پارافیلیا چگونه است

پارافیلیا (برانگیختگی جنسی) چیست؟ + نحوه درمان آن

اغلب افراد اطلاع چندانی از انواع مشکلات جنسی مانند پارافیلیا ندارند و اگر با شریک زندگی خود که رفتاری غیر عادی در روابط جنسی و نزدیکی دارد مواجه شوند، ممکن است هیچگاه تصور نکنند که او واقعا مشکل دارد و رفتارهای غیر عادی و غیر مقعولی بروز می دهد ناشی از شدت شهوت و تحریک شدن نیست.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که قربانی رفتارهای بیمارگونه کسانی می شوند که دچار مشکلات جنسی بوده، ممکن است خودشان از وجود مشکل اطلاع داشته باشند و یا با بی اعتنایی به اصل موضوع به سوء استفاده های جنسی ادامه دهند. بهتر است بدانیم کسب آگاهی و همچنین آگاهی بخشی گسترده تر در این مورد بسیار ضروری می باشد تا از این طریق کسانی که دچار مشکلات جنسی هستند یا شریک جنسی این افراد با مشاهده رفتارهای غیر عادی به فکر درمان و برطرف کردن موضوع باشند.

بنابراین با توجه به اهمیت بسیار زیاد و تاثیر گذاری مشکلات جنسی بر زندگی، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع مهم پارافیلیا بپردازیم، تعدادی از انواع و نشانه های این اختلال و همچنین راه های درمان آن را نیز بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

پارافیلیا (برانگیختگی جنسی) چیست؟

پارافیلیا چیست

همانطور که گفتیم آگاهی اغلب افراد درمورد مشکلات جنسی اندک است و به همین علت کسانی که دچار اختلالات جنسی هستند به ندرت نسبت به درمان خود اقدام کرده و به فکر پیدا کردن راه حل می باشند، پارافیلیا یکی از انواع مشکلات جنسی است که خود نیز انواع مختلفی دارد.

حال سوال مهم این است که پارافیلیا چیست؟ بهتر است بدانیم این بیماری با عنوان های مختلفی همچون انحراف جنسی، برانگیختگی، دگرخواهی، نابهنجاری و مهار گسیختگی جنسی نیز شناخته می شود، فردی که دچار انحراف جنسی است با دیدن شیء خاص، یکی از اعضای بدن، لمس کردن، مالش دادن، عریان دیدن دیگران و حتی تماشای رابطه جنسی دو فرد با یکدیگر در ذهن خود خیال بافی و رویا پردازی کرده، حس جنسی در او برنگیخته شده و لذت می برد.

چنین افرادی ممکن است با دیدن و رویا پردازی کردن ارضا شوند و به انزال برسند یا اینکه نیاز به خودارضایی داشته باشند. آنچه که در این مورد اهمیت دارد رفتارهای غیر عادی، غیر معقول و خارج از چارچوب بیماران است که برای افراد سالم خوشایند نبوده و اگر با چنین کسانی مواجه شوند مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است پارافیلیا سبب می شود افرادی که دچار این مشکل هستند اغلب رفتارهای خشن و خشونت آمیز داشته باشند و از طریق پرخاشگری فرد مقابل را مطیع و فرمان بر کنند، در نتیجه احتمال ایجاد صدمات جدی و گاه جبران ناپذیر جسمی مانند خفه کردن، کوبیدن سر به دیوار، زخمی کردن و از دست دادن جان وجود دارد.

به همین علت توصیه می کنیم آگاهی خود را نسبت به نشانه ها و انواع مشکلات جنسی افزایش دهید تا در صورت مواجه شدن با چنین کسانی بتوانید از ایجاد عوارض جدی جلوگیری به عمل آورید، به این منظور می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

بهتر است بدانیم برانگیختگی جنسی یا پارافیلیا زمانی معنی پیدا می کند که فرد به انجام اعمالی خاص وابسته شود، یعنی هربار که یک شیء خاص یا بدن عریان دیگران حتی هم جنس های خود را می بیند تحریک شود، در غیر این صورت رفتار غیر عادی که فرد یک بار آن را تکرار می کند و سپس به فراموشی می سپارد انحراف یا مهارگسیختگی جنسی نامیده نخواهد شد. همانطور که گفتیم برانگیختگی جنسی انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

یادگار خواهی یا فتیشیسم

یکی از انواع پارافیلیا مربوط به کسانی است که با شیء خاص یا اعضای بدن تحریک می شوند. این افراد با دیدن وسایل بی جانی که یکبار توسط آن ها تحریک و ارضا شده اند دچار برانگیختگی جنسی شده و برای رسیدن به اوج لذت در دفعات بعدی به وجود آن شیء یا یکی از اعضای بدن مانند پا، دست، باسن و… وابسته می شوند. بهتر است بدانیم چنین کسانی ممکن است از طریق رابطه با شریک جنسی خود دچار برانگیختگی نشوند زیرا در ذهن خود رسیدن به لذت را وابسته به اشیاء یا یکی از اعضای بدن خود می دانند.

میل به ارتباط با کودکان یا پدوفیلی

انواع پارافیلیا

یکی از رایج ترین انواع انحراف جنسی مربوط به کسانی است که کودکان را مورد آزار قرار داده و به آنان تعرض می کنند. میل به کودکان می تواند از طریق ارتباط جنسی مستقیم و دخول باشد یا اینکه وادار کردن کودک به تماشای رابطه جنسی فرد متجاوز، خودارضایی او، دیدن بدن عریان، لمس عورت، مالش بدن و آلت تناسلی کودک یا تماشای پورنوگرافی باشد.

بهتر است بدانیم کودکانی که قربانی چنین افرادی می شوند معمولا سنی کمتر از 13 سال دارند و توسط فردی بزرگسال مورد اذیت و آزار قرار می گیرند نه یکی از هم سالان خود. لازم به ذکر است این کودکان قطعا دچار مشکلات روحی فراوان و جدی خواهند شد، ممکن است در آینده از برقرار رابطه جنسی با همسر خود بترسند، نشانه های افسردگی در آنان نمایان شود یا اینکه دچار انحراف جنسی شوند.

مازوخیسم جنسی

یکی از مواردی که کمتر در میان انواع انحراف جنسی رایج است، مازوخیسم جنسی می باشد. افرادی که دچار چنین مشکلی هستند به هنگام مواجه شدن با درد جسمی و روحی خو تحریک شده، لذت می برند و در ذهن فانتزی های جنسی غیر عادی را تجسم می کنند. این افراد ممکن است برای تکرار تجربه چنین لذتی به بدن خود آسیب رسانده و با دیدن زخم و خونریزی و تحمل درد، تحریک شده و لذت ببرند.

برقراری رابطه با حیوانات

یکی از انواع پارافیلیا که منجر به انتقال بیماری های عفونی جدی میان حیوانات و انسان می شود، برقراری ارتباط جنسی با حیوانات است. متاسفانه برخی افراد از نزدیکی با حیوانات لذت برده، تحریک می شوند و به اوج لذت خواهند رسید. چنین کسانی ممکن است با همان مرتبه اول رابطه با حیوانات دچار بیماری های عفونی شوند و متاسفانه ندانسته آن را به دیگران منتقل کنند.

مالش دوستی

دسته ای دیگر از افرادی که دچار انحراف جنسی هستند، کسانی اند که با مالیدن آلت تناسلی خود به دیگران لذت برده و تحریک می شوند. این افراد معمولا در مکان های عمومی و با ازدحام بالا خود را به دیگران نزدیک کرده و آلت تناسلی را به آنان مالش می دهند. قطعا چنین رفتاری مورد پسند دیگران نیست و موجب آزار و ایجاد مشکلات اجتماعی جدی تر خواهد شد.

نمایش گرایی یا عورت نمایی

این مورد از پارافیلیا بیشتر در مردان مشاهده می شود، به این نحو که افراد بیمار با قرار گرفتن در ملاء عام، یا به طور کامل عریان می شوند و یا فقط عورت خود را به دیگران به خصوص خانم ها نشان خواهند داد. این افراد از طریق واکنشی که فرد مقابل نشان می دهد تحریک شده و به اوج لذت می رسند.

فضول گرایی

فضول گرایی جنسی

کسانی که از دیدن رابطه جنسی دیگران لذت می برند دچار فضول گرایی هستند، این افراد در چنین مواقعی تحریک شده و در نهایت از طریق خودارضایی به لذت خود پایان می دهند.

سادیسم جنسی

برخلاف مازوخیسم جنسی، افرادی که دچار سادیسم جنسی هستند از دیدن تحمل درد جسمی و روحی دیگران تحریک شده و لذت می برند. دقیقا همانند مازوخیسم، این افراد ممکن است برای بیشتر لذت بردن تمایل به ایجاد زخم و جراحت جسمی داشته باشند، البته نه برای بدن خود بلکه از طریق آسیب زدن به جسم دیگران.

توصیه می کنیم اگر چنین فردی را در میان اطرافیان خود دارید یا اگر هر یک از نشانه های گفته شده در دیگر انواع پارافیلیا را مشاهده می کنید، در اسرع وقت با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و نسبت به جلوگیری از ایجاد عوارض جدی اقدام نمایید.

سومنوفیلی

یکی از بدترین انواع انحراف جنسی در رفتار کسانی مشاهده می شود که تمایل به لذت بردن از فردی بیهوش دارند. این افراد ممکن است برای رسیدن به خواسته خود کسی را با روش های مختلف بیهوش کنند، به مالش بدن او بپردازند و یا به طور جدی به او آسیب جسمی وارد کرده و تجاوز کنند.

اتوژنیفیلا

تجسم خود در جایگاه یک زن، پوشیدن لباس های زنانه و حتی آرایش کردن برای رسیدن به لذت و برانگیختگی جنسی از جمله رفتارهای افرادی است که دچار اتوژنیفیلا هستند. لازم به ذکر است این افراد با تجسم کردن لذتی که خانم ها در رابطه جنسی کسب می کنند تحریک شده و به لذت می رسند.

نشانه های پارافیلیا

نشانه پارافیلیا

در قسمت قبلی همین مقاله با انواع برانگیختگی یا انحراف جنسی آشنا شدیم و ویژگی های رفتاری هر کدام را بیان کردیم، بنابراین هر یک از انواع موارد گفته شده نشانه های خاص خود را دارند، از تحریک شدن با اشیاء و اندام های بدن گرفته تا تجسم لذت جنسی که خانم ها در رابطه کسب می کنند.

در نتیجه بهتر است با توجه به نشانه ها و ویژگی های هر یک از موارد نام برده آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید، همچنین به این منظور می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید. بهتر است بدانیم بسیاری از کسانی که دچار برانگیختگی جنسی هستند به هنگام مواجه شدن با عامل تحریک کننده در ابتدا دچار استرس و اضطراب شده و نشانه هایی همچون تعریق، افزایش ضربان قلب، سرخ شدن چهره و بی نظمی ریتم تنفس را بروز می دهند، چنین نشانه هایی بعد از رسیدن به لذت پایان خواهند یافت.

علل بروز پارافیلیا

طبق تحقیقات انجام شده تاکنون دلیل خاص و قاطعی برای بروز پارافیلیا مشخص نشده، ولی محققین تعدادی از عوامل را به عنوان دلایل زمینه ساز ایجاد این مشکلات جنسی در نظر گرفته اند که وجود آن ها بی تاثیر نبوده و در شکل گیری بیماری نقش دارند. در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

تجربه تجاوز در کودکی

علت پارافیلیا

همانطور که گفتیم کودکانی که مورد تعرض جنسی قرار می گیرند هیچگاه آن خاطره فراموش نکرده و دچار مشکلات روحی متعدد می شوند، حتی ممکن است خودشان نیز در بزرگسالی تبدیل به فردی شوند که از طریق انحراف جنسی تحریک خواهند شد.

متاسفانه بسیاری از کودکان بعد از اینکه مورد تعرض جنسی قرار می گیرند بنا به دلایل مختلف سکوت کرده و حرفی به میان نمی آورند، همین موضوع سبب ایجاد عوارض جدی خواهد شد. بهتر است بدانیم اگر این کودکان به موقع تحت روان درمانی قرار بگیرند مشکل آنان برطرف شده و عوارض نمایان نخواهند شد.

دیدن روابط جنسی دیگران

یکی دیگر از علل ایجاد پارافیلیا مربوط به افرادی است که در دورانی از زندگی یا مجبور به تماشای روابط جنسی دیگران شده اند یا به طور ناخواسته این کار را انجام دادند، در نتیجه ممکن است در ذهنشان ثبت شده و به تدریج از تجسم کردن صحنه هایی که دیده اند لذت ببرند و در نهایت دچار پارافیلیا شوند.

تجربه کسب لذت با یک شیء خاص

ممکن است برخی از کودکان بنا به کنجکاوی توسط یک وسیله خاص تحریک شده باشند و بعد از آن تا رسیدن به سن ازدواج با اشیاء خود را تحریک کرده باشند، در نتیجه احتمال ایجاد پارافیلیا در چنین افرادی افزایش می یابد.

تاثیر سیستم عصبی و هورمونی

محققین بیان کرده اند ممکن است اختلالات سیستم عصبی و هورمونی سبب ایجاد انحراف جنسی باشد. بنابراین این بیماران باید تحت درمان قرار گرفته و بررسی های تخصصی جسمی و روحی برای آنان انجام شود.

مصرف الکل و مواد مخدر

حتما تا به حال شنیده اید برخی از افرادی که الکل یا مواد مخدر مصرف می کنند تمایل به برقراری روابط جنسی غیر معقول دارند یا پوزیشن هایی خطرناک را با شریک جنسی خود امتحان می کنند. بهتر است بدانیم این افراد مستعد دچار شدن به انواع برانگیختگی جنسی هستند مگر اینکه نسبت به ترک اعتیاد اقدام کرده و جلسات روان درمانی را آغاز کنند.

درمان پارافیلیا

درمان پارافیلیا

همانطور که گفتیم تشخیص و درمان به موقع انواع پارافیلیا از اهمیت بالایی برخوردار است، از این طریق می توان از ایجاد عوارض جدی مانند آسیب های جسمی غیر قابل جبران به دیگران و مشکلات متعدد روحی جلوگیری به عمل آورد. بدون شک چنین افرادی باید تحت روان درمانی توسط مشاور قرار بگیرند و تا بهبود حالی روحی به جلسات مشاوره پایان ندهند.

برخی از این بیماران در کنار تشکیل جلسات روان درمانی به مصرف دارو هم نیازمند هستند، در چنین مواقعی روانپزشک ممکن است با توجه به وضیعیت بیمار برای او داروهایی همچون مهارکننده بازجذب سروتونین و داروهای ضد افسردگی را تجویز کند.

در این مورد لازم است بدانیم مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی نه تنها به بهبود حال بیماران کمک نمی کند بلکه موجب ایجاد عوارض جدی و یا تشدید بیماری خواهد شد، بنابراین از تهیه و مصرف چنین داروهایی بدون تجویز روانپزشک خودداری کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم یکی از مشکلات جنسی به نام پارافیلیا پرداختیم، تعدادی از مهم ترین انواع این مشکل و نشانه های رفتاری چنین بیمارانی را بیان کردیم و همچنین دلایل احتمالی ایجاد انحراف جنسی را نیز توضیح دادیم. با توجه به اهمیت شناخت این مشکلات و تشخیص کسانی که دچار آن ها هستند، می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا پارافیلیا قابل تشخیص و درمان است؟

بله، مشکلات جنسی با بروز نشانه های غیر عادی همراه هستند و از طریق مراجعه به مشاور قابل درمان می باشند.

آیا ایجاد پارافیلیا می تواند ناشی از مشکلاتی در کودکی باشد؟

بله، تعرض به کودکان، دیدن رابطه جنسی دیگران و… می توانند از علل ایجاد انواع پارافیلیا و مشکلات جنسی باشند.

آیا پارافیلیا می تواند منجر به وارد شدن صدمات جسمی شود؟

بله، در انواعی از پارافیلیا افراد بیمار برای رسیدن به لذت ممکن است به خود و یا دیگران صدمات جسمی وارد کنند.

آیا پارافیلیا درمان دارویی نیز دارد؟

تشخیص تجویز دارو با توجه به بررسی شرایط بیماران انجام می شود زیرا تمامی این افراد نیاز به دارو درمانی ندارند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور