بخش های مختلف دستگاه تناسلی مردان

آشنایی با قسمت های مختلف دستگاه تناسلی مردان

آشنایی عمومی با اندام های مختلف بدن، همچنین عملکرد و نوع وظایف هر کدام از اجزاء آن خالی از لطف نیست زیرا هر چه آشنایی با اعضای بدن بیشتر باشد مراقبت از سلامت و همچنین تشخیص نشانه های غیر عادی راحت تر انجام می شود. یکی از سیستم هایی که در بدن بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد دستگاه تناسلی مردان است زیرا از جهات مختلف دارای اهمیت بوده و در صورت بروز هرگونه بیماری اگر به موقع مورد درمان تخصصی قرار نگیرد عوارض جدی به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد با تمامی اجزا سیستم تولید مثل آقایان آشنا نیستند و نهایتا به واسطه بیماری که برایشان به وجود بیاید با چند قسمت محدود آن آشنا می شوند در حالی که اگر از عملکرد و ساختار تمامی قسمت ها اطلاع داشته باشند با رعایت نکات کوچک ولی مهم به حفظ این دستگاه در برابر عوامل بیماری زا و همچنین شناسایی به موقع نشانه های غیر عادی کمک می کنند.

به دلیل اهمیت لزوم آگاهی بخشی بیشتر به منظور حفظ سلامت سیستم تولید مثل، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع دستگاه تناسلی مردان بپردازیم، وظایف و اهداف آن را بیان کرده و اجزا مختلف آن را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

هدف دستگاه تناسلی مردان

هدف دستگاه تناسلی مردان

همانطور که می دانیم هر یک از اندام های بدن وظیفه ای منحصر به فرد بر عهده دارند و همینطور چند اندام که در کنار یکدیگر یک دستگاه یا سیستم را تشکیل می دهند علاوه بر وظایف منحصر به فرد یک یا چند وظیفه مشترک و کلی نیز بر عهده دارند، دستگاه تناسلی مردان نیز از این مورد مستثنا نیست و بدون در نظر گرفتن عملکرد هر یک از اجزای آن، چند وظیفه و هدف مشترک دارد که در ادامه مطلب به این اهداف اشاره می کنیم:

تولید هورمون های جنسی مردانه

بهتر است بدانیم که اصلی ترین هورمون جنسی مردانه که تستسترون نامیده می شود در دستگاه تناسلی تولید خواهد شد ولی وابسته به یک فرآیند مغزی است، به این ترتیب غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد با ترشح گنادوتروپین بر بیضه ها تاثیر می گذارد و بیضه ها نیز در نهایت تستسترون را تولید و ترشح می کنند. لازم به ذکر است که هورمون های جنسی در بروز صفات ثانویه دوران بلوغ نقش دارند، از جمله این صفات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویش موی صورت
  • رویش موی زیر بغل و ناحیه تناسلی
  • افزایش میزان رویش موی دیگر نواحی بدن به خصوص قفسه سینه
  • ایجاد میل جنسی
  • بم شدن صدای پسران
  • ایجاد جوش در صورت

تولید اسپرم

اگر بخواهیم خیلی دقیق وظیفه دستگاه تناسلی مردان و هدف آن را توضیح دهیم باید بگوییم که تولید سلول جنسی مردانه که اسپرم نامیده می شود هدف اصلی این دستگاه می باشد. سلول های جنسی تحت تاثیر هورمون های جنسی در بیضه ها ساخته می شوند ولی نیازمند طی کردن مراحل مختلفی هستند تا به بلوغ رسیده و بتوانند از بدن آقایان خارج شوند.

تولید ترکیبات مایع منی

لازم به ذکر است که اسپرم به تنهایی نمی تواند در بدن مرد زنده بماند و یا اینکه به تنهایی توانایی حرکت به خارج از بدن را داشته باشد، بلکه نیازمند مایعی جنسی به نام مایع منی است تا در آن قرار گرفته، رشد، تکامل، بلوغ و تغذیه خود را انجام دهد. لازم به ذکر است که مایع منی نیز توسط اجزاء مختلف دستگاه تناسلی مردان تولید شده و ذخیره می گردد.

تولید مثل

سلول های جنسی برای بدن مردان فایده ای نداشته و اصلا ضروری نیستند زیرا وظیفه آن ها تولید مثل می باشد و باید بالاخره از بدن آقایان خارج شوند. اسپرم ها در طی هر انزال که به واسطه تحریک و رابطه جنسی رخ می دهد از بدن مرد خارج شده و وارد واژن زن می شوند.

سپس فقط یکی از میلیون ها اسپرم با سلول جنسی زن که تخمک نامیده می شود ترکیب شده (لقاح) و سلول تخم یا زیگوت ایجاد می شود. سپس این سلول تخم وارد فضای داخلی رحم زن می شود، در دیواره آن جای گرفته و لانه گزینی می کند و سپس تقسیمات متوالی، رشد و شکل گیری جنین ادامه می یابد.

آمیزش جنسی

آلت تناسلی که خارج از بدن قرار گرفته یکی از اجزاء دستگاه تناسلی مردان می باشد که وظیفه آمیزش جنسی را بر عهده دارد. آمیزش جنسی با دو هدف انجام می گیرد یعنی ایجاد لذت و تولید مثل، بنابراین اگر آلت تناسلی به واسطه بیماری های مختلف و یا آسیب های فیزیکی دچار صدمه شود این دو هدف مختل خواهد شد.

شاید برخی از افراد هدف دستگاه تناسلی را فقط فرزندآوری تصور کنند در حالی که این تصور اشتباه است زیرا همه زوجین با اولین رابطه جنسی که برقرار می کنند قصد فرزندآوری ندارند و با روش های مختلف به فکر جلوگیری از بارداری هستند بنابراین ایجاد لذت جنسی نیز یکی از اهداف دستگاه تناسلی می باشد.

آشنایی با اجزا مختلف دستگاه تناسلی مردان

اجزا دستگاه تناسلی مردان

در قسمت قبلی همین مقاله درمورد اهداف و وظایف دستگاه تناسلی آقایان صحبت کردیم، همانطور که گفتیم علاوه بر وظیفه مشترک این دستگاه هر یک از اجزاء آن نیز به تنهایی هدف و وظیفه ای منحصر به فرد دارند. لازم به ذکر است که دستگاه تناسلی آقایان از دو بخش تشکیل می شود، بخش داخلی و خارجی که بهتر است با آن ها بیشتر آشنا شویم و میزان آگاهی خود را نسبت به بدن افزایش دهیم، به همین علت در ادامه مطلب به بررسی اندام ها و قسمت های خارجی دستگاه تناسلی مردان می پردازیم:

آلت تناسلی

همانطور که می دانیم آمیزش جنسی به واسطه آلت تناسلی انجام می شود. اندازه این اندام در افراد متفاوت است و این اندازه هیچ ارتباطی به میزان لذت جنسی خانم ها ندارد، زیرا اگر آلت تناسلی بسیار بلند باشد و تا به انتها نیز وارد واژن شود، زن در این مواقع به جای لذت، احساس درد خواهد داشت.

بنابراین با اتکا به باورهای اشتباه به فکر پیدا کردن راه های مختلف برای افزایش طول آلت تناسلی خود نباشید. در ادامه مطلب بهتر است با ساختار آلت تناسلی بیشتر آشنا شویم. این اندام از قسمت های زیر تشکیل شده است:

ریشه

قسمتی از آلت که به بدن آقایان متصل است.

تنه

این قسمت از بافت اسفنجی پر از حفره تشکیل شده که به هنگام نعوظ این حفره ها پر از خون می شوند و به این ترتیب طول آلت افزایش یافته و سفت می شود.

سر آلت یا کلاهک

شکل ساختاری این قسمت موجب تسهیل ورود آلت به واژن زن می شود، همچنین خروجی مجرای ادرار نیز در این قسمت قرار دارد.

برای اطلاع از علل به وجود آمدن التهاب کلاهک تناسلی بر روی لینک کلیک کنید.

پوست ختنه گاه

پوستی که در قسمت انتهای تنه قرار گرفته ولی به علت اندازه زیادی که دارد در مواقع عادی روی کلاهک را نیز فرا می گیرد. این پوست به هنگام نعوظ و تحریک جنسی مردان به عقب کشیده شده و کلاهک نمایان می شود.

البته بسیاری از افراد به دلایل مختلف این پوست را مورد جراحی قرار داده و به اصطلاح ختنه می کنند. بهتر است بدانیم عمده تحریک مرد نیز به واسطه این ناحیه که در انتهای آلت و چسبیده به کلاهک است انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که مجرای ادراری محلی برای انتقال ادرار، مایع منی و پیشآب مرد به خارج از بدن است که از میان آلت تناسلی عبور می کند. همانطور که می دانیم مایع منی همان مایع جنسی اصلی است که عمده تعداد اسپرم در آن قرار می گیرند، پیشاب مایعی شفاف، شور و قلیایی می باشد که قبل از انزال از بدن خارج می شود و حاوی تعداد خیلی کمی اسپرم خواهد بود.

همچنین ذکر این نکته ضروری می باشد که مجرای خروج ادرار و مایع منی یکی است و بدن در هنگام انزال تشخیص می دهد که جریان ادرار را متوقف کرده و مایع منی را به بیرون از بدن سوق دهد. از دیگر نام های مجرای ادرار می توان به مجرای انزال، پیشاب راه و میزراه اشاره کرد، برخی از افراد تصور می کنند که این مجاری متفاوت هستند در حالی که همگی نام های یک مجرای مشترک می باشند.

کیسه بیضه

قسمت های دستگاه تناسلی مردان

بهتر است بدانیم که بیضه ها برای اینکه بتوانند به درستی وظیفه خود را انجام داده و اسپرم تولید کنند نیاز به دمایی کمتر از حفره داخلی شکم دارند، به همین علت بعد از زمان جنینی بیضه ها از حفره شکمی خارج شده و وارد کیسه بیضه می شوند زیرا این کیسه دمایی حدود 2_1 درجه کمتر از حفره شکمی دارد.

کیسه بیضه پر از عروق خونی و عصب می باشد تا از این طریق بتواند تعادل دمایی مناسب برای عملکرد صحیح بیضه ها را ایجاد کند. لازم به ذکر است که اگر بیضه ها به طور کامل از شکم خارج نشده و وارد کیسه نشوند ممکن است ناباروری مردان را ایجاد کنند.

بیضه ها

هر فرد به طور طبیعی یک جفت بیضه دارد که این تعداد می تواند به یک عدد نیز کاهش پیدا کند ولی در این صورت فرد بدنی عادی و طبیعی نخواهد داشت. بیضه ها درون کیسه بیضه توسط یک غلاف در جای خود قرار می گیرند، همانطور که گفتیم بیضه ها وظیفه تولید هورمون های جنسی و اسپرم را برعهده دارند که این فرآیند در لوله های اسپرم ساز انجام می شود.

این قسمت از دستگاه تناسلی مردان علاوه بر اینکه نسبت به دما حساس است، در برابر آسیب های فیزیکی نیز مقاومتی ندارد و با یک ضربه عادی دردی فراوان را ایجاد کرده و با ضربات سنگین تر به طور جدی آسیب می بینند، این صدمات می توانند باروری را به طور کامل از فرد گرفته و یا اینکه مشکلاتی گذرا ایجاد کنند.

بخش های داخلی دستگاه تناسلی مردان

همانطور که گفتیم این دستگاه از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل می شود، بخش بیرونی را در قسمت قبل همین مقاله توضیح دادیم، حال بهتر است در ادامه مطلب با اجزاء مختلف قسمت درونی دستگاه تناسلی مردان آشنا شویم:

اپیدیدیم

بخش های داخلی دستگاه تناسلی مردان

ساختیاری لوله ای، پیچ خورده و طولانی که در پشت بیضه ها قرار دارد. اسپرم بعد از تولید در بیضه ها وارد اپیدیدیم می شود و در این قسمت تکامل و بلوغ اسپرم انجام خواهد شد. بنابراین هرگونه اختلال در ساختار اپیدیدیم منجر به نقص بلوغ اسپرم و در نهایت کاهش کیفیت آن ها می شود.

لوله وازدفران

این ساختار با نام های وابران یا لوله منی بر نیز شناخته می شود، مجرایی است که از انتهای اپیدیدیم شروع شده و به مجرای انزال داخل غده پروستات ختم می شود. لوله وازدفران یک لوله بلند و باریک است که پر از عروق خونی می باشد، وظیفه این قسمت از دستگاه تناسلی مردان انتقال اسپرم بین دو قسمت دیگر سیستم و ذخیره سازی اسپرم می باشد.

کیسه های منی

2 عدد کیسه منی که سمینال وزیکول نیز نامیده می شوند در پشت مثانه قرار گرفته که محلی برای ذخیره اسپرم نیستند بلکه حدود 60 درصد از ترکیبات مایع منی را تولید خواهند کرد، بنابراین از این طریق به تغذیه اسپرم کمک می کنند.

پروستات

غده ای که در زیر مثانه و در لگن خاصره قرار دارد، 30 درصد ترکیبات مایع منی برای تغذیه اسپرم را تولید می کند، علاوه بر تغذیه اسپرم، با موادی که تولید خواهد کرد حالت ژلاتینی و شیری رنگ مایع منی را ایجاد می کند. لازم به ذکر است که مجرای انزال در پروستات قرار دارد و از یک انتها به لوله وازدفران متصل شده تا بتواند مایع منی حاوی اسپرم را دریافت نماید.

مجرا انزال

همانطور که گفتیم مجرای انزال و ادرار یکی است و بدن در هنگام انزال جریان ادرار را در این مجرا متوقف می کند، بنابراین یکی از علل مشاهده اسپرم زرد می تواند ناشی از وجود ادرار در مسیر مجرای انزال باشد و خوشبختانه نشانه بیماری نیست. در نهایت مایع منی پس از عبور از دیگر قسمت های دستگاه تناسلی مردان از طریق مجرای انزال به بیرون از بدن جریان پیدا می کند.

لازم به ذکر است که مایع منی به طور کلی شامل اسپرم، ویتامین، آنزیم، مواد معدنی، پروتئین، آنتی اکسیدان و قند می باشد که برای رشد، تغذیه و حفاظت از اسپرم ضروری هستند. همچنین ترکیبی که توسط پروستات تولید می شود و خاصیت ژلاتینی و شیری رنگ مایع منی را ایجاد می کند شامل اسید سیتریک، اسید فسفات، کلسیم، سدیم، زینک، پتاسیم، آنزیم های پروتئینی و فیبرینولیسین می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی قسمت های مختلف دستگاه تناسلی مردان پرداختیم، وظایف و اهداف هر اندام این دستگاه را به طور جداگانه توضیح داده و اهداف کلی دستگاه تناسلی مردان را نیز بیان کردیم. با توجه به اهمیت وظایف این دستگاه و حساسیت اجزای آن چنانچه به مشاوره تخصصی در این زمینه نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مجرای انزال و ادرار در دستگاه تناسلی مردان مجزا هستند؟

خیر، این دو اصلاح نام ها یک مجرای مشترک می باشند، بدن در هنگام انزال تشخیص می دهد که جریان ادرار را متوقف کرده تا انزال صورت بگیرد

دستگاه تناسلی مردان چند بخش دارد؟

دو بخش خارجی و داخلی که هر کدام از این دو بخش دارای چند قسمت مختلف هستند

آیا دستگاه تناسلی مردان عفونی می شود؟

بله، از طریق عدم رعایت بهداشت، انتقال بیماری های مقاربتی و مصرف مواد غذایی آلوده امکان عفونی شدن این دستگاه وجود دارد

آیا بیماری های دستگاه تناسلی مردان قابل درمان هستند؟

بله

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور