل شکست عشقی را با شدت بیشتری تجربه می کند و مدت زمان سپری شدن مراحل هم طولانی تر می شود.

عمیق بودن حس عاطفی: یکی دیگر از عواملی که بر شدت و مدت زمان مراحل شکست عشقی تاثیر گذار است، عمق رابطه و در واقع میزان عشق می باشد. هر چقدر افراد در یک رابطه عاشق تر باشند به طبع بحران های جدی تری را هم بعد از قطع ارتباط با معشوقه تجربه خواهند کرد.

مدت زمان رابطه: بدون شک هرچه زمان ماندن در یک رابطه بیشتر باشد حتی اگر عشق عمیقی هم در آن وجود نداشته باشد، افراد به دلیل وابستگی و به اصطلاح عادت کردن به یکدیگر مشکلات بیشتری را بعد از پایان دادن به رابطه تحمل می کنند.

روابط عاطفی قبلی: این مورد از عوامل تاثیر گذار بر مراحل شکست عشقی در هر فردی متفاوت است. برای مثال ممکن است تعدادی از افراد به دلیل شکست عشقی قبلی و رخ دادن مجدد این شکست دچار بحران های شدید تر شوند و یا اینکه برعکس باشد یعنی این افراد چون قبلا چنین شکستی را تجربه کرده اند می توانند به راحتی با قضیه کنار آمده و به روال عادی زندگی خود برگردند.

تاثیر روابط عاطفی قبلی بر مراحل شکست غشقی

برای اطلاع از روش های پایان دادن به رابطه عاشقانه بر روی لینک کلیک کنید.

ویژگی های شخصیتی: همه ما می دانیم که تمامی افراد مثل هم نیستند و هر فرد شخصیت خاص خود را دارد. این ویژگی های شخصیتی متفاوت باعث اختلاف در شدت و مدت زمان سپری شدن مراحل شکست عشقی می شوند. برخی از افراد قوی و محکم هستند و یاد گرفته اند که چطور در بحران ها خود را حفظ کنند و برخی از افراد هم از این لحاظ ضعیف بوده و برای مدت طولانی درگیر مراحل شکست عشقی می شوند.

نکته مهمی که در مواجه شدن با شکست عشقی وجود دارد این است که افراد نباید مسیر حسی و عاطفی این اتفاق را به به سمت افسردگی پیش ببرند، یعنی بتوانند به موقع سوگواری خود را خاتمه دهند و دریچه جدیدی را در زندگی خود برای پیشرفت بهتر و بیشتر باز کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی تمامی مراحل شکست عشقی پرداختیم و عوامل تاثیر گذار بر شدت و مدت زمان این مراحل را بیان کردیم. همچنین به برخی از علل رخ دادن شکست عشقی اشاره کردیم. با توجه به اینکه شکست عشقی می تواند عوارض جدی بر روحیه و زندگی عادی افراد داشته باشد، سپری کردن به موقع و اصولی هر یک از مراحل شکست عشقی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاور تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر تماس بگیرید.

آیا امکان رد شدن از مراحل شکست عشقی بدون سپری کردن آن ها وجود دارد؟

بله زیرا برخی از افراد هیچگاه شکست عشقی خود را انکار نمی کنند و ممکن است بعد از سوگواری برای عشق از دست رفته دچار افسردگی هم نشوند. یا اینکه تمایلی به برگرداندن معشوقه به رابطه نداشته باشند.

آیا ممکن است فردی در یکی از مراحل شکست عشقی باقی بماند؟

بله، گاهی اوقات افکار قدرت پشت سر گذاشتن برخی از مراحل را ندارند و در این مواقع نیازمند درمان های تخصصی روانشناسی هستند.

آیا شکست عشقی در نوجوانان خطرناک است؟

بله، اگر نوجوان وابستگی زیادی به معشوقه از دست رفته داشته باشد و یا در دوران شکست عشقی کسی را در کنار خود به عنوان حامی نداشته باشد، این شکست می تواند خطرناک باشد.

آیا شکست عشقی از برقراری روابط جدید جلوگیری می کند؟

خیر، در صورتی که به خودتان فرصت کافی بدهید تا از رابطه قبلی به طور کامل دور شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور