چگونه باردار شویم

چگونه باردار شویم؟ + زمان وشرایط مناسب آن

اقدام به بارداری در زندگی امروزی معمولا با برنامه ریزی انجام می شود و زوجین تمایل دارند شرایط و امکانات ایده آل برای فرزند آوری را فراهم کنند. زمانی که تصمیم به بارداری گرفته می شود اولین سوالی که توسط زوجین مطرح می گردد این است که چگونه باردار شویم؟ زمان مناسب جهت اقدام به بارداری چه موقع می باشد و چه مراقبت هایی را باید قبل و در حین بارداری انجام دهیم؟

سوالات مطرح شده کاملا صحیح هستند و پیدا کردن جواب آن ها ضروری می باشد زیرا با بررسی همه جانبه می توان یک بارداری بدون استرس و دغدغه داشت. با توجه به اهمیت دوره بارداری ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع چگونه باردار شویم بپردازیم، شرایط لازم جهت این اقدام را بیان کنیم و روند تشکیل جنین را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نحوه باردار شدن

چگونه باردار شویم برای زوج های جوان

بسیاری از افراد تمایل دارند اطلاعات بیشتری از نحوه باردار شدن کسب کنند و دانسته های آنان در حد لقاح اسپرم و تخمک باقی نماند، به اصطلاح می خواهند به جواب سوال چگونه باردار شویم برسند. بهتر است بدانیم که بالغ شدن سلول جنسی مرد یا همان اسپرم از حدود 72 روز قبل از انزال شروع می شود و در قسمت های مختلف سیستم تولید مثل مردان تغذیه، بلوغ و نگهداری آن انجام می گیرد.

تمامی سلول های جنسی زن یا همان تخمک قبل از به سن بلوغ رسیدن زن در تخمدان های او قرار می گیرند و بعد از بلوغ حتی یک تخمک هم به آن ها اضافه نمی شود بلکه در هر سیکل قاعدگی یکی از تخمک ها به بلوغ رسیده و رها سازی آن رخ می دهد. در ادامه مطلب روند باردار شدن را بعد از رها سازی اسپرم و تخمک بیان می کنیم:

افزایش هورمون های جنسی زنانه

استروژن و پروژسترون دو هورمون جنسی خانم ها هستند که افزایش میزان آن ها در خون باعث تشکیل و افزایش ضخامت لایه کاربردی دیواره داخلی رحم (آندومتر) می شود تا رحم بتواند حاملگی احتمالی را نگهداری کند. بهتر است بدانیم که دیواره داخلی رحم دو لایه دارد: یک لایه پایه ای یا مادر که همیشه وجود دارد و تخریب نمی شود، و یک لایه کاربردی که با افزایش سطح هورمون های زنانه ضخامتش بیشتر می شود و رحم را برای حاملگی احتمالی آماده می کند. زمانی که طی هر سیکل قاعدگی زن باردار نشود این لایه کاربردی دیواره داخلی رحم تخریب شده و به صورت خون و بافت طی روزهای پریود از بدن خارج می شود.

آزادسازی تخمک از تخمدان

هم زمان با افزایش سطح هورمون های جنسی و افزایش ضخامت دیواره داخلی رحم، یک تخمک هم از تخمدان ها آماده رها سازی می شود. تخمک در ساختاری به نام فولیکول قرار دارد، در هنگام آزاد شدن تخمک ساختار فولیکول پاره می شود و تخمک وارد مسیر رسیدن به لوله های رحمی خواهد شد.

لقاح اسپرم و تخمک

مراحل لقاح در چگوته باردار شویم

برای پاسخگویی به سوال چگونه باردار شویم باید بگوییم که در زمان برقراری رابطه جنسی میان زن و شوهر برای اینکه بارداری رخ دهد باید در هنگام انزال مرد، مایع منی به داخل واژن تخلیه شود و از هیچ راه جلوگیری از بارداری استفاده نگردد. بهتر است بدانیم که در هر انزال مرد به طور میانگین 100 تا 200 میلیون اسپرم در مایع منی وجود دارد که فقط یکی از آن ها به تخمک می رسد و لقاح پیدا می کند. ترکیب سلول جنسی مرد با سلول جنسی زن را لقاح می نامند.

تقسیمات متوالی و تشکیل زیگوت

لازم به ذکر است که سلول های جنسی نسبت به سلول های غیر جنسی نیمی از ماده ژنتیک (کروموزوم) را حمل می کنند تا در هنگام لقاح سلول جنسی زن و مرد، یک سلول با مقدار ماده ژنتیک طبیعی به وجود بیاید. در ادامه موضوع چگونه باردار شویم باید بگوییم که با ترکیب اسپرم و تخمک، سلول حاصل شده چندین تقسیم متوالی انجام می دهد تا به ساختاری به نام زیگوت تبدیل شود، زیگوت همان سلول تخم می باشد.

لانه گزینی

بعد از لقاح، زیگوت به سمت حفره داخلی رحم حرکت می کند و حدود 12_6 روز زمان لازم است تا به داخل رحم برسد. برای حفظ حاملگی زیگوت باید در دیواره داخلی رحم جای بگیرد و به اصطلاح لانه گزینی انجام شود. لازم به ذکر است که جفت هم از بافت دیواره داخلی رحم تشکیل می شود. زمانی که لانه گزینی انجام می شود لکه بینی و خونریزی کمتر از حد پریودهای معمولی رخ می دهد و ممکن است خانم ها خونریزی لانه گزینی را با عادت ماهیانه همیشگی اشتباه بگیرند زیرا در این زمان هنوز آزمایش بارداری را انجام نداده اند.

رشد زیگوت و شکل گیری جنین

بعد از قرار گیری سلول تخم در دیواره رحم، تقسیمات پی در پی و منظم آن ادامه دار خواهد بود و به تدریج مراحل مختلف رشد جنین سپری می شود.

مهم ترین اصول باردار شدن

در بارداری هایی که ناخواسته و با بی احتیاطی رخ می دهند زن و شوهر اصول خاصی را برای آمادگی به کار نگرفته اند ولی اگر زوجین برای فرزند آوری برنامه ریزی می کنند و تمایلی به بارداری ناخواسته ندارند، بهتر است به اصول و مواردی که در ادامه مطلب چگونه باردار شویم به آن ها اشاره می کنیم، توجه کنند:

آمادگی روحی

آمادگی روحی برای چگونه باردار شویم

بسیاری از زوجین که تا مدت ها بعد از ازدواج قصد بارداری ندارند، به تدریج از حال و هوای باردار شدن خارج می شوند و ممکن است آمادگی لازم در مرحله اول برای رو به رو شدن با دوره حاملگی و در مرحله دوم برای مادر و پدر شدن را نداشته باشند.

بهتر است بدانیم درست است که حاملگی در بدن زن انجام می شود ولی خانم ها نیازمند همراهی مرد در طی دوره حساس بارداری می باشند. بنابراین زن و شوهر هر دو باید آمادگی روحی لازم در جهت فرزندآوری را کسب کنند تا بارداری موفق و به دور از پشیمانی رخ دهد.

برای اطلاع از مشاوره روابط عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

توافق زن و شوهر

زوجین باید برای زمان بارداری به توافق برسند و اگر یک نفر از آن ها فعلا آمادگی لازم جهت فرزند آوری را ندارد، ضروری است که فرد مقابل او را درک کند. دوام زندگی مشترک نیازمند توافق و درک دو طرفه می باشد.

فراهم کردن شرایط اقتصادی

برخی از زوجین ممکن است با شرایط مالی دشواری ازدواج کرده باشند و به همین دلیل تا مدت ها بچه دار نشوند، یا اینکه برخی از زوجین برای فراهم کردن یک زندگی ایده آل باردار شدن را به تعویق بیندازند. به هر حال بهتر است زن و شوهر هزینه های فرزند آوری را در نظر داشته باشند و سپس تصمیم به فرزند آوری بگیرند.

آمادگی جسمی

بعد از اینکه زن و شوهر از لحاظ روحی و اقتصادی آمادگی لازم جهت فرزند آوری را کسب کردند، نوبت به انجام اقداماتی جهت آمادگی جسمی می رسد. در ادامه مطلب به موارد مختلف آمادگی جسمی اشاره می کنیم:

بررسی های پزشکی

توصیه می شود تمامی خانم هایی که قصد بارداری دارند تحت نظر پزشک متخصص زنان سونوگرافی رحم و ضمائم و آزمایش خون انجام دهند، تا اگر مشکلاتی از قبیل فیبروم رحم، نقص های ساختاری، کیست تخمدان و دیگر مشکلات وجود دارد روش های درمانی به موقع آغاز شود. همچنین آزمایش خون برای بررسی قند، چربی، غلظت خون، ویتامین ها، آهن و… انجام می شود. تمامی این بررسی ها برای سپری کردن یک بارداری بدون نقص و به دور از نگرانی ضروری می باشد.

برای اطلاع از سونوگرافی های ضروری بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

عدم جلوگیری از بارداری

مرحله بعدی در رابطه با موضوع چگونه باردار شویم این است که هر روشی که تا به حال برای جلوگیری از بارداری به کار گرفته شده باید کنار گذاشته شود.

برقراری رابطه به صورت منظم

رابطه جنسی در چگونه باردار شویم

رابطه هایی که برای اقدام به بارداری انجام می شوند نباید فواصل زمانی طولانی داشته باشند زیرا در این صورت ممکن است اسپرم و تخمک زنده و سالم شانس لقاح را از دست بدهند. از طرفی انزال دیر به دیر موجب کاهش کیفیت اسپرم ها شده و از سرعت حرکت آن ها کاسته می شود.

بهتر است بدانیم که برای رخ دادن لقاح، اسپرم باید به سمت تخمک حرکت کند و اگر این حرکت ناقص باشد لقاح به سختی انجام می شود. به همین علت توصیه می شود رابطه جنسی هر 2_1 روز در میان انجام شود و در نهایت می تواند به هر روز هم برسد. درست است که با افزایش تعداد دفعات انزال، حجم مایع منی کاهش می یابد ولی در هر صورت با این کار امکان لقاح افزایش پیدا می کند.

پوزیشن صحیح جهت بارداری

یکی از بهترین پوزیشن ها جهت حاملگی، خوابیدن زن به پشت، باز کردن پاها و قرار گیری مرد در بین دو پای زن می باشد. در این حالت آلت تناسلی بهترین و نزدیک ترین موقعیت را نسبت به حفره رحم خواهد داشت. از دیگر پوزیشن هایی که موجب افزایش احتمال بارداری می شود دراز کشیدن زن و مرد به پهلو و برقراری رابطه می باشد.

خارج نکردن سریع آلت از واژن

بهتر است برای افزایش احتمال بارداری در همان چند نزدیکی ابتدایی و جلوگیری از طولانی شدن انتظار برای بارداری، بعد از انزال و تخلیه شدن مایع منی، مرد آلت تناسلی خود را از واژن زن خارج نکرده و چند دقیقه ای صبر کند، سپس آلت خود را خارج کرده و لبه های واژن زن را به هم نزدیک کند تا با این کار از خارج شدن مایع منی جلوگیری شود.

خودداری از تغییر حالت بدن زن

توصیه می شود خانم ها بعد از اتمام رابطه و تخلیه مایع منی در واژن، حدود 30_20 دقیقه در همان حالت دراز بکشند، یک بالشت کوچک را در زیر کمر خود قرار دهند تا مایع منی مدت بیشتری در محیط واژن بماند. بعد از سپری شدن این مدت و تغییر حالت بدن زن، مقداری از مایع منی از واژن بیرون می ریزد که جای نگرانی ندارد چون تعدادی از اسپرم ها در این حالت هم در واژن باقی می مانند.

زمان و شرایط مناسب جهت باردار شدن

زمان مناسب چگونه باردار شویم

در بررسی موضوع چگونه باردار شویم بهتر است بدانیم که برقراری رابطه جهت باردار شدن اگر در زمان های نزدیک به روز تخمک گذاری انجام شود، میزان احتمال لقاح اسپرم و تخمک افزایش یافته و در نتیجه احتمال رخ دادن حاملگی بیشتر می شود زیرا اسپرم از زمانی که وارد واژن زن می شود 5_3 روز توانایی زنده ماندن و قدرت باروری دارد و از طرفی تخمک از لحظه ای که از تخمدان رها می شود حداکثر تا 1 روز بعد امکان زنده ماندن دارد، بنابراین هر چه زمان برقراری رابطه و انزال در واژن زن به روز تخمک گذاری نزدیک تر باشد، امکان لقاح اسپرم و تخمک هم افزایش می یابد.

برای اطلاع از بهترین زمان جهت بارداری دختر یا پسر دار شدن بر روی لینک کلیک کنید.

معمولا توصیه می شود از 3 روز قبل تا 1 روز بعد از تخمک گذاری، زن و شوهر هر روز رابطه جنسی با انزال در واژن داشته باشند. لازم به ذکر است که احتمال حاملگی در دیگر روزهای سیکل قاعدگی هم وجود دارد ولی با درصد کمتر، از این رو پیشنهاد می شود برقراری رابطه محدود به روزهای نزدیک به تخمک گذاری نباشد و زوجین به طور منظم در دیگر روزها هم رابطه داشته باشند. حال سوالی که پیش می آید این است که روز تخمک گذاری چگونه مشخص می شود؟ برای شناسایی این روز روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

تقویم تخمک گذاری

در موضوعات مربوط به بارداری و سیستم تولید مثل زنان همیشه صحبت از سیکل قاعدگی می باشد و ممکن است برخی از خانم اطلاع نداشته باشند که سیکل قاعدگی آن ها چند روزه است و یا چگونه محاسبه می شود. هر سیکل قاعدگی از اولین روز پریود شروع می شود و تا اولین روز پریود بعدی ادامه دارد.

یک سیکل منظم به طور میانگین 28 روزه خواهد بود ولی سیکل های 35_21 روزه هم عادی تلقی شده و نشان دهنده مشکل نیستند. تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع سیکل بعدی انجام می شود، یعنی اگر خانمی سیکل 35 روزه داشته باشد، تخمک گذاری او در روز 21 سیکل قاعدگی رخ می دهد.

در افرادی که سیکل 28 روزه دارند، تخمک گذاری در روز 14 سیکل انجام می شود ولی نباید تصور کرد که همه خانم ها در میانه سیکل خود تخمک گذاری دارند، بلکه همانطور که گفتیم 14 روز قبل از شروع سیکل جدید این اتفاق رخ می دهد.

لازم به ذکر است برای خانم هایی که سیکل نامنظم دارند یعنی سیکل های قاعدگی آن ها تعداد روز ثابت ندارند، بهتر است به مدت چند ماه تعداد روزهای سیکل های قاعدگی خود را یادداشت کرده و سپس عدد 11 را از بلندترین سیکل و عدد 17 را از کوتاه ترین سیکل خود کم کنند، اعداد حاصل از این دو تفریق نشان دهنده بازه زمانی روزهای سیکل قاعدگی آن ها می باشد که اگر رابطه جنسی در این روزها انجام شود، احتمال باردار شدن به حداکثر میزان خود می رسد. لازم به ذکر است خانم هایی که بی نظمی عادت ماهیانه دارند باید برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

بررسی ترشحات واژن

بعد از اتمام خونرریزی پریود معمولا تا مدت زمان کوتاهی واژن ترشحاتی ندارد ولی به تدریج بانوان شاهد ترشحات شفاف و آبکی از واژن خود خواهند بود. غلظت مایع مخاطی رحم با نزدیک شدن به روز تخمک گذاری افزایش یافته و رنگ آن کدر می شود. برقراری رابطه و انزال در واژن در روزهایی که ترشحات رحم غلیظ هستند، امکان باردار شدن را افزایش می دهد.

بررسی دمای بدن

حرارت بدن خانم ها در روز تخمک گذاری به طور میانگین حدود نیم درجه افزایش می یابد و از این مشخصه می توان برای تشخیص روز تخمک گذاری استفاده کرد. به این ترتیب که خانم ها باید هر روز صبح به هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خروج از بستر خواب و انجام کارهای روزانه، دمای بدن خود را اندازه گیری کنند و در همان روز که تغییر حرارت را مشاهده کردند تا یک روز بعد به برقراری رابطه اقدام کنند.

برای اطلاع از روش های جلوگیری از بارداری بر روی لینک کلیک کنید.

کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاری برای باردار شدن

استفاده از کیت های تخمک گذاری متنوعی که در دسترس هستند روشی دقیق برای مشخص کردن روز تخمک گذاری می باشد. مکانسیم عمل کیت ها بر اساس سنجش میزان هورمون LH می باشد. به صورت طبیعی این هورمون به مقدار کم در ادرار خانم ها یافت می شود ولی به تدریج با نزدیک شدن به تخمک گذاری میزان آن بیشتر شده و در روز تخمک گذاری به حداکثر می رسد و کیت علامت مثبت شدن را نشان می دهد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است افرادی که قصد باردار شدن و فرزند آوری دارند، روابط جنسی منظم، تقریبا پیوسته و بدون فاصله زمانی طولانی داشته باشند، تا امکان بارداری افزایش یافته، اسپرم ها کیفیت خود را از دست ندهند و انتظار برای بارداری کاهش پیدا کند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع چگونه باردار شویم پرداختیم، مکانسیم لقاح اسپرم و تخمک را بیان کردیم و همچنین شرایط و آمادگی های لازم قبل از اقدام به بارداری را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت موضوع باردار شدن و رخ دادن حاملگی بدون دغدغه، چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا پریود نامنظم می تواند باعث ناباروری شود؟

ابتدا باید دلیل قاعدگی نامنظم مشخص شود، گاهی اوقات نامنظم بودن پریود ناشی از یک کیست ساده تخمدان است که به راحتی برطرف می شود

آیا بارداری فقط در روزهای نزدیک به تخمک گذاری انجام می شود؟

خیر، در سایر روزهای سیکل قاعدگی هم امکان باردار شدن وجود دارد ولی در نزدیک روز تخمک گذاری احتمال آن افزایش می یابد

آیا با انجام روش های جلوگیری احتمال بارداری وجود دارد؟

بله، هر روشی یک میزان درصد خطا دارد

آیا نوع پوزیشن در رابطه بر باردار شدن تاثیر دارد؟

بله، برخی از پوزیشن ها امکان لقاح اسپرم و تخمک را افزایش می دهند

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور