اختلاف سنی در ازدواج
اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج

چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم. این سوالی است که بسیاری از افراد متاهل و حتی مجرد هنوز در رابطه با آن اختلاف نظر دارند. این موضوع نه تنها در هر جامعه بلکه در جوامع مختلف، ابعاد و نقطه و نظرهای متفاوتی را دارد. از آنجایی که اختلاف نظرها در این مورد بسیار زیاد است و بسیاری هنوز پاسخی صحیح برای چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، پیدا نکرده اند، ما در ادامه قصد داریم تمامی نکات مربوط به این موضوع را بررسی کنیم و همچنین موارد دیگری همچون، حداقل و حداکثر اختلاف سنی برای ازدواج، بهترین مقدار اختلاف سنی در ازدواج، اختلاف سنی دختران برای ازدواج و اختلاف سنی پسران برای ازدواج را نیز بررسی نماییم.

پاسخ به سوال چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم؟

در این قسمت قصد داریم به صورت واضح در مورد اختلاف سنی در ازدواج صحبت کنیم. در این مورد سوال های بسیاری وجود دارد. به طور مثال برخی از افراد می پرسند، بهترین مقدار اختلاف سنی در ازدواج چقدر است. اختلاف سنی دختران برای ازدواج و اختلاف سنی پسران برای ازدواج چقدر باید باشد؟ در ادامه همراه ما باشید تا در رابطه با این موارد و همچنین موضوع چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، توضیحاتی را ارائه دهیم.

طبق مطالعه ای در Journal of Population Economics ، رضایت زندگی زناشویی در زوج هایی که فاصله سنی بیشتری دارند، در مقایسه با زوج هایی که سن مشابه بیشتری دارند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

زوج هایی که اختلاف سنی صفر تا سه ساله دارند رضایت بیشتری نسبت به آنهایی که فاصله چهار تا شش ساله دارند نشان داده شده است. به همین ترتیب، زوج هایی که فاصله چهار تا شش ساله دارند رضایت بیشتری نسبت به آنهایی که هفت سال یا بیشتر فاصله دارند، رضایت بیشتری خواهند داشت. به طور کلی با افزایش اختلاف سن رضایت زناشویی کاهش می یابد. یک نظریه که توسط شواهد ارائه شده در این مطالعه پشتیبانی می شود این است که زوجین با سن متفاوت مقاومت کمتری در برابر شوکهای منفی در روابط، از جمله مشکلات اقتصادی و بیماری دارند.

همچنین لازم به ذکر است که هر دو مرد و زن رضایت زناشویی بیشتری نسبت به کسانی که شریک زندگی بزرگتر از خود دارندف نشان داده‌اند. در نتیجه به نظر می رسد که رضایت اولیه اگر اختلاف سنی بیش از 10 سال باشد، از بین رفته می رود.

آیا اختلاف سنی در ازدواج مهم است؟

موفقیت یک رابطه به این بستگی دارد که شرکا ​​از ارزشها، اعتقادات و اهداف مشابهی در مورد روابطشان با هم برخوردار باشند. در رسیدن به اهداف شخصی از یکدیگر حمایت كنند. تعهد روابط، اعتماد و صمیمیت را تقویت کنند و مشکلات را از راه های سازنده حل نمایند. این عوامل ارتباط چندانی با افزایش سن ندارند.

بنابراین واقعیت این است که گرچه ممکن است شکاف سنی چالش هایی را برای زوجین ایجاد کند، اما تا زمانی که زوجین در روابط خود تفاهم دارند، سن مانعی ندارد.

هنگامی که شما شروع به دیدار با شخص جدید می کنید، طیف گسترده ای از مواردی وجود دارد که احتمالاً برای تعیین سازگاری در نظر می گیرید، مانند ارزش ها، جذابیت، شخصیت و علایق. اما یک چیز ممکن است مورد توجه قرار ندهید، سن است. اگرچه درست است که فاصله سنی 10 سال یا بیشتر در رابطه می تواند شانس شما را برای داشتن مشکلات زناشویی افزایش دهد، اما آیا یک فاصله سنی ایده آل وجود دارد؟

تفاوت های مربوط به اختلاف سنی در جوامع مختلف

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، برای اختلاف سنی در ازدواج، هر روز پاسخ های متفاوتی ارائه می شود.

مفاهیم مربوط به اختلاف سنی در ازدواج، با گذشت زمان شکل گرفته و در جوامع متفاوت است. تفاوت در ترجیحات سنی برای همسران می تواند از استراتژی های جفت گیری تکاملی ناشی شود و ترجیحات سنی در شرکای جنسی ممکن است از نظر فرهنگی متفاوت باشد.

در انواع روابط اختلاف سنی های متفاوتی دیده می شود. در فرهنگ های مختلف، مردان مسن و زنان جوان اغلب به دنبال یکدیگر برای روابط جنسی یا زناشویی هستند. زنان مسن گاهی اوقات با مردان جوان نیز رابطه برقرار می کنند. بیشتر مردان به زنان 20 ساله علاقه مند هستند، اما پسران نوجوان به طور کلی از نظر جنسی به زنان بزرگ از خود علاقه دارند.

دلایل اختلاف سن

توضیحات درباره اختلاف سن معمولاً بر مدل انتخاب عقلانی یا تجزیه و تحلیل روندهای جمعیت شناختی در یک جامعه متمرکز است. مدل انتخاب عقلانی پیشنهاد می کند که افراد به دنبال شرکایی بگردند که بتوانند در زندگی تامین کننده آن ها باشند. از آنجا که مردان به طور سنتی با افزایش سن درآمد بیشتری کسب می کنند ، بنابراین زنان مردان بزرگ تر از خودشان را ترجیح می دهند. با ورود بیشتر زنان به نیروی کار، این عامل رو به کاهش است. روندهای جمعیتی مربوط به نسبت جنسیت در جامعه، فشار ازدواج و الگوهای مهاجرت همگی بر این موضوع تاثیرگذار هستند. توضیح دیگر مربوط به ارزشهای فرهنگی است: هرچه ارزشی که برای فرزندان قائل می شود بیشتر باشد، فاصله سنی نیز بالاتر خواهد بود.

در یک مطالعه از دانشگاه براون، اشاره شده است که ساختار اجتماعی یک کشور تفاوت سنی بین همسران را بیش از هر عامل دیگری تعیین می کند. یکی از نگرانی های روابط با نابرابری های سنی در برخی فرهنگ ها، تفاوت ادراک شده بین افراد در طیف سنی مختلف است. این اختلافات ممکن است ماهیت جنسی، مالی یا اجتماعی داشته باشد. نقش های جنسیتی ممکن است این مسئله را بیش از پیش پیچیده کند. از نظر اجتماعی، جامعه ای با اختلاف توزیع ثروت بین افراد مسن و جوان ممکن است بر پویایی رابطه تأثیر بگذارد.

برای اطلاع از توصیه های مهم قبل از ازدواج کلیک کنید.

یک مطالعه روانشناختی بریتانیایی که در سال 2010 در Evolution and Human Behavior منتشر شد به این نتیجه رسید که به طور کلی مردان و زنان هنگام جستجوی همسران، به دنبال نقش های سنتی جنسیتی هستند. این مطالعه نشان داد، همانطور که توسط سایر مطالعات دانشگاهی پشتیبانی می شود، بیشتر مردان زنان جوان ترو جذاب از نظر جسمی را ترجیح می دهند، در حالی که اکثر زنان، در هر سنی  مردان موفق و باسابقه را در سنین بالاتر را ترجیح می دهند. این تحقیق به دلیل محدود کردن نتایج به پروفایل های همسریابی آنلاین، که به طور سنتی توسط کسانی که به دنبال شریک های مسن تر یا جوان تر هستند، استفاده نمی شود و ایالات متحده را از مطالعه خارج می کند، مورد انتقاد قرار گرفت.

اولویت مردها برای زنان جوان

در این قسمت قصد داریم با بررسی چند نمونه به سوال شما در رابطه با چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، پاسخ دهیم. در ابتدا لازم است بدانید که مردان اصولاً به دنبال خانم‌های جوان هستند، زیرا تصور می‌کنند در این صورت شانس ادامه نسل آن‌ها بیشتر خواهد بود.

از دیدگاه نظریه تاریخ زندگی، زنانی که این نشانه ها را دارند، توانایی بیشتری در سرمایه گذاری برای تولید مثل خواهند داشت. در این مفهوم ترجیح سن به دلیل اوج باروری توسط مطالعه کریک، کیف، گابریلیدیس و کورنلیوس پشتیبانی می شود، که نشان می دهد اگرچه مردان نوجوان همسر کمی جوان تر از سن خود را می پذیرند، اما طیف وسیع تری از اولویت برای سنین بالاتر از سن آنها وجود دارد. مردان نوجوان همچنین گزارش می دهند که همسران ایده آل آنها چندین سال از خودشان باید بزرگ تر باشد.

تفاوت های میان فرهنگی

در این بخش با ما همراه باشید تا به سوال چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، با توجه به تفاوت های میان فرهنگی پاسخ دهیم.

از نظر فرهنگی، تحقیقات به طور مداوم از روندی حمایت می کند که در آن مردان ترجیح می دهند با زنان جوانتر و زنان با مردان مسن تر جفت شوند. در یک مطالعه بین فرهنگی که 37 کشور را تحت پوشش قرار داد، ترجیحات مربوط به اختلاف سنی اندازه گیری شد و تحقیقات از این نظریه پشتیبانی می کند که افراد ترجیح می دهند نزدیک به سنی که باروری زن در بالاترین حد (24-25 سال) است ازدواج کنند. با تجزیه و تحلیل نتایج بیشتر، از نظر فرهنگی، زنان اغلب در سن 25 سال به بالا تمایل برای ازدواج دارند و به دنبال همسرانی هستند که از خودشان 3 الی 4 سال بزرگتر باشد.

فاصله های سنی کمتر از متوسط

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که حداقل و حداکثر اختلاف سنی برای ازدواج چقدراست؟ جهت پاسخ به این سوال در ابتدا آمارهایی را از میران اختلاف سنی در سرتاسر دنیا بررسی خواهیم کرد.

به طور مقایسه ای در جوامع غربی مانند ایالات متحده و اروپا، روند اختلاف سنی کوچکتری بین همسران وجود دارد و به بالاترین حد خود در جنوب اروپا یعنی 3.3 سال رسیده است. با استفاده از همان مدل استرس پاتوژن، شیوع بیماری در این مناطق توسعه یافته اقتصادی کمتر است و بنابراین استرس در تولید مثل برای زنده ماندن کاهش می یابد. بعلاوه، معمولاً مشاهده روابط یکجانشینی در جوامع مدرن تر به طور گسترده ای وجود دارد زیرا زنان بیشتری در بازار ازدواج حضور دارند و تعدد زوجات در بیشتر اروپا و ایالات متحده غیرقانونی است.

با افزایش دسترسی به آموزش در سراسر جهان، سن ازدواج با آن افزایش می یابد و جوانان بیشتر در آموزش و پرورش می مانند. میانگین سنی ازدواج در اروپا بسیار بالاتر از 25 سال است و در کشورهای اسکاندیناوی به طور متوسط ​​30 سال است، اما این امر ممکن است به دلیل افزایش زندگی مشترک در کشورهای اروپایی باشد. در برخی از کشورهای اروپایی

مانند فرانسه، هلند، انگلستان، نروژ، استونی، فنلاند و دانمارک، 20-30 درصد از زنان 20 تا 34 ساله با ازدواج قانونی زندگی مشترک دارند. علاوه بر این، با کاهش شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی  زنان بیشتری ساعات برابر (به طور متوسط ​​40 ساعت در اروپا و ایالات متحده) را برای مردان کار می کنند و کمتر به دنبال مردان با منابع مالی هستند.

برای اطلاع از نکات بهداشتی قبل از ازدواج کلیک کنید.

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که اختلاف سن در ازدواج با کاهش طول عمر، به ویژه برای زنان رابطه مثبت دارد ، اگرچه افراد متاهل هنوز طول عمر بیشتری نسبت به مجردها دارند.

زوج های رمانتیک اغلب فاصله سنی کمی دارند. مطالعات نشان داده است شرکایی که بیش از ده سال فاصله دارند، عدم پذیرش اجتماعی را تجربه می کنند.

در حالی که در فرهنگ ها از نظر تفاوت در زوجین دارای فاصله سنی تنوع وجود دارد، همه فرهنگ ها پدیده فاصله سنی را در زوجین نشان می دهند. در برخی از کشورهای غیر غربی  میانگین فاصله سنی بسیار بیشتر از کشورهای غربی است.

با توجه به موارد فوق در این مورد باید به شما بگوییم که فاصله سنی نباید بیشتر از 10 سال و یا کمتر از 1 سال باشد. اگرچه در تمامی جوامع، نمونه هایی با این فاصله های سنی وجود دارد که اتفاقاً بسیار خوشبخت نیز هستند.

آیا واقعاً سن برای مردان مهم است یا مولفه‌های دیگری در انتخاب موثر هستند؟

با توجه به موارد فوق و همچنین با پاسخی که تا به این مرحله برای سوال چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، داده شد. حتماً متوجه شده اید که بیشتر مردان به دنبال زن های جوان تر هستند.

بسیاری از دلایل ارائه شده برای زوج های دارای فاصله سنی عمدتا ریشه در توضیحات تکاملی داشته و تمرکز آنها بر توضیح جفت های زن مسن و زن جوان است.

از این منظر، تصور می شود که ترجیحات مردان برای زنان جوان و ترجیحات زنان برای مردان مسن به تناسب اندام باروری مربوط می شود.

در زوج هایی که فاصله سنی دارند به احتمال زیاد زن جوان تر است. زیرا زنان اهمیت بیشتری برای منابع و مردان برای باروری قائل هستند. اما از آنجا که ایجاد منابع به زمان نیاز دارد ما تا زمانی که ثروت و منابع کافی برای تأمین راحتی دیگران را به دست آوردیم، پیرتر می شویم. بنابراین، تطابق زنان با موقعیت و منابع ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از زنان به مردان مسن تر جذب می شوند.

برای دریافت مشاوره تلفنی ازدواج کلیک کنید.

در مقابل، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردان برای جذابیت و نشاط بیش از زنان ارزش قائل هستند زیرا از نظر تکاملی، جوانی به عنوان شاخص باروری دیده می شود. با توجه به اینکه مردان نمی توانند بچه دار شوند، تکامل نشان می دهد که آنها برای افزایش شراکت با شخصی که می تواند بچه داشته باشد، با زنان جوانتر هماهنگ شده اند.

با تعداد بیشتری از زنان شاغل ، در مناصب بالاتر و حقوق بیشتر ، آنها دیگر از نظر منابع به مردان اعتماد ندارند. بنابراین زنان کمتری هنگام جستجوی همسر در اولویت قرار می گیرند.

در مورد زوج های همجنس ، تحقیقات بسیار کمی انجام شده است. برخی پیشنهاد می کنند کمبود ، یا کاهش تعداد کافی همسران مناسب سن ، ممکن است باعث ایجاد جفت در یک جنس با اختلاف سنی زیاد شود.

آیا زوجین با فاصله سنی زیاد می توانند خوشبخت باشند؟

اگرچه در پاسخ به سوال چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، مشخص شد که این اختلاف نباید بیش از حد در نظر گرفته شود. داشتن فاصله سنی زیاد هم به معنای شکست حتمی در رابطه نیست.

بسیاری از افراد تصور می كنند كه زوجین دارای اختلاف سنی روابط ضعیفی دارند. اما برخی مطالعات نشان می دهد رضایت رابطه ای که توسط زوجین دارای فاصله سنی زیاد گزارش شده است بیشتر است. به نظر می رسد این زوجین نسبت به زوج های هم سن و سال اعتماد و تعهد بیشتر و حسادت کمتری را نیز گزارش می دهند. بیش از سه چهارم زوج هایی که زنان جوان با مردان مسن تر شریک هستند، روابط عاشقانه رضایت بخشی را گزارش می دهند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به سوال شما در رابطه با اینکه چقدر اختلاف سنی در ازدواج داشته باشیم، پاسخ دهیم. اختلاف سنی میانگین که برای بیشتر جوامع وعموم مردم قابل پذیرش است، بررسی گردید. علاوه بر این ما بهترین مقدار اختلاف سنی در ازدواج را نیز اعلام کردیم. از آنجایی اختلاف سنی دختران برای ازدواج و اختلاف سنی پسران برای ازدواج، موضوعی مهم است و باید به آن توجه کرد. توصیه می کنیم پس از مطالعه این مطلب در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با حداقل و حداکثر اختلاف سنی برای ازدواج داشتید، با ما تماس بگیرید.

آیا بالا بودن یا پایین بودن اختلاف سنی در ازدواج موضوع مهمی است؟

پاسخ به سوال اختلاف سنی در ازدواج، بستگی به شرایط هر فرد دارد و به صورت کل می توان گفت خیلی مهم نیست.

آیا مردان زیر 30 سال به دنبال افزایش اختلاف سنی در ازدواج هستند؟

در برخی مطالعات مشاهده شده است که پسران نوجوان به دنبال افزایش اختلاف سنی در ازدواج بوده و زنان سن بالا را ترجیح می دهند.

اختلاف سنی ازدواج ایده آل چقدر است؟

گفته می شود اختلاف سنی ازدواج ایده آل بین 1 تا 3 سال است.

اگر اختلاف سنی ازدواج بالا باشد، چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است در زندگی زناشویی نارضایتی به وجود بیاید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

راه های شناخت پیش از ازدواج

بهترین راه های شناخت پیش از ازدواج

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور