بسته بودن دهانه رحم
بسته بودن دهانه رحم

علت بسته بودن دهانه رحم چیست؟ + نحوه درمان آن

آیا می دانید علت و عوارض بسته بودن دهانه رحم چیست؟ دهانه رحم درگاه بخش های داخلی دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود و نقش مهم در ورود و هدایت اسپرم ها در لوله های رحمی و نظم قاعدگی دارد. به این دلیل، اگر دهانه رحم خانمی بسته باشد، خانم ها برای بارداری با مشکل مواجه خواهند شد. به همین دلیل است که در چنین مواقعی درمان بسته بودن دهانه رحم ضروری است.

به همین دلیل باید دید که چه عواملی در ایجاد این مشکل نقش داشته و چگونه می توان آن را درمان کرد. با صرف فرصتی اندک و خواندن مقاله حاضر می توانید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و با دلایل علمی بسته بودن دهانه رحم در بارداری آشنا شوید. همچنین، همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در این باره خواهند بود. 

منظور از بسته بودن دهانه رحم چیست؟

منظور از بسته بودن دهانه رحم چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد دلایل بسته بودن دهانه رحم صحبت کنیم، خوب است که بدانیم دهانه رحم دقیقا کجاست و از چه نظر اهمیت دارد. دهانه رحم عبارت است از بخشی از دستگاه تناسلی زنان که بین واژن و رحم قرار داشته و یک منفذ در مرکز آن می باشد.

این قسمت پیش از دوران بارداری حالتی سفت و بسته دارد و زمانی که حاملگی رخ می دهد، برای آنکه جنین بتواند راحت تر خارج شود، گشاد و نرم می شود. علاوه بر این، به تولید ترشحات و نرم شدن دهانه رحم کمک می کند تا اسپرم مردان از لوله های رحمی به راحتی عبور کرده و تخمک برسد.

با وجود چنین وظایف مهمی به خوبی می توان نتیجه گرفت که بسته بودن دهانه رحم تا چه حد اهمیت دارد. به عبارتی اگر دروازه ورودی رحم دچار مشکل شود و یا بسته باشد، بسیاری از امور زنانه با اختلال همراه خواهند شد.

علت بسته بودن دهانه رحم چیست؟

علت بسته بودن دهانه رحم چیست؟

علت بسته بودن دهانه رحم در هر کدام از خانم ها متفاوت است و بسته به سن، ویژگی های ژنتیکی، تاهل و تجرد، وضعیت جسمی و چندین مورد دیگر، دلیل این امر متغیر خواهد بود. در این میان عوامل زیر بیش از سایرین مطرح هستند.

  • بسته بودن دهانه رحم از بدو تولد و تشکیل غیر طبیعی آن
  • جراحی های رحمی همچون بیوپسی مخروطی، درمان های پیش سرطانی
  • سرطان دهانه رحم
  • کیست تخمدان
  • پرتو درمانی
  • جای زخم
  • اندومتریوز
  • پرتودرمانی
  • سندرم آشرمن

چگونه می توان به بسته بودن دهانه رحم پی برد؟

حقیقت این است که تشخیص بسته بودن دهانه رحم برای خانم ها چندان آسان نیست و این امر نیاز به معاینه و آزمایشات پزشکی دارد. چرا که این مشکل نشانه و علامت خاصی را از خود بروز نمی دهد. البته وجود یک سری مشکلات می تواند بانوان را نسبت به این موضوع مشکوک کند. مثلا بی نظمی در عادت ماهیانه و احساس درد پریودی شدید که غیر عادی و غیر معمول به نظر می رسد.

اما شایع ترین علامت که معمولا پزشکان را نسبت به بسته بودن دهانه رحم مشکوک می شوند، ناباروری است زیرا همانطور که اشاره شد، چسبندگی رحم یا بسته بودن رحم مانع از عبور اسپرم در لوله های فالوب و بارور شدن تخمک می شوند.

همچنین اگر در سنین پیش یائسگی یا دوران یائسگی دهانه رحم بسته باشد، دردهای شکمی بروز می کند و ممکن است که فرد احساس کند یک توده در لگن او وجود دارد.

با این وجود، این علائم می تواند با برخی مشکلات و بیماری های زنانه شباهت زیادی داشته باشند و نمی توان به قطعیت گفت که علت بسته بودن دهانه رحم است. از این رو، برای تشخیص دقیق توصیه می شود که چکاپ های سلامت هراز چندگاهی استفاده شود و معاینات پزشکی انجام گردد.

عوارض بسته بودن دهانه رحم چیست؟

بسته بودن دهانه رحم به هر دلیلی می تواند عوارض گوناگونی داشته باشد که مهمترین آن ها به شرح زیر می باشند.

  • بی نظم شدت قاعدگی
  • ناباروری
  • هماتومتر ( حالتی که خون پریودی در رحم جمع می شود)
  • آندومتریوز ( تشکیل بافت های رحم مانند در قسمت های غیر رحمی)

بسته بودن دهانه رحم در بارداری

بسته بودن دهانه رحم در بارداری

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بسته بودن دهانه رحم در بارداری نیز می تواند خلل ایجاد کند. این دهانه وظیفه بسیار بزرگی در این زمینه دارد. چرا که علاوه بر معبر عبور اسپرم ها، نقش محافظتی را برای آن ها ایفا می کند. به طوری که با تولید یک سری ترشحات، ابتدا اسپرم های داخل مایع منی مردان در دهانه رحم محافظت می شوند و سپس به رحم و لوله های رحمی فرستاده می شوند.

علاوه بر این، ترشحات دهانه رحم، این محیط را لغزنده و نازک کرده و اسپرم ها در زمان تخمک گذاری راحت تر حرکت می کنند.

از این رو بخوبی می توان نتیجه گرفت که اگر دهانه بسته باشد، به احتمال بالا شخص دچار ناباروری و نازایی خواهد شد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بسته بودن دهانه رحم به تنهایی نمی تواند علت ناباروی باشد و غالبا دلایل دیگری نیز در کنار آن وجود دارد. 

درمان بسته بودن دهانه رحم

درمان دهانه رحم

درمان بسته بودن دهانه رحم معمولا در مواردی لازم است که فرد قصد باردار شدن داشته یا آنکه این پدیده برای او مشکلات دیگری ایجاد کرده باشد. در غیر این صورت نیازی به درمان نبوده و عوارض خاصی ایجاد نمی کند. 

اما به طور کلی برای درمان بسته بودن دهانه رحم از دستگاه های گشاد کننده دیلاتور بسته بودن دهانه رحم استفاده می شود. 

این دستگاه کوچک که از جنس سیلیکون بوده و با قرار دادن آن در دهانه رحم، بتدریج آن را گشادتر می کنند. البته در مراحل ابتدایی دیلاتورها با سایزهای کوچک و سپس سایزهای بزرگتر استفاده می شود. 

سخن پایانی

امیدواریم با ارائه مقالات بالا متوجه شده باشید که علت بسته بودن دهانه رحم چیست؟ و در این زمینه آگاهی کافی کسب نموده باشید.

علاوه بر این موضوع، اگر در رابطه با سایر مسائل بهداشتی زنان اعم از خشکی، التهاب، ترشحات غیر معمول، عفونت، و آتروفی واژن یا سایر مشکلات رحمی نیازمند راهنمایی هستید، می توانید در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب به صورت تلفنی یا آنلاین یا همکاران ما در تماس باشید. 

علت بسته بودن دهانه رحم چیست؟

مهم ترین علل آن، ساختار ژنتیکی، جراحی های رحمی، سرطان دهانه رحم، کیست تخمدان، پرتو درمانی، جای زخم، اندومتریوز، پرتودرمانی می باشند.

از دهانه رحم بسته باشد چه عوارضی دارد؟

از مهم ترین عوارض این پدیده عبارتند از بسته بودن دهانه رحم، ناباروری، بی نظمی در قاعدگی، هماتومتر و آندومتریوز.

روش درمان بسته بودن رحم چیست و آیا باید آن را درمان کرد؟

درمان بسته بودن دهانه رحم معمولا در مواردی لازم است که فرد قصد باردار شدن داشته یا آنکه این پدیده برای او مشکلات دیگری ایجاد کرده باشد. در غیر این صورت نیازی به درمان نبوده و عوارض خاصی ایجاد نمی کند. 

آیا بسته بودن رحم می تواند سبب ناباروری شود؟

بله. اما بسته بودن دهانه رحم به تنهایی نمی تواند علت ناباروی باشد و غالبا دلایل دیگری نیز در کنار آن وجود دارد. 

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور