انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی

تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و روابط زوجین

بدون شک اعتیاد به انواع مواد مخدر، الکل و حتی سیگار علاوه بر اینکه جایگاه اجتماعی، موقعیت شغلی، روابط میان والدین و فرزندان و زوجین را به خطر می اندازد و در بسیاری از موارد مختل می کند، سلامت جنسی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی موضوع مهمی است که بسیاری از افراد اطلاع کافی از آن ندارند و مختل شدن زندگی مشترک با همسرشان را به دلایل دیگری ربط می دهند.

بله درست است که زندگی با فردی معتاد از جهات مختلف سخت و دشوار می باشد ولی سلامت جنسی و روابط زناشویی نیز تحت تاثیر اعتیاد هستند و یکی از علل فروپاشی زندگی های مشترک نیز می تواند همین موضوع باشد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده برای آگاهی بخشی بیشتر در زمینه عوارض مختلف اعتیاد، ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی می پردازیم و تعدادی از مشکلات مرتبط با روابط جنسی را بیان می کنیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و روابط میان زوجین

همانطور که گفتیم در کنار دیگر عوارض اعتیاد بر جوانب مختلف زندگی، اعتیاد به مواد مخدر، الکل و حتی سیگار می تواند مشکلات متعدد و با شدت متفاوت را برای روابط و سلامت جنسی افراد ایجاد کند.

شاید برخی از افراد هیچگاه تصور نکنند که اعتیاد باعث مشکلات جنسی آن ها شود زیرا باورهای اشتباهی مانند تاثیر تریاک برای درمان زود انزالی وجود دارد و برخی به واسطه همین تصورات برای درمان مشکلات جنسی خود به مصرف مواد مخدر روی می آورند و متاسفانه به تدریج درگیر اعتیاد شده و ترک مصرف برایشان سخت می شود، در حالی که چنین باورهایی برای مقدار اندک و تحت کنترل می باشد نه اینکه برای افراد معتاد با میزان مصرف فراوان.

به هر حال آشنایی با انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و همچنین روابط میان زوجین ضروری می باشد، شاید از این طریق برخی از افراد به خود آمده و تصمیم جدی و قاطع برای ترک مصرف مواد مخدر و الکل بگیرند. به همین علت ما در ادامه مطلب به بررسی انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی می پردازیم:

اختلال در تولید سلول های جنسی

تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و تولید اسپرم

فرقی نمی کند که زن اعتیاد داشته باشد یا مرد، مهم این است که تولید سلول های جنسی تحت تاثیر مواد مضری که در ترکیب الکل، مواد مخدر و سیگار وجود دارند، مختل می شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با نحوه تولید سلول های جنسی آشنا شویم.

تولید سلول های جنسی تحت تاثیر یک فرآیند مغزی انجام می گردد، به این ترتیب که هیپوفیز (غده ای در مغز) با تاثیر بر ترشح گنادوتروپین بر بیضه ها و تخمدان ها اثر گذاشته، این اندام ها ابتدا هورمون های جنسی مردانه که اصلی ترین آن ها تستسترون می باشد و هورمون های زنانه شامل استروژن و پروژسترون را تولید و ترشح می کنند.

سپس همین هورمون ها بر اندام های جنسی اثر گذاشته و اسپرم (سلول جنسی مرد) و تخمک (سلول جنسی زن) تولید می گردند. حال بهتر است بدانیم مواد مضر موجود در ترکیب مخدرها، الکل و سیگار می توانند بر عملکرد اندام های جنسی و همچنین غده هیپوفیز در مغز اثر منفی گذاشته و باعث ایجاد اثر اعتیاد بر سلامت جنسی گردند.

همانطور که می دانیم افرادی که تولید سلول های جنسی آن ها دچار اختلال می شود با مشکلات ناباروری رو به رو می گردند، که گاه این مشکلات قابل درمان هستند و گاه خیر. بهتر است بدانیم میزان شدت مشکلات جنسی به مدت زمان و میزان مصرف این مواد وابسته می باشد، یعنی هر چقدر میزان و مدت زمان مصرف بیشتر باشد، مشکلات نیز شدت بیشتری خواهند داشت.

کاهش میل جنسی

یکی از انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی، کاهش میل جنسی می باشد که یکی از دلایل اصلی دوری از همسر و عدم برقراری رابطه جنسی نیز همین بی میلی می باشد. بهتر است بدانیم برقراری روابط جنسی و زناشویی دارای تاثیرات فراوان بر سلامت جسم و روح است، بنابراین عدم انجام نزدیکی با همسر منجر به افزایش فشارهای روحی، روانی و جنسی می گردد.

برای اطلاع از علائم سرد مزاجی زنان بر روی لینک کلیک کنید.

اختلال در نعوظ

همانطور که می دانیم نعوظ به معنای تورم و تغییر اندازه آلت تناسلی آقایان به هنگام تحریک جنسی و به منظور انجام دخول می باشد، حال زمانی که تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی باعث ایجاد اختلال در نعوظ شود، دیگر روابط جنسی با دخول انجام نخواهد شد و اعتماد به نفس فرد نیز به همین دلیل ناتوانی جنسی کاهش می یابد.

نرسیدن به ارگاسم

یکی دیگر از انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی کاهش میزان لذت بردن در روابط می باشد، به همین علت خانم ها نمی توانند به اوج لذت جنسی یا همان ارگاسم برسند، در نتیجه نسبت یه برقراری رابطه سرد و بی میل شده و تمایلی برای انجام این کار نخواهند داشت.

ایجاد بیماری های مقاربتی

تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و ایجاد بیماری مقاربتی

متاسفانه برخی از افراد با مصرف مواد مخدر و الکل بیش از حد، به سمت برقراری روابط ناسالم سوق پیدا می کنند و اکثرا در چنین روابطی مبتلا به بیماری های مقاربتی (بیماری هایی که فقط از طریق روابط جنسی منتقل می شوند) خواهند شد و اگر روابط جنسی محافظت نشده با همسر خود داشته باشند او را نیز مبتلا کرده و در برخی از موارد جنین داخل رحم همسر آن ها نیز به بیماری های مقاربتی مانند ایدز مبتلا می گردد.

بی نظمی قاعدگی

بدون شک خانم هایی که با مشکل اعتیاد مواجه هستند دچار بی نظمی عادت ماهیانه نیز خواهند شد، زیرا همانطور که گفتیم تخمدان ها به طور مستقیم تحت تاثیر اعتیاد قرار می گیرند و عملکرد طبیعی آن ها مختل می شود. بهتر است بدانیم بی نظمی های قاعدگی باعث ایجاد دغدغه های ذهنی، فشارهای روانی و برخی از اختلالات جسمی می گردد.

ناتوانی در انجام پوزیشن های جنسی

بدون شک همه ما می دانیم اعتیاد بیش از حد به مواد مخدر و الکل باعث کاهش انرژی جسمانی می گردد، حال افرادی که به مقدار زیاد و روز افزون مواد مخدر و الکی مصرف می کنند انرژی جسمی آن ها به تدریج تحلیل رفته و توانایی انجام پوزیشن های مختلف جنسی را در روابط خود با همسرشان نخواهند داشت، در نتیجه از برقراری نزدیکی خودداری می کنند، با مشکل عدم اعتماد به نفس و همچنین نارضایتی همسرشان رو به رو خواهند شد.

ایجاد توهم و خشونت جنسی

متاسفانه یکی از خطرناک ترین انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی، توهم زایی معتادان و تمایل به انجام خشونت جنسی می باشد. این افراد با انجام پوزیشن های غیر منطقی و خطرناک به خود و همسرشان آسیب های جسمی شدیدی وارد می کنند که گاهی جبران ناپذیر بوده و هیچگاه درمان نمی شوند، همچنین با انجام چنین کارهایی باعث ایجاد صدمات روحی به همسرشان می شوند.

ایجاد اضطراب و مشکلات انزال

بدون شک اعتیاد به مواد مخدر و الکل با ایجاد اضطراب بیش از حد همراه می باشد و افزایش میزان مصرف نیز برای رسیدن به آرامش ذهنی است، در حالی که چنین نتیجه ای هرگز حاصل نمی شود. بهتر است بدانیم اضطراب باعث مختل شدن روابط جنسی می گردد زیرا مانع از تحریک شدن به حد کافی و رسیدن به انزال خواهد شد. متاسفانه مشکل اکثر افرادی که اعتیاد دارند دیر انزالی و یا به طور کلی عدم انزال می باشد و این مشکل به عنوان یکی از انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی در نظر گرفته می شود.

دوری از روابط جنسی و فروپاشی زندگی مشترک

تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و رابطه زوجین

یکی از مهم ترین مورد از انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی، دور شدن و بی میلی نسبت به برقراری نزدیکی با همسر می باشد، بهتر است بدانیم افرادی که در اوج سنین جوانی از هم بستر شدن با همسر خود دور می شوند باید منتظر فروپاشی زندگی مشترکشان نیز باشند. همسران این افراد قطعا توانایی زندگی با فردی که اعتیاد تمامی جوانب زندگی اش را مختل کرده نخواهند داشت، بنابراین چنین زندگی های مشترکی از هم گسسته شده و روابط میان زوجین از بین خواهد رفت.

با توجه به توضیحات گفته شده توصیه می کنیم به باورهای اشتباه مبتنی بر درمان مشکلات جنسی با مواد مخدر توجه نکنید، نسبت به تشویق دیگران برای مصرف کم و تفریحی مواد مخدر، الکل و حتی سیگار بی اعتنا باشید تا از فروپاشی زندگی مشترک و ایجاد خطر برای سلامت جنسی خود جلوگیری نمایید. همچنین توصیه می شود افرادی که دچار اعتیاد هستند برای جلوگیری از تخریب بیشتر زندگی خود در اسرع وقت نسبت به ترک اعتیاد اقدام نمایند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم انواع تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی پرداختیم، همچنین تاثیر این مشکل را بر روابط میان زوجین و زندگی مشترک بیان کردیم. با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد و اثرات فراوان، مخرب و خطرناکی که دارد، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا اعتیاد می تواند باعث ایجاد ناباروری شود؟

بله، یکی از عوارض مصرف زیاد و طولانی مدت مواد مخدر، الکل و سیگار اختلال در سیستم تولید مثل و در نتیجه ایجاد ناباروری است

آیا تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی به معنای بی میلی جنسی است؟

یکی از تاثیرات و عوارض اعتیاد برای سلامت جنسی، کاهش تمایل به برقراری روابط جنسی می باشد

آیا اعتیاد می تواند سبب ایجاد اختلال در نعوظ شود؟

بله قطعا، هرچقدر میزان و مدت زمان مصرف مخدرها بیشتر باشد اختلالات و مشکلات سیستم تناسلی و تولید مثل نیز بیشتر می شود

آیا اعتیاد با کاهش لذت جنسی ارتباط دارد؟

بله، اعتیاد باعث کاهش و یا عدم لذت جنسی خواهد شد

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور