اعتیاد عاطفی چگونه است

نشانه های اعتیاد عاطفی و نحوه درمان آن

به دلیل آگاهی بخشی گسترده ای که امروزه درمورد اعتیاد انجام می شود تقریبا اکثر افراد می دانند اعتیاد به معنای وابستگی می باشد. حال وابستگی می تواند درمورد هر موضوعی رخ دهد، اعتیاد عاطفی نیز از این مورد مستثنا نبوده و نوعی وابستگی محسوب می شود.

شاید تا به حال توضیحات زیادی را درمورد این نوع از اعتیاد و وابستگی دریافت نکرده باشید ولی با توجه به اهمیت روابط عاطفی و تاثیر احساسات در زندگی انسان ها بهتر است میزان آشنایی با جوانب آن نیز افزایش یابد. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که دچار این مشکل بوده ولی آن را به عشق واقعی تعبیر می کنند از این رو نسبت به درمان آن اقدام نکرده و با مشکلات و عوارض جدی تر مواجه می شوند.

بنا به توضیحات گفته شده ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع مهم اعتیاد عاطفی بپردازیم، تعدادی از دلایل ایجاد آن و راه های درمان را نیز توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

اعتیاد عاطفی چیست؟

اعتیاد عاطفی چیست

قبل از بیان هر توضیح دیگری بهتر است بدانیم که این نوع از اعتیاد چیست و چگونه به وجود می آید، ایجاد علاقه و بروز احساسات چه غمگین و ناراحت کننده و چه شاد و خوش حال کننده علاوه بر اینکه سیستم عصبی انسان را درگیر خود می کنند تا نشانه های احساسی شدن بروز کند بلکه سیستم شیمیایی و فیزیولوژیک نیز در این مورد تاثیر گذار بوده و نقش مهمی را ایفا می کند.

برای مثال به احتمال زیاد شما نیز تا به حال شنیده اید به فردی گفته می شود بروز احساسات، عشق و یا علاقه او نسبت به فرد دیگری فقط به دلیل ترشح هورمون ها می باشد، بهتر است بدانیم چنین موضوعی واقعا صحیح بوده و سیستم هورمونی و شیمیایی بدن بر بروز احساسات مختلف تاثیر گذار هستند.

زمانی که به موضوعی خاص فکر می کنیم پیام های عصبی در مغز پردازش شده، از مسیرهای مختلف عبور می کنند و مواد شیمیایی خاصی ترشح خواهند شد تا پیام عصبی بدون پاسخ نماند. جواب چنین پیام عصبی همان بروز احساسات می باشد.

حال درمورد علاقه و عاطفه نیز همین موضوع صدق می کند، زمانی که یک فرد به فرد دیگری علاقه مند می شود در هر مرتبه صحبت کردن و دیدن او احساسی خوب را تجربه می کند، از این رو فرد برای کسب چنین احساسی بیشتر به معشوق خود فکر کرده و در نهایت دچار وابستگی یا همان اعتیاد عاطفی می شود.

در چنین مواقعی فردِ وابسته با دیدن، حرف زدن و یا در آغوش گرفتن معشوق خود به آرامش رسیده، از تنش های روحی، خستگی ها و دغدغه های ذهنی برای مدتی کوتاه دور می شود، یعنی سیستم عصبی او وابسته به معشوق می شود و در صورت عدم ملاقات و یا حرف زدن با او دچار تغییر حالات عصبی و روحی می شود.

اگر چنین رویدادی را با اعتیاد به مواد مخدر، مصرف الکل و یا کشیدن سیگار مقایسه کنید متوجه می شوید افرادی که چنین اعتیادی دارند نیز به دلیل وابستگی جسمی و روحی مصرف آن ها را افزایش می دهند تا از این طریق بتوانند به آرامش رسیده و از کلافگی دور شوند.

اگر به مسیرهای عصبی و آزاد سازی مواد شیمیایی برای بروز احساسات توجه کنیم از لحاظ علمی ثابت شده فردی که دچار اعتیاد عاطفی است بدون دیدن یا صحبت کردن با فرد مورد نظر طی شدن چنین مسیرهایی برای او رخ نداده و فردِ وابسته نمی تواند خوش حالی، رسیدن به آرامش و احساسات مثبت را تجربه کند.

معنی اعتیاد عاطفی

در نتیجه زندگی برای او به شدت سخت و برای معشوق می تواند لذت بخش و یا طاغت فرسا باشد. اگر بیشتر به این موضوع توجه کنیم باید بگوییم فردی که دچار اعتیاد عاطفی است نیازمند توجه، ابراز احساسات، علاقه و محبت فرد مقابل می باشد، ممکن است خود را ضعیف تر از آن بداند که بدون توجه معشوق بتواند به زندگی ادامه دهد، گاه ممکن است برای دریافت توجه معشوق خود را در برابر او حقیر و وابسته جلوه دهد.

همانطور که گفتیم برخی از افراد چنین موضوعی را تجلی عشق واقعی معنی می کنند در حالی که این تصور اشتباه است زیرا در یک رابطه عاشقانه واقعی، حقیر جلوه دادن، نیازمند بودن، وابستگی بیش از حد معنی ندارد.

بنابراین وابستگی عاطفی نوعی مشکل محسوب می شود که در حوزه روانشناسی و مشاوره قابل بررسی شدن بوده و می توان آن را کنترل و درمان کرد، از این جهت می توانید بدون از دست دادن وقت با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی در این زمینه را دریافت کنید.

همانطور که گفتیم فرد وابسته به تدریج با سختی های بیشتری در زندگی مواجه خواهد شد زیرا نسبت به توجه، رفتار و به طور کلی زندگی معشوق حساس شده و قطعا دچار زود رنجی می شود. به نحوی که با کاهش توجه معشوق نسبت به خودش تصور می کند اتفاقات جدی و بزرگتری در راه هستند که سبب جدایی او از فرد مورد علاقه اش می شوند، به همین علت ترس از جدایی برای همیشه در وجود او قرار خواهد گرفت.

از طرفی شرایطی دوگانه برای معشوق یک فرد وابسته عاطفی ایجاد می شود، ممکن است توجه و حمایت بیش از حد سبب پیشرفت، ایجاد شرایط ایده آل و زندگی مطلوب برای او شود یا اینکه محدودیت های ایجاد شده، حساسیت غیر عادی، زود رنجی فرد مقابل و به طور کلی شرایط سخت ایجاد شده برای او غیر قابل تحمل باشد و در نهایت تصمیم به جدایی بگیرد.

همانطور که گفتیم اعتیاد عاطفی سبب می شود فرد خود را نیازمند به صحبت کردن با معشوق، دیدارهای متوالی و متعدد و به طور کلی توجه او بداند در نتیجه برای حفظ رابطه شکل گرفته، طی صحبت ها و دیدارها بیش از حد به معشوق خود توجه می کند تا او تصمیم به جدایی نگرفته و فرد وابسته را طَرد نکند.

بهتر است بدانیم این مشکل بدون دلیل به وجود نمی آید و قطعا دلایل جدی و گاه ریشه ای سبب ایجاد چنین اعتیاد و وابستگی می شوند، برای آشنایی بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین دلایل شکل گیری اعتیاد عاطفی اشاره می کنیم:

وقایع تلخ گذشته

متاسفانه رخ دادن وقایع ناگوار و تلخ در هر زمینه ای می توانند بعد از گذشت سال ها سبب ایجاد مشکلات جدی شوند، در زمینه اعتیاد و وابستگی عاطفی نیز چنین موضوعی صدق می کند. ممکن است فردی در کودکی از والدین، یکی از اعضای خانواده و یا حتی دوستی که بسیار به او علاقه داشته جدا شده باشد، یا اینکه فردی نوجوان در دوره حساس زندگی اش درگیر رابطه عاشقانه ولی بی سرانجام شده و معشوق او را تنها گذاشته باشد.

در نتیجه نسبت به این موضوع حساس شده و تصور می کند به هر فردی که علاقه مند شود در نهایت او طَرد شده و تنها گذاشته خواهد شد، به همین علت سعی می کند با توجه بیش از حد به معشوق، تامین خواسته ها و… او را در کنار خود نگه دارد.

مشکلات روحی

دلایل اعتیاد عاطفی

یکی دیگر از علل ایجاد اعتیاد عاطفی این است که فرد دچار مشکلات روحی می باشد که از نشانه های آن بیماری، توجه بیش از حد به دیگران، وابستگی عاطفی، پرداختن به تصورات اشتباه، ترس از تنهایی و… است.

نقص جسمی

متاسفانه برخی از افرادی که دچار نقص جسمی هستند به دلیل اینکه تصور می کنند کسی تمایل ندارد با چنین افرادی وارد رابطه عاشقانه و عاطفی شود به محض اینکه یک رابطه را تجربه می کنند ممکن است دچار اعتیاد عاطفی شده و با عوارض جدی در این زمینه مواجه گردند.

این افراد تصور می کنند اگر بیش از حد به فرد مقابل توجه کرده، خواسته های او را پاسخ دهند و زندگی را از هر جهت برای او تامین کنند برای همیشه در کنار معشوق خواهند ماند. در حالی که ممکن است معشوق چنین افرادی از ماندن در شرایط سخت شکل گرفته خودداری کرده و تصمیم به جدایی بگیرد.

کمبود محبت

یکی از بدترین نقص های تربیتی که والدین درمورد فرزندان خود ایجاد می کنند این است که با رفتارها و بی توجهی به کودک او را دچار کمبود محبت کنند. این مشکل ممکن است برطرف نشده، وارد بزرگسالی شود و فرد برای جلب توجه، کسب علاقه و محبت معشوق دست به هر کاری زده و در نهایت دچار اعتیاد عاطفی گردد.

عدم اعتماد به نفس

عزت و اعتماد به نفس یکی از ملزومات زندگی انسان می باشد، هر فردی برای کسب زندگی ایده آل، دوری از مشکلات و سرخوردگی نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارد. بهتر است بدانیم یکی از دلایلی که اعتیاد و وابستگی عاطفی را ایجاد می کند کمبود اعتماد به نفس می باشد زیرا فردی که دچار عدم و یا کمبود اعتماد به نفس است تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا معشوق خود را در رابطه نگه دارد زیرا تصور می کند آنقدر ضعیف و حقیر است که هیچ فرد دیگری تمایل به برقراری ارتباط با او را ندارد.

توصیه می کنیم برای آگاهی از راه ها و اصول تقویت اعتماد به نفس و بهبود شرایط زندگی خود در تمامی زمینه ها با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و به بهبود کیفیت زندگی و پیشرفت خود کمک کنید.

نشانه های اعتیاد عاطفی

نشانه اعتیاد عاطفی

بدون شک می توان با توجه به رفتارهای خودمان و یا فرد مقابل در رابطه ای که وارد شده ایم از وجود اعتیاد و وابستگی عاطفی مطلع شویم. بهتر است در این مورد واقع بین باشیم و آگاهی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم یک عشق واقعی را از اعتیاد و وابستگی عاطفی تمایز داده و از این طریق نسبت به درمان خود و یا کمک به معشوق اقدام کنیم. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین نشانه های اعتیاد عاطفی اشاره می کنیم:

  • نیاز به دوست داشته شدن توسط فرد مقابل
  • عدم علاقه به خود و حقیر دانستن شرایط فعلی
  • عصبانیت، پرخاشگری و کلافه شدن در صورت بی توجهی معشوق
  • معطوف شدن تمام احساسات و علاقه نسبت به فرد مقابل
  • توجه بیش از حد به زندگی معشوق
  • فراموشی زندگی شخصی و عدم توجه به خود
  • ترس از تنهایی و طَرد شدن
  • ایجاد حساسیت نسبت به رفتار فرد مقابل
  • ایجاد اختلافات ناشی از زود رنجی، عدم توجه معشوق و توجه بیش از حد فرد وابسته

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم اعتیاد عاطفی مشکلی جدی است که اگر به موقع، تخصصی و ریشه ای درمان نشود عوارض جدی را به دنبال خواهد داشت، از جمله این عوارضی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایان یافتن روابط عاطفی
  • شکل گیری مشکلات روحی
  • بی اهمیت شدن نسبت به زندگی شخصی
  • افت جایگاه فعلی شغلی و یا تحصیلی
  • تشدید مشکلات ریشه ای مانند ترس از تنهایی
  • بد بین شدن نسبت به روابط عاطفی
  • تصمیم و یا اقدام به خودکشی

درمان اعتیاد عاطفی

درمان اعتیاد عاطفی

همانطور که گفتیم شناسایی به موقع و اقدام به درمان تخصصی این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است، بی توجهی نسبت به اعتیاد و وابستگی عاطفی ممکن است بدترین نوع عوارض نامبرده شده را به همراه داشته باشد، به همین علت توجه به نشانه ها اولین قدم در جهت درمان این نوع از اعتیاد می باشد.

شاید برخی از افراد تصور کنند موضوعات و مشکلاتی که مربوط به عواطف، احساسات، عشق و علاقه هستند نیازی به درمان ندارند و با گذشت زمان برطرف خواهند شد. در حالی که این تصور اشتباه است و تمامی چنین موضوعاتی زمانی که تبدیل به مشکل و بیماری می شوند باید تحت درمان تخصصی قرار گرفته تا از تشدید آن ها و بروز عوارض جلوگیری به عمل آید. از این رو در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین راه های درمان اعتیاد عاطفی اشاره می کنیم:

مراجعه به مشاور

اولین و مهم ترین اقدامی که برای درمان وابستگی عاطفی باید انجام شود مراجعه به مشاور است. بهتر است بدانیم تمامی مشکلات روحی، روانی و ذهنی نیاز به تشکیل جلسات مشاوره ای دارند، بنابراین اگر خودتان با نشانه های اعتیاد و وابستگی عاطفی مواجه هستید و یا فرد مقابل در رابطه شکل گرفته نشانه های نامبرده در همین مقاله را بروز می دهد توصیه می کنیم در اسرع وقت به مشاور مراجعه کنید.

توجه بیشتر به خود

بهتر است برای درمان این نوع از وابستگی با خود تکرار کنید شما مهم هستید، باید به خود عشق و علاقه بورزید، خود را دوست داشته باشید و از پرداختن و توجه کردن به خودتان چشم پوشی نکنید.

پرداختن به دیگر کارهای زندگی

باید به این باور برسید که شما نیاز حیاتی به ارتباط با معشوق ندارید، باید زندگی کنید، به تحصیل بپردازید، به فکر پیشرفت در جایگاه شغلی باشید، با دوستان و اطرافیان به معاشرت بپردازید. بهتر است بدانید که هیچ رابطه عاطفی به اندازه آرامش و سلامت روحی شما ارزشمند نیست، و نباید آسایش خود را به رابطه ای عاشقانه وابسته کنید.

ورزش کردن

بهبود اعتیاد عاطفی

همیشه توصیه می شود برای سلامت روحی و جسمی خود، دوری از دغدغه ها و درگیری های ذهنی ورزش کنید، تفاوتی ندارد چه نوع ورزشی، حتی پیاده روی نیز به دوری از تفکرات مشکل ساز کمک می کند. برای بهبود شرایط این بیماری می توانید از تکنیک های یوگا استفاده کنید، به شنا کردن بپردازید و یا انجام هر رشته ورزشی دیگر.

تغذیه مناسب

توصیه می شود برای کاهش شدت بروز احساسات و ابراز آن به معشوق از رژیم غذایی با طبع سرد استفاده کنید، کمتر غذاهای با طع گرم، چرب و پُر نمک در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف میوه و سبزیجات تازه و شیر را نیز فراموش نکنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم اعتیاد عاطفی پرداختیم، تعدادی از علل و نشانه های این نوع از وابستگی را بیان کردیم و همچنین به راه های درمانی آن نیز اشاره کردیم. با توجه به اهمیت سلامت روحی و روانی و دوری از ایجاد حس نیاز به فردی خاص بهتر است با راه های کنترل و همچنین دوری از چنین مشکلی آشنا گردید. برای دریافت توضیحات بیشتر و مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا اعتیاد عاطفی قابل درمان است؟

بله، برای درمان این نوع از اعتیاد و وابستگی باید به مشاور مراجعه کرده و درمان را به موقع آغاز کنید.

آیا اعتیاد عاطفی به مرور زمان و خود به خود برطرف نمی شود؟

این تصور که مشکلات احساسی بدون نیاز به درمان تخصصی برطرف می شوند اشتباه است، اگر واقعا مشکلی جدی رخ دهد نیاز به درمان مشاوره ای دارد در غیر این صورت ناراحتی ایجاد شده حالتی زود گذر بوده و بی ربط با اعتیاد عاطفی می باشد.

آیا اعتیاد عاطفی همان شکست عشقی است؟

خیر، اعتیاد عاطفی را می توان به وابستگی عاطفی تعبیر کرد نه شکست عشقی، در واقع شکست عشقی می تواند نتیجه و یکی از عوارض اعتیاد عاطفی باشد.

اعتیاد عاطفی بیشتر در دختران رخ می دهد یا پسران؟

وابستگی و اعتیاد عاطفی رابطه مستقیمی با جنسیت ندارد، هر فردی که دلایل ایجاد این مشکل را در زندگی داشته باشد مستعد دچار شدن به وابستگی عاطفی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور