چگونگی شکستگی آلت تناسلی

علل شکستگی آلت تناسلی در مردان + نحوه درمان آن

شکستگی آلت تناسلی اصطلاحی مربوط به یک مشکل در سیستم تناسلی مردان می باشد که شاید بسیاری از افراد نه تنها اطلاعی درمورد چگونگی رخ دادن آن نداشته باشند بلکه حتی اسم این مشکل را نیز نشنیده باشند.

همانطور که می دانیم دستگاه تناسلی بسیار حساس می باشد و در مقابل هر گونه عامل بیماری زا و همچنین ضربات فیزیکی با شدت های مختلف آسیب می بیند، بنابراین توجه به حفظ سلامت و رعایت موارد احتیاط برای جلوگیری از مشکلات این دستگاه ضروری است.

بنابراین با توجه به ضرورت حفظ سلامت سیستم تناسلی و همچنین آگاهی اندکی که درمورد مشکلات این سیستم در میان مردم وجود دارد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی شکستگی آلت تناسلی مردان بپردازیم، علل ایجاد این مشکل، نشانه های ظاهری آن و در نهایت راه های درمان این نوع از شکستگی را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

شکستگی آلت تناسلی در مردان

شکستگی آلت تناسلی در مردان

قبل از اینکه به نحوه ایجاد شکستگی آلت تناسلی بپردازیم بهتر است با ساختار کلی سیستم تناسلی مردان بیشتر آشنا شویم. دستگاه تناسلی یا همان سیستم تولید مثل آقایان از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل می شود، بخش داخلی شامل موارد زیر است:

اپیدیدیم: ساختاری طولانی، لوله ای و پیچ خورده که در پشت بیضه ها قرار دارد و محل تکامل و بلوغ اسپرم می باشد.

لوله وازدفران: یک لوله بلند و باریک که از یک انتها به اپیدیدیم و از انتهای دیگر به مجرای انزال در پروستات ختم می شود، وظیفه آن ذخیره و انتقال اسپرم می باشد.

کیسه های منی: در پشت مثانه قرار دارند، حدود 60 درصد مایع منی که برای تغذیه اسپرم ضروری می باشد را تولید می کنند.

پروستات: در زیر مثانه و در لگن خاصره قرار گرفته، مجرای انزال از میان پروستات عبور می کند، وظیفه این غده تولید مایع لغزنده ای می باشد که خاصیت چسبندگی را به مایع منی می دهد و آن را نیز به رنگ شیری تغییر خواهد داد.

مجرای انزال: یا همان مجرای ادرار زیرا در دستگاه تناسلی مردان مجرای انزال و ادرار یکی می باشد و در هنگام انزال سیستم تشخیص می دهد که جریان ادرار را قطع کرده تا انزال انجام شود.

لازم به ذکر است که بخش بیرونی دستگاه تناسلی مردان از قسمت های زیر تشکیل می شود:

بیضه ها: یک جفت بیضه که وظیفه تولید هورمون جنسی مردانه و همچنین اسپرم را برعهده دارند. تولید اسپرم در لوله های اسپرم ساز بیضه انجام می شود.

کیسه بیضه: ساختاری کیسه ای که بیضه ها بعد از اتمام دوران جنینی از حفره شکمی خارج شده و سپس وارد کیسه بیضه می شوند. این ساختار وظیفه حفظ تعادل دمای بیضه ها را برعهده دارد زیرا بیضه توانایی تولید اسپرم در دمای طبیعی بدن را ندارد و نیاز به دمایی حدود 2_1 درجه کمتر خواهد داشت، به همین دلیل نیز از حفره شکمی خارج شده و به کیسه بیضه وارد می شوند.

آلت تناسلی: اندام یا آلت تناسلی مردان وظیفه آمیزش جنسی را برعهده دارد و از قسمت های زیر تشکیل می شود:

ریشه: قسمتی از آلت تناسلی که به بدن متصل است.

تنه: قسمتی که نعوظ در آن رخ داده و شکستگی آلت تناسلی نیز در همین قسمت رخ می دهد.

سر آلت یا کلاهک: قسمت انتهایی اندام تناسلی مردان که مجرای انزال نیز به همین قسمت ختم می شود.

پوست ختنه گاه: پوستی که خاصیت ارتجاعی بالایی دارد، در قسمت تنه قرار گرفته و در هنگامی که نعوظ رخ نمی دهد روی کلاهک را فرار می گیرد.

شکستگی آلت تناسلی آقایان

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که ایجاد شکستگی آلت تناسلی در قسمت تنه آلت رخ می دهد، پس بهتر است با ساختار این قسمت و نحوه ایجاد شکستگی آن آشنا شویم:

لازم به ذکر است که آلت تناسلی مردان هیچگونه استخوانی در ساختار خود نداشته و عمده قسمت های آن غضروفی می باشند، در واقع در حالت نعوظ ساختار محکم آلت به دلیل ایجاد تغییر حالت در بافتی غیر استخوانی می باشد.

همچنین بهتر است بدانیم که شکستگی آلت فقط در زمان ایجاد نعوظ رخ می دهد زیرا در حالت عادی اندام تناسلی مردان ساختاری کاملا سست دارد که هیچگونه شکستگی در آن به وجود نخواهد آمد. بافت نعوظ آلت تناسلی دارای 3 سیلندر می باشد که 2 عدد آن جسم غاری نامیده شده و بافت اصلی نعوظ محسوب می شوند، سیلندر سوم یک ساختار از بافت اسفنجی می باشد که در زیر اجسام غاری قرار گرفته و مجرای انزال را در بر می گیرد.

لازم به ذکر است اجسام غاری نیز ساختاری اسفنجی دارند که توسط یک غشای محکم، ضخیم و منسجم به نام تونیکا آلبوژینه احاطه شده اند، بنابراین به طور کلی بافت نعوظ آلت تناسلی دارای سه لایه بافت اسفنجی می باشد.

در نهایت هر 3 سیلندر بافت نعوظ آلت تناسلی توسط ساختاری به نام فاسیای باکس در کنار هم قرار می گیرند و در نهایت پوست روی این ساختار را فرار گرفته و تنه آلت تناسلی شکل می گیرد. همچنین بهتر است بدانیم بین ساختار فاسیای باکس و پوست خارجی آلت تناسلی بافت هایی لغزنده وجود دارد که حرکت پوست خارجی را در هنگام نعوظ بهبود می بخشند.

در ادامه مطلب بهتر است با نحوه ایجاد نعوظ آشنا شویم، همانطور که گفتیم بافت نعوظ آلت تناسلی دارای ساختار اسفنجی می باشد، تمامی این لایه های اسفنجی پر از حفره بوده و در هنگام نعوظ و تحریک جنسی پر از خون می شوند، درواقع مکانیسم و یا چگونگی ایجاد نعوظ پر شدن حفره های بافت اسفنجی سیلندرهای نعوظ توسط خون می باشد.

سوال مهمی که پیش می آید این است که شکستگی آلت تناسلی چگونه رخ می دهد؟ بهتر است بدانیم با توجه به اینکه آلت تناسلی فاقد استخوان می باشد پس شکستگی به وجود نمی آید و این نام تنها به دلیل از بین رفتن ساختار محکم آلت در هنگام نعوظ بر روی این مشکل نهاده شده است.

همانطور که گفتیم شکستگی فقط در هنگام نعوظ آلت ایجاد می شود، در حالت نعوظ نیز حفره های بافت آلت پر از خون هستند بنابراین اگر به آلت فشار فیزیکی بیش از حد تحمل وارد شود این حفره های خونی همچون بادکنک ترکیده و آلت ساختار محکم خود را از دست می دهد، به این رویداد به اصطلاح شکستگی آلت گفته می شود.

لازم به ذکر است یکی دیگر از مشکلات آلت تناسلی مردان نعوظ دائم یا پریاپیسم می باشد، یعنی آلت بیش از 4 ساعت و بدون تحریک یا انجام رابطه جنسی در حالت نعوظ باقی می ماند.

نشانه ها و علائم شکستگی آلت تناسلی

نشانه های شکستگی آلت تناسلی آقایان به حدی واضح و ناگهانی نمایان می شود که تشخیص آن ها در کمترین زمان ممکن انجام می گردد. همانطور که گفتیم این مشکل در حالت نعوظ ایجاد می شود بنابراین وجود نشانه های مشابه در حالت عادی و غیر نعوظ ارتباطی به شکستگی آلت ندارند. برای آگاهی بخشی بیشتر در ادامه مطلب به نشانه های شکستگی آلت تناسلی مردان اشاره می کنیم:

شنیدن صدای خُرد شدن

نشانه شکستگی آلت تناسلی مردان

یکی از نشانه های مهم این مشکل شنیدن صدای ناگهانی خرد شدن یا به اصطلاح چیزی شبیه به تق تق کردن در حالت نعوظ می باشد، متاسفانه چنین صداهایی ناشی از ترکیدن حفره های پر از خون ساختار اسفنجس بافت نعوظ هستند.

از بین رفتن نعوظ

بدون شک ایجاد شکستگی آلت تناسلی با از بین رفتن بی دلیل نعوظ همراه است، یعنی بدون اینکه رابطه جنسی و یا تحریک خاتمه پیدا کند نعوظ از بین رفته و آلت تناسلی دِفُرمه می شود.

احساس درد

از دیگر نشانه هایی که قطعا در اثر ایجاد شکستگی آلت نمایان می شود احساس درد است، چنین حالت دردناکی به تدریج شدت می یابد به نحوی که بیماران توانایی تحمل این حالت را نخواهند داشت. بنابراین از بین رفتن حالت نعوظ و ایجاد درد از نشانه های مشترک تمام افرادی است که دچار شکستگی آلت می شوند.

کبودی آلت تناسلی

یکی از نشانه هایی که ممکن است در همه افراد نمایان نشود کبودی آلت تناسلی می باشد، ایجاد کبودی و تغییر رنگ پوست آلت به بنفش تیره و یا حتی سیاه ناشی از خونریزی و ترکیدگی حفره های پر از خون بافت نعوظ خواهد بود.

دفع خون در ادرار

برخی از افراد زمانی که دچار احساس درد می شوند و آلت حالت نعوظ خود را از دست می دهند ممکن است نسبت به ایجاد شکستگی آلت تناسلی تردید داشته باشند ولی احتمالا با دیدن دفع خون به همراه ادرار به ایجاد چنین مشکلی یقین پیدا می کنند.

بهتر است بدانیم اکثر مشکلات ناحیه تناسلی مردان به خصوص آلت با دفع ادرار در خون همراه است. دلیل چنین رویدادی نیز قرار گرفتن مجرای ادرار در میان بافت اسفنجی نعوظ است که پر از حفره های خونی می باشد و در نهایت با ترکیدن این حفره ها خون به داخل مجرای ادرار راه پیدا می کند.

دفع خون از آلت

یکی از نشانه های وخیم بودن شکستگی آلت تناسلی آقایان دفع خون از آلت می باشد، در نشانه قبلی بیان کردیم که به همراه ادرار خون دفع می شود ولی در این نشانه آلت به طور کامل بدون وجود ادرار خونریزی می کند.

مشکل در دفع ادرار

یکی دیگر از نشانه های شکستگی آلت تناسلی مردان مشکل در دفع ادرار است، یعنی این بیماران برای دفع ادرار درد بسیار زیادی را تحمل می کنند در حالی که ادراری نیز دفع نخواهد شد.

علل شکستگی آلت تناسلی

علل شکستگی آلت تناسلی

همانطور که می دانیم چنین مشکلاتی بی دلیل به وجود نمی آیند و یک یا چند مورد در شکل گیری آن ها نقش دارند. شکستگی آلت تناسلی نیز از این موضوع مستثنا نبوده و در حالت نعوظ یکی از موارد زیر سبب ایجاد شکستگی می شود:

  • انجام حرکات غیر اصولی، هیجانی و اشتباه در پوزیشن های رابطه جنسی
  • وارد کردن ضربات فیزیکی به آلت تناسلی در حالت نعوظ
  • افتادن خود افراد بر روی آلت در حال نعوظ حین خواب

نحوه تشخیص شکستگی آلت تناسلی

همانطور که گفتیم نشانه های بروز چنین مشکلی به حدی واضح است که پزشک به راحتی می تواند شکستگی آلت را تشخیص دهد، حال اگر نشانه ها خفیف باشند، در محدوده درد باقی مانده و کبودی و خونریزی رخ نداده باشد پزشک بررسی های تخصصی را انجام خواهد داد، در ادامه مطلب به راه های شناسایی و تشخیص قطعی این مشکل اشاره می کنیم:

بررسی نشانه های بالینی

همانطور که گفتیم پزشک در قدم اول نشانه هایی که بیمار از آن ها رنج می برد را بررسی خواهد کرد. این نشانه ها شامل احساس درد، کبودی آلت، خونریزی، دفع خون بدون ادرار یا همراه با ادرار و در نهایت مشکل در دفع ادرار می باشند.

بیان نحوه ایجاد مشکل

در مرحله بعدی بدون شک پزشک از بیمار درمورد چگونگی ایجاد مشکل سوال می پرسد، یعنی بیمار باید درمورد اینکه با رخ دادن چه اتفاقی درد یا خونریزی آلت شروع شده به پزشک توضیح دهد. در این مواقع اگر فرد بیان کند که آلت در حالت نعوظ نبوده پزشک شکستگی را رد خواهد کرد و به بررسی دیگر مشکلات احتمالی می پردازد.

تصویر برداری

تشخیص شکستگی آلت تناسلی

بعد از انجام معاینات قبلی ممکن است پزشک برای تشخیص قطعی و ایجاد اطمینان عکس برداری با اشعه X، سونوگرافی و یا در نهایت انجام MRI را تجویز کند.

لازم به ذکر است اگر تشخیص و درمان شکستگی آلت تناسلی تا 8 ساعت بعد از رخ دادن این اتفاق انجام شود از بروز عوارض بیشتر جلوگیری به عمل خواهد آمد در غیر این صورت بیماران باید منتظر بروز مشکلات جدی تری باشند. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کج شدن آلت تناسلی به طور دائم و همیشگی
  • اختلال در نعوظ
  • ناتوانی جنسی
  • نعوظ دردناک

نحوه درمان شکستگی آلت تناسلی

همانطور که گفتیم زمان برای درمان این مشکل بسیار مهم است زیرا تاخیر در بهبود شکستگی آلت تناسلی عوارض نامبرده شده در قسمت قبلی را به همراه خواهد داشت به همین علت در ادامه مطلب به بررسی راه های درمان شکستگی آلت می پردازیم:

متوقف کردن خونریزی

اگر آلت تناسلی بیماران به طور مکرر در حال خونریزی باشد در قدم اول متوقف کردن این خونریزی توسط پزشک انجام خواهد شد.

تخلیه خون داخل آلت تناسلی

بعد از اینکه خونریزی های مکرر متوقف شدند حال پزشک باید خون تجمع یافته در بافت آلت تناسلی را تخلیه کند تا بتواند جراحی اصلی را انجام دهد.

ترمیم پارگی های بافت آلت تناسلی

درمان شکستگی آلت تناسلی

در نهایت پزشک برای درمان اصلی شکستگی آلت تناسلی آقایان پارگی ها و ترکیدگی های بافت نعوظ را ترمیم کرده و اگر آسیب های بیشتری به نواحی دیگر مانند مجرای ادرار وارد شده باشند را نیز ترمیم خواهد کرد.

لازم به ذکر است که بعد از انجام جراحی توسط پزشک، بیماران نیز باید یکسری از مراقبت ها را انجام دهند تا درمان تکمیل شده و مشکلات دیگری به وجود نیایند، به همین علت به مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی شکستگی آلت تناسلی در زیر اشاره می کنیم:

  • تا زمانی که پزشک بهبود کامل را تایید نکرده بیماران باید از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایند.
  • بیماران باید داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده را به طور کامل برای جلوگیری از بروز عفونت مصرف نمایند.
  • ممکن است پزشک مصرف هورمون یا دیگر داروها را برای جلوگیری از نعوظ به طور موقت تجویز نماید.
  • بیماران باید تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت های سنگین جسمی خودداری کنند.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده اگر دچار درد ناگهانی در حالت نعوظ شدید، صدای خُرد شدن شنیدید و در نهایت در دفع ادرار با مشکل مواجه شدید فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید زیرا ساعات اولیه ایجاد این مشکل برای درمان آن بسیار حیاتی می باشند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم شکستگی آلت تناسلی پرداختیم، نشانه های ایجاد شکستگی و علل آن را بیان کرده و همچنین راه های تشخیص و درمان مشکل را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت حفظ سلامت دستگاه تناسلی مردان و تاثیر مشکلات این سیستم بر کیفیت زندگی افراد، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا شکستگی آلت تناسلی مردان قابل درمان است؟

بله، برای جلوگیری از عوارض جدی باید درمان حداکثر تا 8 ساعت بعد از شکستگی انجام شود

آیا در اثر شکستگی آلت تناسلی، استخوانی آسیب می بیند؟

خیر، طی ایجاد شکستگی حفره های پر از خون بافت نعوظ آلت تناسلی می ترکند

آیا شکستگی آلت تناسلی فقط در اثر وارد شدن فشار و ضربه ایجاد می شود؟

بله

آیا شکستگی آلت تناسلی با جراحی درمان می شود؟

بله، اقدامات ضروری در جهت توقف خونریزی، تخلیه خون داخل بافت آلت و در نهایت ترمیم بافت های آسیب دیده انجام می شود

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور