عواقب قضاوت عجولانه

قضاوت عجولانه و راهکارهایی جهت جلوگیری از آن

همه ما از مورد قضاوت عجولانه قرار گرفتن ناراحت می شویم، ولی آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده ایم که نباید عجولانه دیگران را نیز مورد قضاوت قرار دهیم؟ قضاوت کردن نا به جا نه تنها زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه پیامدهای زیادی را برای فرد قضاوت کننده به دنبال خواهد داشت.

قضاوت هایی که عوارض منفی فراوانی را به همراه دارند اغلب توسط افرادی انجام می شود که ربطی به موضوع مورد قضاوت نداشته و فقط به دلیل حس کنجکاوی بیش از حد چنین کاری را انجام می دهند. شاید در نگاه اول چنین افرادی تصور نکنند که عجولانه قضاوت کردن آن ها چه بلایی را بر سر شخصیت، ذهن و زندگی فرد مورد نظر خواهد آورد و با جملاتی مانند من که چیزی نگفتم و یا اینکه حالا مگر چه شده؟ خود را از نتیجه کاری که انجام داده اند دور می کنند.

به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیرات منفی که بر زندگی فرد قضاوت کننده و قضاوت شونده ایجاد می شود، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع مهم قضاوت عجولانه بپردازیم و تعدادی از مهم ترین راهکارهای غلبه بر چنین کاری را نیز توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

پیامدهای قضاوت عجولانه

پیامدهای قضاوت عجولانه

قبل از اینکه به بررسی پیامدهای عجولانه قضاوت کردن بپردازیم بهتر است با مفهوم قضاوت بیشتر آشنا شویم. قضاوت را می توان به حکم دادن در یک موضوع مشخص معنی کرد، قضاوتی که به درستی انجام شود حکم مورد نظر در نتیجه بررسی های کافی و اصولی بیان خواهد شد.

در حالی که در قضاوت عجولانه فرد قضاوت کننده بدون در نظر گرفتن شرایط و انجام بررسی های کافی، حکم را صادر کرده و زندگی افراد مورد قضاوت را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون شک اکثر غریب به اتفاق قضاوت هایی که عجولانه انجام می شوند نتیجه منفی به دنبال دارند و حکم صادر شده درست نمی باشد.

بنابراین بهتر است در قدم اول از خود بپرسیم ما در جایگاهی هستیم که درمورد زندگی دیگران قضاوت کنیم؟ و سپس اینکه آیا شرایط را به درستی بررسی کرده ایم که حال تمایل داریم به قضاوت عجولانه بپردازیم؟ اگر هر یک از ما به درک درستی از پاسخ این دو سوال برسیم قطعا میزان قضاوت های عجولانه و نا به جا کاهش یافته در نتیجه مشکلات کمتری در زندگی ایجاد می شوند.

همانطور که گفتیم قضاوت هایی که عجولانه انجام می شوند بدون شک پیامدهایی به دنبال دارند که هیچ کدام مثبت نبوده و تمامی آن ها نتایج مخرب و منفی به همراه خواهند داشت، از این رو در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین پیامدهای قضاوت عجولانه می پردازیم:

تخریب روابط میان افراد

هیچ فردی تمایل ندارد بعد از اینکه مورد قضاوت عجولانه قرار می گیرد با شخص قضاوت کننده رابطه صمیمانه خود را ادامه دهد و قطعا رابطه میان آنان صدمه و آسیب می بیند. حال اگر چنین قضاوت هایی توسط یک فرد به صورت مکرر انجام شود به تدریج دوستان و اطرافیان از او فاصله گرفته و رابطه خود را با چنین فردی به پایان می رسانند. در نتیجه فرد قضاوت کننده به مرحله ای از زندگی می رسد که تنها شده و کسی تمایل به برقراری ارتباط با او را ندارد.

ایجاد پشیمانی

عوارض قضاوت عجولانه

اینکه فرد قضاوت کننده چه موقع دچار پشیمانی از کار خود شود بستگی به شخصیت و روحیه او دارد، به اینکه هنوز هم حس انسان دوستی، اهمیت به زندگی و آینده دیگران در او وجود دارد یا نه. متاسفانه برخی از افراد شخصیتی دارند که زندگی دیگران برای آن ها اهمیتی نداشته، از دیدن نتیجه قضاوت عجولانه خود دچار عذاب وجدان نمی شوند.

افرادی که هنوز هم حس انسان دوستی دارند خیلی زودتر از قضاوت بی مورد خود پشیمان می شوند و برای جبران اشتباه خود قدم بر می دارند ولی متاسفانه برخی از افراد زمانی دچار پشیمانی خواهند شد که تنها شده و کسی را در کنار خود ندارند.

شکل گیری درگیری ذهنی

افراد قضاوت کننده اغلب بعد از اینکه فردی را مورد قضاوت بی جا و عجولانه قرار می دهند و نتیجه کار خود را می بینند که چطور حال روحی و زندگی فرد مورد نظر را تحت تاثیر عواقب منفی قرار داده اند، به فکر فرو رفته و دچار درگیری های ذهنی می شوند.

این افراد از خود می پرسند نکند زندگی فردی که مورد قضاوت قرار داده اند دچار مشکلات جدی شود یا اینکه شاید بهتر بود بیشتر بررسی می کردم و بعد قضاوت را انجام می دادم. تمامی این سوالات و تفکرات سبب تغییرات روحی فرد قضاوت کننده شده و زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهند.

ایجاد مشکلات جدی در زندگی دیگران

بهتر است بدانیم کم نیستند تعداد زندگی هایی که به دلیل عجولانه قضاوت کردن دچار مشکلات جدی و گاه جبران ناپذیر شده اند. زن و شوهرهایی که به دلیل دخالت بی جا و عجولانه قضاوت کردن دیگران دچار اختلافات فراوان شده و در نهایت زندگی مشترک آنان به جدایی و طلاق ختم می شود، یا اینکه رابطه میان فرزندان و والدین به واسطه حس کنجکاوی و دخالت دیگران تخریب شده و گاه منجر به فرار فرزندان از خانه می شود.

شکل گیری دیدگاه منفی نسبت به فرد قضاوت کننده

فردی که به طور مکرر دیگران را مورد قضاوت قرار می دهد و خیلی دیر از کار خود پشیمان می شود، اطرافیان نسبت به او دیدگاهی منفی پیدا کرده و هیچگاه به این افراد همانند سابق اطمینان نمی کنند.

تشدید حس سوء ظن نسبت به دیگران

بهتر است بدانیم فردی که نسبت به دیگران به طور مداوم و مکرر به قضاوت عجولانه می پردازد، همیشه در زندگی اطرافیان دخالت نا به جا کرده و مشکلات جدی برای آن ها ایجاد می کند، این کار تبدیل به یک عادت برای او شده و حس بدبینی و سوء ظن در او تشدید خواهد شد. به نحوی که این افراد بعد از گذشت مدتی به طور ناخودآگاه به قضاوت کردن هر کسی که می شناسند می پردازند.

بهتر است بدانیم قضاوت عجولانه بدون علت انجام نمی شود، ممکن است فردی که فقط یک بار در زندگی خود دیگران را این چنین قضاوت کرده و سپس پشیمان می شود، با عذرخواهی کردن کار خود را جبران کرده و هیچ وقت آن را تکرار نمی کند، مشکل خاص و یا دلیلی برای عجولانه قضاوت کردن ندارد، ولی فردی که این کار برای او تبدیل به عادت شده قطعا دلیلی مهم باعث ایجاد شکل گیری این عادت منفی شده است. از این رو در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین دلایل قضاوت عجولانه می پردازیم:

فضای حاکم بر خانواده

دلایل قضاوت عجولانه

یکی از مهم ترین دلایل تمایل افراد برای عجولانه قضاوت کردن این است که در خانواده ای بزرگ شده و تربیت گشته اند که اعضای آن به خصوص والدین، دیگران را بدون دلیل مورد قضاوت قرار می دهند. بهتر است بدانیم کودکان از والدین خود به صورت مستقیم الگو برداری می کنند، تمامی رفتارها و صحبت های آنان را چه خوب و چه بد تکرار می کنند.

بنابراین اگر در یک خانواده در مقابل فرزندان و کودکان به طور مکرر قضاوت عجولانه درمورد زندگی دیگران انجام می شود باید انتظار داشت فرزندان این خانواده نیز چنین رفتاری را تکرار کرده و در بزرگسالی با مشکلات جدی ناشی از قضاوت های بی جا و عجولانه مواجه شوند.

حسادت

متاسفانه برخی از افراد به دلیل حس حسادتی که به دیگران دارند و برای تخریب زندگی، جایگاه شغلی، تحصیلی و حتی محبوبیت میان اعضای خانواده و دوستان، آن ها را مورد قضاوت نا به جا قرار می دهند. حسادت موردی است که نه تنها زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه شرایط روحی و زندگی خود افراد حسادت کننده را نیز تخریب می کند.

خود برتر بینی

متاسفانه افرادی که دچار مشکل خود برتر بینی و یا خودشیفتگی هستند برای اینکه ثابت کنند از دیگران بهتر و برتر می باشند دست به انجام هرکاری می زنند. یکی از اقداماتی که این اقراد انجام می دهند قضاوت عجولانه دیگران است، این افراد تصور می کنند با انجام چنین کاری خود را در نظر دیگران محبوب می کنند در حالی که با قضاوت اشتباه و عجولانه شخصیت خود را نیز تخریب خواهند کرد.

جلب توجه

بهتر است بدانیم افرادی که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نیستند، به طور مداوم با دیگران مقایسه شده، شخصیت و توانایی های آنان مورد توجه قرار نگرفته و حتی دچار کمبود محبت هستند برای اینکه در میان یک جمع جلب توجه کرده و نگاه ها را به سمت خود جذب کنند فردی را مورد قضاوت قرار می دهند.

راهکارهایی جهت جلوگیری از قضاوت عجولانه

جلوگیری از قضاوت عجولانه

با توجه به پیامدهایی که درمورد عجولانه قضاوت کردن بیان کردیم بهتر است به فکر آشنا شدن با راهکارهای جلوگیری از چنین قضاوت هایی باشیم. بدون شک افرادی که به صورت مکرر، دیگران را عجولانه و نا به جا قضاوت می کنند نیاز به تمرین و تکرار راهکارها دارند تا بتوانند بر مشکل خود غلبه کنند. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین راه های جلوگیری از عجولانه قضاوت کردن اشاره می کنیم:

از جمع هایی که بحث بیهوده دارند دوری کنید

همیشه محافل و جمع هایی که به بحث های بیهوده می پردازند منجر به ایجاد مشکلات جدی می شوند و روابط میان افراد را متزلزل خواهند کرد، قضاوت عجولانه نیز یکی از موارد مورد بحث در چنین محافلی است. بنابراین اگر می خواهید این مشکل را حل کنید بهتر است از جمع ها و محافلی که به بحث های بیهوده، قضاوت کردن های نا به جا و… می پردازند، دوری کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

همانطور که گفتیم برخی از افرادی که اعتماد به نفس بالایی ندارند برای جلب توجه در مقابل دیگران، یکی را قربانی کرده و به عجولانه قضاوت کردن او می پردازند. بنابراین بهتر است در قدم اول اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و به خودباوری برسید، تا از این طریق بتوانید بر قضاوت های عجولانه غلبه کنید.

به عواقب قضاوت عجولانه فکر کنید

اگر هر یک از ما چند لحظه قبل از اینکه به قضاوت کردن دیگران بپردازیم به عواقب این کار، مشکلات جدی که برای افراد مورد قضاوت و حتی خودمان پیش می آیند فکر کنیم، قطعا در اکثر موارد از انجام قضاوت پشیمان شده و خود را کنترل می کنیم.

خود را با انجام امورات مفید سرگرم کنید

کنترل قضاوت عجولانه

برای اینکه کمتر به فکر قضاوت کردن دیگران باشید و از جمع ها و محافل بیهوده دوری کنید، بهتر است به انجام فعالیت های مفید مانند ورزش حرفه ای، مطالعه، زمینه های هنری مورد علاقه و… بپردازید. با این کار نه تنها از عجولانه قضاوت کردن دوری می کنید بلکه استعداد و توانایی خود را در زمینه های مختلف تقویت خواهید کرد.

خود را به جای شخص مورد قضاوت قرار دهید

یکی دیگر از کارهایی که به جلوگیری از قضاوت عجولانه کمک می کند این است که خود را به جای فرد مورد قضاوت قرار دهیم تا از این طریق درک کنیم چه مشکلات روحی و یا اختلافاتی در زندگی او ایجاد می شود. قطعا با انجام چنین کاری هیچ فردی تمایل ندارد به جای فرد مورد قضاوت قرار بگیرد، بنابراین در اکثر موارد افراد از انجام قضاوت نیز خودداری می کنند.

به مشاور مراجعه کنید

توصیه می شود یکی از اقداماتی که در کنار دیگر موارد انجام می دهید مراجعه به مشاور باشد. مشاور به شما کمک می کند تا با شناختی که از خود دارید بهترین راه را برای جلوگیری از قضاوت کردن عجولانه به کار بگیرید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم قضاوت عجولانه پرداختیم، تعدادی از مهم ترین پیامدهای این کار بر زندگی افراد قضاوت کننده و همچنین قضاوت شونده را بیان کردیم و راهکارهایی را نیز برای جلوگیری از این عمل توضیح دادیم. با توجه به اهمیت جلوگیری از قضاوت های نا به جا و پیشگیری از تاثیر گذاری بر زندگی، توصیه می کنیم با جنبه های مختلف این موضوع بیشتر آشنا شوید. برای این کار می توانید با مشاوران دکتر فکر در اسرع وقت تماس بگیرید.

آیا قضاوت عجولانه می تواند تبدیل به عادت شود؟

بله قطعا، بهتر است نسبت به جلوگیری از قضاوت های عجولانه در اسرع وقت اقدام کرده و از تبدیل شدن آن به عادت جلوگیری کنید.

آیا برای غلبه بر مورد قضاوت قرار دادن دیگران می توان به مشاور مراجعه کرد؟

بله، یکی از مهم ترین راه های جلوگیری، کنترل و درمان این مشکل مراجعه به مشاور می باشد.

آیا دلیل قضاوت عجولانه می تواند ناشی از سبک زندگی و نحوه تربیت باشد؟

بله، فردی که در محیط خانواده به طور مداوم با قضاوت شدن دیگران توسط اعضای خانواده مواجه است از چنین شرایطی تاثیر می گیرد.

آیا قضاوت عجولانه برای فرد قضاوت کننده نیز پیامد منفی به همراه دارد؟

بله، پیامدهای مهمی که به برخی از آن ها در همین مقاله اشاره کردیم.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور