برقراری صلح در زندگی با خانواده همسر

بهترین روش های برقراری صلح در زندگی با خانواده همسر

یکی از موضوعات مهم بعد از ازدواج برای افرادی که قرار است زندگی با خانواده همسر را تجربه کنند نحوه برخورد با همسر، اعضای خانواده اش و برقراری صلح در زندگی مشترک می باشد. امروزه کمتر افرادی بعد از ازدواج در یک خانه با خانواده همسر زندگی می کنند مگر در صورتی که مشکلاتی برای مستقل بودن وجود داشته باشد، مانند هزینه های مالی، کهولت سن و ناتوانی والدین همسر و یا متاسفانه وابستگی بیش از حد یک فرد به خانواده.

شاید تصور بسیاری از خانم ها این است که اگر با خانواده شوهر در یک خانه زندگی کنند بدون شک مشکلات بزرگ و فراوانی در زندگی برای آن ها به وجود خواهد آمد. در رابطه با این موضوع بهتر است بدانیم که عوامل مختلفی در به وجود آمدن مشکلات و یا برقراری صلح و آرامش دخیل هستند.

بسیاری از خانواده ها وقتی عروس یا دامادی جدید وارد جمع گرم آن ها می شود با آغوش باز از او استقبال کرده و حتی بیشتر از دختران و پسران خود به او توجه می کنند، ولی خلاف این قضیه هم صدق می کند و برخی از خانواده ها رفتار خوبی به خصوص با عروس تازه وارد خود ندارند.

البته لازم به ذکر است که رفتار عروس یا دامادی که به تازگی وارد خانواده همسر خود می شوند هم یکی از عواملی است که می تواند موجب برقراری صلح و آرامش و یا به وجود آمدن مشکلات باشد. به دلیل اهمیت حفظ احترام و آرامش میان اعضای یک خانواده تازه شکل گرفته، ما در این مقاله به بررسی روش های مختلف برای برقراری صلح در زندگی با خانواده همسر می پردازیم و تعدادی از مزایا و معایب زندگی مشترک با خانواده شوهر را بیان می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

روش های برقراری صلح در زندگی با خانواده همسر

سازش در زندگی با خانواده همسر

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی در ایجاد صلح و آرامش و یا اختلاف و دعوا میان اعضای یک خانواده که به تازگی عروس یا داماد به آن وارد شده اند دخیل هستند. بنابراین نباید با دیدن یک تازه عروس و داماد که با یکی از خانواده در یک خانه مشترک زندگی می کنند به سرعت قضاوت کردن را شروع کرده و تمام تقصیرات اختلافات را به عروس، داماد و یا خانواده های آنان نسبت داد.

همه ما شنیده ایم برخی از خانم ها بیان می کنند که مادر شوهرشان سخت گیر بوده و آن ها را مورد آزار قرار می داده، در نتیجه آن ها هم عروس خود را محدود می کنند و زندگی را برایش سخت خواهند کرد. مواردی هم وجود دارند که تربیت ناصحیح دختر یا پسری که وارد خانواده همسر خود می شوند موجب به وجود آمدن اختلافات می گردد.

بنابراین با توجه به عوامل مختلف زمینه ساز اختلافات و مشکلات در چنین زندگی هایی بهتر است با برخی از روش های برقراری صلح که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم، آشنا شویم:

به اعضای خانواده همسر خود احترام بگذارید

با این کار شما به او ثابت می کنید که چقدر برایتان ارزشمند است و خانواده او را همچون خانواده خود دوست دارید. کسی که به خانواده شریک زندگی اش احترام نمی گذارد پس نباید انتظار داشته باشد که همسرش خانواده او را مورد احترام قرار دهد. بهتر است درمورد زندگی با خانواده همسر همیشه به این نکته توجه کنیم که ازدواج کردن برای گسترش خانواده می باشد نه اینکه با نوع رفتارها و بی احترامی ها موجب قطع ارتباط با خانواده خود یا همسرتان شوید.

همسرتان را بر سر دو راهی قرار ندهید

با رخ دادن هر اتفاق، بحث و دعوا در زندگی با خانواده همسر به او نگویید بین من و خانواده ات یکی را انتخاب کن! او چندین سال در آغوش همان خانواده زندگی کرده و همانطور که شما برای او عزیز هستید، خانواده هم جایگاه خود را دارند. با بیان چنین جمله ای فقط همسرتان را از خود دور می کنید و او را از لحاظ روحی مورد آزار قرار خواهید داد زیرا هیچ فردی نمی تواند به راحتی از خانواده ای که در آن بزرگ شده دل بکنَد.

برای اطلاع از روش های حمایت از همسر بر روی لینک کیلک کنید.

از دخالت های بی مورد هر دو خانواده در زندگی خود جلوگیری کنید

در زمان زندگی با خانواده همسر یک طرفه پیش نروید یعنی هر آنچه که خانواده خود یا همسرتان می گویند را به سرعت انجام ندهید. بهتر است اگر هر دو خانواده با دخالت های مکرر و بی مورد خود موجب به هم خوردن آرامش زندگی شما می شوند با رعایت احترام از هر دو طرف درخواست کنید که فرصت مستقل تصمیم گرفتن را در اختیار شما قرار دهند. با این کار حق را به یک خانواده نداده و از ناراحتی خانواده دیگر پیشگیری می کنید.

برای امورات زندگی مشترک با همسرتان مشورت کنید

مشورت در زندگی با خانواده همسر

در زندگی با خانواده همسر تصمیم گیری برای تمام موضوعات را به آن ها واگذار نکنید، بهتر است در جهت یادگیری مستقل شدن برای بسیاری از امورات زندگی مشترک با همسرتان مشورت کرده و تصمیم گیری کنید. اگر قرار باشد تمام کارهای زندگی مشترک زیر نظر خوانواده شما یا همسرتان انجام شود دیگر شکل گیری زندگی جدید معنی ندارد و شما همانند سابق نیازمند والدین و خانواده خود هستید.

برای اطلاع از راهکارهای ترک وابستگی مرد به خانواده بر روی لینک کلیک کنید.

بین دو خانواده تفاوت در نظر نگیرید

در مورد زندگی با خانواده همسر بهتر است بین خانواده خود و همسرتان تفاوت در نظر نگرفته و با بیان جملات خانواده من اینطور هستند و خانواده تو آنطور، همسر خود را آزار ندهید. همسر شما نمونه ی خانواده خود می باشد پس اگر او را قبول کردید نباید میان خانواده همسر و خودتان فاصله ایجاد کنید. برای مثال اگر در یک مناسبت برای والدین خود هدیه ای تهیه می کنید باید برای خانواده همسرتان هم این کار را انجام دهید و از بیان جمله مگر آن ها برای ما چه کرده اند؟! خودداری کنید.

خانواده خود و همسرتان را با یکدیگر مقایسه نکنید

در زندگی با خانواده همسر بهتر است بدانیم که هیچ دو خانواده ای به طور کامل شبیه به یکدیگر نیستند و قطعا تفاوت هایی وجود دارد. شما همسرتان را با دیدن خانواده اش قبول کرده اید پس نباید زمانی که با آن ها زندگی می کنید به طور مداوم شرایط آن ها، سطح مالی، فرهنگی و… را با خانواده خود مقایسه کنید. با انجام چنین اشتباهی اعتماد به نفس همسرتان را سرکوب کرده و موجب ناراحتی و دور شدن او از خودتان خواهید شد.

مشکلات خانواده همسرتان را به او گوشزد نکنید

با رخ دادن دعوا و یا بحث های ساده برای تخریب کردن شخصیت همسر خود مشکلات، نقاط ضعف و موضوعات زندگی خصوصی خانواده او را تکرار نکنید. با این کار چیزی به جز ضعیف بدون خود را به اثبات نمی رسانید. بهتر است درمواقع اختلاف نظر با یکدیگر منطقی صحبت کرده و فقط زندگی خودتان را مد نظر قرار دهید.

برای اطلاع از ویژگی های مرد واقعی بر وری لینک کلیک کنید.

در مواقع رخ دادن مشکلات رفتار هیجانی نداشته باشید

رفتار هیجانی در زندگی با خانواده همسر

در زندگی با خانواده همسر و برای برقراری صلح، بهتر است در مواقعی که با آن ها اختلاف نظر دارید و یا با مشکلی جدی مواجه شده اید، از انجام کارها و رفتارهای هیجانی و لحظه ای که موجب بی احترامی به آن ها می شود خودداری کنید. درست است که در آن لحظه فشار زیادی را تحمل می کنید و برای رسیدن به آرامش است که هر حرفی به ذهنتان می رسد را بیان می کنید ولی قطعا بعد از چند دقیقه از کار خود پشیمان شده و شرمندگی حاصل می شود.

در جمع های خانوادگی متعادل رفتار کنید

زمانی که زندگی با خانواده همسر آغاز می شود بهتر است متعادل رفتار کنید، یعنی نه آنقدر شوخ و خودمانی باشید که انگار چندین سال است با آن ها زندگی کرده اید و نه اینکه آنقدر جدی و غیر قابل تحمل که کسی تمایل صحبت کردن با شما را نداشته باشد. همیشه برای ارتباط های خود چارچوب مشخص داشته باشد و درمورد تمام امورات زندگی خود با خانواده همسرتان صحبت نکنید.

در نشان دادن ویژگی های فردی خود اغراق نکنید

در زندگی با خانواده همسر سعی نکنید که سطح خود را از هر لحاظ از آن ها بالاتر نشان دهید، نیازی نیست در بیان ویژگی های شخصیتی، تحصیلی و شغلی خود اغراق کنید، شما وارد آن خانواده شده اید که با آن زندگی کنید نه اینکه فخر بفروشید. هیچ خانواده ای در مواجه شدن با چنین فردی خوش حال نشده و او را تحسین نخواهند کرد.

برای اطلاع از روش های برگرداندن زن به زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

با اعضای خانواده همسر رقابت نکنید

مواقعی که در زندگی با خانواده همسر به سر می برید نباید با اعضای آن رقابت کنید، هر فردی توانایی های مختص خود را دارد و اگر خواهر یا برادر همسر شما در یک زمینه موفق است یا یک امکانات خاص دارد که شما همانند آن را در زندگی ندارید، نیازی نیست با همسر خود بد رفتاری کنید که چرا من اینگونه نیستم و این شرایط را ندارم. اگر به خانواده همسر همانند خانواده خود نگاه کنید بدون شک چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

مشکلات زندگی مشترک با خانواده شوهر

مشکلات زندگی با خانواده همسر

همانطور که گفتیم برخی از افراد تصور می کنند که اگر یک خانم با خانواده شوهرش در یک خانه مشترک زندگی می کند قطعا مورد ظلم قرار گرفته و او را آزار می دهند، در حالی که این چنین نیست و اگر هم مشکلاتی وجود دارد باید ریشه یابی شده و یک طرفه قضاوت نکنیم. در ادامه مطلب به برخی از مشکلات احتمالی در زندگی مشترک با خانواده شوهر اشاره می کنیم:

سخت گیری های بیش از حد نسبت به عروس

در زندگی با خانواده همسر ممکن است برخی از افراد خانواده شوهر در انجام کارهای روزانه زندگی بر عروس خانم تازه وارد سخت گیری کنند، از نحوه انجام کارها ایراد بگیرند و عروس را مورد سرزنش و تحقیر قرار بدهند.

برای آشنایی با اصول همسرداری بر روی لینک کلیک کنید.

عدم قدرت تصمیم گیری در همه امور زندگی

زمانی که با خانواده شوهر در یک خانه مشترک زندگی می کنید و کارهای عادی شما هم با آن ها مشترک است، قدرت تصمیم گیری مستقل درمورد آن ها را نخواهید داشت. مثلا برای پختن غذا، نظافت منزل، خرید موارد مورد نیاز زندگی باید با آن ها مشورت کنید و استقلال کافی در این موارد را نخواهید داشت.

آگاه بودن خانواده شوهر از اکثر موضوعات زندگی شما

بدون شک شما نمی توانید تمام امورات و موضوعات زندگی فردی و حتی زندگی مشترک با همسرتان را از خانواده او پنهان نگه دارید، زمانی که زندگی با خانواده همسر آغاز می شود، آن ها خواسته یا ناخواسته بسیاری از نکات زندگی شما را متوجه خواهند شد.

از رفتارهای یکدیگر ناراحت می شوید

زندگی در یک خانه با افرادی جدید قطعا خالی از مشکلات نیست و خیلی زودتر از آنچه که تصور می کنید اختلاف نظرها هرچند کوچک موجب ناراحتی های هر دو طرف خواهد شد. گاهی اوقات هیچ کدام از شما یا خانواده همسرتان ناراحت شدن خود را بروز نمی دهید ولی بالاخره با بیشتر شدن اختلافات یکی از طرفین ابراز ناراحتی می کند.

در زندگی خود آن طور که باید مستقل نمی شوید

بهتر است بدانیم شما در صورتی مستقل شدن در زندگی مشترک را تجربه خواهید کرد که در خانه ای کاملا جداگانه از خانواده شوهرتان زندگی کنید. در زندگی با خانواده همسر نظر دادن ها بسیار است و مستقل شدن ها کمتر.

مزایا و معایب زندگی با خانواده شوهر

همانطور که گفتیم نباید به تصورات و اعتقادات رایج میان مردم درمورد زندگی با خانواده شوهر یقین پیدا کرد زیرا چنین زندگی های مشترکی در کنار معایبی که دارند از مزایای بسیاری هم برخوردار هستند، در ادامه مطلب به برخی از این مزایا و معایب اشاره می کنیم:

صرفه جویی در هزینه های زندگی

صرفه جویی مالی در زندگی با خانواده همسر

یکی از مزایای زندگی با خانواده همسر افزایش قدرت پس انداز کردن است زیرا شما مجبور به پرداخت اجاره خانه نیستید و خانواده شوهرتان در تهیه بسیاری از مایحتاج زندگی مانند مواد غذایی پیش قدم شده و به شما در کاهش هزینه ها کمک می کنند. پس می توانید از فرصت پیش آمده به نحو احسنت استفاده کرده و پس انداز کنید.

تنها نبودن در انجام کارها

درست است که برخی از اعضای خانواده شوهر به عروس خانم ها سخت گیری می کنند ولی برخی هم او را همانند دختر خود دانسته و در انجام بسیاری از کارهای زندگی به عروس خود کمک می کنند تا در ابتدای زندگی مشترک خود را در برابر کوهی از کارهای ضروری تنها نبیند.

راهنمایی خانواده همسر برای بهتر شدن رابطه شما با شوهرتان

یکی دیگر از مزایای زندگی با خانواده همسر راهنمایی های آن ها برای شناخت بیشتر شما از همسرتان می باشد. آن ها از علایق شوهرتان به شما توضیح می دهند تا بتوانید او را بیشتر شناخته، کمتر دچار اختلاف شوید و بهتر بتوانید زندگی مشترک خود را پیش ببرید.

برای اطلاع از رازهای شاد کردن همسر بر روی لینک کلیک کنید.

پیش قدم شدن خانواده شوهر برای حل اختلافات

همه ما زمانی که با فردی دچار اختلاف می شویم و به مشکل بر می خوریم نیازمند فرد سومی هستیم که به ما در حل مشکلات کمک کند. در زندگی با خانواده همسر چنین امکانی فراهم است و شما شاهد قهرهای طولانی با همسرتان نخواهید بود زیرا خانواده او شما را به سرعت با یکدیگر آشتی خواهند داد.

آشنا شدن با فرهنگ و علایق خانواده شوهر

در طول مدتی که مشغول زندگی با خانواده همسر هستید می توانید همه اعضای آن خانواده را بهتر بشناسید و از این طریق روابط صمیمانه تری با آن ها داشته باشید. وقتی که نوع شخصیت اعضای خانواده شوهرتان را بشناسید بهتر می توانید در مواقع شادمانی و یا سختی های زندگی در کنارشان باشید و به آن ها کمک کنید. همانطور که گفتیم هدف شما از ازدواج باید گسترش خانواده باشد نه اینکه با ایجاد اختلاف منجر به قطع ارتباط شوید.

دخالت های مکرر در امور زندگی

یکی از معایب زندگی با خانواده همسر این است که گاهی اوقات آن ها خواسته یا ناخواسته به طور مکرر در همه امورات زندگی شما دخالت می کنند، رفت و آمدهای شما را کنترل خواهد کرد، درمورد نحوه لباس پوشیدن شما نظر می دهند و با چنین رفتارهایی موجب ناراحتی شما خواهند شد. البته لازم به ذکر است که برخی از این رفتارها ناخواسته بوده و آن ها همانطور که درمورد زندگی فرزندان خود نظر می دهند برای شما نیز همین کار را انجام خواهند داد.

محدود شدن حریم خصوصی

حریم خصوصی در زندگی با خانواده همسر

در زندگی با خانواده همسر بهتر است بدانید که حریم خصوصی محدودی با شوهرتان خواهید داشت، هر نوع پوششی نمی توانید داشته باشید، انجام روابط عاشقانه راحت و لحظه ای با همسر برای شما مقدور نخواهد بود، نمی تواند هر لحظه که خواستید با شوهرتان درمورد آینده و اهدافتان صحبت کنید و…. هرچقدر هم که شما با خانوده همسر راحت و صمیمی باشید و آن ها نیز بی نظیر باشند ولی به هر حال یکسری از مرزها و چارچوب ها را باید رعایت کنید.

کاهش اعتماد به نفس ناشی عدم استقلال

زمانی که زندگی با خانواده همسر را آغاز می کنید به دلیل نداشتن استقلال کامل و گاهی دخالت های آن ها ممکن است دچار سرخوردگی شده و اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کند، ممکن است به تدریج با طولانی شدن این سبک از زندگی خودباوری را از دست داده و به یقین برسید که نمی توانید به تنهایی برای زندگی خود و همسرتان تصمیم بگرید.

ایجاد اختلاف در موضوعات مالی

درست است که بیان کردیم در زندگی با خانواده همسر می توانید برای آینده پس انداز کنید ولی گاهی خلاف این قضیه هم وجود دارد و برخی از خانواده ها تمامی مخارج زندگی را با عروس و پسر خود تقسیم می کنند و حتی ممکن است دچار اختلاف هم بشوند.

ایجاد تنش و دعوا

اختلاف نظرهایی که میان عروس تازه وارد و خانواده شوهر وجود دارد گاهی از حد ناراحتی فراتر رفته و منجر به رخ دادن دعوا می شود. در این مواقع ممکن است خانواده، شوهر را مورد تحریک بر علیه همسر خود قرار دهند و یک اختلاف نظر را تبدیل به یک مشکل بزرگ کنند. البته لازم به ذکر است که چنین موضوعی از جانب عروس هم امکان پذیر است که همسر خود را در مقابل خانواده اش قرار دهد.

بی نظمی برنامه های روزانه

زمانی که با خانواده همسر خود در یک خانه زندگی می کنید ممکن است نتوانید هر موقع که خواستید برای خود برنامه ریزی کنید و هر کاری را سر وقت انجام دهید. این مشکل برای خانم هایی که قبل از ازدواج زندگی مستقل داشتند و خودشان تصمیم گیرنده همه امور بودند، سخت تر می باشد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده توصیه می کنیم تا حد امکان در شرایط امروزی و تغییر کردن سلایق برای حفظ احترام و روابط صمیمی از شروع زندگی مشترک با خانواده همسر خودداری کنید و یا اگر چنین شرایطی یرای شما امکان پذیر نیست مدت این سبک از زندگی را به حداقل میزان برسانید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی شرایط زندگی با خانواده همسر پرداختیم، راهکارهایی را برای ایجاد صلح میان خانواده ها بیان کردیم و برخی از مزایا و معایب زندگی با خانواده شوهر را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت حفظ بنیان صمیمی خانواده و گسترش آن با انجام ازدواج، چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مشکلات زندگی با خانواده همسر قابل برطرف شدن هستند؟

بله، در صورتی که همه اعضای خانواده همکاری لازم را برای رفع مشکلات داشته باشند

آیا همه زندگی های مشترک با خانواده همسر دارای مشکل هستند؟

خیر، بسیار ی از افراد بعد از ازدواج شرایط ایده آلی را با خانواده همسر خود دارند

آیا مشکلات زندگی با خانواده همسر همیشگی می شوند؟

در صورتی که علت اصلی برطرف نشود این امکان وجود خواهد داشت

آیا در زندگی با خانواده همسر بین زن و شوهر هم اختلاف ایجاد می شود؟

گاهی اوقات اختلافات میان خانواده و عروس یا داماد تازه وارد به میان زن و شوهر هم کشیده می شود، در این مواقع بهتر است برای رفع مشکل به مشاور مراجعه شود

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور