علت وجود اسپرم زرد

اگر رنگ اسپرم زرد باشد نشانه چیست؟

سلول جنسی مرد که اسپرم نام دارد به حالت شناور در مایع منی به هنگام انزال از طریق آلت تناسلی مرد از بدن او خارج می شود. رنگ مایع منی که اسپرم در آن قرار گرفته است به صورت طبیعی و در سلامت کامل سیستم تولید مثل مرد، سفید ابری و یا طوسی کم رنگ می باشد. گاهی اوقات افراد در هنگام انزال متوجه وجود اسپرم زرد می شوند.

عوض شدن رنگ اسپرم می تواند کاملا بی خطر باشد و خود به خود به حالت طبیعی برگردد و یا نشانه وجود بیماری باشد. در صورتی که در بدن و خصوصا اندام های تشکیل دهنده سیستم تولید مثل مرد مشکل و بیماری وجود داشته باشد اسپرم می تواند به رنگ های قرمز، صورتی، زرد، سبز، قهوه ای و سیاه دیده شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ایجاد اسپرم زرد در مردان بپردازیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

رنگ اسپرم زرد باشد نشانه چیست؟

اسپرم زرد نشانه چیست

مایع منی که اسپرم در آن شناور است حاوی مواد دیگری همچون قند و پروتئین برای تغذیه، رشد و نگهداری اسپرم می باشد که از قسمت های مختلف سیستم تولید مثل مانند کیسه منی و پروستات تامین می شوند. موادی که موجب سفید شدن رنگ مایع منی می شوند و حالت چسبناکی آن را ایجاد می کنند توسط غده پروستات تامین می گردند. همانطور که گفتیم تغییر رنگ اسپرم می تواند بی خطر و یا نشانه وجود بیماری باشد، به همین دلیل در ادامه مطلب به علت های وجود اسپرم زرد اشاره می کنیم:

عدم انزال

مواد تشکیل دهنده مایع منی در صورتی که برای طولانی مدت در بدن قرار باقی بمانند در معرض واکنش های شیمیایی قرار گرفته و تغییر رنگ می دهند. بنابراین انزال دیر به دیر موجب زرد شدن اسپرم می شود. تغییر رنگ به این علت جای نگرانی ندارد زیرا با منظم و کوتاه شدن فواصل زمانی بین انزال ها، رنگ مایع منی به حالت عادی بر می گردد.

تغییر در رژیم غذایی

مواد غذایی که مصرف می شوند حاوی رنگ های طبیعی و مصنوعی زیادی هستند که می توانند در بدن باقی بمانند و موجب تغییر رنگ ادرار، مدفوع و مایع منی شوند. مواد غذایی همچون سیر، پیاز، زعفران، کلم بروکلی و پیازچه می توانند بعد از مصرف باعث زرد شدن اسپرم شوند. در کنار مواد غذایی، داروهای مختلفی هم وجود دارند که در صورت مصرف کردن آن ها، افراد با اسپرم زرد در هنگام انزال مواجه می شوند. در این مورد از علل زرد شدن مایع منی چون نشانه های دیگری همچون درد، سوزش و یا مشکل در انزال وجود ندارد، زرد شدن اسپرم دلیل بر ایجاد بیماری نیست و جای نگرانی ندارد. معمولا بعد از اتمام مصرف این دسته از داروها و یا از بین رفتن اثر مواد غذایی حاوی رنگدانه، رنگ اسپرم به حالت طبیعی بر می گردد.

برای اطلاع از پیامد های خود ارضایی بر روی لینک کلیک کنید.

افزایش سن

بالا رفتن سن آقایان می تواند کیفیت مایع منی و اسپرم را تحت تاثیر دهد و موجب تغییر رنگ آن از سفید به زرد شود. همچنین افزایش سن با انزال های دیر به دیر همراه است که این دلیل هم می تواند بر رنگ زرد اسپرم تاثیر گذار باشد. افزایش سن برای تغییر دادن رنگ مایع منی خطرناک نیست و در صورتی که با درد همراه نباشد نشانه وجود بیماری محسوب نمی شود.

وجود ادرار

زمانی که قبل از برقراری رابطه و انزال، مرد دفع ادرار دارد، مقداری ادرار در مجاری سیستم تناسلی او باقی می ماند. هنگامی که انزال رخ می دهد مایع منی از همان مجاری عبور می کند تا از طریق آلت تناسلی از بدن خارج شود، بنابراین در مجاری با ادرار مخلوط شده و به هنگام انزال، فرد اسپرم زرد را مشاهده می کند. در صورتی که وجود این ادرار در مجاری عفونتی را ایجاد نکند، زرد شدن اسپرم ناشی از این علت جای نگرانی ندارد، ولی در صورتی که همراه با درد و سوزش باشد نیازمند بررسی تخصصی توسط پزشک است.

عفونت

عفونت در دستگاه تناسلی مردان

بروز عفونت در دستگاه تناسلی و تولید مثل مردان می تواند علت زرد شدن اسپرم باشد. عفونت این سیستم ناشی از بیماری های مقاربتی، عفونت ادرار و پروستات است. بیماری های مقاربتی در اثر رابطه های محافظت نشده منتقل می شوند و با توجه به نوع بیماری، نشانه ها و عوارض متفاوتی دارند. در این میان عفونت ناشی از بیماری های سوزاک و کلامیدیا باعث ایجاد اسپرم زرد می شوند. ایجاد عفونت ادراری هم دلایل متفاوتی از جمله رعات نکردن بهداشت ناحیه تناسلی، عفونت تناسلی شریک جنسی، عفونت کلیوی و مصرف مواد غذایی آلوده دارد.

اگر دلیل زرد شدن اسپرم عفونت باشد نشانه های دیگری از جمله سوزش و درد هنگام دفع ادرار، درد قسمت پایینی شکم، تب، لرز، تکرر ادرار، خارج شدن مایع عفونی از آلت تناسلی و نشانه های پوستی ناشی از بیماری های مقاربتی را به همراه دارد. در این مواقع باید بررسی های تخصصی توسط پزشک انجام و درمان آغاز شود.

یرقان یا زردی

بیماری که ناشی از تجمع مقدار زیادی رنگدانه به نام بیلی روبین در بدن است. بیلی روبین در اثر شکسته شدن سلول های خونی توسط کبد آزاد می شود. یرقان یا زردی موجب زرد شدن پوست صورت و بدن، سفیدی چشم و اسپرم می شود. افراد باید در صورت مشاهده زرد شدن پوست و سفیدی چشم به پزشک مراجعه کنند و از درمان های خودسرانه و یا به تعویق انداختن مراجعه به پزشک خودداری کنند.

برای اطلاع از دلایل اختلال نعوظ بر روی لینک کلیک کنید.

گلبول سفید

سلول های سفید خون وظیفه ایمنی بخشی و محافظت از بدن را برعهده دارند. زمانی که تعداد گلبول های سفید خون بیشتر می شود یعنی در بدن مشکل و بیماری ایجاد شده است. یکی از دلایل ایجاد اسپرم زرد، افزایش تعداد گلبول های سفید خون در اثر مواجه شدن بدن با بیماری های مقاربتی، عفونت ادراری، عفونت پروستات و یا بیماری های خود ایمنی است.

همانطور که گفتیم زمانی که زرد شدن اسپرم با نشانه هایی از قبیل درد همراه باشد مراجعه به پزشک و درمان ضروری است. لازم به ذکر است مایع منی در حالت طبیعی و سالم بوی قلیایی دارد، هرگونه تغییر نامطبوع بوی اسپرم می تواند نشانه وجود بیماری باشد. همچنین تغییر در بافت مایع منی یعنی عوض شدن حالت چسبناک و ژله ای آن و طولانی شدن تغییر رنگ اسپرم حتی بدون درد و عوارض دیگر، نیازمند مراجعه فرد به پزشک است.

برای اطلاع از روش های ترک خود ارضایی بر روی لینک کلیک کنید.

درمان اسپرم زرد رنگ

درمان اسپرم زرد

همانطور که گفتیم علت های متفاوتی می توانند سبب ایجاد اسپرم زرد شوند. رنگ زرد اسپرم که ناشی از وجود بیماری است با درمان به موقع همان بیماری می تواند به رنگ طبیعی برگردد.
تغییر رنگ اسپرم ناشی از عفونت ادرار نیازمند انجام آزمایش و کشت ادرار است تا نوع عامل عفونی و بیماری زا مشخص شود و برای درمان آن دارو و آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک تجویز شود.

عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی نیازمند بررسی های بیشتر و انجام آزمایشات متفاوت است. درمان این بیماری ها معمولا طولانی تر بوده و بیمار در این مورد باید صبور باشد.
اگر عفونت پروستات علت ایجاد اسپرم زرد باشد نیازمند انجام آزمایشات خون، ادرار و سونوگرافی برای بررسی های بیشتر است. عفونت پروستات در صورتی که به موقع تشخیص داده شود معمولا به راحتی و با مصرف دارو قابل درمان است و جای نگرانی ندارد.

برای اطلاع از واقعیت پریود مردانه بر روی لینک کلیک کنید.

تغییر رنگ مایع منی ناشی از وجود بیماری یرقان با درمان کامل این بیماری قابل برطرف شدن است و نیازمند مراجعه به موقع به پزشک است.
مشاهده اسپرم زرد ناشی انزال دیر به دیر، افزایش سن، وجود ادرار در مایع منی، رژیم غذایی حاوی رنگدانه های تاثیر گذار بر اسپرم و مصرف داروهای مختلف به درمان تخصصی نیاز ندارد و خود به خود قابل برطرف شدن هستند. ولی در صورتی که این تغییر رنگ طولانی مدت شود، مایع منی بوی نامطبوع داشته باشد و به تدریج درد هم ایجاد شود، فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

آیا اسپرم زرد باعث ناباروری می شود؟

اسپرم زرد دلیل ناباروری مردان

همانطور که گفتیم گاهی اوقات اسپرم زرد نشانه وجود عفونت در سیستم تناسلی و تولید مثل افراد است. عفونت های ادراری، عفونت پروستات و بیضه ها، عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی و همچنین بیماری های خود ایمنی می توانند زمینه ساز ناباروری مردان شوند. وجود این عفونت ها باعث آسیب رسیدن به اندام های تشکیل دهنده سیستم تولید مثل شده و عملکرد آن ها را مختل می کنند، در نتیجه به دلیل عدم تولید اسپرم کافی، حرکت کند اسپرم ها، کافی نبودن و یا ناقص بودن مواد تشکیل دهنده مایع منی برای تغذیه و نگهداری اسپرم، احتمال ناباروری در این افراد بیشتر می شود. بنابراین با مشاهده نشانه های زرد شدن اسپرم که ناشی از بیماری هستند به پزشک متخصص برای درمان به موقع مراجعه کنید.

برای اطلاع از تاثیر مشروب برای باروری مردان بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی علل مختلف ایجاد اسپرم زرد پرداختیم و همچنین راه های درمان آن را بررسی کردیم. با توجه به تحت تاثیر قرار دادن میزان باروری مردان توسط تغییر رنگ اسپرم، درمان به موقع تغییر رنگ ناشی از بیماری های نام برده شده ضروری است. چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا اسپرم زرد نشانه بیماری مقاربتی است؟

یکی از دلایل زرد شدن اسپرم وجود عفونت می باشد، این عفونت گاهی ناشی از وجود بیماری های مقاربتی است ولی دلایل دیگر مثل عدم رعایت بهداشت و یا عفونت ادرار هم دارد

آیا اسپرم زرد باعث ناباروری می شود؟

اگ زرد شدن اسپرم ناشی از بیماری و عفونت جدی باشد و درمان هم نشود، می تواند یاعث ناباروری شود

آیا اسپرم زرد قطعا به معنای وجود بیماری است؟

خیر، عواملی همچون افزایش سن، انزال دیر به دیر و همچنین ادرار در مایع منی بر زرد شدن اسپرم تاثیر گذار هستند

آیا مایع منی که زرد شده به رنگ طبیعی بر می گردد؟

بله، با برطرف شدن عامل بروز آن، رنگ به حالت عادی بر می گردد

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور