مشکلات جنسی اعتیاد و ترک
مشکلات جنسی اعتیاد و ترک

مشکلات جنسی اعتیاد و ترک

شاید مشکلات جنسی اعتیاد و ترک برای کسی که در چنین مراحلی قرار دارد، چندان جدی گرفته نشود و همه تنها به مسائل رایج و مشهوری که در این باره گفته و دیده می شود، فکر کنند. در حالی که اگر در ادامه با ما همراه باشید، خواهید دید غالبا 8 مشکل جنسی پس از ترک اعتیاد بروز می کند که امکان دارد نه تنها سلامت جسمی، جنسی و روحی او را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه جتی روابط فردی و بین فردی را بخصوص در زندگی زناشویی مختل می کند. به عنوان مثال، برخی برایشان سوال است که آیا اعتیاد باعث زود انزالی می شود؟

این فقط یک نمونه از ابهامات معمول در این رابطه است و موضوع مشکلات جنسی اعتیاد و ترک می تواند ابعاد گسترده ایی را در بر گیرد. اگر شما نیز پس از خواندن مقاله کنونی، نیازمند راهنمایی بیشتری بودید، می توانید از طریق تماس با کارشناسان حوزه ترک اعتیاد ما تماس حاصل فرمائید.

مشکلات جنسی اعتیاد و ترک شامل چه مواردی می شود؟

مشکلات جنسی اعتیاد و ترک شامل چه مواردی می شود؟

تا به امروز تحقیقات بسیاری نشان داده که مصرف مواد مخدر یکی از تهدیدات بزرگ برای زندگی زناشویی به شمار می آید. واضح تر بگوییم، سوء مصرف مواد می تواند زندگی جنسی شما را خراب کند. اگر می پرسید چرا و برایتان مشکلات جنسی اعتیاد و ترک مبهم است، پیشنهاد می دهیم که توضیحات زیر را مطالعه فرمائید.

مشروبات الکلی و اختلال نعوظ از مهم ترین مشکلات جنسی اعتیاد و ترک

از جمله مشکلات جنسی اعتیاد و ترک می توان به اختلال نعوظ پس از ترک مصرف الکل اشاره کرد. الکل یکی از نوشیدنی های رایجی است که بسیاری آن را به صورت تفریحی استفاده می کنند، اما پس از مدتی به آن معتاد می شوند.

در این میان، مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به یک مشکل جنسی فاجعه بار شود که به آن “آلت تناسلی آلرژیک ویسکی” می گویند. طبق تحقیقات کلینیک مایو، نوشیدن زیاد الکل یکی از مهمترین دلایل اختلال نعوظ است. مشکلات جنسی اعتیاد و ترک الکل به دلایل زیر اتفاق می افتد:

هرچه میزان الکل در خون فرد بیشتر باشد، درک و تحریک جنسی برای مغز دشوارتر است.

الکل یک عامل ضد افسردگی است. این بدان معناست که با سیستم عصبی، بخصوص قسمتهای لازم برای تحریک و ارگاسم – گردش خون، تنفس و حساسیت عصبی تداخل ایجاد می کند.

الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و راه جریان خون به آلت تناسلی را تغییر می دهد.

الکل ادرار آور است و مصرف بیش از حد آن منجر به کم آبی بدن و افزایش سطح آنژیوتانسین ، هورمونی مرتبط با اختلال نعوظ می شود.

عوارض جانبی و طولانی مدت الکل تنها مختص به زمان نوشیدن آن نیست، بلکه مشکلات جنسی اعتیاد و ترک تا مدت زمان طولانی با فرد خواهد بود. زیرا سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث آسیب دائمی شود.

به عنوان نمونه، در مطالعه ای در سال 2007 بر روی مردانی که وابستگی الکلی داشتند، مشخص شد 72٪ این افراد دارای یک یا چند نوع از انواع اختلالات جنسی بودند و این مشکلات غالبا در یک سال دوره مصرف و در آن ها به وجود آمده بود. شایع ترین شکایات عبارتند از:

  • میل جنسی کم
  • اختلال انزجار جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • زود انزالی

اختلال عملکرد جنسی در زنان معتاد به مشروبات الکلی

اختلال عملکرد جنسی در زنان معتاد به مشروبات الکلی

استفاده از الکل و مشکلات جنسی اعتیاد و ترک آن، تنها مختص به مردان نمی شود. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که زنان وابسته به الکل، نیز چه در دوران مصرف و چه مراحل پس از ترک آن از مشکلات جنسی بسیاری رنج می برند.

مشکلات جنسی اعتیاد و ترک مربوط به الکل در زنان شامل موارد زیر می شود :

  • میل جنسی کم – 55٪
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم – 52.5٪
  • نارضایتی از ارگاسم – 50٪
  • نارضایتی از عملکرد جنسی خود – 45٪

ماری جوانا و ناتوانی جنسی

“تحقیقات مربوط به مشکلات جنسی اعتیاد و ترک نشان داده است که شیوع اختلال نعوظ در افراد دارای اعتیاد به گل که به صورت روزانه ماری جوانا استفاده می کنند، سه برابر بیشتر از کسانی است که به هیچ وجه از آن استفاده نمی کنند.”

مشکلات جنسی مربوط به ماری جوانا یا گل

ماری جوانا اغلب به عنوان ماده ای شناخته می شود که در ظاهر به افزایش جذابیت جنسی کمک می کند و فعالیت جنسی را بالا می برد. با این حال، تحقیقات اخیر دقیقاً عکس این موضوع را نشان می دهد. همانطور که مشخص شد، مصرف زیاد انواع ماری جوانا ممکن است در واقع باعث اختلال در نعوظ شود.

تحقیقات قبلی در مورد اثر مخدر گل روی مغز مشخص کرده بود که این ماده نواحی خاصی از مغز را تحت شعاع قرار می دهد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داده که آلت تناسلی مرد نیز همان گیرنده ها را دارد و می تواند توسط مقادیر زیادی ماری جوانا مهار شود.

دکتر لهمیلر همچنین در مورد این افسانه که استفاده از ماری جوانا باعث بهبود قدرت تحمل جنسی می شود، بحث می کند و آن را برداشت کاذب مخدر درمقابل دارو می داند. در واقع، مدت زمان رابطه جنسی با افزایش مصرف ماری جوانا زیاد می شود.

پیش از این، دکتر رانی شاملول در مورد تأثیر ماری جوانا بر روی اسپرم مردان و سلامت جنسی تحقیق کرد و دریافت که تأثیر منفی بر عملکرد جنسی آن ها داشته و دستیابی به نعوظ را دشوارتر می کند. دکتر شاملول در مورد یافته های خود می گوید: “این یافته ها درک فعلی از میزان تأثیر مصرف شاهدانه بر سلامت جنسی را تغییر می دهد.”

اعتیاد و رفتارجنسی

اعتیاد و رفتارجنسی

جالب است بدانید که مدتهاست افراد تصور می کنند استفاده از مسکن های قانونی مانند

OxyContin یا Vicodin و هروئین خیابانی غیرقانونی، می توانند رفتارهای جنسی را مهار کنند. اما  تحقیقات مربوط به مشکلات جنسی اعتیاد و ترک ثابت کرد که حتی تجویز مواد مخدر در سطح درمانی، باعث اختلال در نعوظ در بیش از یک چهارم بیماران مرد می شود.

علاوه بر اختلال نعوط، مواد افیونی همچنین می توانند باعث بروز مشکلات زیر شوند :

  • کاهش سطح تستوسترون
  • کاهش میل جنسی یا بی میلی جنسی
  • مشکلات ارگاسم در هر دو جنس مونث و مذکر

در افراد معتاد، احتمال اختلال عملکرد جنسی به طرز چشمگیری افزایش می یابد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که استفاده طولانی مدت از هروئین منجر به اختلال عملکرد جنسی در تمام حوزه های بالینی می شود که شامل موارد زیر خواهد بود :

به طور قابل توجهی، حتی وقتی بیماران از مصرف هروئین خودداری کرده و وارد برنامه ترک متادون می شوند، از جایگزین استفاده می کنند.

کوکائین و اختلال عملکرد جنسی

در این قسمت قصد داریم مشکلات جنسی اعتیاد و ترک مربوط به کوکائین را بررسی کنیم.

گرچه کوکائین به عنوان داروی افزایش دهنده قدرت جنسی شناخته می شود، اما حقیقت این است که دستیابی به ارگاسم را دشوارتر می کند. از سویی، چنین ماده ایی در دیرانزالی نقش داشته و زندگی جنسی فرد را مختل می کند.

اما تأثیر کوکائین در زندگی جنسی به همین موارد محدود نیست، زیرا عواقب ماندگاری را در بدن بر جای خواهد گذاشت که شامل موارد زیر خواهد بود:

با تسریع پیری شریانی، از جمله پلاک و کلسیفیکاسیون، باعث آسیب عروقی می شود.

سوء مصرف کوکائین، حجم انزال را به بیش از نصف کاهش می دهد.

حتی قبل از آسیب عروقی که باعث اختلال نعوظ می شود، برعکس آن نیز اتفاق می افتد. به این صورت که فرد دچار نعوظ دردناک شده و درد بسیاری را همراه با نعوظ تحمل خواهد کرد.

 برای درمان این مشکل اورژانس پزشکی، خون اضافی جمع شده در آلت را از طریق یک سوزن تخلیه خواهد کرد.

پریاپیسم بدون درمان می تواند منجر به آسیب آلت تناسلی و حتی قطع عضو شود.

عملکرد مت آمفتامین و رابطه جنسی

در این قسمت با ما همراه باشید تا مشکلات جنسی اعتیاد و ترک مربوط به مت آمفتامین را بررسی کنیم.

در ابتدا، به نظر می رسید که مت آمفتامین می تواند یک رابطه جنسی رویایی را بسازد. به نحوی که در افزایش مدت زمان رابطه جنسی، کیفیت، کمیت، و حتی اعتماد بنفس در رابطه جنسی تاثیرگذار است.

اما با گذشت زمان ، تأثیر منفی مت در بدن و مغز این اثرات را از بین می برد. یک فرد وابسته به بیماری رنج می برد:

  • کاهش میل جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • انزال زودرس
  • از دست دادن کنترل در حین رابطه جنسی
  • اعتیاد

نگرانی های ویژه برای زنان معتاد به مت

نگرانی های ویژه برای زنان معتاد به مت

مصرف کنندگان زن مت با سطوح بالایی از رفتارهای جنسی پرخطر شناخته می شوند که شامل موارد زیر خواهد بود.

داشتن چند شریک – در یک مطالعه، کاربران زن مت به طور متوسط ​​7الی 8 شریک جنسی در یک بازه دو ماهه گزارش کردند.

درگیر شدن در روابط تری سام

داشتن انواع شریک جنسی پرخطر : 31٪ اعتراف کردند که در طی دو ماه گذشته شریک زندگی ناشناس دارند. 90٪ از این شرکا معتاد به مت نیز بوده اند.

22٪ رابطه جنسی را برای پول قبول کردند.

رابطه جنسی محافظت نشده – این زنان گزارش دادند که در بیشتر روابط، سکس دهانی (98٪)، واژینیت (56٪) و رابطه جنسی مقعدی (83٪) داشته اند.

با این حال، مردان بیشتر در معرض مشکلات جنسی طولانی مدت هستند. یک مطالعه در سال 2013 توسط دانشگاه گرانادا نشان داد که سوء مصرف مواد، حتی تا سال ها پس از ترک روی رفتارهای جنسی مردان تاثیرگذار خواهد بود.

پژوهشگران تشخیص دادند که اعتیاد به از هر یک از این مواد منجر به اختلال دائمی در عملکرد جنسی مردان خواهد شد. به طور آشکار، اعلام شد که الکل ماده ای است که بیشترین توانایی را در نعوظ دارد، در حالی که کیفیت ارگاسم توسط کوکائین و هروئین بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

اعتیاد و کیفیت روابط جنسی

علاوه بر تمام توضیحاتی که در مورد مشکلات جنسی اعتیاد و ترک گفته شد، نباید از آسیب ها و نشانه های اعتیاد عاطفی به این مواد را نادیده گرفت و به سادگی از تاثیر آن در ایجاد روابط عاطفی ناسالم گذشت.

همه ما خوب می دانیم که سنگ بنای صمیمیت در خانواده اعتماد است، و فریب و اختلال عملکرد ناشی از اعتیاد می تواند این اعتماد را از بین ببرد.

مسائل مربوط به مواد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جالب اینجاست که دانشمندان رابطه ایی ژنتیکی بین خیانت و سوء مصرف مواد پیدا کرده باشند. طبق گفته محققان دانشگاه بینگهامتون، دانشگاه ایالتی نیویورک، افرادی که ژن “هیجان طلب” دارند، بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات اعتیاد ، از جمله اعتیاد به الکل، اعتیاد به قمار، مصرف مواد مخدر و رفتارهای جنسی پرخطر هستند.

هر یک از اینها باعث هجوم دوپامین، انتقال دهنده عصبی مرتبط با پاداش و لذت می شوند. افراد خاصی از نظر ژنتیکی در برابر اثرات دوپامین آسیب پذیر هستند.

خوان گارسیا ، محقق اصلی ، گفت: همانطور که قد متفاوت است، میزان اطلاعات در ژن نیز فرق دارد. بنابراین، شدت و ضعف مشکلات جنسی اعتیاد و ترک نیز در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

سوء مصرف مواد بر صمیمیت در روابط چگونه تأثیر می گذارد؟

سو مصرف مواد بر صمیمیت در روابط چگونه تأثیر می گذارد؟

یک مکتب فکری وجود دارد که معتقد است اعتیاد نوعی اختلال دلبستگی می باشد. این بدان معنا است که توانایی فرد در تنظیم احساسات و رفتارهایش تا حد زیادی تحت تاثیر قدرت و میزان وابستگی های او به مواد تعیین می شود.

وقتی این دلبستگی مختل می شود، تنظیم عاطفی و کنترل تکانه کاهش می یابد. در نتیجه، یک چرخه خود ماندگار ایجاد می شود که دو پیامد را در پیش خواهد داشت:

فرد با خود درمانی، برای مقابله با این وابستگی ها شروع به مصرف بیشتر الکل یا مواد مخدر می کند.

برای رهایی از این چرخه ناکارآمد، به مراکز ترک اعتیاد آسان یا متخصصان این حوزه پناه می برد.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

یکی از بزرگترین چالش هایی که بسیاری از الکلی ها یا افراد معتاد در حال بهبودی با آن روبرو هستند، صمیمیت جنسی با شریک زندگی خودشان است. بسیاری بر این باورند که به محض هوشیاری، زندگی جنسی آنها بطور خودکار به مسیر واقعی خود باز می گردد، اما این امر به ندرت اتفاق می افتد.

متأسفانه، اعتیاد و درمان آن می تواند به روابط جنسی آسیب بسیاری وارد کند و مشکلات جنسی را به ویژه در اوایل بهبودی به وجود آورد. هم شخص در حال بهبودی و هم شریک زندگی او، در زمینه صمیمیت با مسائلی روبرو می شوند و عشق ازدواج را کاهش می دهد. در ادامه مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

هورمون ها

بسیاری از مردهای الکلی ها به دلیل کمبود سطح تستوسترون، علاقه خود را به رابطه جنسی از دست می دهند. همچنین، آسیب کبدی باعث افزایش سطح استروژن می شود، که به ظهور صفات زنانه مانند از دست دادن موهای بدن و بزرگ شدن سینه منجر می شود.

الکلی های مرد اغلب متوجه می شوند که این علائم در طی بهبودی زودرس تا زمانی که بدن به حالت عادی برگردد و سطح استروژن کاهش می یابد، ادامه دارد. میل جنسی غالبا با از بین رفتن این علائم برمی گردد. مشروبات الکلی بر روی زنان نیز می تواند منجر به کاهش میل جنسی آن ها گردد.

عزت نفس پایین

بسیاری از افراد الکلی به خصوص در روزهای ابتدایی از عزت نفس پایین رنج می برند. آنها ممکن است احساس بی لیاقتی کنند و این امر توانایی صمیمیت آنها با همسرشان را تحت تأثیر قرار دهد. این اعتماد به نفس پایین حتی می تواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود و میل جنسی را در هر دو جنس کاهش دهد.

سیستم عصبی آسیب دیده

کوکائین و اختلال عملکرد جنسی

سیستم عصبی اغلب توسط الکل و یا سایر مواد مخدر آسیب می بیند، به این معنی که اعصاب منتهی به کلیتور از آلت تناسلی مرد تحت تأثیر قرار می گیرند. بنابراین، بسیاری از مشروبات الکلی  و مخدرها منجر به اختلال ارگاسم زنان و مردان خواهد شد. با این حال، خبر خوب این است که رگ های خونی و انتهای عصب در طی بهبودی ترمیم می شوند و آسیب پایدار به ندرت رخ می دهد.

ترس از شکست

گاهی افراد معتاد به الکل و یا سایر مخدرها تلاشی برای بهبود روابط جنسی خود نمی کنند. دلیل این امر نیز می تواند ترس از تجربه مجدد مشکلات جنسی پیش از اعتیاد و ترک باشد.

عده ایی نیز تصور می کنند که مشکلات جنسی ربطی به اعتیاد به مواد مخدر نداشته و با ترک آن ها تنها دچار آسیب های روحی و جسمی خواهند شد.

کینه

به طور معمول افراد معتاد به الکل در دوران مستی، رفتارهای ناآگاهانه ایی را انجام می دهند. این رفتارها می تواند بسیار پر خطر باشد و حتی سلامت خانواده را به خطر بیندازد. از این رو، همسر چنین افرادی احتمال دارد که کینه به دل بگیرند و دچار یک نوع سردمزاجی یا بی علاقگی جنسی شوند. حتی برخی از آن ها تصمیم به ترک رابطه جنسی برای مدت طولانی می گرد. در نتیجه، فاصله بین آن ها زیاد شده و زوجین از فواید رابطه جنسی بر روی بدن بی بهره بمانند.

خاطرات بد

رابطه جنسی در طول اعتیاد می تواند برای هر دو شریک زندگی نامطلوب باشد. این موضوع ممکن است به دلیل تجربه مشکلات جنسی اعتیاد و ترک باشد. پرخاشگری در طول مستی یا نشئگی به ویژه در هنگام برقراری رابطه از بدترین خاطراتی است که برای همسر به جای می ماند.

اختلال عملکرد جنسی

سوء مصرف مواد، رابطه جنسی را از نظر جسمی را دشوار خواهد کرد. امکان دارد زنان و مردان دریابند که قادر به رسیدن ارگاسم نیستند. حتی گاهی دیده می شود که پس از ترک هم تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی افراد تا مدت ها به جای می ماند.

یک مطالعه نشان داده است، افرادی که بیشترین اختلالات عملکرد جنسی را دارند کسانی هستند که از الکل، هروئین، کوکائین یا اسپید بال که ترکیبی از هروئین و کوکائین است، استفاده کرده اند.

 لیبیدو پایین

یک تصور غلط رایج این است که مصرف مواد می تواند میل و عملکرد جنسی را افزایش دهد. اگرچه این مورد ممکن است گاهی اوقات درست باشد، اما اثرات آن به سرعت از بین می رود و اغلب منجر به کاهش علاقه به فعالیت جنسی خواهد شد.

این امر به چند دلیل رخ می دهد. اول اینکه، مواد مخدر و الکل از نظر عاطفی بر شما تأثیر می گذارند. همچنین، بدست آوردن و استفاده از مواد می تواند از نظر جسمی و روحی طاقت فرسا باشد و انرژی و علاقه کمی به هر چیز دیگری از جمله رابطه جنسی برای شما ایجاد کند.

 بیماری های مقاربتی

مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند منجر به یک رفتار جنسی پرخطر شود. هنگامی که شخصی به یک رابطه جنسی محافظت نشده می پردازد، یکی از نتایج می تواند یک بیماری مقاربتی باشد. در حالی که برخی از این بیماری ها قابل درمان هستند، موارد دیگری نیز وجود دارد که غیرقابل درمان بوده و منجر به مشکلات متعدد دیگری خواهند شد.

 از دست دادن روابط

اعتیاد یک میدان نبرد عاطفی است، بنابراین کاملاً معمول است که افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد در روابط خود حتی با عزیزترین افراد، دچار مشکل شوند.

راه حل های مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

راه حل های مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

مشکلات جنسی اعتیاد و ترک آن در موارد بالا بررسی گردید. حال در این قسمت قصد داریم درمان هایی را که برای برطرف کردن این مشکلات ارائه می شود، بررسی کنیم.

 درمان‌ های عاطفی

درمان های عاطفی برای مواردی استفاده می شود که فردمعتاد و همسروی سختی های بسیاری را متحمل شده و اغلب دچار مشکلاتی همچون افسردگی و روان پریشی هستند.

درمان‌ های رفتاری

درمان های رفتاری برای مواردی که دارای اختلالات زود انزالی یا سایر مشکلات هستند، استفاده می شود. یکی از تکنیک های رفتاری که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، تکنیک مسترز و جانسون است

 درمان‌ های دارویی مناسب

درمان های دارویی نیز می توانند برای حل مشکلات جنسی ناشی از ترک اعتیاد بسیار مناسب باشند. این درمان ها برای برطرف کردن افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند.

مهم ترین درمان برای حل مشکلات جنسی ناشی از اعتیاد

اولین و آخرین راه حل، ترک است. افراد به محض کاهش مصرف مواد و بازگشت به حالت طبیعی، می توانند درمان های مکمل را نیز آغاز نمایند. از جمله درمان های مکمل می توان به جلسه های رفتار درمانی، روان درمانی و غیره اشاره کرد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تمامی نکات مرتبط به مشکلات جنسی اعتیاد و ترک بپردازیم. علاوه بر این موضوع، راه حل 8 مشکل جنسی پس از ترک اعتیاد نیز بررسی گردید.

از آنجایی که در رابطه با مشکلات جنسی اعتیاد و ترک سوال های بسیاری همچون آیا اعتیاد باعث زود انزالی می شود؟ و آیا مصرف تریاک برای دیر انزالی مناسب است؟ پرسیده می شود، ما پاسخ این سوالات را نیز بررسی نمودیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص ترک اعتیاد و رابطه زناشویی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا مشکلات جنسی اعتیاد و ترک تنها محدود به زودانزالی است؟

خیر مشکلات جنسی اعتیاد و ترک به موارد متعددی منتهی می شود که در متن اشاره شده است.

بهترین درمان برای مشکلات جنسی اعتیاد و ترک چیست؟

در اواین قدم بهترین درمان، ترک و در کنار آن استفاده از روش های درمانی مکمل می باشد.

آیا ممکن است مشکلات جنسی اعتیاد و ترک برای مدت طولانی باقی بمانند؟

بله متاسفانه در برخی موارد به خصوص در مردان به صورت طولانی مدت باقی می ماند.

برای اطلاع از روش های درمانی مشکلات جنسی اعتیاد و ترک چه راهی وجود دارد؟

در این مورد می توانید با کارشناسان دکتر فکر در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور